Egy nem teljesült ígéret…
Búcsú Dr. L. Nagy Katalintól
(1951-2012)
Itt vagyunk, együtt, három és fél
évtizedes barátság kötelékében. Itt vagy örök aktivitásban, örökös
tevékenységben, soha nem lankadó szellemi készültségben. Itt vagy, aki
Vencsellőről indultál, Nyíregyházán, Nagykállón, Debrecenen át Pesten
keresztül eljutottál Európába és azon túlra: az USA-ba és Dél-Afrikába, személyesen,
közvetetten pedig Ausztráliába. Nem turistaként, hanem tudós előadásaid, írásaid
révén.
Tudósa voltál a tanításnak, a tanítás
legkülönbözőbb szintjein és területein. Kezed munkája, de még inkább
szellemiséged formálta a két évtizede, az első NAT révén megújított és megújult
iskolai ének-zenetanítást. Tantárgy-pedagógiai felkészültséged, szemléleted
átfogó horizonton kezelte az ének-zenei szakmaiságot, amelyet szakirodalmunk korábban
még nem tudott felmutatni.
Éles tekintettel vetted észre a
különböző árnyalatokat képviselő
ének-zenetanár kollégák munkájában, felfogásában rejlő értékeket (népdal-centrikus,
tanulói kézművességen alapuló, néptáncot-népdaléneklést összeötvöző
vagy zenehallgatásra koncentráló
felfogásmódokat), s tetted nyilvánossá a választékot, a
választások lehetőségét, szivárvány színeket kínálva fel a megrövidített
óraszámban működő énektanítás számára, még így is állandó
iránytűként tekintve Kodály szellemi hagyatékát.
Ha nem lettél volna irányító pozícióban
az Országos Közoktatási Intézet tantervfejlesztési osztályán, akkor is ez a
fentebb említett önzetlenség, a jó ügyek támogatása és
demokratikus elkötelezettséged érvényesült volna működésedben. Mint ahogy
eme késztetésed jellemző volt a közügyekben, a civil szervezetekben való
aktivitásodra a KÓTA, a ZETA, a magyar és nemzetközi Kodály Társaság, a Bárdos
Társaság, a Magyar Óvodapedagógusok Egyesülete, az Europa Cantat Gyermekkari
szekciójának „egyszerű” és vezetőségi tagjaként. És még hány szakmai
bizottságban vállaltál az iskolai énekpedagógia érdekében misszionárius
feladatokat?...
Két rangos országos intézmény
munkatársaként (Országos Közoktatási Intézet és ELTE Tanító- és
Óvónőképző Főiskolai Kar docense) érvényesítetted igényességedet
intézményeken belül és túl mind szóbeli, mind pedig írásos
megnyilatkozásaidban. Áttekintve publikációid mennyiségét és minőségét,
értékelve közéleti aktivitásodat, órarend szerinti elfoglaltságaidat, két ember
életét élted napi munkádban, munkásságodban. A gyertya mindkét vége égett!
Teljes intenzitással. Szellemi és fizikai tartalékok teljes bevetésével és
kihasználásával.
A
logikai kapcsolatok felismerése, a problémák pillanatokon belüli átlátása és
megoldása, az erkölcsi, esztétikai és szociális, humánus minőségek
megalkuvás nélküli kánonkénti alkalmazása első sorban magad iránti
követelmény volt. De környezetedtől is elvártad.
Anélkül,
hogy a transzcendencia materiális megfoghatatlanságát hívnám könyörületes
segítségül a magam számára személyiséged titkainak megfejtésé-hez,
megkockáztatom, hogy ezeket az erőket, sejtelmeket, igazodási pontokat
felülről kaptad.
