JAZZISKOLÁK
A Szekeres
jazz-zeneiskola
Az 1896-ban Budapesten született Szekeres Ferenc orgonaművésznek, zeneszerzőnek és zenepedagógusnak indult. Az édesanyja által 1905-ben alapított zeneiskola vezetését 1918-ban vette át, majd 1926-ban azzal lepte meg a magyar zenei világot, hogy Budapesten nagyszabású jazz-zeneiskolát alapított. A Sternberg Híradóban így beszélt jazzmúltjáról:
"Amikor
megismertem és megkedveltem a jazzt és elhatároztam, hogy behatóan foglalkozom
vele, kimentem Párizsba. Ez 1925-ben történt. Odakint, a francia
fővárosban, hónapokig voltam tagja két néger zenekarnak is, csak azért,
hogy alaposan megismerjem és jól megtanuljam az új muzsikát. Bizony nehéz munka
volt: Bach fugái és a többi klasszikus stílusa után a shimmy, a cammel-wook
[camel walk], a black-bottom ritmusával lépést tartani. Szokatlan volt az
orgona áhitatos hangszíneit felcserélni a bendzsó, a puzón s a többi új
hangszer vidám effektusaival.
Nekem,
aki azelőtt csak klasszikusokat interpretáltam és csak az ő
stílusukhoz voltam hozzászokva, nehezebb dolgom volt, mint a kezdőknek s
bevallom, hogy eleinte hatvanszor-hetvenszer kellett lejátszanom egy-egy
jazz-zenedarabot, hogy effektusait és ritmusait teljesen magamévá tegyem. Végül azonban mégis csak
teljesen ura lettem az új muzsikának és az új hangszereknek s megnyithattam
Budapesten jazz-zeneiskolámat."
Szekeres
Ferenc modern vállalkozását meglehetősen mosolyogva fogadta a magyar
hivatalos zenei világ. Könnyűzenei zeneszerzőként pedig Hardy Evans
néven publikálta darabjait. Néhány év alatt a Szekeres Ferenc név a
jazz-zeneoktatás területén egyfajta márka lett, miután az akkori céloknak
mindenben megfelelő és két nyelven megjelent jazz-zongora iskolát is írt.
1929.
március 25-én Szekeres Ferenc magánzene-iskolája (VIII., Baross u. 75.) a Zeneművészeti Főiskola
nagytermében tartotta I. Jazzhangversenyét. A műsorban részben közismert
darabok (Liszt: Szerelmi álmok,
Schumann: Träumerei, Dvorák: Humoreszk, Kreisler: Liebeslied, Ketelbey: Perzsavásár
stb.) "jazzesített" hangszereléseit mutatta be és ezzel csatlakoztak
az amerikai és az európai trendhez. Liszt műve például 4 szaxofonon,
zongorakísérettel szólalt meg. Keil Ernő, a Magyar Királyi Állami Operaház
harsonaművésze, hangszerelőként két zongorára, orgonára, öt
szaxofonra, két bendzsóra és ütőhangszerekre írta át Ketelbey
szalondarabját. Az előadók közül az iskolaigazgató orgonaművész,
Szekeres Ferenc nevét kell mindenekelőtt kiemelnünk. Nevéhez sok neves
jazzmuzsikus segítése, felkarolása fűződik. Az Evans néven jegyzett
darabjai közül ezen az estén a Have You
Time szerepelt.
Az
este programfüzetében, a Ketelbey darab előadói között szerepel
először az akkor 19. esztendejében járó szaxofonos, Víg György (Voglhut
György, George Vig). Víg először hegedülni tanult, majd később a
hegedű már csak mellékhangszer maradt. Profi pályafutását a Bachmann Jazz
Band-ben kezdete. Fél esztendővel a most tárgyalt Szekeres-féle koncert után, 1929. szeptember 14-én
a rádió Polgár Tibor zongorista vezette házikvartettjének szaxofonos
szólistájaként is bemutatkozott és a nálunk is rendkívül népszerű amerikai
altszaxofonos sztár, Rudy Wiedoeft
szerzeményeiből a Valse
Vanité, a Nevető szaxofon, a
Danse hongroise és a Saxema című jazzes karakterű
darabjait improvizációkkal játszotta.
