DR. KÖVES PÉTER*
DON GIOVANNI, a szex függő lovag
Don
Giovanni a New York-i Metropolitan Operában (2016)
Lorenzo
da Ponte olasz származású kalandor, akinek írói
vénája is volt[1].
Velencét politikai tárgyú pamfletjei és kicsapongó élete miatt el kellett
hagynia, és a bécsi udvarnál talált igen kedvező feltételeket írói
munkásságának és szabados életvitelének folytatásához. Sok korabeli
zeneszerző számára írt librettót, ám ezek az operák nem állták ki az
idő próbáját, csupán azok, melyeket Mozart számára írt (Figaró házassága,
Don Giovanni, Cosi fan Tutte).
Ezek között elsőként a Franciaországban nagyon népszerű Figaró
házasságát komponálta meg zseniálisan Mozart. Ez a mű Beaumarchais
vígjátékán alapul. A mű eléggé kifigurázza a grófot, akinek az eszén
túljár a borbély, a szobalány. Szokatlan volt, hogy operaszínpadon nem
hősök, istenek, mitológiai alakok jelennek meg, hanem hús-vér emberek, és
az éneklésen kívül színészi képesség is szükséges volt. Az uralkodó osztály
szemében bántó epizódokat mellőzték. Hogy egyáltalán létrejöjjön az
előadás da Ponte közbejárására volt szükség, aki
II. Józsefnél kijárta az engedélyt bizonyos megszorításokkal. A remekműnek
Bécsben összesen 9 előadása volt. Nem a sikertelenség miatt volt ilyen
kevés, hanem a különböző áskálódások, intrikák nem kedveztek a további
előadásoknak. Viszont Prágában diadalmaskodott tovább az opera. Ezért Mozart
elhatározta, hogy a következő operáját Prágában mutatja be.[2]
A
következő opera témáját da Ponte ajánlotta
Mozartnak. Ez Don Juan témája volt. A
téma első feldolgozása Tirso de Molina, a Burlador de Sevilla y convidada de piedra (A szevillai szédelgő és a kővendég, 1630).
Később Moliére, Cornille,
Goldoni, Byron is foglalkozott a témával. Ezekben a darabokban ott volt a
burleszk-komikus és az irracionális elem, a hamis pátosz, az úr-szolga
viszonya. Moliére erkölcsi kritikaként írta meg a
történetet. Karl von Marinelli 1783-ban írt egy
commedia dell’art
változatot, melyet éveken át játszottak Bécsben. Johann Friedrich Schink (1789) szemében Don Giovanni a bujaság, a gonoszság,
az erkölcstelenség testet öltése. A legförtelmesebb aljasságokat oly hidegvérrel
és közönnyel követi el, mintha egy pohár vizet inna – írja. A Don Juan téma
„démoni” oldalát csak a XIX. század fedezte fel. Mozartnak tetszett az ötlet. A
librettó elkészült (Lorenzo Da Ponte: Libretto. Il dissoluto Punito, Il Don Giovanni. 1788. Drama
giocoso),[3]
és Mozart a zeneirodalom egyik csúcspontjára jutott. Csodálatos drámai zenét
komponált, gyönyörű dallamokkal, izgalmas együttesekkel, és a
hangjegyekből jellegzetes egyéni karakterek nőttek ki. Műfaj
szerint ez az opera un. semiseria, vagy inkább drama giocoso, a katasztrófálissá fokozott életkaland, és a fantasztikumba
növekvő szenvedély vad ritmusban.[4]
Salieri le akarta beszélni Mozartot - „kéjenc főhőssel hogy reménykedhet
a sikerben?” „A Prágai Operaház felkérésére, valamint magamnak és barátaimnak
komponálok” – válaszolta Mozart.[5]
Minden szereplő külön entitás. A címszereplőt a következőképen
jellemezte Molnár Antal zenetörténész[6]:
Az emberi erővel le nem bírható természeti erőt képviseli… Nemcsak
testi készsége tökéletes, főereje inkább szellemében van. Kifelé a lovag
mintaképe, előkelő és könnyed, határozott és gyors-eszű, bátor
és udvarias. Bensőjében mondhatatlan szomjúság hajtja a természet örök
forrásai felé… hiányzik belőle minden kicsinyesség… önbizalma határtalan…
életeleme a hősiesség… egy pusztító és éltető szenvedély fejedelmi
képviselője… egész életét kockára teszi végzete szolgálatában… a
végtelenség, a kimeríthetetlen gazdagság, a sokféleség rajongója,
tébolyodottja… semmi érzéke a morál iránt… maga teremt külön erkölcsöt magának…
nem tud lemondani, inkább elpusztul.