Egy
ilyen igazodási pont különleges hőfokon tisztelt, korábban elhunyt,
szeretett édesapád volt. Az ő szellemét képviselték családod tagjai,
akikért még a budapesti fészekrakás kockázatát is felvállaltad, ám addigi
minden sikeres teljesítményed sorozatába ez a mozzanat nem illeszkedett
harmonikusan. Csak egyszer kell a tóba a kavicsot bedobni, a víz nyugalmát megborzolja,
tükrös felszínét megfodrozza, – körkörösen, távolodva a középtől. Egy
kavicsszemnyi diszharmónia elegendő volt ahhoz, hogy ködfátyol vagy árnyék
vetüljön még a munkahelyekre is, s fokozatosan fogyjanak mellőled
kooperatív kollégáid, barátaid. Talán ok nélkül, de Te kezdtél távolodni tőlük. Lehet, hogy testi-lelki egészséged
válaszolt a korábbi évtized(ek) felfokozott tempójára. Te, aki mindig bátor,
erős, lendületes, eredményes, elismert voltál, nem szeretted, ha
gyengülőnek látnak.
Hőn
szeretett édesanyád ágyhoz kötöttsége, súlyosbodó betegsége hazahívott. Az
életút visszakanyarodott a nagyvilágból, Európából, Budapestről
Nyíregyházára. Édesanyád odaadó ápolása és a magad gondozása — megterhelő
lehetett.
Október
25-én Pécsett voltam. Késő esti telefoncsöngésre ébredtem, épp, hogy
elaludtam. Nem mutatkoztál be: – Nem ismersz meg? – Ó, dehogyisnem – s akkor
már azonosítottalak a megszokottól kissé eltérő fakóbb hangszíned és sebes
beszédtempód alapján. Küzdő voltál a beszélgetésben is, s nem hagytad
magad, hogy a körülmények uralkodjanak rajtad, hisz’ azért vagy Te, hogy ezt Te
tedd a körülményekkel. Abban maradtunk, hogy november közepén megint felhívsz,
és beszélünk.
Maradva a feltételezett
transzcendenciánál: barátságunk három és fél évtizede alatt ígéretedet először nem tudtad betartani.
Mentségül szolgáljon: most is csak azért, mert felsőbb erőknek
engedtél.
Köszönöm,
hogy élvezhettem barátságodat…
Laczó
Zoltán
*
* * *
* * *
* *
Dr. L. Nagy Katalin publikációs jegyzéke
1995-2004
között
A./ Hazai:
Doktori disszertáció: „Zenei
készség- és képességhiányok kompenzálásának metodikai és didaktikai problémái”
1982.
1. Pedagógiai lexikon
(Ének-zene tantárgy-pedagógiai szócikkek).
MTA - Keraban, 1995.
2. Zeneoktatás–Éry
Balázs-Interjú. In: Zenész Magazin (Háttér-rovat), 1995/5.sz. (78-79.p.)
3. Zene
és pedagógia. Új Pedagógiai Szemle,
1996. dec. (37-49.p.)
4. Ki
a jó zenetanár?
(recenzió Jean Sinor: Who is a good music
teacher? című írása alapján.) Új
Pedagógiai Szemle, 1996. dec.
(141-142.p.)
5. Zene
nélkül az élet sivár lenne
(recenzió E. Gordon: A Music Learning Theory for
Newborn and Young Children című könyvéről.) Óvodai Élet, 1996/5. sz. (27-30.p.)
6. A
koragyermekkori zeneoktatás aktuális kérdései multikulturális társadalomban (Dr.
Brenda Berger - azonos című ISME-előadása és doktori disszertációja
alapján.) Óvodai Élet, 1996. 5. sz. (36. p.)
7. Nemzetközi forráskutatás és háttértanulmányok. OKI PTK (archiv),
1996.dec.
8. Realitás
vagy illúzió?
(recenzió Edward B. Abdullin, PhD. (Moszkva):
Music Education in the General School and the Preparation of Music Teachers in
Russia c. könyvéről) Iskolakultúra, 1997.jan. (96-99. p.)
9. Ének-zenetanításunk
a NAT tükrében - esélyek és korlátok (segédanyag a 19.Nemzetközi Kodály Szeminárium
NAT-tanfolyama számára.) Kecskemét, Kodály Zoltán Zenepedagógiai Intézet
könyvtára (archív),1997.jul. (1-13. p.)
10.
Szempontok és ajánlások a NAT „Művészetek” Ének-zene részműveltségi
területen indítandó továbbképzések tervezéséhez.
