ELHUNYT SULYOK GIZELLA ÉNEK-ZENETANÁR,
KÖLTŐ
(1930-2016)
(Dr. Milisits Endre
felvétele)
Sulyok
Gizella (Budapest, 1930. június 2. - Budapest, 2016. szeptember
3.) a Liszt Ferenc Zeneművészeti Főiskola énektanárképzőjének
elvégzése után 1955-65 között budapesti általános iskolákban volt
ének-zenetanár, 1964-től két évtizeden keresztül pedig a Fővárosi
XIV. kerületi Állami Zeneiskola szolfézstanára.
1993-ban PILLETÁNC című három kötetes daloskönyv-sorozattal
lepte meg a zeneiskolai szolfézs, az általános iskolai ének-zene és az
ének-zenei általános iskolák tanulóit, tanárait. A kötelező anyagok
kiegészítéseként a barokk, a bécsi klasszikus és a romantikus mesterek
népszerű, könnyű zongoradarabjaiból alkotott éneklésre is alkalmas
műveket a fiatalok életkori, érzelmi és gondolatvilágának megfelelő
versek segítségével. Költeményei hűen követik a kis darabok ritmikáját,
dallamformálását, valamint hangulati, érzelmi mondanivalóját, így a szó
legnemesebb értelmében a hangszeres darabok Sulyok Gizella ihletére testvért,
pontosabban daltestvért kaptak. A kottákban a dalok énekes szólama és
„zongorakíséret” külön lapon, de egymás mellett jelent meg.
Verses kötetei szakmai körökben is sikert arattak
éppen úgy, mint a Parlandóban megjelent zenepedagógiai
tárgyú interjúi, esszéi. Alkotó- és életkedvét nem csorbította, hogy évtizedeken
keresztül súlyos betegségek sorozata sújtotta. Emlékére a Parlando
korábbi számaiban megjelent írásaiból válogattunk:
SULYOK GIZELLA
GONDOLATOK A SZOLFÉZSOKTATÁSRÓL
I.
Hogyan határozhatjuk meg a
szolfézst és feladatait?
Zenei
írás-olvasás, pontos ritmus, tiszta intonáció, belső hallásképzés,
ugyanakkor személyiségfejlesztés audio-vizuális
művészi eszközökkel.
A
leghatékonyabb énekoktatási forma, mert csoportos foglalkozás keretében egyéni
fejlesztésre képes az alapfoktól az egyetemi fokig.
Önálló
tárgy, saját tantervvel és órabeosztással, - de a tanár nem tévesztheti szem
elől, hogy valamennyi növendéke hangszeres főtárgyra jár,
csoportonként más-más összeállításban van jelen.
A
csoportok életkora heterogén és hangszeres évfolyamuk is különböző,
ráadásul más-más általános iskola növendékei.
A
szolfézstanár csak akkor végezheti eredményesen sokrétű feladatát, ha órái
megtervezésekor mindezeket az adottságokat figyelembe veszi.
Az
órák menete napról-napra tartalmazzon ritmust, tiszta intonációt, hallás, -
memória, - belső- hallásfejlesztést szolgáló gyakorlatokat.
Mind
csoportos, mind egyéni foglalkozás közben: lapról éneklést, diktálás utáni
írást, memorizálást, memorizálás utáni írást, hangköz felismerést, többszólamú
hallást, hangszínhallást, és a többszólamú előadásra való készség
fejlesztését szolgáló feladatok gyakorlásával.
Segíti
a szolfézstanári munka hatékonyságát, ha megismerkedik a hangszeres gyerekek
hangszeres kottáival és hangszeres osztályának követelményeivel. Ha
lehetősége van rá, vegyen részt szolfézsnövendékei nyilvános hangszeres
szereplésein, hogy megismerje a növendékei zenei fejlettségi szintjét és
muzikalitását. Fontos, hogy a szolfézstanár rendszeres szakmai kapcsolatban
legyen és folyamatosan konzultáljon növendékeiről azok hangszeres
tanáraival.
Ne
feledjük, a szolfézsnövendékek a mindennapi közegükből kiemelten, egymást
és egymás iskoláit alig ismerve ülnek csoportot alkotva az órán!
A
szolfézs audio - vizuális eszközei magukban foglalják
a vokális és instrumentális zene teljes tárházát, kiváló eredménnyel
alkalmazhatjuk akár zenehallgatás, akár egyéni kreativitás ösztönzésére.
A
szolfézs mindezek mellett ritmikus mozgásra, táncra és képekben való
kifejezésre is inspirál, ezáltal maradandó élményt nyújt a növendékeknek.
Éljünk
a szolfézs személyiségformáló eszközeivel a zenei élmények által!
Tanítványaink
szeretni fogják a tárgyat, és örömmel járnak szolfézs órára.
