DR.
LOCSMÁNDI MIKLÓS
A kortárs zene a kortárs
pszichológia eredményeinek tükrében
Kérem a
nagyra becsült olvasót, hogy tekintse ezt a dolgozatot egy zeneileg magasan
képzett ámde amatőr pszichológus próbálkozásának, hogy életének késői
szakaszában összefoglalja a „komolyzene” világában szerzett egyes
tapasztalatait, különös tekintettel a kortárs zenével
kapcsolatos kérdésekre. A szerző, aki kamasz korában „kortárs”
zeneszerzőnek készült, fel kívánja hívni a figyelmet arra, hogy a
komolyzene továbbfejlődése tartós válságban van, és ennek a válságnak
egyértelműen azonosítható tünetei vannak. A válságkezelés pedig nem
folytatható a válság tudomásul nem vételével. A válságtüneteket világosan
azonosítani kell, a válság okait pedig meg kell nevezni, kötődjenek azok
akár konkrét személyekhez, akár társadalmi viszonyokhoz vagy elvont
elméletekhez, dogmákhoz, tabukhoz vagy mindehhez együtt.
Lehet
persze mondani, hogy Európában a „magas” kultúra már régóta folyamatos
válságban van, tekintsük akár a képzőművészetet, akár az irodalmat. A
zene azonban olyan, sajátos „dimenziókkal” rendelkezik, melyek a válság
tüneteivel szoros kapcsolatba hozhatók, s így a „válságkezelés” több lehet,
mint „szelleműzés”, e dimenziók vizsgálatával a problémák és azok gyökerei
sokkal konkrétabb módon világíthatók meg, mint a művészetek más
ágaiban.
A
dolgozat első része az általánosságban értelmezhető liberális emberi
attitűd hatására koncentrál. Arra, hogy hogyan torzul egy egészséges attitűd romboló erővé, ha uralkodó pozíció közelébe
kerül. A második rész a zenehallgatás, zeneértés kérdéskörét tekinti át a
pszichológia egyik korszerű irányzata, a FLOW elmélet tükrében. A dolgozat
e két gondolati rendszer ütköztetésében mutatja be a bevezető bekezdésben
említett válság kialakulásának okait, kezelésének lehetőségeit.
Liberális attitűd érvényesülése és
annak következményei
Az
alábbiakban megfogalmazott gondolatok egy különös kísérlet részét képezik:
hogyan lehet azonosítani az ember alapvető „liberális” ösztöneinek
működését, érvényesülését a zeneművészet több évszázados
történetében.
Az
alábbiakban a „liberális” szó értelmét egy általános emberi tulajdonsággal
kapcsoljuk össze. Az egyes emberek saját személyiségfejlődésükben, az
„emberiség”, illetve annak nagyobb csoportjai pedig történelmükben egy olyan
irányban haladnak (fejlődnek?), melynek mentén a korábban elfogadott
magatartási, életviteli, együttélési és egyéb szabályok alól szabadulni
szeretnének. Tehát itt a „liberális” nem politikai kategória, bár nem
garantálható, hogy a politika és a zene világa közötti „áthallások” fel ne
merüljenek.
A
kisebb-nagyobb közösségek által elfogadott „szabályok” két részre osztják a
világot: a megengedett dolgok körére és a tiltottakra. A tiltottak a
megengedett körhöz képest „kint” vannak, és a „bent” lévők a „kinti”,
„szabadabb” világba vágyódnak. Néhány egyszerű szabály nem a politika és
nem a zene világából: a terítéken jobb szélen van a
kanál, beljebb a kés, balra a villa, párhuzamos gyaloglás során a férfi
(fiatalabb) jobbjára veszi a nőt (idősebbet, tekintélyesebbet), stb.
A „szabadságra vágyó ember” tehát folyamatosan szeretné birtokba venni a
tiltott területhez tartozó lehetőségeket, azaz: megszegni, eltörölni az
őt „korlátozó” szabályokat.
Kamaszkorában
minden normális fiatal megkérdőjelezi azoknak a szabályoknak
érvényességét, melyek őket bármiben korlátozzák. Ugyanezek a fiatalok
későbbi életük során egyre inkább fontosnak fogják találni a
szüleiktől örököltekhez hasonló, de azoktól általában „lazább”, de legalább
is eltérő szabályok érvényesítését. Ez a generációkon átívelő
folyamat a társadalom egészére vonatkozó szabályok bonyolult rendszerének
fokozatos módosulását eredményezi. Nagyon leegyszerűsítő
fogalmazással: a fiatalok liberálisként indulnak a felnőtt létben, az
idősek pedig konzervatívként hagyják itt a földi életet.
Az
európai zenetörténet egy analóg folyamatot szemléltet. Az utolsó néhány
évszázad ezernyi példával tanúsítja, milyen módon történt meg a kialakult
szabályok rendszerének fokozatos leépítése és miként jutott el az európai zene
a szabályozottság (majdnem totális) tagadásának világába. Ez a folyamat
kezdetben (XVI-XVII. század) lassan indult, de a
XIX-XX. században fokozatosan felgyorsult, majd
forradalmi változásokba torkollt.
E
dolgozatnak nem témája annak a folyamatnak bemutatása - pedig ugyancsak
izgalmas lehetne, - mely a szabályrendszerek kialakulását tárná fel. Ezen belül is kiemelt érdeklődést
igényelne az a kérdés, hogy milyen motívumok segítették annak a hangrendszernek
és a rá épülő „tonális” világnak kialakulását, melyeknek eredményeként az
európai zene olyan karakteresen különbözik akár az arab, akár az indiai vagy
japán zenétől, ráadásul úgy, hogy napjainkban a földgolyó minden sarkában
az európai zene veszi át a „mintaadó” zenekultúra szerepét. Amíg Európa számára
a japán tradicionális zene nem több mint érdekes egzotikum, melyet európai
ember nem is kíván elsajátítani, addig Japánban (de Ázsia és Latin Amerika
bármely országában) az európai zenekultúra eredményeit a helyi iskolák,
műhelyek kis és nagy mesterei óriási energiák mozgósításával építik be
saját kultúrájukba.
Témánk
szempontjából a szabályrendszer leépülése a „bécsi klasszikusok” által
fémjelzett korszak után indul meg. Mit képviselt a „szabályrendszer”?
Elsősorban műfaji, formai és hangzási (összhangzattani) szabályokat. Műfajok: hangszeres szonáták, vonósnégyesek, fúvósötösök,
szimfóniák, oratóriumok, stb. Zenei formák: szonáta, rondó, variációs forma,
stb. Összhangzattan: talán ez a felépített szabályrendszer legkarakteresebb
„terméke”. Itt legyen elegendő annak megemlítése, hogy a klasszikus zene
(beleértve a reneszánsz zenétől a késő romantikáig terjedő
korszakokat is) olyan harmóniavilágot épített fel, mely rendkívül kemény, konzekvens
belső struktúrákat, harmóniák közötti vonzásokat és taszításokat képvisel,
olyanokat, melyek a zene hangzását, a zenei történések irányát alapvetően
meghatározták. Elsősorban ezek a harmónia-vonzások azok,
amelyek a hallgató számára azonnali „kielégülést”, majd újabb „feszültségek”
megjelenésével folyamatos szellemi izgalmat eredményeznek. A nem európai
zenekultúrákban ezek a „harmónia játékok” nincsenek jelen, náluk a szellemi
izgalmat más zenei jelenségek biztosítják.
Az
összhangzattani effektusok mellett természetesen más zenei effektusok is
jellemzik a „klasszikus” zenét, ilyen pl. az alapvető formai elem, a
„periódus”, mely egy „zenei kérdésre” adott „zenei válasz”. A periódus
pszichológiai hatása hasonló a harmóniai vonzáséhoz. A hallgató számára a „periódus kérdés” zárása megnyitja a válasz igényét,
„periódus válasz” bekövetkezése kielégülést eredményez, mely esztétikai
örömként realizálódik.
Az egyik
legfontosabb formai elem – nem csak a klasszikus kultúrában – a „visszatérés”.
Ha egy, már hallott zenei anyag ismét megjelenik a hallgató fülében, annak
„felismerése” önmagában pszichológiai élményt, adott esetben esztétikai örömet
eredményez. A felismerés esztétikai szerepe azonban sokkal általánosabb. Egy
jól megkomponált fúgában a vezető fúga téma rendszeres megjelenése
egyrészt rendkívül szoros szabályoknak engedelmeskedik, ugyanakkor a téma
felismerhetősége egy folyamatos felismerési élménnyel ajándékozza meg a
hallgatót, de hasonló a titka Wagner „Leitmotiv”
kompozíciós módszere sikerességének is. A későbbiekben is látni fogjuk,
hogy a „felismerés” a zenében (is) az esztétikai élmények egyik
legfontosabbika.
