Bosnyák Csilla: Játékos
kottaolvasás kicsiknek 1.
A decentralizációnak
számos előnye mellett megvan az a hátránya, hogy megnehezíti az áttekintést, az
összkép kialakítását. Így van ez a kiadványoknál is (kotta, könyv,
hanghordozó), ugyanis egy-egy alkalmi (értsd: előzményeket nélkülöző)
kiadó/kiadvány óhatatlanul is elkerüli a figyelmet. Igazi jó megoldás nincs, a
reklámozás vég nélküli megnövelése hasonlóképp áttekinthetetlenséghez, ráadásul
valami egészséges ellenálláshoz-hárításhoz vezet, amelynek „eredményeképp” az
érdeklődő feladja a reményt, hogy valaha is áttekintő tudással rendelkezhet.
Ilyen körülmények között
megnő a „véletlen” szerepe, amikor ad hoc információnak köszönhetően „kincsre”
bukkanunk. Egy ilyen élményemet szeretném közzétenni.
Egykori főiskolai
hallgatóm (jelenlegi kedves kolléganőm) megemlítette, hogy közös ismerősünk
(hasonlóképp régi főiskolai hallgatóm) „szolfézskönyvet” írt. Jól emlékszem az
illetőre, orgona szakos volt, minden újra-szépre nyitott, érdeklődő – érthető,
hogy kíváncsi voltam a kiadványára.
A kölcsön-példányból
recenziós példány lett, mert nem lett volna szívem visszaszolgáltatni a
sokszori végiglapozással igencsak „lehasznált” példányt korábbi tulajdonosának.
Mert nemcsak hogy nem tudtam letenni, ráadásul boldog-boldogtalannak
mutogattam, szülőknek, gyerekeknek. Mert ritkaságszámba megy, hogy egy cím
pontosan fedi a tartalmat, s amit ígér, valóban teljesíti. Azt és annyit.
A kicsik – tág fogalom,
s hasonlóképp viszonylag széles érdeklődő-rétegre számíthat a gyerekbarát
kiadvány. A játékok világa is nehezen behatárolható – különböző típusai vannak,
ugyanakkor ezek „barbatrükkös” halmazokként
viselkednek, átjátszhatnak egymásba.
A játékosság egyébként
veszélyes kategória, hiszen van közös határa a hülyéskedéssel,
a felelőtlen bámit-szabad tevékenységekkel, ugyanakkor viszont a gyermekek
életkori sajátosságainak megfelelő alapvető (tehát meghatározó) tevékenységi
forma. Ez a kiadvány megkönnyíti a gyerekek útját, hogy megvalósulhasson a
kodályi terv, a zenei analfabétizmus felszámolása.
Bosnyák Csilla nem
élettől elrugaszkodott, álmodozó idealista. Ismeri a mai gyerekeket, képes
igazi tudást közvetíteni játékosan, leegyszerűsítetten (de soha nem
„lebutítva”). Aprónként adagolja az új ismereteket, s rögtön talál módot játékos
begyakoroltatásukra. Tehát, visszakérdezi a megtanultakat, azon nyomban,
egyszersmind bebiztosítva, nehogy valami félreértés rögzülhessen.
„Több,
mint 200 matrica!!!!!” – kecsegtet a címlap. A pedagógiai remeklés abban
mutatkozik meg, hogy nem egy matrica-halmazt kap a gyerek, hanem a kiadvány
közepén található matrica-gyűjteményben csoportosítva szerepelnek a
beragasztanivalók. Pontosan megadott, melyik oldalon melyik matricákat kell
felhasználni – nagyon kicsi a valószínűsége, hogy az egyértelmű megoldásokat
elhibázza valaki.
Aki tud olvasni, az
egyszerű mondatokat egyedül is megéri. A még kisebbek szülői segítséggel juthatnak
számukra egyedül is megoldható feladatokhoz. Van rajzolni- és kiszíneznivaló,
kiegészítenivaló, folytatni lehet a megkezdett sorokat (kottafej, módosítójel
vagy kulcs-rajzolással), és sok a „kölcsönös” feladat: megadott hangnévhez
elhelyezni a hangot az ötvonalas rendszerben, vagy épp megfordítva: felismerni,
mi a neve a látott hangjegynek.