"Ebben
az időben a Paul Whiteman zenekar nagyon híres volt, és az első
szaxofonosa volt Frankie Trumbauer, akinek a szólóit szintén játszottam, mert
itt a Rózsavölgyinél nyomtatásban megjelentek [forgalmazták]. Ugyanakkor volt
Benny Carter nevű néger szaxofonos, aki szintén nagyon híres volt, és
kitűnő stílusban játszott, [...] és ezek a híres amerikai
jazz-szaxofonisták mellett már magam is írtam és improvizáltam ilyen számokra
is szólókat, úgyhogy bemondtam csak a próbán a kisérőnek, hogy mit fogok
játszani. A ritmust megadtam, és akkor egész egyszerűen improvizáltam egy
szólót, jazz-szólót" - mesélte egy 1971-es, Pál Sándor által készített
interjúban Víg György.
A
Szekeres Ferenc magánzeneiskola műsorát Irsay Ervin és Komáromy
[Komáromi]-Sattler Andor kétzongorás Kék
rapszódia előadása zárta. Komáromy Andor az 1928 és 1938 között
működő, operaházi tagokból alakult jazzegyüttes zongoristája és egyik
motorja volt.
Az
iskola jazzkoncertjén tűnt fel a nagybányai születésű, de spanyol
ősökkel is, valamint gépészmérnöki diplomával is rendelkező, ekkor 23
esztendős Herrer Pál, eredeti nevén Paul Ma De Herrer Y Marchez, aki ezen
az estén egy Zez Confrey darab mellett saját Piano Eccentric című kompozícióját játszotta szólózongorán.
Herrer
ugyanezen év novemberében és decemberében, tehát alig fél esztendővel
első pódiumra lépése után közel három hónapig a már akkor világhírű
színes bőrű amerikai zenekarvezető, Eddie South zenekarában
szaxofonozott Budapesten. Később Párizsban és New Yorkban Darius Milhaud
zeneszerzőnél és a világhírű jazz-zongoristánál, Teddy Wilsonnál
folytatta tanulmányait. Zongoristaként, tangóharmónikásként, klarinétosként és
szaxofonosként egyike lett legismertebb és legelismertebb jazzmuzsikusainknak,
majd jazztanárainknak. Szaxofoniskolája a mai napig tananyag. 15 esztendeig élt
Párizsban, ahol számos tánczenekarral készített lemezfelvételeket.
A
Szekeres Ferenc vezette iskola a József körút 52-ben Szekeres Jazziskola néven
folytatta inkább könnyűzenei, mint jazz-nevelő tevékenységét.
Mentségére szolgáljon, hogy ekkor még a világon sehol sem oktatták a mai
értelemben vett jazzt. Így a
Szekeres-féle iskola is elsősorban azzal tért el a hagyományos, poroszos,
nyugodtan mondhatjuk, hogy meglehetősen vaskalapos zenei
intézményektől, hogy nyíltan felvállalta azt az újfajta hangzásvilágot,
amelyet az amerikai és természetesen az újfajta európai muzsika ebben a korban
jelentett. Ma már tudjuk, hogy a maga korában korszakalkotóan új tananyag jó
része "csak" a huszadik századi könnyűzenébe sorolható be. Sok
olyan zenészről szól a fáma, aki éppen Szekeresnél kezdett nem hagyományos
zenét tanulni, vagy még inkább tudását
továbbfejleszteni. Egy részük a Nemzeti Zenedében tanult, mások meg
egyenesen a Magyar Királyi Zeneművészeti Főiskoláról jöttek. (A
helyzet ördögien hasonlít ahhoz a szituációhoz, amikor a 80-as években a
budapesti Zeneakadémia elvégzése után, vagy még azzal párhuzamosan számos
muzsikus elkezdett járni a budapesti Bartók Béla Zeneművészeti
Szakközépiskola Jazztanszakára [főiskola után középfokú intézménybe...],
majd annak elvégzése után az OSzK [Országos Szórakoztatózenei Központ]
majdhogynem alapfokú iskolájában tanulta meg mindazt, amit az előző
iskolákban valamilyen konzervatív szemlélet okán nem tanulhatott meg...)