A
megelőző bekezdésekben olyan zenei fogalmakról olvashattunk,
melyekről a hallgatóknak nem kell ismeretekkel rendelkezniük ahhoz, hogy a
zene „megérintse” őket. Sokuk nem is tud ezekről a hatásokról. De ez
sem mond ellent annak, hogy ezek a hatások intenzíven működnek.
Most nem
beszélünk a dallam és ritmus szerepéről, mert ezek akár a korábbi, akár a
később és más kultúrákban is önálló szerepet játszottak. Itt csak annyit
említünk meg, hogy az európai zenében a dallamoknak szoros kapcsolatban kell
lenniük az őket körülölelő harmóniákkal, vagy akár fordítva: a
dallamok harmónia vázra épülnek, a dallamokat „megharmonizáljuk”, a harmóniák
„irányítják” a dallamokat. Ez utóbbi jelenségre példa a klasszikus, variációs
formájú művek tömege, ahol a harmónia váz változik a legkisebb mértékben,
s a dallam variálódik széles skálán. Csak futólag említjük meg a
„harmónia-ritmus” fogalmát: a harmónia váltások sűrűsödése és
ritkulása (a zenei izgalom fokozása és csökkenése révén) szintén hozzájárul a
zene belső dinamikájának alakulásához. Mindezek abban foglalhatók össze,
hogy az európai zene legmélyebb hatású eleme az a harmónia rendszer, melynek
gyökerei a különböző frekvenciájú hangok egymáshoz való viszonyáig
vezethetők vissza (pl. egy dúr hármashangzatot alkotó hangok
rezgésszámai úgy viszonyulnak egymáshoz, mint 4:5:6).
Témánk
szempontjából tehát az alapvető állítás az, hogy a zenetörténet egy
sajátos „fejlődési” folyamatot mutat, melynek van egy „felépítő” és
egy „lebontó” szakasza. Nem szeretnénk a túlzott leegyszerűsítés hibájába
esni. Nyilvánvalóan már a felépítő szakaszban is megjelenhetnek olyan
jelenségek, melyek a lebontási szakaszra jellemzőek (pl. Bach: h-moll mise
Crucifixus tétele), s a lebontási szakaszban is
keletkeznek nagyszerű művek, melyek a konzervatív ízlésvonalat
képviselik (pl. Bartók késői művei, Dohnányi teljes életműve,
Orff: Carmina Burana). Ha a felépítő szakasz
csúcspontjaként Mozart életművét szeretnénk meghatározni, zavarba kerülhetünk
pl. akár a Varázsfuvola, akár a Don Giovanni egyes jelenetei kapcsán. De Haydn
egyes művei is mutatnak olyan jeleket (pl. aszimmetrikus periódusok),
melyek már a „lebontó” szakaszhoz kapcsolhatók, Beethoven életműve pedig
önmagában egy grandiózus felépítő és leépítő folyamat.
Ezen a
ponton rögzítenünk kell, hogy a „lebontás” nem negatív fogalom. Adva van egy
szabályrendszer, mely mélyen beívódott egy adott kor zenészeinek ízlésvilágába.
Ez a szabályrendszer bizonyos esetekben korlátozza a zeneszerzőket
mondanivalójuk közlésében. Lehet, hogy a zeneszerző ízlése nem eléggé
„érett”, hogy ezeknek a szabályoknak indokoltságát megértse (ez a rosszabb
eset, e dolgozat szerzője szerint ilyen szerző Berlioz), de az is
lehet, hogy a szabályok valóban korlátozzák „magasabb rendű”, vagy az új
időknek, a szerző zenei fantáziájának jobban megfelelő zenei
állítások megfogalmazását. Ez utóbbi esetben indokolt lehet a szabályok által
határolt „zenei lehetőségek terének” tágítása. Ilyen eseteket
azonosíthatunk pl. Schubertnél, aki zseniális újításokat vezetett be úgy, hogy
a hallgató a legtöbb esetben „nem is veszi észre” az újítást, viszont különösen
élvezi az így megkomponált zenét. A „lebontás” önmagában azért sem negatív
jelenség, mert a létező szabályok áthágása legtöbbször olyan alkotásokat
hoz létre, melyek továbbfejlesztik, gazdagítják a meglévő zenei világot.
Ezt egyértelműen bizonyítja az is, hogy lebontási folyamat
időszakában alkottak a ma romantikusoknak, impresszionistáknak,
nemzetieknek nevezett szerzők, akik az európai zenekultúra óriásai, s akik
örökbecsű alkotások tömegét hozták létre.
A
lebontás folyamatának jellegzetességeit jól szemlélteti a variációs forma
értelmezésének változása az idők során. Aki ismeri a Bach: Ária különféle
változatokkal (Goldberg variációk), BWV 988, Beethoven: Diabelli-variációk, op.
120, Brahms: Változatok egy Haydn-témára, op. 56/A,
Kodály:Fölszállott a páva – változatok magyar népdalra és Britten:
Változatok és fúga egy Purcell-témára kompozíció
sorozatot, pontosan láthatja, miként tágult ki a variációs műfaj
értelmezési tere az elmúlt századok során. E folyamat plasztikusan szemlélteti,
miként jár együtt a létező szabályok áthágása és új szabályok (kompozíciós
elvek) létrehozása.
A zenetudomány
a lebontás korszakában működő alkotókat többek között a szerint
kategorizálja, hogy „újítók” voltak vagy sem. A kategorizálásban az újítás
kifejezetten pozitív tett, mely „előre lendíti a zene fejlődését”. A
nagy újítók (Schubert, Wagner, Liszt, Debussy, stb.) mellett hasonló nagyságok
a kicsit lekezelő „konzervatív” jelzők kapják (Brahms, Mendelssohn,
Csajkovszkij, stb.), holott életművük nem képvisel kisebb értéket.
Amennyiben
a szabályrendszer felépítésének kiteljesítését a bécsi klasszikusok érdemének
tekintjük, a lebontási szakasz végét a második bécsi iskolához (Schönberg,
Webern, Berg és mások) köthetjük, elsősorban azért, mert ezen iskola hozta
létre a végső lebontás elméleti alapjait.
A
leépítésnek azonban van egy katasztrofális sajátossága: egyszer vége kell, hogy szakadjon.
Legkésőbb akkor, amikor már minden (vagy majdnem minden) szabályt
kiiktattunk. Ez be is következett. Bekövetkezett abban az értelemben, hogy a
szerzők már teljesen szabadon válogathatják meg kompozíciós eszközeiket,
módszereiket, semmilyen kötöttséggel nem kell számolniuk. Talán még ez sem baj,
bár a „teljes szabadság” nem nagyon teszi lehetővé bármilyen értékítélet
megfogalmazását.
A
„majdnem minden” kifejezés leginkább a metrum stabilitására utal. A metrum
dinamikus változtatása ugyan fokozott izgalmat eredményez, de ez csak mértékletesen
alkalmazható (lásd: Bartók: Tánc-szvit, Hat tánc bolgár ritmusban- Mikrokozmosz
BB 106 VI. füzet 148-153), mert többé-kevésbé stabil, de legalábbis
felismerhető metrum hiányában a zene követhetetlen, értelmezhetetlen,
hallgathatatlan. Hasonló hatású a dallam felismerhetetlenségének tartós
jelenléte is.
A
leépítés folyamatát nem szabad mechanikusan értelmezni. Már említettük, hogy a
leépülés folyamatát a szabályok által megengedet dolgok körének tágítása is
jellemzi, úgy, hogy a tágítás a „régi” szabályok helyett vagy mellett „új”
szabályokat hoz. Legjellemzőbb példa a klasszikus összhangzattan
szabályrendszerének kiterjesztése a bartóki tengelyrendszer révén. Ez utóbbi
úgy tágítja a szabályok körét, hogy a régi szabályok érvényessége nem
szűnik meg. Azonban – logikai síkon vizsgálva a dolgot – úgy tűnik,
hogy a bartóki tengelyrendszertől nincs további tágítási lehetőség:
az akusztika fizikai meghatározottsága és az emberi fül működésének
genetikai meghatározottsága miatt (e kettő szorosan összefügg) a „kör
bezárult”.