Mint a
gyerek(tan)könyvek esetében oly sokszor, ezúttal is vannak „mesefigurák”,
ezúttal a kis Mozart a családjával, aki e szerepléséül
jutalmul megtanulhat biciklizni, sőt, karácsonyra biciklit is kap,
legalábbis a rejtvény tanúsága szerint.
A kiadvány nagy erénye,
hogy figyelmes olvasásra szoktatja a kicsiket – apró különbségeket kell
felismerni, megfeleléseket-hozzárendeléseket megtalálni. Mind-mind olyasmit
fejleszt, amire később rendkívül nagy szükség lesz. Hangszereseknél,
énekeseknél – és a zenén túlmutatóan, az (iskolai) élet valamennyi területén.
Furcsa, de ezzel a
távoktatással fegyelemre is szoktat – ugyanakkor nagy szabadságot is biztosít,
rábízva a kicsikre (és azokra, akik kísérőül szegődnek e játékos
kottaolvasáshoz), hogy következetesen sorban haladnak, vagy pedig többé-kevésbé
tetszőlegesen haladnak. Itt és most lehet „kihagyni”, akár ritmusokról, akár
hangjegyírásról van szó – de mivel minden feladat játékot tartalmaz, ráadásul
sikerélményt, valószínűleg hamar betelik majd ez a „munkafüzet”. Mert igazából
komoly, dicséretes munka a kicsiktől, hogy felelősséggel hoznak döntéseket. És
a matricáknak külön haszna, hogy beragasztásuk „végleges”, tehát ha valaki
elhibázza, nemcsak annyi a tét, hogy ki kell radírozni.
Minden kis feladathoz
van segítség, hiszen mindig a legfrissebb új ismereteket gyakoroltatja a kötet
szerzője. A 12. oldalon azonban figyelmesen kell átgondolni a megoldásokat. A
két hasábos oldal baloldalán torta-darabolás történik,fél
és negyed részeket állít párhuzamba az egészhang osztásaival. A jobb hasábban fagyigombócokat kell kiszínezni, a tölcsér melletti
hangjegyértéknek megfelelően. Ez a két feladat viszont nem párhuzamos, azaz, a
feltüntetett értékek nem a bal hasábbeli osztást követik. Ha úgy tetszik,
„beugrató” feladattal van dolgunk – ha valaki mechanikusan akarna „puskázni”,
figyelmetlenül, akkor hibázhat (szerencsére a színezés viszont radírozható!
Ha valamit nem igazán
szeretek, az a pont-összekötősdi, amely zongorát ”eredményez”
– és nemcsak azért, mert hiányoznak a pedálok (18. oldal).
A 8. oldalon az egyes
hangszercsaládok hiányzó tagjait kell beragasztani. A feketével rajzolt
vibrafon láttán remélhetőleg az jut a gyerekek eszébe, hogy lapocskái fémből
vannak – a beragasztandó marimba ugyanis kísértetiesen hasonlít rá, szerencsére
színes a kép, a barna lapocskák sejttetik, hogy fából készültek. Talán
érdemesebb lett volna nagyobb hangterjedelműnek ábrázolni a marimbát
– szinte észrevétlen, de többlet-információt adott volna a
olyan ábrázolás.
A 24. oldal rendkívül
fontos információt tartalmaz, ami kétségkívül segítségére van a felnőtt segítők
számára is. Ott olvashatjuk a hangszínezés „kulcsát”. A
hét hanghoz egy-egy jellegzetes szín társul; de jó, ha toleráns felnőtt
segítségével idejekorán megtudja a gyerek, hogy az A hang színe: sötétkék (világoslilának inkább látszik…). De ennél több
kifogásolnivalót soha ne kelljen kiadványban találni!
Remélhetőleg a gyerekek
nem feladatgyűjteménynek tekintik majd e kiadványt, s miután „kitöltötték”,
megoldották, félreteszik. Érdemesebb matricaalbumnak tekinteni, s gyakran újra
végiglapozni, mert a kitöltött munkafüzet akkor érdemben immár „szolfézs-tankönyvvé”
lényegül át.
Rendkívül hasznosnak
találom (nem annyira csoportos zeneiskolai foglalkozásokon, mint szabadidős
elfoglaltságként), s remélem, hogy a hátsó borító belső oldalának ígérete
bizonyossággá válik, miszerint a következő kötetben még több játék és matrica
lesz.
Fittler Katalin
Kottarendelés: zeneveled@gmail.com