Az
1929. december 19-i koncerten ismét találkozunk Herrer Pál nevével, aki ezúttal
Gershwin The Man I Love-ját, és három
korabeli standardet adott elő, részben saját feldolgozásában. A
műsorban találkozunk Horthy Hella énekesnő nevével, aki ukulelén is
játszott. Programjában W.C. Handy két, ekkor már Magyarországon is jól ismert
darabja, a St. Louis Blues és az Aun't Hagars Blues szerepelt. Mindkét
darab helyet kapott W.C. Handy alapvető jelentőségű kötetében, a
Blues: An Anthology-ban, amely a
Rózsavölgyi cég importjaként 1926-tól, az amerikai kereskedelmi forgalomba
hozatal napjától(!) volt kereskedelmi forgalomban Magyarországon is.
Bertha
Ernő 1935-ben terjedelmes interjút készített Szekeres Ferenccel.
Ebből idézek pár, sajnos meglehetősen dagályos, sort:
"A
József-körút és a Baross-utca kereszteződésénél, abban a sarokpalotában,
amelyben a Bodó-kávéház van; e palota második emeletének tágas helyiségeiben
napestig vidám muzsika-szó járja. Itt székel ugyanis Szekeres Ferencnek, a
kiváló orgonaművésznek messze földön híres nevezetes zeneiskolája, amely
többek között arról is nevezetes, hogy egyben - külföldön is elismert -
kitűnő jazz-zeneiskola is. [...]
-
A közízlésnek ez a megnyilvánulása adott aztán hatalmas lendületet a jazz
fejlődésének. Jöttek a komoly hangszerépítők, akik egyre
tökéletesítették az új jazz-hangszereket, jöttek a komoly zenészek, akik
megtanulták az új hangszerek lehetőségeit, jelentkeztek új komponisták,
akik jazz-szerzeményeikkel meghódították a közönséget, jöttek a tudósok és
elmélyedtek az ősi néger zene motívumaiban és kutatásaik eredményeit a
komponisták rendelkezésére bocsátották. Iparosok, művészek, komponisták,
tudósok, - tudatosan vagy öntudatlanul, - összejátszottak s csak természetes,
hogy ennyi akaraterővel a legtisztább művészi szintre emelték a
jazzt, amelynek éppen az elmondottak
miatt, - ma már alig van meggyőződéses ellensége."
Fodor zeneiskola
Jazztanszak
Budapesten 1936/1937-ben
A Fodor Ernő okl. zenetanár vezetése
alatt álló államilag engedélyezett magánzeneiskola harmincnegyedik évkönyve az
1936-37-es iskolai évről című kötet igen részletes betekintést ad
az akkor Budapest, VI., Andrássy út 40. alatt működő, több mint
háromszáz vizsgázót felsorakoztató intézményről. Ebből többek között
megtudható, hogy itt működött az egyik első budapesti jazztanszak
Az említett tanévben az 1905-ben született
Adler Tibor és a három esztendővel fiatalabb, Fejér György volt a iskola
két jazz-zongora tanára. Ők még 1933-ban alakították meg az Adler-Fejér
zongoraduót, amellyel egy igen jelentős európai hagyományt folytattak.