Internet (http://www.datanet.hu/okipti)
- Veszprém, Pedagógus Továbbképzési Intézet,
1997.dec.(1-14. p.)
11. AlterNATíva - örömmel zenére és
zenével örömre nevelés, heti 1 órában is!
(egy lehetséges tantervi koncepcióról). Parlando, 1997. dec.(42-46. p.)
12.
Hogyan tovább Kodály-módszer?
- kérdések és lehetséges válaszok zenepedagógiai irodalmunkban
(válogatott bibliográfia). Parlando, 1997/6.
sz. (46-47. p.)
13. Zenei nevelés – 2000.
Iskolakultúra, 1997/12. sz. (37-49. p.)
14.
Ének-zene 1-10. osztályos tanterv. Országos Adatbank / Internet/, 1997.dec.
15.
Vissza- és előretekintés.
Parlando, (közoktatási tematikus szám - szerk.)
1997.dec. (1-52.p.) - Szerkesztői előszó - uo.
(1. p.)
16.
Zene/pedagógia:
kerekasztal itthon és külföldön. Parlando
(elméleti zenepedagógiai tematikus szám). 1998. jan.
17.
A NAT
ürügyén (elmélet az iskolai gyakorlat szolgálatában). Parlando, (közoktatási tematikus
elméleti zenepedagógiai szám - szerk.) 1998/1-2. sz. (1-84. p.)
18.
Sorozatgyártás
helyett fejlesztést! in: KOMA-lap, 1999/1. sz. (23-24. p.)
19.
Zenei nevelés – 2000. In: Iskolakultúra,
2000. 12. sz. (37-49. p.)
20.
A zenei nevelés a kezdetektől a legfelsőbb fokig NEVELÉS!
– Könyvismertető. Mentor Magazin/Támpont, tankönyvkritikai melléklet,
2001. febr.
21.
Ének-Zene – Novák Gábor –Interjú. In: Köznevelés,
2001. 13. sz. március 30.
22.
Az iskolai énektanítás helyzete és fejlesztési feladatai.
In: Új Pedagógiai Szemle, 2002. nov. (73-83. p.)
23.
Az iskolai énektanítás helyzete egy kérdőíves felmérés tükrében.
– www.oki.hu
24.
Változó tanulási környezet és művészeti nevelés
– szakmai műhelybeszámoló. In: A tanulás fejlesztése – Az OKI szakmai
konferenciája, 2002. OKI, Budapest, 2003. (160-170. p.)
25.
Tradíció, modernizáció, adaptáció. MENTOR
Magazin/Támpont – tankönyvkritikai melléklet, 2003. jan. (4-5. p.)
26.
Interaktív, saját élményű tanulás.
Uo. 2003. jan. (7. p.)
27.
Gyermek-emberismereti szempontok. Uo. 2003. jan.
(9. p.)
28.
Zene”Oktatás – Rejtett kincs”? A tantárgyi
ének-zenetanítás szakmai jelen-és jövőképe (2004), in: Ének – Zene – Nevelés, az ELTE TÓFK
Tudományos Közleményei, XXV., Trezor Kiadó, Budapest (173-203. p.)
B./ Nemzetközi:
1.
The
Validity of the Kodály Concept at the
Turn of the Second Millennium /compatrative studies
of teaching process, materials, curriculums, aims and results in Hungary and in
the U.S.A./ - Fulbright oktatói/kutatói project. Budapest, Hungarian - American Fulbright Commission for Educational Exchange
- Liberary. 1995.aug.(1-8.p.)
2. Preparing for the 21st
Century in Music Education with a New National Core Curriculum in Kodálys Country - az ISME 1996. évi XXII. Világkonferenciájának
előadása.
OKI PTK - háttértanulmányok. Bp., 1996.
(1-10.p.) - ISME Conference, NL, Amsterdam, 1996.jul.
3.
Early
Childhood Music Education in Hungary
(Past, Present and Future). Early Childhood Connections - International
Issue - Winter. U.S.A., 1996. december.