Gondolatmenetünkben
eljutunk tehát odáig, hogy a leépítés folyamatában az európai zene legfontosabb
sajátosságának, a tonalitásra épülő harmóniavilágnak fokozatos
felszámolása játssza a fő szerepet (bár más, kisebb jelentőségű
folyamatok is azonosíthatók). Hogyan kell ezt értenünk?
A
klasszikus zene tonális viszonyrendszerében a harmóniák (hármas,
négyes-hangzatok) általában egy adott hangnemhez tartoznak. A stabil hangnem
egyúttal stabil harmónia készletet is eredményez. A klasszikus zene egyik
legfontosabb sajátossága éppen az a stabilitás, amely az adott hangnemhez
tartozás következménye. A stabil hangnemhez kötődés valójában a
legfontosabb „szabály”, a „hallgathatóság” előfeltétele. Ez a szabály a
„felismerhetőség” szabályával is szoros rokonságban van. Ezzel
egyenértékű szabály, hogy a hangnemnek időnként változnia kell. Ez a
változás – és az eredeti hangnembe történő visszatérés – az általánosan
jól ismert örömérzetet eredményezi (varietas delectat).
Fontos
megemlíteni, hogy az európai klasszikus zenét jellemző harmóniarend nem
létezik egyetlen olyan, más kultúrában sem, melynek zenei vonulatai az
európaitól független utakon alakultak ki (indiai, kínai, japán, afrikai). A
tonalitás szabályrendszere tehát egyértelműen kultúrafüggő,
legrégebbi gyökerei Kis-Ázsiába vezetnek.
Jól
jellemzi a fenti szabályok központi szerepét pl. az, hogy a legfontosabb
klasszikus forma, a szonátaforma (többek között) éppen a hangnemváltás
(moduláció) és a felismerhetőség szabályait határozza meg. Az expozícióban
a főtéma az alaphangnemben, a melléktéma az első felső rokon
(domináns) hangnemben szólal meg, stb. A repríz
(visszatérés) szakaszában az expozícióban megismert témák kissé eltérő
hangnemekben jelennek meg. Fontos „szabály” az is, hogy a szonátaforma
feldolgozási szakaszában a hangnemi kötöttség megszűnik, azaz itt – és
csak itt – nincs stabil hangnem, viszont a feldolgozási szakasz gondoskodik
arról, hogy a visszatérés pillanatában a „felismerés” a lehető
legintenzívebb felismerési élményt eredményezhesse.
A hangnem
váltása (moduláció) fontos esztétikai élményt eredményez. A zeneileg képzetlen
hallgatónak ugyan fogalma sincs arról, hogy moduláció történt (a moduláció
fogalmát sem kell ismernie), de unalmasabbnak fogja tartani azt a zenét, mely
tartózkodik a hangnemváltástól. Ha egy egész hangverseny elejétől végéig
C-dúrban szólna, borzasztóan unalmas lenne. A hangversenyszervezők
pontosan tudják, hogy egy hangversenyen belül különböző hangnemekhez
köthető műveknek kell megszólalniuk. A zeneszerzők is jól
tudták, hogy egy több tételes mű tételeinek különböző hangnemeket
kell képviselniük, s a különbözőség mértékének is sajátos szabályoknak
kell engedelmeskednie.
Miután a
moduláció fontos esztétikai élményforrás, – mondhatnánk: izgalomforrás, – a
zeneszerzők egyre inkább úgy érezték, hogy ezt az eszközt egyre
intenzívebben kell alkalmazniuk. A moduláció eszközei pedig elsősorban
azok a harmóniák, melyek átértelmezhetők (különböző hangnemekben is
szerepelnek, de más jelentéssel). Egyre gyakrabban hangzanak el szűkített
és bővített hangzatok, terc-rokon hármashangzatok, de megjelennek és egyre
jellemzőbben a hármas- és négyes hangzatok hagyományos családján túlmutató
harmóniák.
E
folyamat egyre szélsőségesebb hangzásvilágokban megtestesülő zenei
irányzatokhoz vezetett. A szabályok világának fokozatos lebontása azt
eredményezte, hogy a kompozíciós „szabadsági fok” olyan mértéket öltött,
melyben egyre nehezebbé vált zeneileg újszerű, „izgalmas”, de mégis
„hallgatható”, a laikus fül számára is értelmezhető művek írása.
Ez a
helyzet a XX. század első felében tetőzött. Az időpont pontosabb
meghatározása természetesen nem lehetséges: Richard Strauss még fél évszázadon
keresztül írja monumentális késő romantikus műveit. De sokat elárul,
hogy Bartók első zeneszerzői válsága akkor következett be, amikor
rádöbbent, hogy az általa nagyra becsült Richard Strauss vonala hosszabb távon
nem követhető. Ugyanerre az időszakra esik a második bécsi iskola
reakciója a kialakult helyzetre. Az elsősorban Schönberg nevéhez fűződő
„dodekafon” (tizenkéthangú) kompozíciós technika nem
csak a szabályok további lazítását, esetleg a szabályrendszer konstruktív újragondolását
(lásd pl.: a bartóki „tengelyrendszer”) tűzte zászlajára, hanem egyenesen
a korábbi szabályok egyértelmű tagadását. Amennyiben a szabályrendszer
lebontását eddig egy pozitív, továbbfejlesztő, kitágító, felszabadító
folyamatnak tekinthettük, e ponton a folyamat egyértelműen negatív
irányba fordult.
PRECIADA AZANCOT alkotása (www.flickr.com, olaj, 294 × 376
Mit is
hozott az „új bécsi iskola”? Többek között, de elsősorban a „dodekafon”
kompozíciós eljárást, és annak „farvízén” egy sor alternatív zeneszerzési
módszert (pl. aleatorikus komponálás).
A
dodekafóniát (Zwölftontechnik, twelve-tone
technique), magyar nevén tizenkét fokú technikát –
mint kompozíciós eljárást – Arnold Schönberg (kb.1920-tól) fejlesztette ki. Egy
olyan új rendszer volt a cél, amely képes a korábban érvényes hangzási
szabályokat egyetlen mozdulattal félresöpörni annak érdekében, hogy a
szerzők megszabaduljanak a szabályok béklyóitól. Schönberg számára a
legfontosabb, véglegesen kiküszöbölendő szabály a „hangnem szabály” volt.
Az, hogy a félhangskála 12 hangja közül a dúr és moll hangnemek kijelöltek
hetet-hetet, s ezzel megszűnt a hangok egyenlősége, egyes hangok
„fontosabbakká” váltak másoknál, s ezzel a hangnemre jellemző harmóniák
felépítését tették lehetővé. Schönberg a temperált félhangskála 12 hangját
tökéletesen egyenrangúnak tekintette, és mind a 12 hangot tartalmazó sorokkal (Reihe) dolgozott. A módszer – melyben nem a végső
hangzás az elsődleges komponálási cél-tényező, hanem a strukturális
törvényszerűségek érvényesítése – elvileg nagy szabadságot adott a
zeneszerzőknek. Más szavakkal: a dodekafónia egy sor teljesen új szabályt
állított fel a korábban érvényesített szabályok ellenében pl.:
· a
lehetséges 12 hang mindegyikének azonos gyakorisággal kell elhangzania a
mű során, e gyakoriságnak nem csak a mű egészében, hanem legkisebb
egységeiben is érvényesülnie kell, tehát egy hang nem hangozhat el újra addig,
amíg a másik 11 is el nem hangzott, e szabály kizárja a korábban uralkodó
hangnemi orientáció érvényesülését,
· a hangok
egymásutánja nem reprezentálhatja hagyományos harmóniák (pl. hármashangzatok)
felbontását, e szabály – a megelőzővel együtt – lényegében kizárja a
hagyományos értelemben vett „élvezhető” dallamok komponálását is,
· ugyanakkor
megengedett a választott Reihe rákfordítása
(visszafele lejátszása), tükörfordítása (amikor a felfele lépés helyett lefele
lépés jelenik meg és fordítva), valamint a tükör-rákfordítása (új szabály), az
egyes hangok akárhány oktáv eltolással is megszólaltathatóak.