Máté
Gábor, a Kanadában élő pszichiáter így jellemzi Don Giovannit A sóvárgás
démona című művében7: Don Giovanni, aki megszállott
szoknyabolond, kreatív és elbűvölő férfi. Merész kalandor… sosem
talál lelki békére. Kielégíthetetlen az erotika iránti szenvedélye, amelyet
egyszerűen képtelen lecsillapítani. Költői vénáját és ékesszólási
képességét kizárólag a szép nem iránti hajsza szolgálatába állítja, de hiába
ejti rabul valakinek a szívét, máris a következő asszonyon jár az esze.
Szolgája, Leporelló gondosan feljegyzi hódításait. Többször is megnyílik
előtte a kiút, de gorombán elutasít minden lehetőséget a
feláldozásra. Nemcsak másokat gyötör, hanem a saját lelkét is feláldozza. Nem
hajlandó lealacsonyodni addig, hogy megbánja bűneit, és a darab végén a
pokolra jut. Majd Máté Gábor így folytatja: A zene a legelvontabb
művészet, mert szavak és vizuális képek nélküli kommunikációt valósít
meg….[7]
Máté
Gábor így ír az addikciókról: Az addikciók
sokkal inkább szólnak a valami iránti sóvárgásról, mint az adott dolog
birtoklásáról. A legnagyobb örömöt a vágyódás csupán pillanatokig tartó
beteljesedése jelenti. Az ember akár a teljes életét szenvedélyének
szentelheti, és ha ez tényleg szenvedély, és nem addikció,
akkor a szabadság, az öröm, a valódi én és az értékek megbecsülésének képessége
megmarad. A függőségben (=dependencia,
függőség) nincs öröm, szabadság és megbecsülés. A szenvedélybeteg saját
létének sötét, szégyennel terhelt zugaiban tévelyeg. Az addikció
a szenvedély sötét utánzata. A függőség fekete lyuk. Minél jobban
hatalmába kerít, annál többet követel. A szenvedéllyel ellentétben nem hoz
létre új értéket, hanem mindent lealacsonyít, amivel csak kapcsolatba kerül, és
mindent kevesebbé, értéktelenebbé tesz. A függőség elszívja az ember
életerejét, aminek helyén tompa sivárság marad. Az addikció
valamilyen szokás rabja, olyan viselkedési forma, amelyhez az adott személy
kényszeresen ragaszkodik, függetlenül annak negatív hatásától. Addikció esetén elégtelen a viselkedés feletti kontrol.
Jellemző még rá a tartósság, a visszaesés, a kielégítetlenség, az
ingerlékenység, a gyötrelmes sóvárgás, amikor a cél azonnal elérhetetlen vagy
kivitelezhetetlen.
Nézzük
röviden a művet. A nyitány egy dermesztő d-moll akkorddal indul,
mellyel majd az opera vége felé találkozunk ismét, amikor a kőszobor
megjelenik a vacsorán. A kezdő akkord után a fafúvósok és vonósok felfelé
halkuló, és lefelé erősödő futamokat játszanak, a szívdobogás
lüktetését is hallhatjuk. A zene fenyegető, egy „felháborult
szellem” (perturbed ghost
[Hamlet]) idéződik fel. A nyitány második része a mindent elsöprő
energia, életerő, érzékiség és életöröm megnyilatkozása.[8]. A nyitány még nem kész a premier előtti
napon. Állítólag éjszaka írta meg Mozart rögtön a szólamokba. A tinta még meg
sem száradt a papíron. Mozart vezényelt, a nyitányt nem is próbálták, és
előadás után a szerző megköszönte a prágai zenekarnak kiváló
munkájukat, igaz, hogy néhány kottafej a
kottaállványok alá került, jegyezte meg. A nyitány nem zárul le, hanem
közvetlenül átmegy a cselekménybe és egy opera buffa
kellős közepén vagyunk. A cselekmény Leporelló zsörtölődésével indul,
majd hamarosan tragikus fejlemény alakul ki: Donna Annát meg akarja
erőszakolni Don Giovanni, de Anna sikoltozva kiszabadul. Apja, az
idős kormányzó állja útját a menekülő gazembernek, de akarata
ellenére Don Giovanni párbajra kényszerül, és leszúrja az apát. Majd
Leporellóval együtt elszökik a helyszínről. Nincs lelkiismeret furdalása.