4. New National
Curriculum in Hungary
(new trends and contents in Public music
education and Teacher
Training in Hungary) - In "Music in
Schools and Teacher Education - A Global Perspective". Australia, 1997. (p. 202-226.) Published by: The ISME Commission for
Music in School & Teacher Education in association with the Callaway
International Resource Centre for Music Education , pp..315
5. The Validity of the
Kodálys Music Educational
Concept in Hungary in the Changing School System at the Treshold of the 21st
Century
- az 1996-os magyar-lengyel Kodály-ISME-konferencián elhangzott előadás
anyaga. Bp.,1996., OKI PTK - háttértanulmányok (1-13.p.) - Kecskemét, Kodály Zoltán
Zenepedagógiai Intézet Archívuma.
6. A Music Teacher’s View
of the World in the Context of modern Science and Practice -
az azonos című tudományos szeminárium
kötetében (Published by: The Council
of Education and Department of Methodology in Music Teaching of the Moscow State Pedagogical University).
Moszkva, 1998.febr.
Életrajzi áttekintés
1951-ben született Vencsellőn.
Középiskoláit Nyíregyházán végezte.
Tanulmányok,
képzés, kutatás
1969-1973-ig a Bessenyei György Tanárképző
Főiskola magyar-ének szakos hallgatója, tanári diploma
1976 C-kategóriás karvezetői diploma
(4 éves képzés után)
1978 pedagógiai szakos tanár diploma
KLTE-n
1981 kutatói ösztöndíj a JATE-n (Szeged)
1982 doktori
cím elnyerése (summa cum laude) [1]
1986 kutatói ösztöndíj a MTA
Zenetudományi Intézetében
1994 kutatói ösztöndíj a British
Council-tól – Lancaster
1995 kutatói ösztöndíj – Pro Cultura –
Fulbright – Iowa és Drake University
Munkahelyek
1972-től Budai Nagy Antal
Óvónői Szakközépiskola – Nagykálló
1976-tól Bessenyei Gy. Tanárképző
Főiskola ének-zene tanszék – tanársegéd, majd 1981 – adjunktus
1987 – Kórusok Országos Tanácsa főtitkár-helyettes
– Budapestre költözik
1989 – Budapesti Tanítóképző
Főiskola – adjunktus, 1993 – docens
1996 – Országos Közoktatási Intézet
Tantervfejlesztési Osztály főmunkatárs
Tevékenységek, aktivitás
Tanítóképzőben – szakmai anyagok
megírása, eseményekre hallgatók felkészítése
Hazai és nemzetközi kórusmozgalomban való
részvétel (német, lengyel)
1996 –
Közoktatási Modernizációs Alapítvány (KOMA) szakértő
-
kutatási konzulens a
kecskeméti Kodály Intézetnél
1999 – tankönyvreferens (Oktatási
Minisztérium)
Előadások, továbbképzések – Kodály
Intézet, KOMA, TIT
Konferencia részvétel – Európában
(Németország, Hollandia - ISME, Lengyelország - ISME, Nemzetközi Kodály
Társaság – Bp.) és tengeren túl (ISME – Pretoria, kutatói szeminárium - Krueger-Park
– Dél-Afrika)
Kutatómunka,
publikációk
Parlando, Zenészmagazin, KOMA-Lap,
Iskolakultúra, Új Pedagógiai Szemle, Óvodai Élet, - külföldön: ISME, továbbá
Belgium, Ausztrália
Publikációs jegyzék a Parlando
szerkesztőségben és az ELTE TÓFK ének-zene tanszékén
Civil szervezetekben részvétel (tagság,
funkció)
Magyar
Kodály Társaság, Bárdos Társaság, Magyar Kórusok és Zenekarok Szövetsége, ISME
(=Nemzetközi Zenei Nevelési Társasága), Nemzetközi Kodály Társaság, ZETA
(alelnök), KÓTA Ifjúsági Bizottság, Európai Ifjúsági Kórusok Szövetsége -
gyermekkari szekció.
Szakmai elismerések:
1989
– Bárdos plakett
1990
– Éneklő Ifjúság – plakett
[1] „Zenei készség- és képességhiányok kompenzálásának metodikai és didaktikai problémái” - doktori téma