Látható,
hogy e szabályoknak semmi közük egy hagyományos értelemben vett zenei
folyamathoz. A zeneszerző ugyan egyrészt nagy szabadságot kap, másrészt a
fenti szabályok következetes figyelembevétele szinte lehetetlen. Gondoljunk
bele: bármilyen lassan hangzik el a 12 hang, néhány (pl. 10) másodpercnél
hosszabb „zenei” folyamattal nem számolhatunk. Egy 3 perces műben ez a
zenei folyamat (illetve a harmadik szabály által megengedett variációi) 18-szor
hangozhat el. 18-szor ugyanaz a 12 hang. Miután e folyamatban a hallgatónak
semmilyen „fogódzkodója” nincs, nem hall mást, mint egy kaotikus hangfolyamot,
melynek nincs hangneme, melyben nincs felismerhető harmónia, dallam.
Azok
számára, akik a zenei fogalmak között kevésbé biztosan tájékozódnak,
bemutatható a „dodekafónia” költészeti analógiája. Verset úgy kell írni, hogy
az ÁBC betűi (a magyar ÁBC esetén 41 írásjel) azonos gyakorisággal
forduljanak elő. Amennyiben néhány betű ebben a kiválasztásban egy
létező szót alkotna, a vers hibás. Ha mégis valahogyan létrejönnének
létező szavak egymás után, azok nem képezhetnek értelmes mondatot,
értelmes kifejezést. Mi ez, ha nem „halandzsa”?
Ebben a
pillanatban a leépítés folyamata nem csak végpontjára érkezik, hanem kíméletlen
rombolásba csap át. Ha a kompozíciós technikák nem az élvezhető,
hallgatható zenét eredményező szabályokra támaszkodnak, hanem olyan
tiltásokra, melyeknek nincs pozitív értelmezésük, a komponálás értelme
megszűnik. Ennek a zenei ideológiai áramlatnak követői olyan zenéket
írnak, melyben az egymás után következő hangok hol mélyek, hol magasak, de
véletlenül sem rendeződhetnek „visszaénekelhető” dallamba, az
egymással kapcsolatba kerülő hangok döntően a legszélsőségesebb
disszonanciát (a kis szekundot és a nagy szeptimet) kell, hogy képviseljék.
Milyen zenét írjunk, ha annak a zenének nem szabad dallamosnak, harmonikusnak,
követhetőnek lenni?
A válasz
egyértelmű. A liberális gondolat túlhajtása zsákutca. E zsákutca
bizonyítéka lehet, hogy az utóbbi évtizedekben nagyon sok szerző tér
vissza a „hallgatható” zene eszméjéhez. Bár a már egyszer elavultnak
„kikiáltott” kompozíciós eszközök újbóli használatba vétele sokszor
problematikus lehet, hiszen az ízlésbeli korlátok ledőltek, az igazi
zeneszerzői kreativitás nyilván túl tud lépni e problémán.
Nagyon
tanulságos Bartók viszonya az egész kérdéskörhöz. Mint már említettük, a
leépítési folyamat zsákutcáját viszonylag hamar azonosította. Kreatív
személyisége azonban nem a tagadás, hanem a továbbfejlesztés felé vezette.
Felismerte a tonális elv kiterjeszthetőségének lehetőségét,
kialakította az un. tengely rendszert, és – más újítások révén is – megújította
a teljes forma- és hangzásvilágot. E zenei világ központi jelentőségű
művei, a Zene húros hangszerekre, ütőkre és cselesztára, a Szonáta
két zongorára és ütőhangszerekre, a Divertimento vonószenekarra, stb.
Bizonyára kevesen tudják, de a modern jazz összhangzattana is jelentős
mértékben épít a bartóki rendszerre, lényegében magáévá teszi azt.
Még
mindig Bartóknál maradva: nem lehet nem megemlíteni, hogy Bartóknak is van egy
„késői” szerzői korszaka, amikor fiatalkori, akkori mérce szerint „avantgard”-nak tekinthető
műveinek hangzásvilágától jelentősen visszalépett a hagyományos
hangzások felé (Concerto, Hegedűverseny, III. zongoraverseny,
Brácsaverseny).
Berény
Róbert: Bartók Béla portréja, 1913 (www.artmagazin.hu)
S végül
még egy csavar: éppen késői hegedűversenyében mutat fel egy igazán
dodekafon „dallamot”, talán annak bizonyításául, hogy kellő zeneszerzői
tehetség birtokában még ilyen mondvacsinált szabályok mentén is lehet zseniális
művet alkotni. (Persze a mű maga nem dodekafon, csak egy dallam (egy Reihe) azonosítható benne.
Bartók
példája jelzi, hogy az emberi létezés történelmileg kialakult szabályrendszereinek
liberális negligálásán kívül létezhet egy konstruktív alternatíva is, mely nem
lerombolja, hanem továbbépíti a meglevő szabályrendszereket.
Az „új
bécsi iskola” rombolása nem is annyira a dodekafónia megjelenésében
azonosítható, sokkal inkább a közvetett hatásokban. Valójában ugyanis
viszonylag nagyon kevés valóban dodekafon mű született. Sokkal károsabb az
elmélet közismertté és egyfajta dogmává válása. Dogma lett abban az értelemben,
hogy a
hagyományos kompozíciós technikák (dallamok, harmóniák, formák) használata
immár nem kívánatos, „modern” zenét kell írni, amely különbözik minden
korábbitól. Dogma lett, hogy a „modern” zenének szakítania kell a múlttal, s
bármi megengedhető. Olyan szörnyszülemények is keletkeztek, mint
az „aleatorikus” zene, mely – neve szerint is – az
egyes hangokat a dobókocka dobás eredménye révén határozta meg. Egy másik
„találmány” a „repetitív” zene. E dolgozat szerzőjének alkalma volt
végigélni egy „repetitív” operát a Magyar Állami Operaházban. Egy teljes opera
azzal telt el, hogy egy elindított motívum ismétlődött – jelentéktelen és
nagyon lassú változásokkal – számtalanszor, s mikor már tényleg
elviselhetetlenül unalmassá vált az ismétlődés, egy újabb, nagyon hasonló
motívummal kezdődött újra ugyanaz.
Az egyszerű
zenehallgatók ezeket a kompozíciós elméleteket nem értik, nem ismerik, s akár
azt is hihetik, hogy valami komoly dologról van szó. Csoda, hogy ezek az
irányzatok csak rövid távú divatokat eredményezhettek? Ha minden szabad, akkor
minek alapján lehet megkülönböztetni az értéket az értéktelentől? Vagy az
értékesség kérdése már fel sem vethető? Egyáltalán mik a zenei értékek
ismérvei? Ebben a világban tulajdonképpen már nincs is zenemű, csak valami
olyan, ami hangzó effektusok halmaza, és végül már a „zenei hang” fogalma is
viszonylagossá válik, bármilyen zaj zenei hangként jelenhet meg.
A
„dodekafónia”, az „aleatorikus technika” és egy sor
más „technika” valójában csak szakmai műszavak, amelyek az egyébként
elfogadhatatlan esztétikai kategóriák elfogadását hivatottak segíteni.
Eufemizmusok, mint ahogyan eufemizmus a Második bécsi iskola megnevezés is.
Amióta az „iskola” szó megjelent a kultúrtörténetben, olyan helyet jelentett,
ahol a „bölcsek” tudásának továbbadása történt, ami mindig is a közösség szellemi
építkezését célozta. Ezzel szemben a Második bécsi iskola valóságos kultúr-terrorizmust hajtott végbe. A dodekafónia
„hitvilága” kísértetiesen emlékeztet a „múltat végképp eltörölni” típusú
ideológiákra, melyek pusztító hatását jól ismerjük.
Az a
kulturális kár, amit ez az „iskola” okozott, messze túlmutat önmagán.
A
társadalmi „jólét” növekedésével egyre több fiatal juthat el komoly
zeneszerzői kurzusokra, a „kortárs” zene tobzódik az új szerzőkben és
az ő műveikben. A szabályrendszerek művi lebontása, a „mindent
szabad” legalizálása azonban elveszi a levegőt a
valódi tehetségek elöl. Ma nem az a veszély, hogy sokan írnak dodekafon zenét,
hanem sokan – a hagyományos értékeket őrző szabályok ismeretének
hiányában vagy elutasításában – azt hiszik magukról, hogy ők
zeneszerzők, és számíthatnak a társadalom támogatására akár a
szervező intézmények, akár a hallgatók részéről. Ennek egyik
következménye az, hogy annyi a „kortárs” darab, hogy egy-egy mű
elhangzásának átlagos gyakorisága évtizedekben vélelmezhető. Hogy juthat
el a széles publikum egy adott mű megismeréséből-felismeréséből
származó öröm élményhez? Hogyan lehetséges a széles körben elfogadott
kompozíciós – esztétikai elvárások hiányában ítéletet hozni egy új
műről?
