Dr. Benedek Mónika*
Improvizációs koncepciók az előadói gyakorlatban és
a zenepedagógiában
Az improvizáció a zenei kreativitás
talán egyik legismertebb és legelterjedtebb formája, mely a világ számos
országában jelen van a zeneoktatásban. Az improvizáció az emberiség egyik
legősibb zenei megnyilvánulása, mely együtt fejlődött az ember
zenéjével, kultúrájával és tovább élt és él a világ népeinek zenei
hagyományiban. A barokk korban általános és gyakorlat volt, ezért a zeneoktatás
szerves részét is képezte. Például a XVIII. században az olasz partimento-játékot
a számozott és nem számozott basszuson való improvizációt általános komponálási
technikaként tanították (Christensen és mtsai, 2010; Rubinoff, 2009; Sanguinetti, 2007, 2012). Később, a klasszikus és
romantikus kor előadóművészeiktől (különösen a szólóhangszeren)
el is várták akár egy teljes mű improvizációjának képességét, pl.
fantáziákat, variáció-sorozatokat adott témára, a kadenciákról és a fermata-helyek díszítéséről nem is beszélve (Dolan, 1996/4, p. 13). Hogy csak a legnagyobbakat említsük:
Bach, Mozart, Beethoven, Chopin és Liszt híres improvizátorok
voltak. A zeneoktatásban az improvizáció kapcsán ma mégis elsősorban a
jazz-re és az egyházzenei orgona-képzésre gondolunk, mivel a klasszikus zene
pedagógiájában a rögtönzés kifejezetten az elhanyagolt témák közé tartozik.
Az
okok egyrészt a különböző zenei stílusok hagyományiban, kifejezésmódjaiban
és fejlődésükben keresendők. A jazz korai szakaszában a zenészek
elsősorban hallás után tanulták és másolták egymástól a repertoárt,
hasonlóan a népzenei szájhagyományhoz. A hallás után tanult zenei anyagot majd
az improvizáció által kidolgozták és saját ötleteikkel továbbfejlesztették
(Berliner, 1994, 28-29. o; Jackson, 2002, 90. o; Monson,
2002, 115. o). Kottát nagyon kevesen olvastak, de nem is volt rá szükség. Az
írott kotta viszonylag késő került be a jazz-gyakorlatba, amikor a 20-as
évektől a big-band-ek alkalomadtán lejegyeztek
egy-egy hangszerelést. Ugyanakkor ez nem változtatott sokat a gyakorlaton és
később a szervezett jazz-oktatás is az improvizációt állította a
középpontba.
Ezzel
ellentétben a klasszikus zenei gyakorlatban a zenei notáció
fejlődésével együtt a lejegyzett és egyre inkább befejezettnek komponált
zeneművek tökéletes interpretáció iránti igénye fejlődött ki (Kovács,
2011; Randall, 1993). A romantikus korban így az
improvizáció már teljesen háttérbe szorult, kevés kivétellel a
zongora-előadó géniuszok esetében, akik a szóló hangversenyeiken még
improvizációkkal kápráztatták el a közönséget (pl. Liszt, Chopin). Az
improvizáció lényegében teljesen eltűnt a XIX. század végére a komolyzenei
gyakorlatból. Az orgona-játék a különleges helyzeténél fogva élte túl ezt a
válságot, mert egyesítette a liturgia szerves részeként mind a lejegyzett zene
előadásának, mind az élő rögtönzésnek a hagyományát. Így az
improvizáció az orgonaoktatás alapvető komponense. Továbbá az elmúlt
évtizedek intenzív kutatásai is hozzásegítettek a barokk zene
újraértelmezéséhez, mely kicsit felélesztette a szóló-hangszeres,
elsősorban a billentyűs hangszeres improvizáció tanulása iránti
igényt.
A klasszikus
zeneoktatásban a kottahűség természetesen még mindig elsőbbséget
élvez a rögtönző kifejezésmóddal szemben. Sőt, a különböző zenei
stílusok előadóművészei ma is különböző állásponton vannak a
munkájukhoz szükségesnek tartott zenei képességek kapcsán. Creech kutatócsoportjának az
Egyesült Királyságban végzett kutatási eredményei (2008) is megerősítik,
hogy a populáris műfajok, a jazz és a népzene mai aktív
előadóművészei és a zeneművészeti felsőoktatásban tanuló
hallgatói is a hallás utáni tanulásra, a memóriafejlesztésre és az
improvizációs képesség fejlesztésére teszik a hangsúlyt, amíg az úgynevezett
“komolyzenészek” és klasszikus zenei tanulmányikat folytató hallgatók a notációhoz kapcsolódó képességeket, különösen a zenei
olvasás és írás képességének fejlesztését tartják a legfontosabbnak.
Ugyanerre a megállapításra jutott Green is, aki a
populáris műfajok előadói gyakorlata felől vizsgálta a kérdést
(2002).
Mindazonáltal
a klasszikus improvizáció tanításának szükségességét világszerte egyre jobban
elismerik a zeneművész-tanárok, hiszen tapasztalatuk szerint az
improvizáció nemcsak számos zenei készség fejlődésére hat pozitívan, hanem
a zenetanulók stilisztikai ismereteit is bővíti (pl. Benedek, 2015; Dolan, 2005; Sarath, 2010; Woosley, 2012). Ez utóbbi pedig nagyban hozzájárulhat az
előadóművészek munkalehetőségeinek bővüléséhez is a mai
igen színes zenei piacon. Ezt ismerte fel néhány évvel ezelőtt a londoni Guildhall School of Music and Drama tanári kara is, amikor bevezették s klasszikus szóló
és kamarazenei improvizációt David Dolan vezetésével.
A hágai Royal Conservatoire-ban az ERASMUS
Intensive Programme of Improvisation in European Higher Music Education: Improving
Artistic Development and
Professional Integration projekt
keretében pedig évekig rangos zenepedagógus-előadóművészek osztották
meg egymással a zeneakadémiai oktatásban alkalmazott legkorszerűbb
pedagógiai koncepciókat a kreatív képességfejlesztés, az improvizáció és a
stilisztikai ismeretek bővítése érdekében (Prchal,
2013).