II.
A
SZOLFÉZSÓRÁK MENETE
Bevezető
ének a jól ismert dalokból, lehetőleg állva, ritmuskísérettel.
Az
előző órán tanultak felidézése.
Felismerés,
memória, tiszta éneklés, ezekből ritmus és dallam fragmentek
kiemelése, gyakorlása.
A
fentiek felismerése, írása fejből, vagy diktálás után.
Új
daltanulás hallás után
Olvasógyakorlatok
példatárakból, tábláról csoportosan és egyénileg
Nem
múlhat el óra anélkül, hogy akár egyetlen gyerek legyen, aki egyszer sem
szerepelt egyénileg!
Ugyanakkor
a közös munkában is kötelező mindenkinek részt venni!
A
szolfézsórák másfél órás lankadatlan figyelmet és teljesítést követelnek
tanártól és növendéktől egyaránt. Ez kemény feladat!
A
tanárnak éreznie kell, mikor lankad a figyelmük / nyugtalankodás,
szórakozottság, stb. / kezd megjelenni. Ilyenkor fegyelmezés helyett
munkafázist kell váltanunk és lehetőleg rövid szellőztetést is
iktassunk be. Megmozgatni a csoportot, ha kevés a hely, legalább helyben
járással, tapssal, ritmushangszerek alkalmazásával.
Lazítás
közben mindvégig kézben kell tartani a csoport fegyelmét és időben áttérni
a zenei írásra, olvasásra, mert különben könnyen kívánság - hangversenyt
rendeznek, és a tanár kezéből átveszik az irányítást! Ilyenkor vetül fény
a tanár és növendékei közötti kapcsolatra
Ha
felfrissültek, jobb eredménnyel fogják az elmélyültséget kívánó csendes,
nyugodt munkát folytatni, fegyelmezés nélkül.
Az
óra utolsó szakaszában kerülhet sor az „örömzenélésre”, a kreatív együtt
muzsikálásra, - lehetőleg a gyerekek saját hangszerjátékának bevonásával,
- a többszólamúság gyakorlására, különféle hangszínek megfigyeltetésére,
esetenként nyugodt zenehallgatásra és magasabb évfolyamokban zenei formák
elemzésére.
SULYOK GIZELLA
MÓDSZERTANI AJÁNLÁS A
SZOLFÉZS OKTATÁSÁHOZ
· Az
elvégzendő feladatokat ne a tankönyv határozza meg, hanem a tanár!
· A tanárnak
ismernie kell a végső célt, a nagy egységeken belül. Például az
előképzőtől a harmadik osztály végéig elérendő valamennyi
zenei képesség és tudás szintjéig. Az odáig vezető utat kell elosztani
évfolyamokra.
· Az egyes
évfolyamok végére ehhez szabjuk meg az összefoglaló anyagát.
· Mit jelent
ez? Különbséget kell tenni lényeges és lényegtelen feladatok között. Idő
hiányában mindig a fontos feladatokat végezzük el. Nem lényeges, melyik
példatárból és milyen mennyiségben végzik el a kitűzött eredményt, hanem
az, hogy növendékeink az aktuális évfolyamban minden elérendő készséget
sajátítsanak el, a tovább lépés érdekében.
· Az egyes
órákon elvégzendő tananyagot elsősorban a csoport összetétele és
tudásszintje határozza meg. A feladatok mennyisége és nehézségi foka ehhez
igazodjon.
· A feladatok
sorrendje legyen rugalmas, a tanulókhoz alkalmazkodó. Másfél órás órák közepe
táján szellőztessük át a termet és végezzünk mozgás gyakorlatokat.
Ezzel
a lazítással pótoljuk az óraközi szünetet és utána elmélyült foglalkozást
iktassunk be. Tapasztalni fogjuk, hogy növendékeink figyelmesebbek lesznek és
eredményesebben dolgoznak az óra végéig.
· Nem érdemes
előre óravázlatot készíteni, mert megmerevíti a tanárt és minden áron
keresztül akarja vinni a papírformát a gyerekeken. Óra végén ajánlatos
felvázolni, mit sikerült elvégeznünk. Ez segít az ismétlésben és a tovább
lépésben egyaránt.
· Minden
körülmény között a növendékek természetes figyelmének felkeltése és óra végéig
való ébren tartása legyen mérvadó. Ez teremtheti meg azt a harmonikus befogadó
légkört, amelyben jó érzés tanulni és jó érzés tanítani.
· A tanár
feladata a növendékkel megszerettetni a zenét és elfogadtatni a tananyagot.
· A
készségfejlesztés valamennyi ága kitartó türelmet, rengeteg gyakorlást követel és csakis akkor épül be a növendék tulajdonságaiba,
ha élményszerű volt az óra.