A
modernitás hajszolása aztán nem csak a zeneszerzők tudatában került
központi helyre, de kialakult a kortárs zenei PC magatartás is. Ma szinte
egyetlen előadó sem (de koncertszervező sem) meri kimondani, hogy
ő tartózkodik (vagy legszívesebben tartózkodna) a kortárs szerzők
(vagy a kortárs szerzők adott csoportjai) műveinek előadásától,
sőt legtöbbször hangoztatják elkötelezettségüket a kortárs művek
pódiumra juttatását illetően. Ezt a magatartást nyilván motiválja az is,
hogy a kortárs szerzők legtöbbször az előadók (szervezők) közeli
ismerősei, kollégái, barátai. A hagyományos zenekultúra rajongói pedig
kénytelenek elfogadni, hogy – ha nem is minden koncerten, de – esetenként el
kell viselniük egy-egy –általában nem túl hosszú – kortárs művet.
Mi az, ami elveszett?
A
megelőző fejezetben leírt jelenségek a zenetörténet sajátos
folyamataira, a zeneszerzői és előadói attitűdökre
koncentráltak, de kevéssé érintették a zenehallgatók sajátos szerepét. A
hallgató és a zene kapcsolata egyértelműen pszichológiai természetű.
Tudományos szerzők sokasága foglalkozott már a zenehallgatás pozitív
hatásaival akár egészséges, akár sérült, akár felnőtt, akár kiskorú
személyek esetében. Az összefüggések nyilvánvalóan létezőek, de létezésük
felismerésén túl kevés pozitív, „bevethető”, felhasználható eredményhez
vezettek.
Azonban
korunk jelentős, Amerikában alkotó magyar pszichológusa, Csíkszentmihályi Mihály FLOW (az áramlat, a tökéletes
élmény pszichológiája) elmélete eddig fel nem tárt lehetőségeket nyit a
zene hatásainak vizsgálatát illetően.
A portré forrása: www.libri.hu
Csíkszentmihály Mihály
több évtizedes tudományos munkássága során azt kereste, hogy mi az emberi
boldogság kulcsa. A „boldogság” ebben az összefüggésben nem valami
utolérhetetlen „kék madár”, hanem azt az állapotot jelenti, amelyben a
személy összhangban van önmagával, aktívan tevékenykedik, tevékenységének
eredménye van, mely őt megelégedéssel tölti el, s további tevékenységre
sarkallja. Csíkszentmihályi Mihály szavaival:
„A „Flow” az a jelenség, amikor tudatunk
harmonikusan rendezett, és magának a tevékenységnek a kedvéért szeretnénk
folytatni azt, amit éppen csinálunk.” Csíkszentmihályi
Mihály a „tökéletes élmény” kifejezéssel illeti ezt a jelenséget, mint a
boldogság forrását vagy állapotát. Esetünkben a „tökéletesség” igénye talán
túlzó, dolgozatunkban inkább a „FLOW élmény” kifejezést használjuk.
Csíkszentmihályi Mihály
szerint a FLOW élmény keletkezésének sajátos feltételei vannak. Talán a
legfontosabbak:
· a
tevékenység sikeres végrehajtása jelentős koncentrációt igényel, a
tevékenység teljes mértékben leköti a végrehajtó figyelmét, a feszült figyelem
az idő múlásával sem csökken, legfeljebb a szükséges pihenési
időszakok szakítják meg (a tevékenység bármi lehet, kosárfonás,
kertgondozás, zeneszerzés, számítógép programozás stb.),
· a
személy képességei a tevékenység követelményeinek megfelelnek, a követelmények
sem túlságosan meg nem haladják a személy képességeit, sem azokhoz képest nem
túlságosan alacsonyak (boldog lehet a kosárfonó is meg a zeneszerző is, ha
képességeinek megfelelő tevékenységet végez).
A FLOW
élmény tehát „tevékenység specifikus boldogságot” jelent. Ugyanaz a személy
„boldog” lehet, amikor pl. kosarat fon, és „boldogtalan”, amikor pl. kertet
kell gondoznia.
A két
feltétel fontosságát jól szemlélteti például az a jelenség, hogy a nagyon is jól ismert zenemű hallgatása
akkor sem eredményez FLOW élményt, ha az előadás kiemelkedően jó, és
a körülmények is optimálisak: a zene nem tudja magához láncolni a hallgató
figyelmét, a koncentráció csökken, majd megszűnik, a hallgató gondolatai
elkalandoznak. A zene nem is jut el a hallgató tudatához, nem képes azt
befolyásolni. A jelenség úgy is értelmezhető, hogy a jól ismert zene
hallgatása „túl könnyű feladat” a hallgató számára, így a második feltétel
nem teljesül.
(A FLOW
élménynek további sajátosságai vannak, egyik pl. a kultúrkörhöz kötődés:
egy japán /kínai, indiai, zulu stb./ személy számára FLOW élményt jelenthetnek
olyan jelenségek /pl. a kabuki színház és annak
zenéje/, melyek egy, az európai kultúrában szocializálódott személy számára
értelmezhetetlenek /legfeljebb exotikusak, ez az
egzotikusság magasra korbácsolhatja a figyelmet, de a látottak hallottak
tökéletes meg nem értése gátolja a FLOW kialakulását/. Persze, ha az adott
személy különösen érdeklődik az adott kultúrkör termékei iránt, és ennek
révén már megfelelő fogékonysággal (ismerettel, képességgel) rendelkezik,
a FLOW élmény kialakulhat.) Ezek a részkérdések témánk szempontjából
érdektelenek.
A zene
területéhez közeledve megállapítjuk, hogy Csíkszentmihályi
Mihály e téren nem jutott túl néhány olyan általános igazság megállapításán,
mely a köztudatban úgyis jelen van. (pl.: „A zene
egyik legősibb és talán legnépszerűbb szerepe, hogy a hallgatók
figyelmét a kívánatos lelkiállapotnak megfelelő mintába rendezze /esküvő, temetés, vallásos és hazafias
alkalmak stb.”/). Márpedig a zene nem csak egy csatornán érintkezik a FLOW
problematikával, hiszen a zenei folyamatokban több szereplő jelenik meg, a
szerző, az előadó és a hallgató, de – sajátos módon – maga a hangzó
zene is rendelkezik egyfajta „áramlat” jelleggel. Ez a „zenei áramlat” (vagy
talán inkább „áramlás”?) ugyan nem tárgya a FLOW
elméletnek, de a FLOW és a zene viszonyában alapvető szerepe van.
Tekintsük
sorra az egyes szereplők élményét.
A
zeneszerző esetében a FLOW élmény bekövetkezése nyilvánvalóan természetes
és törvényszerű. Akár egy néhány perces mű elképzelése, fejben
megalkotása majd lejegyzése is zavartalan koncentrációt igényel (lásd első
feltétel), egy több órás opera esetében hónapokon keresztüli folyamatos és
magas szintű koncentrációt kell feltételeznünk (e nélkül a mű el sem
készülne). A második feltétel teljesülése szintén természetes, mert csak olyan
személyek vállalkoznak a zeneszerzői pályára, akik a megfelelő
képzettséggel-tehetséggel már bizonyított módon rendelkeznek (az amatőr
szerzőktől most eltekintünk). Azt, hogy a jelentős
zeneszerzők komoly FLOW élmény hatása alatt (ihletett állapotban)
komponáltak, nem kell különösen bizonygatni. Ez nem csak a volumenükben
jelentős művekre vonatkozik, hanem az „apró” művekre is (lásd
Bartók Gyermekeknek I-IV., Mikrokozmosz –
Zongoramuzsika a kezdet legkezdetétől I-VI.).
Az
előadók esetében hasonló a helyzet. A komoly hangversenytermekben
fellépő előadók évtizedeken keresztül napi sok órás gyakorlással
készülnek hivatásukra, esetükben a tartós és intenzív koncentráció nélkül a
sikeres produkció elképzelhetetlen. Ugyanez kiterjeszthető az amatőr,
fél-amatőr, profi könnyűzenészekre is. De a gyakorlás is ugyanazt a
koncentrációs szintet feltételezi, mint az előadás, e nélkül a mű
megszólaltatása nem lehetne tökéletes. A második feltétel teljesülése szintén
triviális: az előadó zenész a pódium közelébe se kerülhet, ha képzettsége
és motivációja nincs a helyzet (komolyzenei vagy pop koncert) által megkövetelt
színvonalon.