Az improvizáció fogalma különböző értelmezésekben
Az improvizáció fogalmához
kötődő értelmezések is jelentősen hozzájárulnak az
improvizációval kapcsolatos félelmek és negatív attitűdük elterjedésében a
komolyzenei előadóművészek és tanárok körében. Nézzünk néhány példát
az improvizáció, vagy másképpen rögtönzés meghatározására: A Zenei
Műszótár szerint az improvizáció egy „megadott
zenei témának minden előkészület nélkül fejben való kidolgozása és azonnali lejátszása” (Böhm,
1961/2000). Edward Sarath jazz
előadóművész, pedagógus, a Nemzetközi Improvizációs Egyesület elnöke
szerint az improvizáció “a zenei anyagok
valós idejű spontán teremtése és előadása, ahol a zenei ötletek
korrekciójára nincs lehetőség” (1996, 3. o). A New Grove
Dictionary of Music and Musicians
(Sadie és Tyrell, 2001) és
az Oxford Dictionary of Music (Kennedy, 2007) is
hasonlóan fogalmaz, hangsúlyozva, hogy az improvizáció nem a memorizált zene
által születik és nem is a lejegyzett vagy nyomtatott kotta segítségével. Brockhaus-Riemann Zenei Lexikonjának (1985) definíciója
emlékeztet a szó latin eredetére és jelentéseire: “előre nem látható”,
“előkészület nélküli” és “váratlan” (213. o).
Ezek
a megfogalmazások valóban nagyon elrettentők a zenei lejegyzésen és a
művek tökéletes interpretációján nevelkedett komolyzenészek számára. A
zenetörténet nagy korszakainak improvizációs gyakorlataiban jártas
előadóművészek azonban rámutatnak az “előkészület nélkül”
jelentés ellentmondásaira. Példaképpen, Kovács Szilárd az orgonaimprovizáció
(2011, 42. o), David Dolan pedig a zongoraimprovizáció kapcsán (1996/1, 13. o) vallják, hogy a
véletlenszerű tervezés nélküli improvizáció nemigen létezett az élő
gyakorlatban, inkább a már ismert, hallott, vagy komponált zenei ötletek
újragondolása és újraalkotása, variálása jelentette azt. Ingrid Monson az improvizációt a jazz szemszögéből is
hasonlóan fogalmazta meg, mert a spontaneitás szerinte sem az egyetlen jellemzője a rögtönzésnek,
hanem a már ismert zenei anyag díszítése, reprodukálása, mely az improvizáció
szó eredeti értelmezéséből nem kivehető (2002, 114. o).
Derek
Bailey (1980) két nagy csoportot különböztet meg
egymástól: az “idiomatikus”
és “nem idiomatikus”
improvizációt. Az előbbi (idiomatic) a zenei
kifejezésmódhoz, zenei nyelvezethez, vagy stílushoz (pl. barokk jellegzetes
díszítésformák, jazz jellemző ritmika)
kapcsolható, míg az utóbbi (non-idiomatic) az ún. “szabad vagy nyitott improvizációval”
azonos, amely egy adott stílushoz és kifejezésmódhoz nem köthető. Az idiomatikus improvizáció tehát mindenképpen valamilyen már
ismert vagy meglévő zenei anyagon alapszik, tehát az improvizáció is e
mentén tervezhető (4. o). A nem-idiomatikus
improvizáció kapcsán viszont jobban átélhető az „előre nem látható”
és a „váratlan” érzése, hiszen ott minden szabály felrúgható (99. o). Ebbe a
kategóriába illik az 50-es és 60-as években elterjedt aleatórikus, azaz
„véletlenszerű” zene is, amelyet a Harvard Dictionary
of Music (Randel, 2003) az improvizált zene „kivételes kísérleteinek” jellemez, hiszen
az improvizált zene egyébként nemigen létezik „előzetes koncepció és kiindulópont nélkül” (406. o).
Érdekes,
hogy az aleatórikus zene korszaka egybevág a jazz free-korszakával, melyről Gonda
János így ír: „...ők
(a free zenészek) jobbára nemcsak az előre megtervezett, megkomponált
elemeket mellőzik a játékukból, hanem a jazz-improvizáció régebbi
kötöttségeinek gyökeres csökkentésére is törekszenek.” (1979, 447. o). A
tervezés és előkészítés nélküli valódi spontán improvizáció a korlátok
nélküli szabadság következtében egy kaotikus zenei tevékenységhez vezethet. Dobszay is elsősorban erre a koncepció nélküli, szabad
improvizációs megnyilvánulásokra utal, amikor annak rohamos elterjedésével
kapcsolatos jogos félelmének ad hangot a zenetanításra nézve, hiszen a
tanulóknak előbb az adott zenei stílus nyelvezetét kell(ene) megtanulnia és ezen zenei
anyagok tudásának birtokában tud(na) elindulni a rögtönzés művészetének
útján: „...az ún. improvizáció nem lehet
tanításunk fő célja, sem fő eszköze. [ ] De hiszen a gyakorlat is azt mutatja, hogy a korlátozatlan improvizáció
nem vezet sehová: sem forma sem egységesség, sem folyamatos zenei anyag nem jön
létre belőle, csak félhomályos zenei emlékképek szaggatott halmaza, zenei
effektus-emlékek felidézése. A tanár nem is tudja mihez mérni az eredményt,
tehát nevelésről, fejlesztésről igazi értelemben nem is
beszélhetünk.” (1991, 67. o.). Érdekes megfigyelni ennek az ellentétét Szabó Helga
értelmezésben, aki a szabad improvizációt „nem kusza, ötletszerű cselekvésre
sarkalló tervszerűtlenség”-nek tartja (lásd
Énekes improvizáció III., 20. o.), hanem bizonyos zenei kereteken belül (pl.
hangkészlet, forma) a „megkezdett zenei sajátosságok megőrzésével”
létrejövő alkotói szabadságnak (lásd pl. a szabad improvizációs feladatnál
38.o). Jól látható tehát, hogy a szabad improvizáció
kapcsán kissé ellentmondásosak az értelmezések.
Mindazonáltal
a különböző definíciók, koncepciók és megközelítések ellenére, az
előadóművészek és pedagógusok összességében egyetértenek azzal, hogy
az improvizáció egy megtervezett zenei kifejezésmód, egy előkészített
zenei tevékenység, ezáltal nem csak egy velünk született tehetség, hanem
tanulható és fejleszthető képesség. Ez bizonyára jó hír lehet az
improvizációban járatlan komolyzenészek és zenepedagógusok számára. David Dolan a klasszikus zongoraimprovizáció
elismert zongoraművész-pedagógusa is hangsúlyozza:”...amikor egy concerto cadenza-
improvizációjának előkészületein dolgozom, nagyon részletesen
tanulmányozom az adott darabot, az összes témáról harmóniakivonatot
készítek...” (1996/1, p. 13). Ezek az előkészületek, vagyis a darab
mélyreható elemzésre egyébként sem ismeretlen az előadóművész számára amikor az előadására gyakorol, tehát az elemzés
jó kiindulópont lehet a „klasszikus” improvizációhoz.