Valószínű, hogy nem ez az első eset, hogy gyilkosságba keveredik.
Azért gondolom ezt, mert nagyon könnyedén túlteszi rajta magát. Újabb kaland
után fut. Leporelló tájékoztatja Donna Elvirát, a korábban elhagyott nőt,
hogy mennyi hölgyet (szobalányt, szárazdajkát, hercegnőt és grófkisasszonyt,
stb.) hódított meg a gazdája. A számok bizonyára túlzóak. (regiszter ária). „Mint a lepke száll, csak száll” (egyik
nőről a másikra).
Nem
szeretném részletesen az egész opera cselekményét felvázolni, csak néhány
fontos dolgot kiemelnék. Don Giovannit Leporelló többször felszólítja, hogy
hagyjon fel ezzel az életmóddal. Békén hagyni a nőket? Őrült! Nem
tudod, hogy számomra fontosabbak ők a kenyérnél, amit megeszek, a
levegőnél, amit beszívok? Leporelló: És van szíve azután valamennyit megcsalni? Don Giovanni: Csak csupa szerelemből. Ki egyhez
hű, a többi iránt kegyetlen. Én, ki érzem magamban ezt a hatalmas érzést,
jót akarok mindnyájuknak. S aztán a nők, kik nem tudnak számolni ezzel, az
én jó természetemet csalásnak nevezik.
Don
Giovanni nemcsak a nőket szereti, hanem habzsolja az egész életet,
hedonista. Jó példa erre a sodróerejű pezsgő ária. Majd az un.
vacsora jelenetben Donna Elvira ismét jó útra térésre próbálja rávenni Don Giovannit, aki nem hallgat rá, hanem
élteti a nőket és a bort.
Jellemhibájához
tartozik, hogy többször is megalázza a szolgáját, aki megveti urát, ám felnéz
rá, csodálja. De Leporelló két lábbal a földön járó megvesztegethető
szolga, ellenpontja a gazdájának.
Mikor a
házasságukra készülő paraszt pár feltűnik a színen, Leporelló
feladata, hogy a vőlegényt, Masettót távol
tartsa gazdája újabb hódításától. Masettó nem is
érti, mi zajlik körülötte. A népszerű szerelmi kettősben, melyet
később több híres zeneszerző is feldolgozott, Zerlina
a parasztlány vonakodik Don Giovannival a kastélyába menni, de aztán nem tud
ellenállni. Az első felvonás zárójelenetében, míg a vendégek a menüettet
járják, Don Giovanni szinte észrevétlenül elillan Zerlinával,
közben Leporelló táncra szeretné bírni Masettót. Ám Zerlina sikoltozására előjön az egész társaság, és a
gaztettet Don Giovanni Leporellóra akarja kenni, majd sikerül eliszkolniuk.
Voltaképp
az egész opera alatt Don Giovanni kudarcokkal szembesül. A híres szoknyavadász
előéletét csak a regiszter áriából ismerhetjük meg. A kudarcait könnyed ignorálással
kezeli.
A
temető jelenetet még ki kell emelni. Több vígoperai fordulat során
egymástól a gazda és a szolga külön utakon járnak, majd a Sevilla mellett
lévő temetőben éjszaka összetalálkoznak. Visszacserélik ruhájukat,
melyeket előzőleg elcseréltek az eredményesebb csábítás érdekében.
Harsogva, jókedvűen számolnak be egymásnak a hódításaikról. Leporelló
sokat tanul gazdájától. Egyszer csak egy
dermesztő hang szólal meg: Hagyj
békét a holtaknak! Ki szólt? Leporelló kibetűzi, hogy a meggyilkolt kormányzó
síremlékénél állnak. Hívd meg vacsorára!