· A
szolfézsóra sokban különbözik az iskolai énekórától. Többek közt a szabad
szerkezetében, valamint az óra elején kötelező osztályozó feleltetés
elhagyásában.
· Ez azért
lehetséges, mert minden egyes foglalkozáson, minden egyes tanulónak egyénileg
is aktívan kell teljesítenie szóban, olvasásban, írásban, éneklésben, stb.
egyaránt.
· A tanár és
csoportja között, ha nyugodt légkör uralkodik, sokkal fogékonyabb és
eredményesebb a munka. Kölcsönös bizalom jellemzi az órákat és örömmel elvégzik
a kevésbé kellemes, de hasznos feladatokat is. / Pl:
hangnévvel, kézjellel éneklés /
· Tartsuk
szem előtt, hogy a zenetanulás bizonyos adottságokat, meglévő
képességeket feltételez, az eredmény nemcsak szándék, szorgalom kérdése.
Időt, türelmet igényel.
· Soha ne
figurázzuk ki a tehetségtelenséget, vagy a hamis éneklést! Ne tűrjük el
ezt a tanítványainktól sem!
· Kizárólag
pozitív példákkal illusztráljuk a helyes, elérendő utat! Szorgalmazzuk a
minél több gyakorlást és ismerjük el a kevés eredményt is! Ne feledjük, a
zeneiskolások zöme kedvtelésből tanul zenét, nincsenek szakmai ambícióik.
A tanár legfőbb törekvése az legyen, hogy aki zenét tanul gyermekkorban,
felnőttfejjel koncertlátogató közönség, vagy zenét pártoló hivatalnok,
stb. legyen!
· Nem
vonatkozik ez a megállapítás a „B” kategóriás, tehát pályára készülő
növendékre!
· Minden
szolfézstanárnak tudatában kell lennie, hogy tanulói valamilyen hangszer
főtárgyasai, ezért nem ő dönti el, kit akar tovább tanítani, nem
rendelkezik a növendékek sorsa felett!
· Nincsenek
retorzióra alkalmas eszközei és az osztályozást sem használhatja fenyítésre!
Ehelyett követendő jó példák bemutatásával, bíztatással és elismerő
szavakkal érjen célt!
·
Támaszkodhat viszont a szorgalmas, ügyes tanulókra, bevonhatja őket a
gyengébbek fejlesztésébe. Ezt azonban soha sem szabad példálózással, a
tehetségesebbek „sztárolásával” tennie!
· A
szolfézstanárnak tudomásul kell vennie, hogy csoportja sohasem lesz egységes
osztály! A heterogén összetétel nem kedvez az osztály-jelleg kialakulásának.
Ez is egyik fontos különbség az iskolai
énekóra és a szolfézsóra között.
· Az is ilyen
különbség, hogy az igazolatlan hiányzások nem járnak fegyelmi eljárással!
Egyetlen eszköze a hiányzások minimálisra csökkentésének, ha olyan vonzóvá
tesszük a szolfézst, hogy veszteségnek érzi a gyerek, ha mulasztott.
· A
szolfézstanárnak állandóan karban kell tartania nélkülözhetetlen hangszerét: a
hangját! Ehhez nem árt időnként énekes szakembert igénybe venni! A rossz
énektechnika és a napi több órás igénybevétel hamar megbosszulja magát.
Kezdetben csak gyakori elfáradással, majd tartós rekedtséggel teszi
munkaképtelenné az énektechnikailag képzetlen tanárt. Nem beszélve arról, hogy
nem tud szép énekléssel példát mutatni növendékei előtt.
Rábeszéléssel nem lehet szép éneklést
tanítani!
· A
szolfézstanárok általában egymástól elszigetelten végzik a dolgukat. Érdemes
egymás óráin időnként baráti alapon hospitálni és a módszereket gyakorlat
közben megfigyelni. Így hasznos tapasztalatokat gyűjthetünk mind a követendő
példákból, mind a hibákból. Évek tapasztalatszerzése kell ahhoz, hogy elérjük
az egyéni, saját módszerünket! Nem árt összegyűjteni a negatív és sikeres
tapasztalatokat egyaránt, mert könnyű saját hibáinkba újra meg újra
visszaesni!
· Élvezetessé
tehetjük a szolfézsórákat, ha úgy közelítünk a zenei feladatokhoz, mintha
együtt fedeznénk fel a gyerekekkel! Rácsodálkozunk a szépségre. Ez az élmény
megmarad életük végéig, rögzül a tudásuk a kiművelt készségekkel együtt.
· A
szolfézstanárnak sok lehetősége van az órákon felhasználható példatárak
gazdag kínálatából válogatni. Éljünk vele! Tegyük minél változatosabbá a
tananyagot! Módunkban áll elképzeléseinket kipróbálni, a készségfejlesztő
feladatokat variálni.