Érdemes
elgondolkodnunk a szimfonikus zenekarok zenészeinek FLOW élményéről. A
zenekari rutin a FLOW élmény kialakulásának útjában állhat. Az a zenész, aki
ugyanazt a művet már a 18-ik karmester vezetése alatt, 35-ik alkalommal
játssza vagy próbálja, feltehetően nem lesz különösen boldog (túl
könnyű a feladat). Ugyanakkor lelkesülten beszélnek ugyanezek a zenészek,
ha egy addig ismeretlen mű bemutatására készülnek.
(Pl.
ilyen művek voltak a maguk idejében Budapesten Stravinsky
Zsoltárszimfóniája vagy Orff Carmina Burana-ja.)
Más a
helyzet a hallgatókkal. Először is meg kell különböztetni a koncerttermi
zenehallgatást a háttérzene hallgatástól. Az előbbi esetben
feltételezhetjük, hogy a megfelelő szintű koncentráció feltétele
teljesül. Ugyanezt feltételezhetjük a popkoncertek csápoló közönségéről
akkor is, ha az ő esetükben a koncentráció nem annyira intellektuális,
mint inkább ösztönös jelenség („minden idegükkel” kötődnek a pódiumon
zajló produkcióhoz). Azt feltételezhetjük tehát, hogy a FLOW élmény
bekövetkezésének első feltétele a tudatosan zenehallgatásra készülő
személyek esetében teljesül. Kissé tágítható a kör, ha a populáris zene olyan
megjelenéseire gondolunk, mint felfokozott hangulatban zajló házibulikra, ahol
a rock and roll tüzes lendülete hajtja a táncolókat (bár itt kérdéses lehet,
hogy inkább a zene vagy inkább a mozgás hozza létre az élményt).
A
második feltétel valójában azt jelenti, hogy a hallgató képes annak a zenének
befogadására, amelyet hallgat. Nyilvánvalóan nincs egyértelmű összefüggés
a zenei műveltség és egy adott zene befogadásának képessége között,
azonban tendenciákat felismerhetünk. Egy Haydn szimfónia nagy
valószínűséggel hidegen hagyja a teljesen iskolázatlan hallgatót,
ugyanakkor egy magasan képzett zenész nyilván nem érez FLOW élményt egy
primitív „három-akkordos” pop sláger hallgatásakor.
A
hallgató esetében Csíkszentmihályi Mihály három FLOW
élmény kategóriát különböztet meg:
· érzékszervi
élmény,
· analóg
élmény,
· analitikus
élmény.
Az érzékszervi
fázisban a hallgató a hangoknak azon tulajdonságaira reagál, amelyek
kellemes, idegrendszerébe genetikusan kódolt reakciókat váltanak ki (a
harmóniák váltakozása, a hegedű éneklése, a kürt harsogása, a pianissimo
és a fortissimo végletei stb.).
Az analóg
zenehallgatás állapotában megtanulunk a hangminták alapján érzéseket és képeket
előhívni magunkból (virágos hegyoldal, csilingelő szán,
hömpölygő folyó, szomorúság, szerelem stb.).
A
zenehallgatás legkomplexebb módja az analitikus mód. Ebben a fázisban a figyelem a zene strukturális elemeire
irányul az érzékszervi és analóg jelleg helyett. Felismerjük és követjük a
témákat, azok változásait, visszatéréseit, a periódusokat, a nagyobb
formaelemek határait. Az igazán „vájt fülű” hallgatók követik az egyes
szólamok mozgását, azonosítják a felhangzó harmóniákat, már várják az ismert
fordulatok bekövetkezését, mely azután közvetlen és intenzív FLOW élményt
generál. Ez az analitikus hallgatás zeneileg jól képzett (de nem feltétlen
zenész), széles repertoár ismerettel rendelkező személyek sajátja. Ők
alkotják a komolyzenei koncertlátogató társadalmat. Ők azok, akik képesek
a komolyzenei FLOW élmény befogadására, hiszen „képesek” a fenti követő,
befogadó, értelmező műveletekre.
E helyen
nem lehet eléggé hangsúlyozni a széles körű zenei tájékozottság
(zeneirodalom ismeret) és a FLOW élményre való hajlam szoros összefüggését. A
kulcs itt is: a felismerés. Egy dallam, egy téma, egy motívum felismerése
mágnesként vonzza magához a figyelmet, és ezzel megteremti, sőt
kikényszeríti a FLOW élmény első feltételét, a koncentrációt. (Lásd pl.
Wagner operáiban kulcsszerepet játszó vezérmotívumokat.) Egy jól ismert (de nem
„agyonhallgatott”) mű képes arra, hogy huzamosan biztosítsa a FLOW
élményt.
Mindez
nem jelenti azt, hogy egy ismeretlen mű nem okozhat FLOW élményt. Az
élmény akkor valósulhat meg, ha az ismeretlen mű olyan hangzásvilágot
képvisel, mely más, ismert művekével azonos vagy rokon. Pl. egy még
ismeretlen Mozart szimfónia ugyanazt az élményt válthatja ki (esetleg
alacsonyabb, de lehet, hogy magasabb intenzitással), mint más jól ismert Mozart
mű. De ugyanez a jelenség érvényesülhet tágabb zenei stílus körben is, pl.
FLOW élményt válthat ki Humperdinck Jancsi és Juliska
romantikus operájának hallgatása akkor is, ha Humperdinck-ről
még nem is hallottunk.
Tovább
haladva elérünk a korábban már említett „zenei áramlat” forgalomhoz. Ez a
fogalom nem része Csíkszentmihályi Mihály
elméletének, mivel nem pszichológiai jellegű, mégis kapcsolódik a FLOW
koncepcióhoz. E fogalom inkább a zeneesztétika körében értelmezhető.
Vannak olyan zenék, melyek a hallgatóból akkor is kiváltják a FLOW élményt, ha
a fentebb részletezett feltételek nem állnak fenn. Talán nem túlzó a
feltételezés, hogy ezek a művek a zeneirodalom legértékesebb részét
képviselik. Rájuk az jellemző, hogy a FLOW élmény létrejöttéhez nem
szükséges a hallgató különös koncentrálása, mert olyan mértékig „áramoltatják”
a hallgató idegrendszerét, hogy a hallgató nem is tud szabadulni.
E
dolgozat írójának van egy felejthetetlen élménye kb. 13 éves korából, mikor
zenei ismeretei még rendkívül szegényesek voltak. Egy vasárnap délidőben
elhangzó rádiós hangversenyen – előzetes szándék nélkül, véletlenül –
valami lenyűgöző, lábat földbe gyökereztető művet
hallgatott, mellyel korábban nyilvánvalóan nem találkozhatott, mely őt
mégis a rádióhoz szegezte. A közvetítés végén kiderült, hogy Bartók kétzongorás
ütős szonátáját hallgatta. Ebben az esetben utólag egyértelműen
azonosítható a hallgatói FLOW élmény, viszont nyilvánvalóan nem
érvényesülhetett a FLOW második feltétele. Az
első feltétel, a magas szintű koncentráció megléte viszont éppen a
műnek volt köszönhető, előzetes hallgatói szándék azt nem
válthatta ki.
Példánk
megerősíti azt az állításunkat, hogy a FLOW élmény kiváltását tekintve
lényeges elem a zenemű által képviselt „zenei áramlat”. Hosszabb
vizsgálódást igényelne, hogy ennek mik az összetevői. Nyilvánvalóan fontos
· az
egyértelmű hangulati kisugárzás,
· a
dallami, harmóniai, ritmikai érthetőség, felismerhetőség,
· a metrum
változatossága, a lendület,
· a
ritmikus feszültség.