- veti oda a lovag. A szolga remegő térddel eleget akar tenni ura
parancsának, de Don Giovanni átveszi a szót, és megrendülés nélkül meghívja a
kőszobrot vacsorára, aki fő hajtással (ezt a zene is interpretálja)
elfogadja a meghívást. (Egyébként a zenében minden benne van, és a zene akkor
is élvezhető lenne, ha nem is ismerjük a cselekményt. A zene mindent
kifejez. G.B.Shaw:
Habár logikailag bizonyítható, hogy az opera kevésbé elhihető műfaj,
mint a prózai darab, a helyzet az, hogy mégis pontosan az ellenkezője
igaz, minthogy az operát a zenei kifejezés magasabb rendű intenzitása
minden színdarabnál sokkalta reálisabbá teszi.)13
A
vacsora jelenet a darab egyik csúcspontja. Don Giovanni a palotájának egyik szobájában
vacsorázik egyedül. Leporelló felszolgál. Közben kis házi zenekar játszik a
háttérben korabeli népszerű dallamokat, és Leporelló szinte fitogtatva
zenei képzettségét, közli, hogy éppen mi hangzik. A többi között a Figaró
házasságból a Figaro C-dúr áriájának a dallamát játssza a zenekar. (Ezt Mozart
a prágai közönségnek hálából illesztette ebbe a műbe). Don Giovanni
Leporelló megalázásával szórakozik, ugyanis Leporelló egy fácán combot elcsen
az asztalról és tele van a szája. Don Giovanni azt parancsolja neki, hogy
érthetően beszéljen, majd fütyüljön. Don Giovanni rendkívül jókedvű,
elégedett, felfokozott hangulatban van. Egyszer csak megjelenik egyik elhagyott
kedvese, Donna Elvira, aki bolondul utána, és könyörög, hogy térjen vissza hozzá,
ám mindhiába. Elvira megszégyenülten elviharzik, de nagy sikoltás hallatszik
kintről. Don Giovanni Leporellót küldi, hogy nézze meg, mi történt. Fel
sem merül benne, hogy a kőszobor valóban eljön vacsorára. Leporelló
elakadó szavakkal, értésére adja urának a valóságot. Mikor megjelenik a
kőszobor felhangzik a nyitányból a már ismert d-moll akkord irtóztató
hatással. A vígoperából egyszerre csak hátborzongató dráma lesz. A zeneirodalom
egyik zenitjén járunk. Eljött a katarzis pillanata. Don Giovanni hozat még egy
széket a vendégnek, Leporelló félelmében az asztal alá bújik. Don Giovanni
hetykén elfogadja a szobor kéznyújtását. „ Én
sosem voltam gyáva... a keze, mint a jég!” A szobor kitartott hosszú
himnikus hangokon énekel. Még ad egy esélyt a Don Giovanninak a megváltozásra.
Ő is meghívja Don Giovannit vacsorára, aki elfogadja az invitációt. Leporelló le akarja beszélni: „Mondja azt, hogy nem ér rá”. A
vacsorameghívást Don Giovanni elfogadja, de amikor tűz csap fel a
pokolból, csak akkor retten meg. ”Az
időd lejárt” – szól a szobor, és Don Giovanni sorsa
megpecsételődött, elnyeli a pokol tüze.
A utolsó
jelenetben, az epilógusban a világ visszatér a normál kerékvágásba. Leporelló
új és jobb gazdát keres. A derűs Mozart hang is visszatér legizzóbb
tragédiából.
Da Ponte, aki több évtizedekkel túlélte Mozartot. Amerikában
élt hosszan, ahol emlékiratait megírta, a sikereket elsősorban saját
sikereinek könyvelte el, mintha Mozart „csak” kísérő zenét komponált volna
az ő szövegeihez.[9].
A prágai ősbemutatón nem is volt jelen, de korábban jelen volt, és
közreműködött az előkészületekben. Viszont egy másik kalandor,
Casanova ott volt a bemutatón. Emlékirataiban úgy számol be da Ponte, hogy hatalmas sikere volt az operának, a közönség
azt kiáltozta, hogy éljen da Ponte, éljen Mozart! Casanova hagyatékában megtalálták
a Don Giovanni partitúra vázlatát.[10]
Most
térjünk át Don Giovanni jellemrajzához.
A korábbi írások nem szólnak Don Giovanni szenvedélybetegségéről, esetleg addikciójáról, függőségéről, dependenciájáról. Sok féle addikciót ismerünk: alkohol, drog, nikotin, játékszenvedély, internet függőség, vásárlási szenvedély, munkamánia (workaholism), különböző tárgyak gyűjtésének a szenvedélye, stb. Ez nem azonos a kényszerbetegséggel (OCD: obsessive-compulsive disorder) pl. valaki naponta negyvenszer mos kezet, és hússzor megnézi, hogy bezárta-e az ajtót. Pszichológiai szempontból nézve a szexfüggőség
- akár a többi függőség - mentális zavar tünete is lehet: ilyen például a kényszerbetegség, de akár a pszichopátia is. Utóbbit az magyarázza, hogy a szexkeresés hátterében általában valamilyen érzelmi kötődési képtelenség áll, amelyet a szex helyettesít. Emiatt ez a tevékenység a hosszú kapcsolódásra képtelen személyiségzavarral bírók viselkedési mintája is lehet. Ez függőséget jelent olyan csillapíthatatlan nemi vágyat, amely kontrollálatlan reakciókhoz vezet. A szexuális tevékenység és a kielégülés keresése az érintettek egész életvitelét áthatja, akár annak árán is, hogy az őket is veszélyezteti. A szex irányítja az életüket. A szexfüggőség gyakoriságáról pontos adatok nincsenek, reprezentatív felmérések nem készültek. Nemi eltérés vélhetően nincs a szexfüggők arányában, a mérleg nyelve valószínűleg csak a "társadalmi normák" miatt billen a férfiak irányába. Ennek alapját az adja, hogy a férfiak ezt a problémát szabadabban kezelik, nyíltabban fölvállalják, náluk jobban felszínre kerül. Az arányokat az is kiegyenlíti, hogy a szexfüggőség hátterében nárcisztikus pszichopátia és borderline személyiségzavar is állhat, és míg előbbi a férfiak körében gyakoribb, addig az utóbbi inkább a nőkre jellemzőbb. Nőknél ugyancsak gyakoribb a teátrális pszichopátia, ami szintén vezethet szexfüggőséghez.Don
Giovanni a New York-i Metropolitan Operában (2016) (Forrás: Uránia Nemzeti Filmszínház)
Ha a szexfüggőség komolyabb
személyiségzavarral is társul, akkor az nagyon kritikátlan viselkedést is
eredményezhet: a beteg például úton-útfélen leszólíthat embereket, botrányosan viselkedhet. A szexfüggőség a mentális rendellenességeket meghatározó DSM-ben (Diagnostic and Statistical Manual of Mental Disorders = mentális
rendellenességek kórmeghatározó és statisztikai kézikönyve) önálló
kórképként még nem szerepel, de a viselkedési addikciók
csoportjába beletartozik. Külön szexfüggőség
alcsoport viszont nincs, így kritériumait pontosan meghatározni nem lehet.
Számszakilag nem meghatározható az sem, hogy mi az a gyakoriság, ami már szexfüggőséget jelez, így a diagnózis felállításakor
ez sem lehet mérvadó adat. Magát a problémát a szakemberek arról ismerik fel,
hogy a beszélgetésekből kiderül: páciensüket a szexuális aktusoknál a kényszer vezérli. Azaz ha nincs meg a
napi vagy a heti "elvárt aktusszám", akkor feszülté válnak, ahogyan a kábítószerfüggő is azzá válik, ha nem
jut hozzá az adagjához. Ilyen esetben a szexfüggők
a drogosokhoz hasonlóan "kereső
tevékenységbe" kezdenek: az tölti ki életüket, hogy szükségletüket
kielégítsék. Erre mondják azt a pszichológusok, hogy ez a tevékenység az életet
már átitatja, az elvonás már feszültséget, rossz közérzetet okoz, az érintett nem tudja megtartóztatni magát.
Innentől kezdve beszélhetünk szexfüggőségről.
A szexfüggőség hátterében
jellemzően kényszerzavar áll, de kötődési képtelenség is okozhatja,
ami általában gyors partnerváltásban mutatkozik meg. Az érintettek mindenkit
meg akarnak kapni, de csak a szexuális aktus erejéig, majd mint egy tárgyat,
eldobják partnerüket. Ők csak így tudnak másokhoz kapcsolódni, ez a
maximum, amire képesek. A szakmai értelemben vett szexfüggőség
tipikus tünete a nárcisztikus pszichopátiának is,
ebben a betegségben ugyanis különösen jellemző a kapcsolódási képtelenség.
Sok egyéb pszichés zavarnak is kísérő tünete lehet a szexfüggőség: ilyen például a hisztérikus vagy teátrális pszichopátia is,
de jellemző lehet a borderline személyiségzavar
is. Ezek esetében a függőség szintén a kötődési, kapcsolódási
képtelenségre vezethető vissza.
A korai anya-gyerek kapcsolat sérülése ugyancsak állhat a
háttérben, egyszerűen azért, mert ez esetben olyan kötődési sérülés alakul
ki, ami miatt elveszhet a biztonság. Emiatt az érintett a későbbiekben is
képtelen lehet a biztonságos kapcsolódásra, kötődni csupán pár percre vagy
órára – tehát csak egy aktus erejéig – lehet képes. Élhetnek párkapcsolatban is a szexfüggők, ám ez esetben is jellemző rájuk az,
hogy nem partnerüket akarják megkapni, hanem mást, tehát hűtlenek.
Párkapcsolaton belül is előfordulhat, hogy az egyik fél
nagyobb szexuális étvággyal rendelkezik, mint a másik, ám ez a közhiedelemmel
ellentétben nem nevezhető szexfüggőségnek.
Ezt inkább csak a partner definiálhatja annak. Persze párkapcsolatban is lehet
kényszeres a szex, viszont ez esetben ez a tevékenység inkább egyfajta konfliktus-megoldási módszerként funkcionál.
Ez sem számít azonban klasszikus értelemben vett szexfüggőségnek,
hiszen nem a szex elvonása áll mögötte, hanem az, hogy problémát akarnak vele
megoldani.
Mivel a szexfüggőség hasonló a
többi függőséghez, igaz rá az is, hogy az érintettek csak tünetmentessé
válhatnak, gyógyultnak nem nevezhetők. Tünetmentes állapotban is függő személyiségek maradnak,
hajlamosak lesznek a visszaesésre, vagy egyéb függőségekre váltanak:
például alkoholfogyasztóvá válhatnak, és fordítva, ugyanis a függőségek
között gyakori az "átjárás".
A szexfüggőség kiürüléshez,
teljes kiégéshez, burnout szindrómához vezethet. Ez
akkor következik be, amikor az érintettnek a szex már nem okoz örömet, esetleg már nem is
képes rá. Fontos, hogy ezt a képtelenséget nem a gyakori szex okozza, hanem a
mögötte álló mentális probléma.
Don Giovanni is ebben a kóros, mondhatjuk pszichopátiában
szenvedett. De
szenvedett-e valójában? Amíg szupernaturális erő
nem avatkozott be az életébe, nem szenvedett. Élvezte az életet, még a
kudarcokon is könnyedén túltette magát. Gátlása nem volt. Csak az újabb és
újabb hódítást hajszolta, majd a meghódított nőt eldobta. Más emberek
életét tönkretette lelkiismeret furdalás nélkül[11].
Nem minden szenvedélybetegség ártalmas vagy káros. Pl. nem
baj az, ha valaki szereti a zenét, gyűjti a műkincseket, hatalmas
könyvtárat halmoz fel, hanglemez gyűjteménye van
(gyűjtőszenvedély). Mindaddig, míg ezek nem befolyásolják
hátrányosnak a saját, vagy mások életvitelét. Minden az arányoktól függ. Ha
valakinek az átlagosnál sokkal több szexuális élményre van igénye, és ez nem
sért másokat, nem jár aberrációval, nem mondhatjuk, hogy káros, vagy kóros. A
partnerek folytonos változtatása már morális problémát vet fel. Ha nem okoz
megbotránkoztatást, és diszkréten történik a szexuális viselkedés, nem
törhetünk rajta pálcát. Hogy mi a kórós és még nem az, azt nagyon keskeny
mezsgye választja el egymástól.
Don Giovanni bizonyára nem borderline
eset, hanem szex függőség áldozata. Ennek ellenére örömmel hallgatjuk, és
gyönyörködünk a zenében és élvezzük a történetet is, és csodáljuk Mozart
zsenialitását.
Don Giovanni
a New York-i Metropolitan Operában (2016)
Magam sokféle előadásban, és sok énekes-színész
előadásában, többféle rendezésben láttam ezt a remekművet.
Megemlítem, hogy az Operaházunk egyik aranykorában, Klemperer vezényletével
volt módomban Losonczy György címszereplésében látni. Székely Mihály volt a
Leporelló. Kitűnő előadás volt. Később láttam Svéd Sándor
címszereplésével, majd Melis Györggyel a
címszerepben. Leporelló mindig Székely Mihály volt, majd Polgár László.
Később Polgár László a címszerepet énekelte külföldön. Mindegyikük előadása felejthetetlen.
Végezetül megemlítem, hogy nemcsak előélete volt a Don
Juan legendának, hanem utóélete is. Íme, egy levél részlet Goethétől: Ez az
opera teljesen elszigetelt jelenség. Mozart halálával dugába dőlt minden
kilátás arra, hogy valaki ehhez hasonlót létrehozhatna.[12]
Puskin
írt egy színdarabot: Don Juan kővendége. A téma számos zeneszerzőt
megihletett: Gluck, Richard Strauss. Mozart Don Giovannijából merített témát
Beethoven, és Liszt is.
A Don
Juan névből fogalom lett: donjuanizmus,
amely egyet jelent a szexfüggőséggel.
Végezetül
Szabolcsi Bence gyönyörű mondataival zárom az írásomat: A Mozart melódia
Nyugat zenéjének magában álló csodája, nem Bach folyondár dallamaival rokon,
hanem karcsú és zárt, arányos és tisztakörvonalú tünemény, apollói fény és dionysosi forróság, áttetsző, mint a tengerszem és
sugárzó, mint a nyárvégi égbolt; magában nyugvó és szinte természeti módon
kifejlő, minden pillanatában megújhodó bőség és öröm.[13]
A prágai Bertramka-villa,
ahol Mozart a Don Giovanni jelentős részét írta (most Mozart-múzeum)
A Don Giovanni bemutatója 1787. október 29-én volt
Prágában.
Film- és képtár Don Giovannikból és Leporellókból:
W.A.Mozart's Don Giovanni
opera with English subtitles.
Zurich 2001 production.
(1080 HD)
Don Giovanni - Rodney Gilfry
Leporello - László Polgár
Donna Anna - Isabel Rey
Don Octtavio - Roberto Saccŕ
Donna Elvira - Cecilia Bartoli
Zerlina - Liliana Nikiteanu
Masetto - Oliver Widmer
Commendatore - Matti Salminen
Conductor - Nikolaus Harnoncount
Director - Brian Large
Losonczy
György Don Giovanni szerepében (Operaslágerek Klub - Network.hu)
Svéd Sándor Don Giovanniként
Mozart: Don Giovanni - Lŕ ci darem
la mano (György Melis,
Margit ...
Mozart:
Don Giovanni - Lŕ ci darem la mano (Melis György és László Margit)
Melis György: Mozart - Don Giovanni - Pezsgőária - YouTube
Székely Mihály – Leporello áriája (Regiszterária) – Don Giovanni I ...
László Polgár (Leporello) Cecilia Bartoli (Donna
Elvira)
* Dr. Köves Péter ny. orvos és elkötelezett zenebarát. akinek már közel 30 kulturális vonatkozású írása jelent meg a „Lege Artis Medicinae” c. folyóiratban.
[1] Lege
Artis Medicinae
2007;17(6–7):504–505. Köves: Lorenzo da Ponte
[2] Eduard Mörike: Mozart prágai utazása Európa Könyvkiadó1979
[3] Lorenzo Da Ponte: Libretto. Il dissoluto Punito, Il Don Giovanni. 1788. Drama giocoso
[4] Szabolcsi Bence: A zene története. Rózsavölgyi és társa kiadása, 1940
[5] David Weiss: Mozart, szent és profán. Aquila Könyvkiadó, 1999. 680- 683-old.
[6] Molnár Antal: Zenei lexikon (18-19. sz.-i zeneszerzők, előadóművészek; zeneelmélet, zeneesztétika; történeti és esztétikai összefoglalások)
[7] In the Realm of Hungry
Ghosts
Toronto, 2008, Alfred A. Knopf Canada 166. old.
[8] Fodor
Géza: A Mozart-opera világképe. Typotex Budapest,
2002. 152-153. old.
[9] Memoirs of Lorenzo da Ponte New York Dover Publications,
1967
[10] Volkmar Brauberens: Mozart, a bécsi évek 380-389 old. Osiris kiadó 2006.
[11] Wikipedia
[12] Hungaroton
lemezalbum melléklete. SLPXL 12843-45