Eközben sokat tanulunk magunk is, de
önkontrollra is szükségünk van.
· Ne
feledjük, hogy szolfézs növendékeinknek a hangszerükön zenei készségeik
fejlettségét kell bizonyítaniuk és nem azt, milyen jól kézjeleznek,
szolmizálnak, vagy hány népdalt tudnak kívülről! Ez persze nem jelenti
azt, hogy a szolfézs a „hangszeroktatás szolgálólánya” – mint azt egyes
körökben elutasító hangon hirdetik. Önálló zenei tárgy, sajátos vonásokkal és
lehetőségekkel. Irányítsuk jókedvűen és rugalmas feladatválogatással
a szolfézstanítást, tanítványainknak is örömet szerezve, - de közben soha se
engedjük ki a kezünkből az óra irányítását!
Évek
fáradságos munkájának jutalma a gyerekek csodálkozó, ragyogó szeme és
sokoldalúan kibontakozó, egyre gazdagodó személyiségük.
Csak
ezért érdemes!
(Parlando,
2007/2.)
Sulyok Gizella
költeményeiből:
ZENGŐ-BONGÓ BOLYGÓN
Monoton dobokon
Rock dobos robotol,
Nagydobos rab dobos
Vad rockot
tam-tamoz.
Halkabban tam-tamozz
Vad dobos, rock
dobos,
Monoton dobodon
Halk ritmust, ne
zajost!
Harsogó hangodon
Mélabú záporoz:
„Robot, ó robot!
Monoton robot!
Vak robot,
Rab robot,
Monoton
Rock robot!”
Kisdobos, nagydobos
Vad ritmus kavarog
Bolondos dobokon
Halk ritmust
tam-tamozz!
IMPROVIZÁCIÓ
Zongora húrjait
Söprűvel
cirógasd
Réztányér derekát
Vonóval simogasd.
Kisöpört zongora
Sértetten kivonul
Csiklandós cintányér
Röhögve kigurul!
ESTI FUVALOM
Kékszemű
hajnalka
aludni tér,
mező az alkonytól
harmatot kér.
Szellő a
pázsittal
táncolni kezd,
holddal az ölében
leszáll az est.
Billentyűn
billegő
parányi kéz
csendül a holdfényben
tenyérnyi réz.
Csillag a
felhők közt
dalolni kezd,
holddal az ölében
leszáll az est.
BENÉPESŰLT CSEND
Magány harangja
szivárvány-csengő
Magány dallama
viola-ének
Magány
susogás
mindenség szárnya
Magány árnya
mindenség-susogás.
TÉRZENE
Csendül a
csengő:
Csincsilicsin,
Peng a gitárhúr:
Plimpilim.
Dob szava mondja:
Tramtatatam,
Fújjad a nótát:
Trallalam!
HÁROM MACSKA ÉNEKEL
Három macska énekel
kuporog az ágon,
farkas hozott egy dobot,
veri mindenáron.
Kutya táncol
egyedül,
zeng a nyúl gitárja,
Róka Döme hegedül,
bagoly forog rája.
Medve magát legyezi,
olvadoz a hája,
mókus fülét hegyezi:
kornyikál a páva.
Keringőz a réti
sas,
örvendez a bálon:
- Gyere te kis vadmalac,
te leszel a párom!
BODZASIPOS ZÖLD MANÓCSKA
Bodzabokrok
illatában
Zöld manócska él,
Bodzasípot
fújdogálva
Lombok közt zenél.
Jön bokázva pulyka,
páva
Díszes úri nép,
Zöld manócska
dallamára
Vigadozva lép.
Bodzasípos zöld
manócska
Tutúl, mint a szél,
Addig-addig
fújdogálja,
Míg eljön a tél.
SZÖKELLŐ DAL
Kora reggel ki a
kertbe
Szökdécselünk
szépen,
Kergetőzünk,
fogócskázunk
A tavaszi fényben.
Körbe-körbe karikába
Táncolunk a réten,
Kurjantásunk kakasszóval
Versenyt száll az
égen!
(Parlando, 2013/3.)
(Parlando, 2014/4.)
DUMMA,
DUMMA, DUMMAJA
Azt álmodtam az este
Gödörbe estem bele.
Nem volt hogyan kimászni,
Sötétben kell kushadni.
Éhes hassal, vacogva
Süket-vakon hallgatni.
Dumma, dumma, dummaja
Örökre itt maradni.
Ezer ember járt erre,
Gondokban főtt a feje.
Kiáltoztam mindegyre
Egy ember sem vett észre.
Dumma, dumma, dummaja.
Betemettek szép csendbe,
Dumma, dumma, dummaja
Hogy jussak így a mennybe?
(Parlando, 2016/3.)
Válogatás Sulyok
Gizella könyveiből: