BOSNYÁK
CSILLA: JÁTÉKOS KOTTAOLVASÁS KICSIKNEK 2.
Bosnyák
Csilla szavatartó ember. „Még több játékkal és matricával várlak a
következő kötetben!” – így búcsúzott első munkafüzetének forgatóitól,
és íme, az új tanévkezdésre máris boltokba került a kiadvány 2. kötete.
A
szerző első munkája 2014 őszétől lett hozzáférhető, s
örvendetes módon egyre több zeneműbolt illetve a zenei kiadványokra
fokozottan figyelő könyvesbolt kínálatában szerepel. Remélhetőleg a
folytatás hasonlóképp tetszésre talál. Pedagógiai értékét tekintve, mindenképp
méltó az előzményhez.
Akik a
kottaolvasó munkafüzetek szerzőjeként ismerték meg Bosnyák Csillát, aligha
gondolhatnák, hogy hangszeresként orgonista diplomát szerzett. A mindennapi
zenei életben természetesen szorosabb a kapcsolata a napjainkban legkeresettebb
billentyűs hangszerrel, a zongorával (azzal a hangszerrel, amelyet melléktárgyként
valamennyi hangszer több-kevésbé professzionista játékosának ismernie kell).
Mégsem
ezzel magyarázható, hogy a szemléletmódját tekintve a Játékos kottaolvasás
első kötete zongoracentrikus. Túl azon, hogy a
zeneiskolákban többnyire a zongora tanszak a legnépesebb, legszemléletesebben a
billentyűsoron ábrázolhatóak a hangsorok. De a szerző kezdettől
a hangszer-birodalom többi tagjára is ráirányította a figyelmet. Már maga a
képzeletbeli kalauzunk, a gyermek Mozart is tudatta az ifjú olvasókkal, hogy
ő több hangszeren játszik, zongorázik és hegedül, s a 8-9. oldalpáron
játékmód szerint csoportosítva megjelennek a hangszerek (ténylegesen, rajzolt
ábrán, vagy névvel, s ilyenkor a hozzátartozó képet a matricák közül kell
kiválasztani). Hogy ne pusztán illusztráció maradjon a sok hangszer, a
későbbiekben is visszatér rájuk, különböző szempontokból (17., 18., 27.,, 39. és 45. oldalon).
Az új
kiadvány (amelynek címlapján nem billentyűs-játékost, hanem a már ismert „Wolferlt” látjuk hegedűjével) több hangszerrel ismerteti
meg olvasóit. A gyermekek körében népszerű hangszerek közül megtanítja a
részeit a gitárnak, a furulyának, a hegedűnek, a zongorának, majd az
orgonának. De vissza-visszatér korábbi tájékozódásunk kiindulópontjához, a
billentyűsorhoz. (És aki először látja a furulya fogástáblázatát,
könnyen belátja, hogy minden hangszernek megvan a maga sajátos „nehézsége”!)
Voltaképp
a 2. füzettel ismerkedők tudják csak igazán felmérni, mennyire hasznos
volt az 1. füzet. A játékos megalapozás eredménye lemérhető az ismétlő
gyakorlatokon – és pedagógus számára örvendetes az a logika, amellyel a
folytatásban szinte észrevétlenül tágítja a gyermekek számára felfedezett zenei
világot. A megismert ritmusértékekhez továbbiak társulnak, egyre komplexebb
képletekbe rendeződve, a violinkulcsos kottáznivalókhoz mind több járul a
basszuskulcsos mélyregiszterben. A következetesség abban is megmutatkozik, hogy
hasonló ábrázolásmóddal közöl új ismereteket, és a korábban megismert
feladat-típusok szinte a szöveges utasítások elolvasása nélkül
megérthetőek. Ha az 1. füzetben azon örvendezhettünk, hogy a páros
metrumok mellett kellő figyelmet szentel a páratlannak is (a – viszonylag
– komplex zenei közegben cseperedő gyerek számára később a
szabálytalan és változó metrumok sem jelentenek komoly problémát), most a
nyolcad-léptékű metrumok többletét nyugtázhatjuk elégtétellel. És nagyon
fontos – korántsem csupán a zongoristák számára – a kétszólamú
ritmusgyakorlatok képességfejlesztése (mind manuálisan, mind a
figyelemmegosztást tekintve).
Az
első füzet láttán többekben felmerült a kérdés: milyen korú gyerekek
számára készült, mennyi idő alatt „kell” elvégezni. Aki közelebbről
megismerkedett az anyaggal, hamar belátta: az ilyen, egyébként a gyakorlati
élet szempontjából „jogos” kérdésekre aligha adható egyértelmű válasz.
Ugyanez érvényes a második füzetre is.
Bosnyák
Csilla játékosan közöl ismereteket - aki játék közben megjegyzi az új
tudnivalókat, legyenek azok konkrét adatok-információk vagy összetettebb
játékszabályok, gyorsabban halad. Aki rendszeresen forgatja a füzetet, hamar a
végére jut. Aki pedig – képeskönyvként vagy matricaalbumként – a már kitöltött
feladatgyűjteményt is többször végignézi, észrevétlenül elmélyíti
megszerzett tudását. Bizonyára lesznek, akik először nem is veszik észre,
hogy a 2. füzettel tanulnak – úgy érzik, további játékos feladatokat kaptak
csupán. És ez a legnagyobb haszna ennek a szemléletmódnak: Bosnyák Csilla
összeállításában a megszerzett tudás folyamatosan kamatozik a gyakorlatban.
A
játékosság észrevétlenül is a lényegre irányítja a figyelmet, s eközben – ezt
nem lehet eléggé kihangsúlyozni – erősödik a gyerekek koncentrációs
készsége. Voltaképp azt sem tartom elképzelhetetlennek, hogy valaki szinte
párhuzamosan használja a két füzetet – tehát, a 2. füzet elkezdésével nem kell
megvárni, míg valaki teljesen kitöltötte az elsőt.
Vannak
visszatérő rejtvény-típusok, megint hangnevekből lehet összeolvasni
virág- és állatneveket, és szépen gyarapodott a zenei műszavak
gyűjteménye is. (A játékos környezettel „mentem”, hogy olyan, a köznapi
beszédben aligha előforduló magyarra-fordítás is olvasható, mint hogy
„vidámacskán”. Mindenesetre, a gyerekek első látásra érteni fogják,
miről van szó…)
A
színezés „problematikájával” könnyű együtt élni – a nyomdai színek nem
mindig egyeznek pontosan a feladatban megadottakkal. De gondoljunk arra: lesz,
akinek esetleg „jól jön” az apró pontatlanság, hiszen az ő színes ceruza
készlete sem teljes.
Sok
figyelemfejlesztő feladatot tartalmaz a füzet. Lehet, hogy lesz, aki
észreveszi az egyetlen hanghibát is? Amikor a hangnév felett a kottafej
„eltévedt”? Bár nem szándékos ez a korrektor-képző, elismerés az ügyes
megtalálóknak. Jutalmuk: kijavíthatják pirossal, helyesre!
Vannak
siker- és teljesítményorientált felnőttek, s néha már gyermekkorban
megmutatkozik, ki-ki melyik irányba halad szívesebben. A
felnőtt-segítők (tanárok, szülők, esetleg idősebb
testvérek) sokat tehetnek annak érdekében, hogy – miközben a matricák
beragasztására, a kitöltenivalók kitöltésére serkentik a gyerekeket – a
sikerorientált, de lustálkodásra hajlamosakat, akik megelégednek kevés jó
megoldással, teljesítményük növelésére bíztassák, azokkal pedig, akik
villámgyorsan túl akarnak lenni a tennivalókon, többször is nézzék át a sok jó
megoldást. Hogy náluk se csupán „kipipálás” legyen a cél, egyfajta mennyiségi
teljesítmény, hanem a tudás rögződjék, minél alaposabban. Röviden: váljék
közös örömforrássá mindkét munkafüzet – és a remélhetőleg hamarosan
megjelenő folytatás is!
Fittler Katalin