Hubay
Jenő zeneszerző iskolateremtő HEGEDŰMŰVÉSZETE
Hubay Jenő
Hubay
Jenő (1858-1937) hegedűművész, zeneszerző, pedagógus, a
világhírű magyar hegedűiskola alapítója. Közel fél évszázadon
keresztül a budapesti Zeneakadémia tanszékvezető tanára,
főigazgatója, örökös tiszteletbeli elnöke. A Corvin lánc, a francia
becsületrend és számos más hazai - külföldi kitüntetés tulajdonosa. A római
Santa Cecilia tagja, a Kolozsvári Egyetem díszdoktora, Debrecen város
díszpolgára. A magyar zeneművészet egyetemes történetének egyik
legkiemelkedőbb személyisége.
Ez a
csodálatos művész, a brüsszeli Konzervatórium katedráját hagyta ott, hogy
szülőhazájában dolgozhasson, és fáradhatatlan munkája révén
felvirágoztassa, európai vezető intézménnyé fejlessze a budapesti
Zeneakadémiát. Amikor Trefort
Ágoston kultuszminiszter hívására hazajön és elvállalja a hegedű tanszak
vezetését a Magyar Királyi Zeneakadémián, egyik levelében 1880-ban a
következőket írja: "Örök törekvésem fog maradni, hogy hegedűmmel
és vonómmal mentől több hívet és barátot szerezzek hazámnak.
„Világhírű tanítványait hosszú lenne
felsorolni, csak pár név említésül: Zathureczky Ede, Székely Zoltán, Szigeti
József, Vecsey Ferenc, Végh Sándor, Ormándy Jenő, Geyer Stefi és sokan
mások. Ők mind hálás szívvel emlékeznek mesterükre, míg a hálátlan utókor
igyekezett érdemeit kisebbíteni, nevét elfeledtetni. A II. világháborút
követően neve Dohnányi Ernő, vagy Klebersberg Kunóhoz hasonlóan a
teljesen mellőzöttek listájára került. Bűne többek között az volt,
hogy grófnőt vett feleségül és baráti viszonyt ápolt a főhercegi és kormányzói
családdal. Sovinisztának, nacionalistának tartották (Hej, de ismerős
kifejezések ezek manapság is!), miközben az általa igazgatott Zeneakadémia volt
Magyarországon az egyetlen főiskola, ahol nem érvényesült a szégyenletes
numerus clausus törvény, amely 1920 óta faji és vallási megkülönböztetés
alapján választotta ki a felvehető növendékeket.
Szívében
– lelkében mindig magyarnak érezte magát, ezért is változtatta nevét
Huberről Hubayra. Magyar származását külföldi koncertplakátjain is
feltüntette és mindig ragaszkodott ahhoz, hogy Bartók mű szerepeljen a
programban. Fiatal tehetségeknek bemutatkozó lehetőséget biztosított,
többek között az alig 12 éves csodagyerek Fischer Annie-t így mutatta be
Párizsban.
A
Cremonai hegedűs című operáját a világon egyszerre 40 dalszínházban
játszották, s ez volt az első magyar opera, mely eljutott a tengeren
túlra.
Hubay
Jenő ösztönösen zseniális művész és tudatos pedagógus volt.
Tanítványai világszerte híresek voltak könnyeden természetes
vonókezelésükről. Hagyta növendékei egyéniségének kibontakozását,
megtanította ösztönösen gondolkodni őket, s bár különböző felfogásban
hegedültek, mégis magukon viselték a Hubay iskola minden jellegzetességét.
1987-ben
halálának 50. évfordulóján az őt körülvevő csendet megtörve
emlék-hangversenyt adtam tiszteletére Szegeden, innen számíthatjuk
rehabilitációját. Miután 1998-ban
újra megalakult a Hubay Jenő Társaság, a Hubay Jenő Alapítvánnyal, a
Magyar Rádióval és a Magyar Muzsikus Fórummal együttműködésben – Rockenbauer
Zoltán kulturális miniszter fővédnökségével és támogatásával 2000.
szeptember 21-én ősbemutatóként csendült fel Hubay Jenő Romain
Rolland költeményére írt "Ara Pacis" (A béke oltára) című
kantátája, melyet a zeneszerző közvetlenül halála előtt fejezett be.
Ez az esemény emelte először piedesztálra Hubay Jenő művészetét
a magyar zenekultúrában - a magyarországi rendszerváltozás után.
1937
januárjában végrendeletében így ír Hubay Jenő: „Büszke voltam és
boldognak éreztem magamat, mikor elismerést szereztem művészetemmel a
magyar kultúrának külföldön, mely akkor még alig vett tudomást a magyar
zeneművészet létezéséről. Ma megelégedéssel látom, hogy 50 évi
munkásságom hazámban nem volt hiábavaló. Ma már számottevő
jelentősége van a magyar zeneművészetnek az egész világon.”
Tóth Aladár (1946-tól 1956-ig a Magyar Állami
Operaház igazgatója, a zseniális Fischer Annie zongoraművész férje)
1937-ben Hubay Jenő halálakor a következőket fogalmazta meg: "Hubay
Jenő dísze, büszkesége volt a magyar nemzetnek egy egész világ előtt.
És ami talán még többet jelent, dísze és büszkesége volt a zeneművészetnek
a magyar nemzet előtt. Kifelé becsületet szerzett a nemzetnek - befelé
becsületet szerzett a muzsikának. Ez a kettős érdem már életében
történelmi névvé avatta nevét."
A Magyar
Örökség-díj méltó tisztelgés egy igaz magyar művész páratlan életműve
előtt.
Szecsődi
Ferenc
Liszt
Ferenc-díjas, Érdemes művész
tanszékvezető
egyetemi tanár
a Magyar
Művészeti Akadémia rendes tagja
a Hubay
Jenő Társaság Egyesület elnöke