Magyarországi sikereik mellett Spanyolországban és Franciaországban arattak komoly
babérokat. A két neves jazz-zongorista az 1936/37-es tanévben összesen nem
kevesebb mint 15 olyan diákot oktatott különböző szinteken, akik vizsgát
is tettek: Baumgartner Gabriella, Berényi Ervin, Fodor Katalin, Goiten Antal,
Keller Györgyi, alistáli Laky Zsuzsanna, László Klára, Pászkán Kunodi Teréz,
Reich György, Roger Tiborné, Sikos Anna, Szász Ibolya, Szűcs Ágnes,
valamint Z. Récsei Elza és Szeredi G. Tibor. Utóbbi kettő a jazz
művészképzőbe járt.
Mint a fenti
felsorolásból kiderül, nem kis meglepetésre, a diákok kétharmada, nő volt.
Ilyen nagymértékű arányeltolódást a női nem javára évtizedekkel
később is csak a jazzénekesek között találni. Aligha véletlen viszont,
hogy ezek után számos női jazz-zongorista található a korszak
kisebb-nagyobb jazzformációiban. Ma viszont csak elvétve van a magyar
jazzmuzsikusok között női zongorista…
A jazz-zongora tanszakon, a többi
tanszakhoz hasonlóan alsó, közép és felső osztályú tagozatba
csoportosították mindazok részére, akik a jazz-zongorát komoly célzattal
kívánták tanulni. a művészképzést az említett szintek elvégzése után a
jazz szabadiskolában végezték.
A közkeletű nevén Fodor zeneiskolaként
emlegetett intézmény ugyanakkor nem zárta be kapuit a műkedvelők (mai
szóhasználattal: amatőrök) előtt sem, akik ha megfeleltek a
zongora-tanszak I. középosztályának, akkor vizsgakényszer nélkül tanulhattak
tovább a jazz-továbbképző tanfolyamon.
A 15 diák közül egy nevet külön meg kell
jegyezni, nevezetesen Goiten Antalét, aki klasszikus zongoristaként, Zoltán
László tanítványaként a Zeneművészeti Főiskolán vizsgázott s
ugyanakkor a jazz-tanszakon a III. felső osztályban Fejér György
tanítványa volt. Goitein az 1940-es években Gorodi G. Antal néven zongora-, ill.
orgona-triójával 12 felvételt készített a budapesti Radiola Lemezgyár
számára. Ezek az eredeti 78-as fordulatú
sellaklemez kiadások után részben megjelentek a brit és magyar LP-ken és CD-n.
A Fodor zeneiskolában a Zenepedagógia szeminárium keretében tíz
előadást tartottak a zongora-stílus fejlődéséről. A sorozat
nyolcadik estjén, 1937. március 2-án, kedden Kazacsay Tibor zeneszerző, a
zeneiskolák országos szakfelügyelője A
modern zene címmel tartott előadást. Zongorán közreműködött
Kadosa Pál. A műsorban Debussy, Milhaud, Poulenc, Casella, Schönberg,
Hindemith és Stravinsky kompozíciói hangzottak el. A záródarab Igor Stravinsky Piano Rag Music-ja volt. A kompozícióból
a művész, Kadosa Pál közreműködésével jó húsz esztendővel
később, 1958-ban készült hangfelvétel Budapesten, amely a Kadosa Pál zongorázik című dupla
LP-n (Hungaroton LPX 12009/10) jelent
meg.
A
világ első jazzakadémiájának vezetője, Seiber Mátyás
Seiber
Mátyással sajnálatosan keveset foglalkoztak és foglalkoznak a magyar zenei
életben, holott a külföldi szakirodalom a huszadik század legjelentősebb
magyar zeneművészei között tartja számon.
Seiber valószínűleg azért sem lehetett
próféta a saját hazájában, mert zeneakadémiai tanulmányai után nagyon hamar útra
kelt s Németországban, majd Angliában telepedett le. Mellőztetése nagy
valószínűséggel (kultúr)politikai okoknak is köszönhető. Seiber
nevéhez olyan filmzenék fűződnek mint például az Állatfarm
(1955).