Témánk
szempontjából elegendő annak elfogadása, hogy a „zenei áramlat”
létező jelenség, s vannak művek, melyekben rendkívül erőteljesen
jelen van (csak kivételesen karakteres példaként a zeneirodalom gazdag
készletéből: Brahms és Schumann zongoraötösei, Beethoven szimfóniái,
Schubert zongoraszonátái) de vannak olyanok is, melyekben nincs. Ez utóbbiak
azok a művek, melyeket a FLOW élményt gyakran
élvező hallgató „unalmas” műveknek ítél (függetlenül attól, hogy
milyen egyéb zenei erényeket hordoznak). Egyértelműnek tűnik, hogy a
gyors metrum és a feszes ritmus az egyik legmeghatározóbb elem, melyet csak a
különlegesen költői lassú tételek andalító dallam- és harmóniavilága (lásd
Mozart zongoraversenyek lassú tételei) helyettesíthet. Megkockáztatható az az
állítás is, hogy azok a művek, melyekben ez a „zenei áramlat” nem elég
intenzív, ki is hullnak a zenei emlékezetből. (A zenei emlékezetet
természetesen nem csak a „zenei áramlat” léte vagy hiánya befolyásolja). Ilyen
„elfeledett” művek pl. Schumann késői alkotásai, melyeken már
egyértelműen érződik az alkotó erő gyengülése. Ugyanakkor egyes
„másodvonalbeli” szerzők egyes, különös ihletettségű
kompozíciói intenzív „zenei áramlatot” mutatnak fel (pl. César
Franck: A-dúr szonáta hegedűre és zongora,
Sibelius d-moll hegedűversenye).
A „zenei
áramlat” nem műfaj függő. Jellemezheti a pop műfaj darabjait
(pl. ABBA slágerek, a Rock and roll örökzöldek), az operettet, a klasszikus
tánczenét (pl. ifj. Johann Strauss valcerek, polkák) és természetesen a szinte
teljes élő komolyzenei repertoárt. Ugyanakkor megemlíthető a
filmzene, mint olyan műfaj, mely jellegzetesen a „zenei áramlat” hiányától
szenved. Ennek nyilvánvaló oka, hogy a filmzene eleve nem a koncentrált
zenehallgatás céljára készült, struktúrája, tagolása nem a zenei mozgások
törvényeinek engedelmeskedik, hanem a filmbéli történéshez alkalmazkodik. Még a
legismertebb „filmzene-slágerek” is igazán csak a filmbeli látvánnyal-történéssel
együtt érvényesülnek. Más szavakkal: a filmzene célja a mozi által keltett FLOW
élmény fokozása, és nem önálló zenei FLOW élmény kiváltása.
A
legérdekesebb jelenség a rögtönzés és a FLOW élmény kapcsolata. A rögtönzés
magasiskolájában az egy személyben megjelenő szerző és előadó
nyilván magas fokú FLOW élmény hatása alatt rögtönöz, hihetetlen mély
koncentráció révén és rendkívül széles körből származó ismeretek és
készségek birtokában. Amennyiben a rögtönzés során létrejövő „zenei
áramlat” intenzitása elér egy sajátos küszöböt, a hallgató is FLOW élményben
részesül, a szerző/ előadó és a hallgató élménye összekapcsolódik
(lásd pl. Vukán György és zenésztársai emlékezetes
produkcióit.) Vigyáznunk kell azonban a rögtönzés értelmezésével. Az esetek
döntő többségében a rögtönzés valójában betanult, begyakorolt sémák,
klisék, fordulatok ismételgetése, mely sokkal inkább automatikus, mint a pillanat
varázsa által irányított.
Még
hátra van a nyitó kérdés megválaszolása.
Hol van a válság gyökere, hol vesztett
utat a kortárs zeneszerzés?
Mik az
útvesztés tünetei?
A
legfontosabb az, hogy a kortárs zene elvesztette a közönség érdeklődését,
és minden szerzői, előadói, koncertszervezői erőfeszítés
ellenére a helyzet nem javul. Ebben nyilvánvalóan szerepet kap az is, hogy az
érdekeltek egy része nem is törekszik a közönség megnyerésére, elfogadja azt a
helyzetet, hogy a kortárs zene egy szűk alkotói-befogadói kör
„játszótere”.
Dolgozatunk
központi mondanivalója az, hogy a szabályok teljes körű kiiktatására
való törekvés, mint alapvetően liberális emberi attitűd, lehetetlenné
teszi, hogy olyan művek szülessenek, melyek önmagukban hordozzák a „zenei
áramlatot”, és így vagy úgy alkalmasak legyenek a FLOW élmény kiváltására. Lássunk
egy tipikus példát.
Az egyik
ismert, széles körben elfogadott kortárs szerző új, jelentősként
beharangozott művének bemutatója előtt interjúban beszél a
műről. Az interjúból kiderül, hogy mi a mű alapvető
koncepciója, milyen hangszeres és vokális csoportok adják elő, azok hogyan
helyezkednek el a pódiumon, hogyan viszonyulnak egymáshoz a mű egyes
részei, rétegei, milyen strukturális összefüggések uralják a művet stb. Az
interjú hallgatója egy grandiózus, lenyűgöző művet feltételez.
Az ezután megszólaló, meglehetősen hosszadalmas mű minderre rácáfol: mindvégig lassú, a hallgató számára értelmezhetetlen akusztikai vonulatokból
építkező, azonosíthatatlan zenei
tematikájú, a bonyolult konstrukciók ellenére alig differenciált hangzásvilágú művet hallunk.
Felismerhető dallamokat, tonális vonzásokat, tematikai elhatárolásokat a
figyelmes hallgató sem fedezhet fel.
Mit
jelez a példa? Pl. azt jelzi, hogy a szerző tartósan és mélyen átélte a
szerzői FLOW élményt, hiszen a szavaiban bemutatott koncepció kidolgozása
nyilvánvalóan komoly és tartós koncentrációt igényelt, de ugyanez a
koncentráció volt szükséges a részletek kidolgozásához (1. feltétel) is. Több
évtizedes zeneszerzői múltja pedig azt sugallja, hogy a megcélzott
tevékenységhez (a mű megkomponálásához) ismeretei és készségei megvoltak
(2. feltétel). Azonban a példa azt is jelzi, hogy a szerző letett arról az
évszázadokon keresztül érvényes zeneszerzői szándékról, hogy művével
magával ragadja a hallgatót, hogy műve a „zenei áramlatot” beindítsa.
Ebben a példában a zeneszerzés csupán logikai konstrukciók kitalálására és
hangzó eszközökkel történő megvalósítására korlátozódik. Szinte kizárt,
hogy a hallgató valamikor is úgy reagáljon a mű újabb előadásakor
(rádióban, televízióban való találkozáskor): „igen, felismerem, ez az a
mű, amely első hallásra is megragadott”. A mű felismerése
legfeljebb a környezeti információk (pl. cím, a vokális részek szövege,
műismertető) alapján lehetséges, önmagában a hangzó tartalom alapján
nem.
A
korábbi bekezdésbe kiemelt „mindvégig lassú” kifejezés fontos tényre világít
rá. Ami lassan talán még követhető (a követhetőség határán van), az
gyorsan végképp követhetetlen káosszá válik a hallgató számára. (Hogy kezeli a
klasszikus zene a metrumot? A lassú zene bonyolultabb, a gyorsabb
egyszerűbb, hogy a hallgató számára a követhetőség optimális legyen.)
A kortárs szerzők nem szívesen írnak sodró lendületű, gyors
tételeket, mert azoknak sokkal „közérthetőbbeknek” kell lenniük, mint
amire kompozíciós technikájuk őket képessé teszi.
Meg kell
jegyezni, hogy a 2. feltétel nem azt mondja, hogy a szerző képes
átütő erejű (ilyen vagy olyan esztétikai mércéknek megfelelő)
kompozíció létrehozatalára, hanem azt, hogy a szerző képes nagy
volumenű kompozíciós tevékenységek
(koncepcióalkotás, vázlatok készítése, tervezés, kottázás stb.) végrehajtására.
A példa
egy tiszteletreméltó szerző művére utalt. Még e mű maga is
tiszteletre méltó emberi alkotás lehet, bár FLOW élmény kiváltására teljes
mértékben alkalmatlan. Az európai zenei tradíciót elutasító attitűd nem
képes tradicionális értelemben „hallgatható” műveket alkotni. Ezek a
szerzők a zenei PC nyomása alatt azt gondolhatják, hogy csak olyan zenéket
szabad komponálni, melyek teljesen újszerűek. Így aztán születnek olyan
alkotások, melyekben pl. egy trombitás másodperces időtartamú,
artikulálatlan futamok között hasonlóan artikulálatlan, rekedt üvöltéseket
hallat, és ez a folyamat néhány percig tart.