Az improvizáció hatásai és közösségformáló ereje
A tudomány ma már kifinomult
mérőeszközökkel arra is képes, hogy megmutassa, mennyire másképp
működik az agyunk a kreatív tevékenységek alatt és milyen pozitív hatásai
vannak ezeknek az adott személy mentális és fizikai állapotára. Emiatt a
zeneterápiában az improvizáció központi helyet is foglal el, mivel generálja a
páciensek kreatív képességeit. Az emberiség ősi zenei megnyilvánulásai, a
közösségi rituális zenei tevékenységek, az eseményhez kötött zenélés telis-tele
volt improvizatív mozzanatokkal, ahol a közöségi zene természetesen nem a
terápiás hatások igényeként jött létre, hanem természetes és szükséges részei
voltak az emberi életformának, emberi létnek. A zene általában valami funkciót
töltött be, így tehát az improvizáció is valami konkrét célt szolgált. Kingscott és Durrant (2010) és Kovács (2011) is rámutat az improvizatív előadás
körülményeinek és céljának fontosságára, amikor például az orgonistának a
liturgikus kontextusban, a liturgia egyes részei közé kell beillesztenie az
improvizációját mintegy kitöltve vele a rendelkezésre álló időt. Ezt a
hallgatóság megszokta, ezért el is várja (Kovács,
2011, 51-52. o). A jazz koncerteken az improvizációnak más a jelentése, itt a
hallgatóság az előadóktól általában saját ötletet, újdonságot,
előadói bravúrt, virtuozitást vár el annak kapcsán. Az előadó pedig
jó esetben visszajelzést is kaphat a megtapsolt szólók révén a közönség
hangulatáról vagy éppen a zenei ízléséről (Kingscott
és Durrant, 2010, 138. o).
De hogy a tudatunkon kívül is hat ránk
az improvizált zene „különlegessége” és hogy az improvizáló előadó és a
közönség között is létrejöhet egy „láthatatlan” kapcsolat, a londoni Guildhall School of Music
kutatócsapata egy nemrég végzett kísérlete is bizonyította meglepő
eredménnyel. A kísérlet során a közönségnek egy kamarazenekar által játszott
darab kétféle élő előadásmódját kellett meghallgatnia anélkül, hogy
tudták volna, melyiket hallgatják éppen: a kottahű és az improvizatív módon
való interpretációját. Az előadók és a közönség két tagja EEG-vel mért
agyi elektromos aktivitása jelentős hasonlóságot mutatott akkor, amikor
valami „meglepő” vagy „különleges” pillanat jelent meg a zenében. A
kutatók rámutattak, hogy ezek a pillanatok az improvizatív játék közben
jelentek meg, mely azt bizonyítja, hogy az előadó és a hallgató is
hasonlóan hallja, érzékeli, és éli át az improvizált zenét (Dolan
és mtsai, 2013; továbbá lásd még:
https://www.youtube.com/watch?v=_NJIcTB8LNw)
Zenei képességfejlesztés az improvizáció által
Tapasztalatok és kutatások
sokasága igazolja, hogy az improvizáció motiválja a tanulókat a zenei
ismereteik bővítésében és számos zenei készséget is fejleszt pl. a
ritmus-készséget, kottaolvasást, zenei hallást és a belső hallást. Az
improvizáció fontos kapocs a különböző zenei stílusok között, ezáltal
elősegíti a különböző zenei anyagok befogadását és elfogadását (pl.
Benedek, 2015; Dolan, 2005; Sarath,
2010; Woosley, 2012). Apagyi is így ír az
improvizációról a Zongorálom – Kreatív
Zongoratanulás (2008) bevezetőjében: „...aki jól tud improvizálni, az a
zeneműveket is jobban megérti, úgy dallam, ritmus, harmónia, mint forma
stb. vonatkozásában, vagyis teljes szerkezetében, teljes egészében.” Ismét
láthatjuk, hogy az improvizációt nem egy légből kapott dolog, hanem
zeneművekkel, stílusokkal és zenei formákkal van szoros összefüggésben.
Az
iskolai csoportos improvizáció nagy előnye, hogy a különböző
társadalmi háttérrel, zenei ismerettel, zenei képesség-szinttel, zenei ízléssel
és érdeklődéssel rendelkező tanulók meg tudják osztani a zenei
ötleteit a többiekkel. Így a közös improvizációs gyakorlatok például az
ének-zene vagy szolfézsórákon egyenlő esélyt nyújtanak a tanulóknak a
saját ötleteik elismertetésére, ami a tanulók önbecsülésére rendkívül pozitívan
hat. Az improvizációs gyakorlatok alatt szerzett pozitív
hatásokat a tanulók a más tantárgyak és élet-területeiken is hasznosítani
tudják, ami együttesen motiváló hatású az iskolai tananyag elsajátítására és a
tanórán-kívüli megtanulására és gyakorlására.
A
kutatások eredményei azt is mutatják, hogy a közös improvizációs gyakorlatok
egy olyan sajátos kommunikációt teremtenek a tanár és a tanulók között, amely
elősegíti az együttműködési készséget, ezáltal a rögtönzés
közösségformáló erővel is bír (Ilomäki, 2013; Koutsoupidou, 2005). Ez a saját kutatásomban (Benedek,
2015) is megfigyelhettem, amikor a különböző zenei készséggel
rendelkező egyetemi diákok magas szintű együttműködési
készségére volt szükség, hogy párban és trió-ban
improvizáljanak, figyelembe véve a barokk és jazz harmóniai, ritmikai és formai
sajátosságait. Hasonló jelenségre mutatott rá Rikandi
(2012) és Varvarigou (2016) is zeneakadémiai
hallgatók körében, az előbbi a “zongora szabadkíséret és improvizáció”
kurzuson alkalmazott társas tanulás-tanítás tevékenységei alatt, amíg az utóbbi
a „csoportos hangszeres hallásképzés” (group ear-playing) projekt alatt.
A
jazz pedagógiai jellegű kutatásai is nagyszámban az improvizáció és a
különböző képességek kölcsönhatását vizsgálják remélve, hogy az
improvizáció tanításának fejlesztésére találhatnak hatékony megoldásokat. Mivel
a jazzben hagyományosan hallás után tanultak a zenészek, az improvizációt
gyakran olyan pedagógiai megközelítésekkel együtt vizsgálják, mint pl. a hallás
után felvételről való tanulás és felvételre való rájátszás, más szóval az
ún. „play-along”. Flack
(2004), Heil (2005), Johansen
(2013) és Laughlin (2001) talált is szoros
kapcsolatot ezen tevékenységek és az improvizációs
készség fejlődése között. Lee kutatása (2000) habár a klasszikus
hegedűművészeknek kíván segíteni a jazz improvizáció elsajátítására,
ő is hallásképzés és a hallás után való tanulás oldaláról közelíti meg
azt.
Ugyanakkor
a klasszikus zenepedagógiában a kotta használata, a zeneművek kottából
való elemzése tűnik az adott stílushoz köthető improvizáció
elsődleges és lépésének. Jól szemlélteti ezt Terefenko (2013) barokk improvizációs
metódusa különböző passacaglia-anyagok
felhasználásával, vagy például Dolan (1996/1)
megközelítései a klasszikus improvizáció kapcsán (lásd fent). Ezért a zongoraimprovizáció
kezdő lépéseihez Chyu (2004) inkább a lejegyzett
repertoárt tartja a kiindulópontnak.
Mivel
azonban ezeket a koncepciókat ritkán cserélik fel a jazzben és a klasszikus
zenepedagógiában, érdekes lehet a saját doktori kutatásom ezzel kapcsolatos
eredménye, melyben a zongora improvizáció szerepét és alkalmazhatóságát
vizsgáltam a barokk és jazz harmónia tanításának kontextusában egyetemi
hallgatók között (Benedek, 2015). Arra kerestem választ, hogy az improvizáció
milyen módon segíti elő az egyes zenei stílusok harmóniai
jellegzetességeinek megismerését és a különböző zenei készségek, különösen
a zongora-kíséret, a zenei hallás és az improvizáció készségének
fejlődését. Továbbá azt is vizsgáltam mindkét stílusban, hogy a hallás
utáni tanulás vagy a kottából való tanulással eredményesebb-e a stílusjegyek és
harmóniai sajátosságok tanulása, továbbá melyik tanulási mód kapcsolódik jobban
az improvizációhoz. Az eredmények általában azt mutatták, hogy a zongora
improvizáció, különösen a társas formában nagymértékben motiválta a diákok
barokk és jazz harmóniarend elméleti és gyakorlati ismereteinek megszerzésében
és pozitívan hatott a zenei hallás és az improvizáció képességének
fejlődésére. A hallás utáni tanulás továbbá láthatóan ösztönző és
eredményes volt mindkét stílus harmóniai ismeretinek elsajátításához, és jobban
össze is kapcsolódott az improvizációval, mint az írott kottából való tanulási
mód. Ugyanakkor az is kiderült, hogy bizonyos harmónia-sorokra (pl. baroque passacaglia és chaconne variációk, jazz II-V-I) való improvizáció egy
bizonyos szintű zeneelméleti ismeret, zongora- és hallás-készség
megszerzése után alkalmazható a legeredményesebben, melyet Randall
kutatása (1993) is hangsúlyoz a zongoraimprovizáció tanítása kapcsán.
Mindazonáltal
az előadóművészek és pedagógusok kutatásaikban általában elismerik,
hogy az improvizáció fejleszti a stílusismeretet, a zeneelméleti ismeretek
megértését és a zenei hallást, ugyanakkor, hogy a jól kiművelt zenei
hallás is elősegíti az improvizáció fejlődését zenei stílusoktól
függetlenül (pl. Brown, 1990; Callahan, 2012; Chyu, 2004; Humpreys, 1984; Kossen, 2013; Lee, 2000; White, 2002 és Woosley,
2012). Edward Sarath improvizációra épülő
zeneelmélet könyve ezért mérföldkőnek számít a zeneelmélet pedagógiában (Music theory through improvisation – a new approach to musicianship
training, 2010), melynek alapja a stílusok közti
átjárhatóság (trans-stylistic approach),
a csoportos hangszeres munka, a közös improvizációval létrejött zenei
felfedezés és a zeneelméleti ismeretek praktikus megtapasztalása. A könyv bár
elsősorban a klasszikus zenét tanulók számára készült, a stílusok nélküli
szabad improvizációs gyakorlatoktól kezdve a zeneirodalom korszakain át a jazz
stílusjegyeivel is foglalkozik.
Az improvizációs pedagógia magyarországi vonatkozásai
A továbbiakban felmerül a
kérdés, hol helyezkedik el az improvizáció a mai magyar zenepedagógiában és
magában a Kodály-pedagógiában? Tudjuk, hogy Kodály maga sem volt az
improvizáció ellenére, hiszen ismerjük és előszeretettel (már-már
elcsépelten) idézzük tőle: „…
rögtönözne minden épkézláb gyermek, ha hagynák...” -
azonban kevés kivétellel, sokszor sajnos elmarad a gondolatmenet folytatása,
miszerint „...de
nem lehet magára hagyni zenei világképe kialakításában.” (1929/1941/2007).
Mivel ezen felül nem sok említést találunk tőle az improvizációval
kapcsolatban, figyelemreméltó, hogy egy évvel a halála előtt az egyik
amerikai interjújában beszél a témáról, amikor Dániel Ernő arról kérdezte,
hogy „Mely műveket érzi legjobbnak
arra, hogy a gyermeket bevezessük a zenébe?”. Kodály válaszában nemcsak
azokat az egyszerű dallamokat, gyermekdalokat emeli ki, amelyeket a
gyermekek már a természetes környezetükből már ismernek (például a
családban vagy társaiktól hallhattak az óvodában), hanem tüstént hozzá is
teszi: „és ami ennél is fontosabb, minden
gyermek szeret dallamokat improvizálni, amelyek néha nagyon kezdetlegesek és
egyszerűek. A tanárnak meg kell hallgatnia / érteni ezeket és meg kell
próbálnia lassan szélesebb formában kidolgozni azokat. De ami a gyermek
anyanyelvének hívhatunk, ezekből a zenei és daltöredékekből áll,
amiket hall, amiket összevegyített magában, és részben
amit saját maga komponált, mert minden gyerek komponál is. Ezt kell
rendszerezni és ebből kell kiindulni, lassan kiterjeszteni és utána nagyon
elővigyázatosan új művekkel kiegészíteni...”
(1966).
Szabó
Helga úgy valósította meg ezt a gondolatot, hogy az improvizációt
összekapcsolta az ének-zene anyagának tanításával, azaz tulajdonképpen teljesen
beledolgozta azt az ének-zene módszertanba. Az Énekes improvizáció az iskolában
I-IV. kötetek (1976-1982) zenei példáin keresztül (magyar és idegen népzene,
egyszólamúság, többszólamúság a középkortól a barokkig, XX századi
szerkesztések pl. Bartók: Mikrokozmosz stb.) mélyreható stílusismeretre
tehetünk szert. Ahogy mások megfogalmazásában is láthattuk már, Szabó Helga
szerint is az improvizáció „egy pillanat
alatt létrejött, önálló hangzó alkotás”, ugyanakkor célja „gyakran a megadott zenei modell legalább egy
alkotóelemének a leutánzása...”, mely az iskolai
énekes improvizációban a „megismert zenei
jelenség újraalkotásának játékos módja”-ként jelenik meg (II. kötet 41. o).
Bár a IV. kötetben a reneszánsz és barokk zene többszólamú szerkesztésmódjaival
nagyon mélyen foglalkozik, itt elég kevés instrukciót találunk az
improvizációra. Szabó Helga el is ismeri: „A gyerekek az ellenpont tudományának csak a kapujáig jutnak
el, igazi mélységeikben nem ismerik meg azt. Nyilvánvaló, hogy rögtönzéseik nem
lehetnek teljes értékű kompozíciók, csak kísérletezgetések, a zenei stílus
elemeivel való játékos foglalatoskodások. A rögtönzés csupán kísérő jelenség.
Igazi célunk az együtt, egymásért éneklés, s általa a zene megszerettetése.”
(81. o). Mindazonáltal az I-III. kötetek improvizációs feladatai és zenei
anyagai a zeneiskolai szolfézs oktatásban is remekül
használhatók.
Szabó
Helgához hasonlóan Dobszay László is lépésről
lépésre építette be a rögtönzés technikáját a szolfézs tananyagba a zenei
ismeretek (stílus, dallam, ritmika, forma, zeneelmélet stb.) megszerzésével és
a belső hallásfejlesztéssel párhozamosan, és mindig az adott zenei stíluson
belül és zenei anyaggal kapcsolatban (lásd Útmutató
A Hangok Világa I. szolfézskönyv tanításához,
1966).
A
Kodály-koncepción kívül a világ legjelentősebb zenepedagógiai módszerei
közül az Orff és Dalcroze integrálta talán a
legnagyobb mértékben az improvizációt: az előbbi főképpen az
ütőhangszerekkel (Orff-hangszerekkel és testhangszerekkel) és a zenés
mozgással egybekötött drámával, az utóbbi pedig elsősorban a ritmikus
mozgással. Azonban ezek a zenepedagógiai megközelítések sokkal diszkrétebben
vannak jelen Magyarországon. Szükséges itt megemlíteni a hazánkban még kevésbé
ismert a jazz-Orff pedagógiát, amely az amerikai Doug
Goodkin nevéhez kötődik. A több évtizedes
pedagógiai tapasztalatait számos könyvben, többek között a Now’s the time teaching jazz to all ages (2007) és az All Blues. Jazz for the Orff ensemble-ben (2012) publikálta. Mivel a jómagam személy
szerint Goodkintól is tanultam Orff-koncepciót,
előszeretettel integrálom azt az improvizációs továbbképzéseimbe, hogy a
magyar zenepedagógusok is megismerhessék (lásd Benedek, 2018a).
Apagyi
Mária és Lantos Ferenc interdiszciplináris alapokra, a kreativitásra építő
integratív, komplex művészeti pedagógiája egyedülálló Magyarországon,
melyben az improvizáció és a komponálás a zenei „nyelvtanulás” szerves
részeként jelenik meg (Apagyi és Lantos, 2011). A Zongorálom - Kreatív zongoratanulás c. kötetek is ebben a
szellemben születtek (Apagyi, 2008). A vizuális analógiákkal az improvizáció
különböző koncepciói, a komponálás szerkesztési szempontjai, és az ehhez
kapcsolódó feladatok többsége azonban a zongorán túl más hangszerekre,
kamarazene és csoportos énekes improvizációra (ének-zene, szolfézs, kórus) is
kiválóan alkalmazható.
Kokas
Klára pedagógiája elsősorban a kisgyermekek komplex művészeti pedagógiája. A zenei esztétikai nevelés, az aktív
zenei befogadás és szabad kifejezésmód áll a központjában, melyben
alapvető szerepet játszik az improvizáció. A közös énekes, mozgással
egybekötött, táncos improvizációk, a dráma és az improvizált koreográfiák mind
fontos összetevői (Deszpot, 2009, 2014).
A
jazz improvizáció „módszerének” kiaknázása hazánkban elsősorban Gonda
János nevéhez fűződik. A
rögtönzés világa c. háromkötetes kiadványa (1996) az előadókészség, a
kreatív zenei megnyilvánulások, a kötött és szabad improvizációs és kompozíciós
készség együttes fejlesztésére irányul. Elsősorban jazz-zongoristáknak
íródott, de a kötet első tagja nemcsak a jazz, hanem a népzene és a
kreativitás szabadabb elemeire is épül, ezért annak gyakorlatait érdemes
kipróbálni a klasszikus és más hangszeres oktatásban is. A következő
kötetekben ez fokozatosan tolódik el a zárt formaegységekre
való rögtönzésre és a jazz stílusjegyeire.
Sáry László
munkássága mindenképpen figyelemreméltó a kreatív zenei képességek
tekintetében. A Kreatív zenei gyakorlatok
c. könyve (1999) elsősorban a XX. századi zene befogadásának
elősegítésére és mélyebb megértésére íródtak. A „Sáry-módszer”
a memória és az improvizációs készségfejlesztésén túl a formai, elméleti
ismereteket is bővíti. Továbbá, a feladatok állandó „készenléti állapotra”
nevelnek, mellyel a figyelemirányítás és az egymásra figyelés által megteremti
a társas zenélés alapjait. A csend, zaj, természet, fizikai hangok, ének,
testhangok, ütő hangszerek, zörejek, dinamika, hangerő, az
időbeliség, időtartam, tempó, beszéd, szöveg és egyéb elemek közös
improvizatív kiaknázása bármely zenét tanuló és nem tanuló korosztályra
alkalmazható, sőt a zeneterápiás célokra is felhasználható.
A klasszikus
ének-zene és szolfézstanításban hatályos tanterv (Melléklet a 3/2011. [I. 26.]
NEFMI rendelethez, NAT 2012) is előírja az improvizációt, de a tanárok
többsége még mindig nem szerzett elég tapasztalatot annak gyakorlatában és a
tanórákon való alkalmazásában, ezért általában nem is merik alkalmazni. Ezért engedjék meg, hogy ezzel kapcsolatban a saját
könyvemből is idézzek. A Szabad
improvizálni a szolfézs órán! - Segédtankönyv akkreditált pedagógus
továbbképzéshez c. kiadványt (Benedek, 2018b) bő két évtizedes klasszikus
és jazz tanszakokon való tanítási és kutatási tapasztalataim alapján szereztem,
mellyel elsősorban a zeneiskolai szolfézs és ének-zene tantárgyakat tanító
pedagógusoknak kívánok segítséget nyújtani. A könyvben található zenei példák
és az ahhoz tartozó improvizációs feladatok azonban a zeneelmélet, zeneirodalom
és hangszeres órákon is alkalmazhatók. Az eredeti hangnemben közölt zenei
szemelvények egy-egy stílusjegy és egy-egy improvizációs technika köré is
vannak csoportosítva. Ugyanakkor számos zenei szemelvény és improvizációs
feladat különböző tudásszintekre is alkalmazható.
A
könyv fejezeteiben az alapvető improvizációs koncepciók különféle
megoldásait találhatjuk különböző képességszintekre, zenei stílusjegyekre
és zenei anyagokra alkalmazva:
·
Stiláris improvizáció (pl. népzenei, barokk,
bécsi klasszikus stílusjegyek, formai, ritmikai keretek stb.)
·
Stílustól független improvizáció (pl.
zeneelméleti elemekre, természeti jelenségekre stb.)
·
Szabad improvizáció (csoportosan a téma vagy
a zenei keretek előzetes egyeztetésével)
·
Vezetett improvizáció pl.:
-
felhívás-válasz: megfigyelés – visszaéneklés
(csoportos és egyéni) és variáció
·
Variáció-képzés bizonyos szempontok szerint:
-
zenei anyag befejezése
-
zenei anyag hiányzó
egységeinek improvizációja
-
azonos dallam ritmusvariációja
-
dallamvariáció azonos ritmikára
-
a dallam és ritmus együttes variációja
-
formai egységekre történő variáció pl.
periódus, rondóforma
·
Megegyezés, hasonlóság és kontraszt
karakterben, zenei szerkezetben, hangkészletben stb.
·
Egyéb a csoport által kijelölt koncepció
Az improvizációban résztvevő felek javasolt kommunikációs formái
(csoportos improvizáció vagy duó esetén):
·
Szemkontakt
·
Gesztusok, mozgásformák pl. vezénylés
·
Levegővétel
·
Egyéb megbeszélt jelek
Ahogy a fenti kutatásokból is láthattuk
az improvizáció jótékony hatásait a zenei alapkészségek pl. a belső hallás
fejlesztésére, megállapíthatjuk, hogy az improvizáció tanítását nem lehet elég
korán kezdeni. Az óvodában, a szolfézs előképzőben és az ének-zene
órán az improvizációt minden esetben előzze meg a hallás utáni tanulás,
azaz az énekelt anyag megfigyelése utáni visszaéneklés és memorizálás. A
zenetanulás kezdetén az elsősorban hallás után megtanult gyermekdalok és
népdalok repertoárjának bővítése a cél, majd az improvizáció legegyszerűbb
módjával a variálással a lépésről lépésre szoktathatjuk a tanulókat a
saját kreatív zenei ötleteik kifejezésére, amire a könyv számos feladata ad
ötletet.
A
csoportos szolfézs és ének-zene órák „lelke” az éneklés, mely a relatív szolmizáció segítségével folyamatosan fejleszti a
belső hallást, a tiszta intonációt, miközben az adott stílusjegyek és
zeneelméleti ismeretek megértésében és feldolgozásában fontos szerepet játszik.
Mivel az improvizáció önmagában is bizonyítottan fejleszti a belső hallást
és a muzikalitást, a relatív szolmizációval
alkalmazva megsokszorozza annak hatását. Ideális tehát, ha a tanulók
szolmizálva énekelve a belső hallásuk segítségével az adott tananyaghoz
kapcsolódóan fokozatosan tanulnak meg dallamvariációkat improvizálni. Az abc-s
nevek szisztematikus bevezetésével az improvizációt fokozatosan alkalmazhatjuk
az abszolút rendszerben is, de a szolmizáció minden
esetben előzze meg az abc-s nevekkel való improvizációt, mert így a tanuló
előre fogja hallani azt, amit elképzel. A szolmizációval
történő improvizáció a zenei képzés legfelsőbb szintjéig is
elvihető és a hangszeres improvizációval is összekapcsolható.
Ezzel
a tanulmánnyal az improvizáció különböző ismert elveit, megközelítéseit,
koncepcióit és módszertanait próbáltam az olvasónak bemutatni a teljesség
igénye nélkül. Bízom benne, hogy a klasszikus zenét oktató zenepedagógusok és
előadóművészek kedvet és bátorítást kaptak a rögtönzésre, mert ahogy Miles Davis mondta: „ne félj a hibáktól, mert
nincsnek”.
Források, hivatkozások jegyzéke
Apagyi Mária (2008). Zongorálom
I-III. Kreatív zongoratanulás. Pécs: Apáczai Nevelési Központ Martyn Ferenc
Művészeti Szabadiskola.
Apagyi Mária és Lantos
Ferenc (2011). Integratív, komplex művészeti nevelés. Parlando, 2011 (2),
http://www.parlando.hu/2011/2011-2/2011-2-04_Apagyi.htm
Bailey, D. (1980). Improvisation. Ashbourne:
Moorland publishing.
Benedek, M. (2015).
The role of piano improvisation
in teaching harmony, using combined materials selected from the
Baroque period
and jazz standard repertoire: towards
a comprehensive approach. PhD dissertation.
Jyväskylä: University of Jyväskylä.
Benedek Mónika (2018a). Improvizálhatok? Improvizációs
gyakorlatok a zeneiskolai szolfézs és zeneelmélet órákon c.
továbbképzések - a tanár szemszögéből. Parlando, 2018 (5),
http://www.parlando.hu/2018/2018-5/Benedek_Monika.htm
Benedek Mónika (2018b). Szabad improvizálni a szolfézs órán! - Segédtankönyv akkreditált
pedagógus
továbbképzéshez. Budapest: Metronom Közhasznú Nonprofit Kft.
Berliner, P. (1994). Thinking in jazz: The infinite
art of improvisation. Chicago: University of
Chicago Press.
Böhm László (1961/2000).
Zenei műszótár. Budapest: Zeneműkiadó.
Brockhaus, H. A. és Riemann, H. (1984). Zenei Lexikon II.
Dahlhaus, C. és Eggebrech,
H. H. (szerk.) Budapest:
Zeneműkiadó.
Brown, T. W. (1990). An
investigation of the effectiveness of a piano course in playing by
ear and aural skills
development for college students. Doctoral
dissertation. University of Illinois at Urbana-Champaign.
Callahan, M. (2012). Incorporating
long-range planning into the pedagogy
of Baroque-style keyboard improvisation. Music
Performance Research, Vol. 5, 59-78, http://mpr-online.net/Issues/Volume%205%20[2012]/Callahan.pdf
Christensen, T.,
Gjerdingen, R., Sanguinetti,
G., és Lutz, R. (2010). Partimento and continuo playing in theory
and in
practice. Collected writings
of the Orpheus Institute. Leuven:
Leuven University Press.
Chyu, Y. E. (2004). Teaching
Improvisation to Piano Students of Elementary to Intermediate Levels. DMA dissertation.
Ohio State University.
Creech, A., Papageorgi, I., Duffy, C., Morton, F., Hadden, E., Potter,
J., Bezenac, De C., Whyton,
T., Himoides, E., és Welch,
G. (2008). Investigating musical performance: commonality and diversity among classical and non-classical musicians. Music Education Research, 10(2), 215-234.
Dániel Ernő interjúja Kodály Zoltánnal (1966).
Kaliforniai Egyetem, Santa Barbara, USA.
5:00-
6:48 percnél: https://www.youtube.com/watch?v=uH9iDYZGCfA
Deszpot Gabriella (2009): Zenei átváltozás. Kokas
Klára komplex művészeti programja, mint pedagógia és terápia.
Parlando, 51 (6), 5-11.
http://www.parlando.hu/2009-6-02-03-Kokas-Klara-1.htm
Deszpot Gabriella (2014): Zeneöröm
kisgyermekeknek. A Kokas-módszer complex
személyiségfejlesztő lehetőségei az
óvodában és a korai életszakaszban. Óvodai nevelés. Módszertani folyóirat, 67
(3), 18-19. http://kokas.hu/media/Deszpot.ov.pdf
Dobszay László (1966). Útmutató A hangok világa
I. szolfézstankönyv tanításához. Budapest: Editio Musica Budapest.
Dobszay László (1991). Kodály után. Tűnődések a zenepedagógiáról. Kecskemét: Kodály Zoltán Zenepedagógiai
Intézet.
Dolan, D. (1996). Series of interviews
about improvisation and interpretation by Jessica Duchen. Classical Piano, Vol. 1-4,
http://www.david-dolan.com
Dolan, D. (2005). Back to
the future: Towards the Revival
of Extemporization in Classical Music Performance. In
Odam, G. & Bannan,
N. (Szerk.), The Reflective
Conservatoire:
Studies in Music Education.
(79-131).
Aldershot: Ashgate
Publishers.
Dolan, D., Sloboda,
J., Jensen, H. J., Crüts, B., és Feygelson E. (2013). The improvisatory
approach to classical music
performance: An empirical
investigation into its characteristics and impact. Music
Performance Research. Vol.
6, 1-38.
Flack, M. A.
(2004). The effectiveness
of Aebersold play-along recordings for gaining proficiency
in jazz improvisation. DMA Dissertation,
Ball State University.
Goodkin, D. (2007). Now’s the time teaching jazz to all ages. San Francisco: Pentatonic Press.
Goodkin, D. (2012). All Blues. Jazz for the
Orff ensemble. San Francisco: Pentatonic
Press Jazz Education Series.
Gonda János
(1979). Jazz.
Budapest: Editio Musica
Budapest
Gonda János (1996). A
rögtönzés világa. Budapest: Editio Musica Budapest
Green, L. (2002). How popular musicians learn: A way ahead
for music education. Aldershot: Ashgate Publishers.
Heil, L. T. (2005). The effect of two vocal jazz improvisation methods on high
school choir students’ attitudes and
performance achievements. PhD dissertation.
University of Colourado at Boulder.
Humpreys, J. T. (1984). An investigation of an experimental
harmonic audiation skills testing and training
program for instrumental music education majors. PhD dissertation. The
University of Michigan.
Ilomäki, L. (2013) Learning
from one another's musicianship: exploring the potential
for collaborative development of
aural skills with
pianists. In Gaunt, H. És Westerlund, H.
(Szerk.), Collaborative learning
in Higher Music
Education.
(123-133), Surrey: Ashgate.
Jackson, T. A. (2002). Jazz as
musical practice. In Cooke M., és Horn, D. (Szerk.), The Cambridge companion to
jazz. (83-95). Cambridge: Cambridge University Press.
Johansen, G. G. (2013). ’Learning
from musicians better than me’:
The practice of copying from recordings in jazz students’ instrumental practice. In Reitan, I. E., Bergby, A. K.,
Jakhelln, V. C., Shetelig,
G. és Řye, I. F. (Szerk.), Aural Perspectives – On Musical Learning and Practice in Higher
Music Education. (75-95). Oslo: Norwegian Academy of Music, NMH-publikasjoner,
2013:10.
Kennedy,
M. (szerk.) (2007). The Oxford Dictionary
of Music. Oxford: Oxford University Press.
Kingscott, J. & Durrant, C. (2010). Keyboard improvisation: a phenomenological study. International Journal of Music Education. 28(2), 127-144.
Kodály Zoltán (1929) Gyermekkarok. In: Visszatekintés. Összegyűjtött írások, beszédek, nyilatkozatok
I. Sajtó alá rendezte és bibliográfiai jegyzetekkel ellátta Bónis Ferenc.
Budapest: Argumentum Kiadó. 2007. 38-45. Vö. Zene az óvodában (1941) In: Visszatekintés. Összegyűjtött
írások, beszédek, nyilatkozatok III. Sajtó alá rendezte és bibliográfiai
jegyzetekkel ellátta Bónis Ferenc. Budapest: Argumentum Kiadó. 2007. 43-46.
Kossen, R. S. (2013). An investigation of the
benefits of improvisation for classical musicians.
Dissertation. Edith
Cowan University. Faculty
of Education and Arts. Western Australian Academy of Performing Arts.
Koutsoupidou, T. (2005). Improvisation in the English
primary music classroom: teachers’ perceptions and practices. Music Education
Research. 7(3), 363-381.
Kovács Szilárd (2011). The
Orgelbüchlein as school of improvisation. PhD dissertation. The University of Jyväskylä,
Finland.
Laughlin, J. E.
(2001). The use
of notated and aural exercises as pedagogical
procedures intended to develop harmonic
accuracy among beginning jazz improvisers.
PhD dissertation, University of North
Texas.
Lee, C. M. (2000). An Introductory Guide to Jazz Improvisation for the Classical
Violinist. DMA dissertation.
Miami: The University of Miami.
Melléklet a 3/2011. (I. 26.) NEFMI rendelethez (2011). Az alapfokú művészetoktatás hatályos követelményei és tantervi programja. Magyar Közlöny 8 (2011. I. 26.), 299–2635.
Monson,
I. (2002). Jazz improvisation. In M. Cooke & D. Horn (Eds.), The Cambridge companion to jazz. (114-132).
Cambridge: Cambridge University
Press.
Prchal,
M. (2013). Report of the ERASMUS
Intensive Programme Improvisation in European Higher Music Education:
Improving Artistic
Development and Professional Integration. The Hague:
Royal Conservatoire.
Randall, M. O. (1993). The history of piano improvisation
in western concert music. DMA dissertation.
University of Cincinnati.
Randel,
D. M. (Szerk.) (2003). The Harvard
Dictionary of Music. Cambridge, Massachusetts: The Belknap Press of Harvard
University Press.
Rikandi, I.
(2012). Negotiating musical and pedagogical agency in a learning community
– A case of redesigning a group piano vapaa säestys course
in music teacher education. PhD dissertation. Helsinki: Sibelius Academy.
Rubinoff, K. R. (2009). (Re)creating the Past: Baroque Improvisation
in the Early
Music Revival. New
Sound, 2009 (32),
https://libres.uncg.edu/ir/uncg/f/K_Rubinoff_Recreating_2009.pdf
Sadie,
S. és Tyrell, J. (szerk.) (2001). The New
Grove Dictionary of Music and Musicians. London: Macmillan Publishers
Sanguinetti, G. (2007). The Realization
of Partimenti: An Introduction.
Journal of Music Theory
51(1), 51-83.
Sanguinetti, G. (2012). The
Art of Partimento: History,
Theory, and Practice. Oxford: Oxford University Press. 10-14.
Sarath, E. (1996). A New Look
at Improvisation. Journal of Music Theory,
40(1), 1-38.
Sarath, E. (2010). Music Theory through
improvisation – a new approach to musicianship
training. New York: Routledge.
Szabó Helga (1976-1982).
Énekes improvizáció az iskolában, I-IV. Budapest: Zeneműkiadó.
Sáry László (1999). Kreatív zenei gyakorlatok. Pécs: Jelenkor Kiadó.
Terefenko, D. (2013). The
Passacaglia – A Primer for Teaching Baroque Improvisation. Ars inter Culturas,
2013 (2),
173-196.
Varvarigou, M. (2016). Collaborative
playful experimentation in higher education:
A group ear playing study. Arts and Humanities in Higher Education, http://www.artsandhumanities.org/journal/collaborative-playful-experimentation-in-higher-education-a-group-ear-playing-study
White, J. D. (2002). Guidelines for College Teaching of Music Theory. The
Scare Crow Press.
Woosley, K. D. (2012). The Lost Art of Improvisation: Teaching Improvisation to Classical Pianists. DMA dissertation. The University of Alabama.
* Dr. Benedek Mónika 2017 óta a Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetem Budapesti Tanárképzési
Csoportjának kutatója és gyakorlati fejlesztő pedagógusa (EFOP
Művészeti képességfejlesztő nevelési-oktatási program), továbbá a
finnországi Jyväskylä Egyetem Zenei Tanszékén
szolfézst és zeneelméletet tanít és kutatást végez a szolfézs-zeneelmélet „blended learning” (azaz a
hagyományos és e-tanulás kombinációja) lehetőségeinek kiaknázására.
2015 tavaszán szerezte meg a zenepedagógiai doktori fokozatát a Jyväskylä Egyetem Zenei Tanszékén, ahol az egyetem
ösztöndíjasként 2010 óta folytatta doktori tanulmányait, továbbá klasszikus és jazz
zeneelméletet, szolfézst és karvezetést is tanított. 2005-ben Mester Oklevelet
szerzett a Liszt Ferenc Zeneakadémián ének-zene és karvezetésből, 1997-ben
pedig kitüntetéssel végzett a Zeneakadémia Tanárképző Intézetének
zeneelmélet-szolfézs és karvezetés szakán.
2018-ban szolfézst és improvizációt tanított a
kecskeméti Kodály Summer School-on,
2017-ben oktatott a bukaresti Kodály Szemináriumon, 2009-ben pedig az ausztrál Queensland Egyetem Summer School-ján. 2018-ban és 2015-ben a hágai Royal Conservatoire-ban megrendezett Master of Research
Szemináriumon külső témavezető és bizottsági tag. 2017 óta vezet
továbbképzéseket az improvizáció pedagógiájáról Budapesten. Számos nemzetközi
konferencián és szakmai napon tartott előadást a társas-improvizáció alkalmazásáról
a szolfézs-zeneelmélet oktatásban és a kórusvezetésben
(többek között Kodály Intézet 2018,
2010, Canterbury Christ Church University UK 2015, Berlin Brandenburg
International School 2013). 2007 és 2010
között a Kodolányi János Főiskola
Jazz Tanszékén és a Dr Lauschmann
Gyula Jazz Zeneművészeti Szakközépiskolában klasszikus zenei tárgyakat
tanított. 2000 és 2006 között az Artisjus nőikar és a Kodolányi János
Főiskola vegyeskar vezetője volt, továbbá 2012
és 2018 között jazz kamarakórust vezette a finnországi Jyväskylä
Felnőttoktatási Központban. Publikációi
között kiemelendő a Harmony through Relative Solfa – A practical
approach using fine music examples
selected from different eras c. könyv (Kodály Center of London, 2015) Prof. David Vinden
társszerzőjeként, továbbá a Szabad improvizálni a szolfézs órán! - Segédtankönyv
akkreditált pedagógus továbbképzéshez (Metronom Közhasznú Nonprofit Kft. Budapest, 2017).