Seiber
Mátyás György 1905. május 4-én született Budapesten. Édesanyja zongoratanár
volt, s az ő játékát hallgatva kezdett maga is zongorázni. Tíz évesen
találkozott a csellóval, amely hangszeren azután a Zenekadémián Schiffer Adolf
tanítványa lett. E hangszeren később jazzt is játszott. A gimnáziumot és a budapesti Zeneakadémiát
párhuzamosan végezte, zeneszerzést Kodály Zoltántól tanult. 1925-ben végezte el
az akadémiai zeneszerzés osztályt, az utolsó félévben már ösztöndíjasként.
Ugyanebben
az évben Kodály Zoltán javaslatára egy frankfurti magán zeneiskola tanára lett
s ezzel elindult azon az úton, amelyen végül a világ első
jazzakadémiájának vezetője lett. Addig azonban nemcsak tanított. Két év
múlva egy, az amerikai kontinensre közlekedő hajón egy kvartett
csellistájaként hajózenész lett. Nem is elsőként, nem is utolsóként az
újra fogékony magyar muzsikusok közül. Talán itt elég a híres Titanic
ikerhajóján, a Britannic-on, szolgálatot teljesítő sok funkciós magyar zenekarra emlékeztetni, amelyik egyike volt
korai ragtime-ot is játszó zenekarainknak.
Seiber
Mátyás 1928-ban főfoglalkozású tanár, a jazztanszék vezetője lett a
frankfurti Hoch's Konzervatóriumban, amelyet kereken ötven esztendővel
korábban, 1878-ban alapított Josef Hoch. Seiber emellett a Lenzewski kvartett
csellistája volt és színházakban is vezényelt.
1923 és
1933 között a konzervatórium igazgatója Bernhard Sekles volt, aki 1927.
novemberében jelentette be, hogy a következő év januárjától
jazzművészeket is képeznek az iskolában. Érdemes Seklesről is néhány
mondatot ejteni, hiszen végül is ő volt a jazzakadémiák kitalálója s
ezzel jó 16 esztendővel előzte meg például a manapság alaposan
túllihegett, példának tekintett amerikai Berklee School of Music-ot.
Bernhard
Sekles 1872. március 20-án született Frankfurt am Main-ban. 1888-tól a
helyi Hoch's Konservatorium-ban többek
között Engelbert Humperdinck hangszerelés tanítványa volt. 1893/94-ben
Heidelbergben, 1895-96-ben Mainzban volt színházi karmester, majd 1896-től
1933-ig a szülővárosában működő Hoch's Konservatorium zeneelmélet,
majd 1906-tól zeneszerzés tanára, illetve 1923-tól már igazgatója is volt.
Igazgatóként számos újítást vezetett be. Többek között létrehozott egy
karmester-osztályt, egy operaiskolát, s egy templomi zenei intézetet, majd
1928. januárjától megindult a jazztanszék, amelynek vezetésével az akkor a 23.
évében járó Seiber Mátyást bízta meg.
Sekles
balettzenéit, operáit, szimfónikus- és kamarazenekari kompozicióit, valamint
dalait a legjelentősebb zeneműkiadók publikálták. Tanítványai között
volt Theodor W. Adorno, Paul Hindemith, Anthony van Hoboken. Számos pedagógiai
műve közül megemlítem az 1931-ben Mainzban megjelent Musikalische
Geduldspiele - Elementarschule der Improvisation-t.