Itt
visszatérhetünk ahhoz a kérdéshez, hogy a FLOW élmény kultúrafüggő. A
szerző és a hallgató is ugyanannak az európai zenekultúrának
ismerője. Füle az európai értelemben vett harmónia, dallam, ritmus
érzékelésére, értelmezésére, feldolgozására hangolódott. A hallgató azt tartja
zenének, ami ezeknek a történelmileg kialakult elvárásoknak megfelel. Az
európai fül soha nem lesz képes értelmezni pl. a temperált 12 fokú
hangrendszerbe nem illeszkedő hangokat, s nem fogja harmóniaként
értelmezni azt, ami nem illeszkedik a klasszikus összhangzattan – akár
jelentősen kiterjesztett – keretei közé. Vajon mi az oka, hogy
szerzőnk hagyományos értelemben hallgatható
mű írása helyett hangzó konstrukciók építésében gondolkodik? A válasz:
ő is alapvetően az európai zenekultúra hatása alatt él, és még
belső hallását is alapvetően meghatározzák az európai zene konvenciói
(dallam, metrum, ritmus, harmónia). Belső hallásával nem is képes
„elképzelni” olyan zenét, mely e konvencióknak nem felel meg. Így nem zenei
invenciós képességeit, hanem logikai, konstrukciós képességét kell
előtérbe helyezni, melyeknek „nincsen belső hallásuk”. Csak így tud
megfelelni annak a „korparancsnak”, hogy „korszerű”, „modern” zenét írjon,
mely minden porcikájában különbözik a régitől. A „zeneszerzést” felváltja a
„újszerű hangzó effektusok kitalálása”. Vagy ma már ez is zene?
Zeneműkiadó
Vállalat, 1964
Ismét
vissza kell térnünk Bartóhoz. Lendvai Ernő több kitűnő
tanulmányában (pl. Bartók dramaturgiája) mutatta be Bartók kompozíciós
módszereit, melyek rengeteg olyan elemet (tengelyrendszer, aranymetszés,
akkordstruktúrák, a megszólalás időbeli arányai stb.) tartalmaztak, melyek
a zene hangzásvilágától – első közelítésre – távol állnak. Hihetetlen
logikai összefüggésekre mutatott rá, melyek sokkolták és hangos ellenkezésre
sarkallták a korabeli magyar zenetudomány legkitűnőbb
képviselőit is. Kérdés azonban, hogy mi az elsődleges: a kompozíciós technika,
vagy a felhangzó zene. A hallgató szempontjából nyilvánvalóan az utóbbi. E
dolgozat szerzője számára pl. felejthetetlen élményt jelentett nagykamasz
korában első találkozása a Mandarinnal az Operában, és abban a pillanatban
még csak nem is hallott Lendvai Ernő kutatásairól. Bartók természetesen
semmilyen információt nem tett közzé mindezekről a dolgokról, hiszen
ő pontosan tisztában volt azzal, hogy a közönségre csak az tartozik, ami megszólal.
A
kortárs zenei környezetben felnövekvő, tanuló, alkotó szerzők
nyilvánvalóan jóravaló, jóindulatú, zeneileg képzett, intelligens emberek.
Legtöbbjük ma már leszámolt az ultra-liberális attitűdökkel, és megpróbál
hallgatható, élvezhető zenét írni. Legtöbbjük nyilván nem tud róla, hogy
valójában FLOW élmény kiváltására alkalmas, „zenei áramlatot” hordozó zenét
szeretne írni. A gond már nem is velük van, hanem a kialakult szakmai
közízléssel és a minőségi mércék hiányával. Brahms még mondhatta azt a
fiatal Dohnányinak: „ezt én is így írtam volna meg”, mert voltak zenei minőségi mércék,
elismert és bevált kompozíciós elvek, szabályok, melyek tanulhatók és
megkövetelhetők voltak, és garantálták, hogy, ha a szerző a
konvencióknak megfelelően jár el, műve megüt egy elvárható,
értékelhető, hallgatható színvonalat.
A
jelenlegi helyzet meglehetősen sötét értékelését adja Csíkszentmihályi
Mihály, amikor a zenei nevelés elégtelen voltáról ír: „Mivel a gyerekeket
megfosztják az igazi zenei élménytől, olyan tizenévesek válnak
belőlük, akik fokozottan igyekeznek behozni addigi lemaradásukat, és
hatalmas mennyiségű pszichikai energiát fektetnek a saját zenéjükbe. Rock
zenekarokat alakítanak, kazettákat és lemezeket vesznek, és egy olyan
szubkultúra foglyaivá válnak, amely nem sok lehetőséget kínál a tudat
komplexebbé tételére”.
Tapasztaljuk,
hogy a Csíkszentmihályi Mihálytól vett idézetben
említett „szubkultúra” egyúttal „ellenkultúra” is, a szubkultúrából a
komolyzenei kultúrába való átjutást most már pszichés eredetű akadályok is
nehezítik. Ebben a helyzetben a szubkultúra tagjai számára a komolyzenei FLOW
élmény létrejötte szinte kizárt, mert a két fontos feltétel egyike sem
teljesül, nem lehet koncentrálni valamire, amiről se ismeretünk, se
tudásunk, se tapasztalatunk nincsen, a komolyzenei értékek, a „zenei áramlat”
felismerésére pedig a sajátos ismeretek hiányában a személy többnyire nem
alkalmas. Ugyanakkor az érintett fiatalok nem éreznek problémát, hiányt, hiszen
saját szubkultúrájukban bőségesen részesülnek a FLOW élményből.
Összegezve: mai világunk is telis tele van zenei FLOW élménnyel, de ezen
élmények döntő-döntő többsége nem a komolyzene terén, hanem a pop
kultúrában keletkezik.
De, ha
már szubkultúráról beszélünk, nem tekinthetjük másnak, mint szubkultúrának azt
a zenekultúrát, melyben a hagyományos értelemben vett „hallgathatóság” már nem
érték, viszont érték a végletes egyediség, a végletes különlegesség, a „zenei”
fogalmának végletes kitágítása a „hangzó” irányába. Ahol bármi zenének
nevezhető, ami a hallható hang frekvencia tartományában történik. Ebben a
szubkultúrában egy magát mérvadónak, „modernnek”, eufémikusan
„kortársnak” kinevező szűk réteg ízlés-diktatúráját kell látnunk.
„Tudjuk, hogy a koncertlátogatók számára hallgathatatlan, de majd
megszokják…”.
E
dolgozat szerzője tudatában van annak, hogy a látlelet, melyet felvázolt,
közismert. Sőt, e látlelet tökéletesen illeszkedik azokhoz a további
látleletekhez, melyek a liberális attitűd egyéb területeken történő
túlsúlyba-túlzásba kerülésével (a hagyományos értékek relativizálása,
gender elmélet, stb.) kapcsolatosak. Úgy véli
azonban, hogy a probléma rejtett vagy közismert dimenzióinak bemutatása
hozzájárulhat a komolyzene társadalmi környezetének lassú áthangolásához, talán
még a liberális túlzásoktól való megszabadításához is. Ráolvasással
természetesen nem lehet változást elérni, de a jelenlegi helyzet elfogadása sem
támogatható. Elsősorban a valós, történelmileg kialakult kulturális
értékeknek a jelenleginél sokkal intenzívebb védelme szükséges, mely
kultúrpolitikai, oktatáspolitikai és általános társadalompolitikai kérdés.
Persze, „rövid lejáratú” intézkedések is hozhatók, pl. el kellene távolítani a
filmzene blokkokat és az egyéb érték-relativizáló
hatású (pl. „világzenei”) műsorokat a Bartók rádió programjáról. Olyan
kultúrpolitikát kellene folytatni – nemzeti szinten –, mely előtérbe
helyezi azokat az értékeket, melyek már kiérdemelték a figyelmet, és szigorú
mércét állít azokkal szemben, melyek a figyelem középpontjába kívánkoznak (pl.
Virtuózok).
A szerzőről:
Dr. Locsmándi
Miklós
középiskolai énektanár és karvezető, szoftverfejlesztő,
fizikus
Iskolai végzettség: |
||
1967 |
Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetem,
középiskolai énektanár és karvezető |
|
1973 |
ELTE TTK, Fizikus |
|
1985 |
MKKE, Közgazdász informatikus, egyetemi doktor |
|
Munkahelyek: |
||
2000 - |
Független szakértő különböző cégek
projektjeiben |
|
2001 - 2002 |
Magyar Állami Operaház |
|
1992 - 2000 |
IDOM Kft., IDOM Rt., DTI Consulting Rt., |
|
1970 - 1991 |
Kerinforg, Állami fejlesztési Bank, OTP, Inter-europa
Bank |
|
1965 - 1970 |
Különböző zenész munkahelyek, Tiroler Landestheater,
Innsbruck |
|