Darányi Lajos művésztanár emlékezete
Életének 72. évében távozott közülünk a debreceni
Kodály Zoltán Zeneművészeti Szakközépiskola évtizedeken át hűséges
zongoraművész-tanára. Temetése születésnapján, 2011. április 13-án volt a
sárospataki református temetőben.
Sátoraljaújhelyen
született, de Sárospatakon nevelkedett papi családban. Édesapja ismert
igehirdető református lelkész, püspök volt. A reá ható szellemiségnek is
köszönhetően állhatatos, élénk gondolkodású, munkaszerető emberré vált, aki
Debrecenben is pataki öregdiákként élte tevékeny életét. Kedves szokása volt a pataki
szellemre való hivatkozás, ami az ő esetében is a világ dolgai iránti
nyitottságot jelentette. „A pataki diák elébe megy az eseményeknek és
megpróbálja azokat alakítani, befolyásolni. Nem fél az újtól és tisztában van
azzal, hogy a dolgok megváltoztathatók.” – nyilatkozta egyszer egy vele készült
interjúban. Mindenkivel, szinte mindenről tudott beszélgetni. Sokirányúan
tájékozott, érdeklődő és – eltűrni való vonásaival együtt – érdekes ember volt.
Zongoraművész-tanári
diplomáját Gát Józsefnél szerezte meg a Zeneakadémián. Kamarazenét Petri
Endrétől tanult. Hallgatta Szabolcsi Bence, Bartha Dénes és Molnár Antal
előadásait is. Népzene órára Járdányi Pálhoz járt. Majd útja Debrecenbe vezetett.
Pályafutásának négy évtizede alatt az összes lehetséges módon szolgálta a zene,
illetve a zeneoktatás ügyét. Elsősorban zongoratanárként tevékenykedett (ide
értve a főtárgy tanítás mellett a kevésbé látványos és gyakran még kevésbé
hálás zongora-kötelező tárgy tanítását is), de korrepetitori tevékenységének is
ugyanakkora jelentősége volt. Pályafutása során a szakközépiskola valamennyi
lehetséges tanszakán kísért. Legtöbbet az ének, a kürt és a fuvola tanszakokon,
melyek sajátosságait alaposan megismerte. Így nem csak ezek irodalmában volt
otthon, hanem érdemben hozzá tudott szólni sokféle főtárgy-specifikus
problémához is. Sziporkázóan szellemes megjegyzései, a gondolkodást és
értelmezést segítő zenei asszociációi sok segítséget, biztatást adtak –
elsősorban az arra érdemesek számára. A könyvtári kottákban olvasható ceruzás,
helyenként humoros bejegyzéseiről pedig ma is gyakran mosolyogva számolnak be
fiatal utódai, hogy azok mennyire igazak és lényeglátóak. Mi sem természetesebb,
hogy a színpadon is elemében érezte magát. Nem volt az a memóriazavar, amiből
ne tudta volna „kihúzni” az indiszponált növendéket. Jobb kezével átlépett az ő
szólamába, és addig játszotta az anyagot, amíg az ifjú szólista ismét a
hangokra és magára talált… Az énekes növendékek pedig annak örültek különösen,
hogy „a tanár úr milyen jól tud transzponálni…” Nem idegenkedett a népzenétől
sem. Több ismert énekest segített tanári és előadóművészi munkájával, sőt
felvételeiken néha zenei rendezőként is közreműködött. (És ki ne emlékezne a
réges-régi szalagavatók utáni közös vacsorákra, melyeken a szebb időket is
megélt, akkor még egyáltalán nem romos ősi hajlékban, a Vár utcai Zenedében –
távol a „villanyzenétől” – dalra fakasztotta a tanterembe éppen
csak hogy beférő tanárokat, diákokat és szüleiket…)
Előadóművészi
tevékenységét is a sokoldalúság jellemezte. Számtalan tanári és ifjúsági
ismeretterjesztő hangversenyen szerepelt szólistaként, kamaramuzsikusként és
kísérőként. Több kórus állandó zongorakísérője volt. Egyházi kötődése révén
pedig megszámlálhatatlanul sok gyülekezetben látta el orgonistaként alkalmilag
is a kántori teendőket. Ilyenkor sohasem mulasztotta el, hogy az istentisztelet
előtt, illetve „kimenőre” komolyzenét (legtöbbször Bachot) játsszon. Gyakran
már üres volt a templom, de ő tovább muzsikált. Néhányan föl-följöttek a
karzatra és ott hallgatták A legemlékezetesebbek a
közös, kamarazenével színesített pataki szolgálataink voltak. Ilyenkor nem csak
hazament, hanem az időben is visszament. A templomudvaron kortársai, barátai
gyakran körülvették és „Lajoskának” szólították.
Utolsó
tíz éve alatt kétszer kapott súlyos betegséget. Mind a kétszer bámulatos élni
akarással igyekezett visszatérni a hétköznapi életbe. Segítséget – míg rá nem
kényszerült – alig akart elfogadni. Fizikai nehézségei ellenére lassan, de nagy
akarással kapaszkodott föl az orgona mellé a Kossuth utcai Veres-templom
karzatára, vagy hallgatóként a Bartók-terembe. A második csapás után a Méliuszról elnevezett Református Idősek Otthona lakója lett
a Nagyerdőn, ahol szeretetteljes gondoskodásban volt része. Lépésről lépésre
jutott el odáig, hogy önállóan lemenjen a zongorához és zenéjével az ottani
gyülekezetet megörvendeztesse. Utolsó heteiben így nyerte vissza emberi
méltóságát, ahogyan azt temetésén az intézetvezető tiszteletes asszony megfogalmazta.
Halálával
kollegái, tanítványai és barátai egy valóban szolgálni tudó, élénk szellemű,
tevékeny, derűs és színes egyéniséget veszítettek el.
Nyugodjék
békében!
Molnár Zsolt