Jelen
tanulmány írásakor a Budapest Music Center (BMC) könyvtárában bukkantam a 22
szerzőt felvonultató két részes Das Neue Klavier-Buch című, a
B.Scott's Söhne által 1927-ben kiadott (Ed. No1400/1401) kottakiadványra. Ebben
Bartók Béla, Paul Hindemith, Erich Wolfgang Korngold, Darius Milhaud, Francis
Poulenc, Igor Stravinsky, Alexander Tscherepin és mások rövidebb lélegzetű
művei mellett szerepel Bernhard Sekles Kleiner Shimmy című
zongoraműve.
Seklest
más zsidó származású művészekkel, így Seiber Mátyással egyetemben Hitler
hatalomátvétele után eltávolították állásából. 1934. december 8-án tüdővészben
hunyt el Frankfurt am Main-ban.
Ezen
a mai értelemben vett jazzfakultáson (jazztanszakon) öt hangszeren tanulhattak
a jelentkezők. A trombita, a harsona, a szaxofon, a bendzsó és a dob, ezek
a tipikusnak tekintett "jazzhangszerek" voltak választhatók. Emellett
rendszeresen tartottak zenekari gyakorlatokat is. Az iskolában Seiber Mátyás
személyisége volt a döntő.
A
jazztanszék élére kinevezett Seiber Mátyásnak szinte a semmiből kellett
tananyagot teremtenie. Az 1929 és 1933 között kiadott számos, elsősorban
didaktikus célú jazzdarabját – hasonlóan például Bartók Béla Gyermekeknek
című ciklusához – még sok évtizeddel később is kiadta a mainzi
Schott, napjainkig tanítási anyag is maradt.
Jelen
kézirat leadásakor a kiadó honlapján az aktuális, raktárról megvásárolható
repertoárban 97 Seiber Mátyás kottát találtam. Ezek jórésze egy-egy Seiber
szerzeményt tartalmaz, van néhány kölcsönözhető zenekari
szólamösszeállítás is, így többek között a jazzszempontból legjelentősebb
darabja, az Improvisations for Jazz Band and Symphony Orchestra is
ílymódon szerezhető be. A képet jól árnyalják a könnyű tandarabokból
összeállított kottakiadványok, amelyekben Bartók és mások mellett számos Seiber
szerzemény is helyet kapott.
A Schule
für Jazz-Schlagzeug-ban Seiber, aki jól értette a jazz fogalmait, jó
tanárként igen szisztematikusan jár el. A klasszikus zenei alapokra gondosan
támaszkodó szerző a hangjegyértékek táblázata és az olasz kifejezések
magyarázata után a jazz-ütőhangszerek széles skáláját mutatja be. Pontos játék-technikákat
ír le, alaposak a gyakorlatok. Seiber részletesen tárgyalja a
hangszercsoportokat, elhelyezésüket, a helyes testtartást, az előadói
praxis árnyalatait, az ujjrendek különböző elemeit, a fő táncformák
változatait és a szólók „tálalásának” módját. Összegzésként egy Seiber Mátyás
ütősdarab zárja a kötetet. A függelékben Paul Franke áttekinti az
ütős hangszerek szerepét a modern klasszikus zenében, amelyek szerinte a
jazzből kerültek át az új zenébe.
Szintén
1929-ben komponálta Seiber Mátyás a Virginia Stomp for Jazz Ensemble című
darabját. 1929-ben és 1932-ben született meg a Two Jazzolettes, amelyet
két szaxofonra, valamint trombitára, harsonára és zongorára írt meg Seiber,
majd 1931-ben Joachim Ringelnatz szövegére három férfihangra (jazzénekesre) és
zongorára alkotta meg a Zwei
Schweinekarbonaden című darabját.
A
jazzosztály zenekara 1929. március 3-ikán egy matinén mutatkozott be a
nagyközönségnek. A programban Strawinsky 2.
Szvitje, Seiber Mátyástól a Virginia
Stomp és Gershwin Kék rapszódiája
szerepelt. A zenekarban pozanozott Dietrich Schulz-Köhn, aki azután Párizs
német megszállásakor Django Reinhardttal keveredett barátságba, majd a második
világháború után Dr. Jazz néven az egyik legelismertebb nyugat-német
jazzszakember lett, aki számtalan jazzpublikációban, rádióadásokban,
hanglemezek producereként (például 1974-ben a Deseő Csaba pályafutásában
fordulópontot jelentő első, MPS nagylemezénél), szakkönyvek írójaként
tette le szavazatát a jazz mellett. Budapesti, a Benkó Dixieland Klubbeli
látogatásakor a közönség előtt élőben interjúvolhattam meg.
Seiber
Mátyás 1931-32-es keltezésű Leichte Tänze: ein Querschnitt durch die
neuen Tanzrythmen für instruktive Zwecke két kötetében (Schott ED 2234/ED
2546) jól megfigyelhető a
ragtime-korszak és a közeledő swingkorszak közötti átmeneti állapot, amely
e korban oly jól jellemezte a jazzvilágot. A Cake-Walk, a Ragtime
és a Jazz-Etudiette elsősorban a ragtime világára reflektálnak.
Ugyanakkor megjelenik az a latin-amerikainak tartott, ám részben Lengyelországból
és más európai országokból származó zenei világ, amely már 1905 táján
feltűnt a korszaknak az úgynevezett latin-amerikai jazz felé elmozduló,
részben a ragtime alapjain is nyugvó tánczenéjében (Tango, Habanera, Rumba,
Paso Doble, Gipsy-Tango, Tango-Fox, Carioca). A ragtime-ból kialakuló Fox
Trot, s ennek lassú változata, a Slowfox, ami időnként Blues
néven szerepel, de itt önálló darab, szintén mint fogódzók a táncosoknak,
fontos tényezői a jazznek. A korabeli lemezcímkéken ezek voltak a
bűvszavak, legyen szó a legvadabbnak tartott, hot jazzt, forró swinget,
vagy éppen édeskés ”sweet jazzt” kis partiban, vagy big band formációban
játszó, fehér, vagy feketebőrű zenészekből, amerikaiakból vagy
bármely európai náció fiaiból álló jazzbandekről. S nem véletlenül
szerepel a Waltz és a Polka, meg a Mazurka sem, amelyek
hellyel-közzel egészen jól alkalmazkodtak a huszadik századhoz.
***
I. kötet: Tango, Fox Trot, Blues, Habanera,
Slowfox, Regtime, Six Eight (Hatvannyolcad), Charleston, Waltz (Keringő),
Rumba, Paso Doble (Schott ED 2234)
II. kötet: (Gipsy-tango) Cigány tango,
Movelty Foxtrot, Waltz, Polka, Mazurka, Jazz-Etudiette, Cake-Walk, Tango-fox,
Blues, Foxtrot, Carioca (Schott ED 2546)
Az
első kötet négykezesre írt változata még anno megjelent az ED 2529 szám
alatt. E darabok máig történő
továbbélését mutatja, hogy G. S. Mathis álnéven Seiber Mátyás maga írta át a
Leichte Tänze darabjait Piano-Akkordeonra, azaz korabeli szóhasználattal
zongora-harmonikára, helytelen mai nevén tangóharmonikára. Az új alcím Melodische
Tanzrhythmen im neuen Stil lett (Edition Schott 2539). 11 darab
szólóharmonikára (köztük a Ragtime), 2 darab pedig harmonika duettre
átírva jelenhetett meg. Komolyan elgondolkodtató a kotta 1937-es copyrightja!
Ez újabb adalék az utóbbi évtizedekben előkerült németországi
jazzforrásokhoz.
Dance
Suite. Ausgewählte Stücke aus "Leichte Tänze für Klavier" –
évekkel később ezzel a címmel számos átirat jelent meg a Seiber
darabokból. A fuvola – oboa – klarinét – fagott (altszaxofon) változatot egy
ismeretlen művész (ED 12429), a 4 blockflőtés feldolgozást Denis
Bloodworth (ED 12251, ED 12252, ED 12347), a klarinét – zongora, altszaxofon –
zongora, a trombita – zongora, valamint a fuvola - zongora verziót Stefan de
Haan (ED 12423, ED 12424, ED 12425, illetve ED 12426) készítette.
A Leichte Tänze két kötete között
született meg a Rhythmische Studien (Schott ED 2328), amelyet zongorára
írt. Ez és a 77 Breaks című műve (BSS 32379) a dobosok részére
a mai napig kapható. Ezen kötetek napjainkban modernizált külsővel
vásárolhatók, de az eredeti Schott számozást megtartották.
Seiber Mátyás legterjedelmesebb
jazzdarabja, az Improvisations for Jazz Band and Symphony Orchestra,
amelyet Johnny Dankworth angol jazzmuzsikussal közösen alkottak 1959-ben. A
művet abba a sorozatba szánták, amelyet a London Philharmonic Orchestra Music
of the 20th Century címmel szándékozott bemutatni. A darab csak röviddel a
próbák megkezdése előtt készült el és számos korábbi jazzconcertótól
eltérően nem különálló zenekari egységek kontrasztálását, konfrontálódását
hozta. Itt nem arról van szó, hogy a jazzmuzsikus Johnny Dankworth zenei
alapjait egy, a klasszikus zenében jóval jártasabb
zeneszerző/hangszerelő, Seiber Mátyás átteszi, meghangszereli a
szimfónikus zenekari hangzásnak megfelelően, hanem a két anyag egybeolvad,
kollaborál, ahogy azt az 1962-es hanglemezkiadás már a címében is jelzi (Collaboration!
Saga XIP 7006).
A kötet fülszövege:
„Simon Géza Gábor (1947) zene- és hanglemeztörténész, a Magyar Zenetudományi és Zenekritikai Társaság alapító tagja, a Magyar Jazzkutatási Társaság elnöke immár 38. kötete a szorosan vett magyar jazztörténeten túlmenően igazi interdiszciplináris megközelítéssel szemléli az 1920 és 1950 közötti, a jazzmuzsikához kapcsolódó eseményeket.
Időrendben
követhetjük az amerikai, angol, dél-afrikai és magyar jazzbandek koncertjeit a Zeneakadémián, a Vigadóban és a
vidéki városokban, valamint a jazz rohamos térfoglalását a Magyar Rádióban, a jazzre is
szakosodó hazai gramofonlemez-ipar és -kereskedelem kialakulását. Szó esik a
Szekeres és a Fodor jazziskolákról,
valamint a
világ első jazzakadémiájáról, amelynek vezetője a Kodály tanítvány
Seiber Mátyás volt.
Kiemelt fejezetek foglalkoznak a jazz megjelenésével, reprezentációjával a magyar nyelvű irodalomban, a hazai képzőművészetben és filmben. A korszak néhány jelentős magyar jazzszemélyisége, Beamter Bubi, Chappy, Fényes Kató, Holéczy Ákos, Martiny Lajos, Pál Sándor, Tabányi Mihály önálló fejezeteket kaptak.
Válogatott bibliográfia és diszkográfia, valamint korrekt indexelés egészíti ki a művet. A kötetben igen komoly illusztrációs anyag (fényképek, plakátok, szórólapok, kottaborítók, lemezcímkék- és tasakok stb.) szerepel, amely a szerző magánarchívumából származik.
Igazi novum, hogy a 1992 óta létező Jazz Oktatási és Kutatási Alapítvány (JOKA) német, osztrák és magyar gramofonlemez gyűjteményekből igen jelentős mennyiségű 78-as fordulatú sellaklemezeken kiadott és kizárólag 1950 előtt kereskedelmi forgalomba került jazz hangfelvétel birtokába jutott, amelyekből huszonegy, 1927 és 1949 között készült track található a kötet CD mellékletén.”