KÖTELES GYÖRGY
Hídfőállás
Ranolder-múlt és
a 2019. évi Leövey Napok
A
Ferencvárosban, a Vendel utca és Thaly Kálmán utca sarkán hatalmas épület áll.
Impozáns lépcsősor vezet a bejárathoz. Odabent Józsa Judit
keramikusművész Leövey Klárát ábrázoló kisplasztikája fogadja az
érkezőt, a folyosókon érettségi tablók meg az iskola színjátszókörének
plakátjai: Shakespeare, Molnár Ferenc, Abigél, Képzelt riport… A II. emeleti
folyosó szinte előcsarnokká szélesedik, onnan nyílik egy
színpadtechnikával ellátott koncertterem, Kodály Zoltán nevét viseli, hiszen a
Mester gyakran látogatott az iskolába. Szomszédságában az Udvardi Erzsébet
rajzterem: a festőművész ebben az iskolában tanított. Emléktáblák:
Ranolder János hajdani veszprémi püspök, az iskolaalapító; Csorda Róza Romána
nővér, a kórusszervező, egykori igazgató; Leövey Klára, a névadó; a
világhírű karnagy, Andor Ilona. Jó
helyen járunk. Nagy sokaság: tanárok, diákok, vendégek minden korosztályból,
azután a vendégként fellépő, ám e falak között mégis otthonos Andor Ilona
Baráti Társaság Kodály Kórusának tagjai; beszélgetők, ismerősök vagy
most ismerkedők. Örömteli várakozás: ünnepre
jöttünk. Iskolatörténeti kiállítás nyílik. Olvasgatjuk a feliratokat,
nézegetjük a posztereket, tárlókat, sok évtizedes fotókat, relikviákat. A
mellettem álló hölgy – a Kodály Kórus egyenruháját viseli – rámutat egy fiatal
lányra, az egyik régi énekkaros csoportképen: „Ez itt én vagyok” – mondja.
2019. április
15-én délben az Örökhagyó tanáraink című tárlattal nyitotta meg szokásos
tavaszi rendezvénysorozatát az 1875-ben alapított Ranolder Intézet, utóbb Vendel
utcai Tanítóképző örököse, a Leövey
Klára Gimnázium. A tárlat az iskola jelesei közül két zene-, ill.
sporttörténeti személyiségnek állít emléket: Andor Ilona, valamint Szentirmay
Miklósné Kovácshegyi Erzsébet atléta, testnevelő- és néptáncpedagógus
életét, munkásságát mutatja be. Mindketten 90 évvel ezelőtt, 1929-ben
lettek a Vendel utcai intézmény tanárai, pályájuknak már nem első
állomásaként; ők azok, akik – lévén világiak – a régi Ranolder hagyományait
továbbvihették, mikor az államosítás után a diktatúra az irgalmas nővéreket
száműzte az oktatásból. Mindketten nyugdíjba vonulásukig maradtak is e
falak között: Szentirmay tanárnő 1963-ig, Andor Ilona negyven éven át,
1969-ig tanított az iskolában (és egy további éven át utóda, a ma már itthon és
külföldön egyaránt ismert és elismert akkori pályakezdő, Kollár Éva
munkáját segítette). Még egy kerek évszám – hetven éve, 1949-ben történt, hogy Andor
Ilona kezdeményezésére az iskola kórusa fölvette Kodály Zoltán nevét.
A tablókról és tárlókból
megismerhetjük a két pedagógus művészi- ill. sporteredményeit, pályafutásuk
állomásait, tárgyi emlékeit: Ferencvárosi Torna Club, 1928. évi amszterdami
olimpia; Kodály‒Bartók‒Britten kompozíciók 1965-ben készült
Columbia-lemezen, Kodály Zoltán kézírása Andor Ilonának dedikált kottákon. A
magyar sport és zene diadalútja külföldön, sport- és zeneélet egy budapesti
iskolában. Sport és zene – a legutóbbi években nálunk mintha közüggyé válna. Több
már puszta jelszónál a mindennapos mozgás, éneklés iskolai programja is. Igazi
életformáló valósággá persze bármilyen program, csakis „örökhagyó tanárok”
által válhat. (Mostanában mintha Kodály ezer
éves terve is életre kelne. „Tudunk-e Európa és Ázsia kultúrája közt nem
ide-oda hányódó komp lenni, hanem híd, s talán mindkettővel
összefüggő szárazföld?” – kérdezte, Ady metaforájával, a Mester. Ma talán
elmondható: van rá esély. És nem is csak a kultúrában. A Kodály-pedagógia maga
is híd, Bostontól Tokióig. Ahogyan hidat épített Andor Ilona művészete,
Aldebourgh-tól Moszkváig.)
Andor
Ilona kórusa 1969 után, az iskolából kinőve is együtt maradt, és vezetőjének
1977-ben bekövetkezett haláláig működött, majd – 18 évi szünet után
‒ a Ranolder Intézet és a Leövey Klára Gimnázium fennállásának 120.
évfordulójára, az Andor Ilona Baráti Társaság keretében újjáalakult. Ennek a
régi-új együttesnek alapító tagjai és karnagya B. Horváth Andrea egyaránt Andor
Ilona tanítványai voltak. Az énekkar bemutatkozásában olvasható állítás: „Andor
Ilona és Kodály Zoltán szellemi örökségét ápolják itthon és külföldön egyaránt”
nem üres szólam. Két tárlóban a Társaság eredményes tevékenységének
dokumentumai láthatók: fényképek, feljegyzések hangversenyekről a Nádor
Teremben és Belgiumban, pápai audiencián és az óbudai Szentháromság templomban;
Vavrinecz Béla nekik szóló kórusmű-ajánlása, könyvek Andor Ilona
munkásságáról, az ő művészetét bemutató hanglemez-kiadványok. Saját hanglemezük
is van, a kiállítás megnyitóján adott ünnepi műsoruk pedig élő
hitelesítése elhivatottságuknak.
A
képeken az Andor Ilona Baráti Társaság keretében újjáalakult Kodály Kórus,
Breinichné Horváth Andrea alapító karnagy és Németh Sándor zongoraművész
A rendezvényt megnyitó
Sebőkné Orosz Katalin igazgatóasszony szavai után a kiállítás két
rendezője, Baloghné Szentirmay Judit, a Ferencvárosi Természetbarátok
Sportkörének elnöke (Szentirmay Miklósné leánya), valamint Breinichné Horváth
Andrea, a Kodály Kórust újraalapító karnagy, a Magyar Kodály Társaság
társelnöke mondott emlékbeszédet. Ezt követte a Kodály Teremben az említett kórusműsor,
Kodály- és Bartók-művekkel (Nagyszalontai
köszöntő, Esti dal, ill. Tavasz és Leánynéző), Giovanni da Nola Chi la gagliarda donna vo imparare kezdetű vidám darabjával,
végül egy Szőnyi Erzsébet-kórusciklussal (Öt világrész dalai) – ez utóbbit Németh Sándor kísérte zongorán. A
műsor előtt a vezénylő néhány szóval „megnyugtatta” a termet
megtöltő, zömében ifjú hallgatóságot: fiatal hangokat fognak hallani – és
valóban, mintha Andor Ilona egykori nőikara szólalt volna meg, szinte
hihetetlen módon a jelenbe hozva annak a
kórusnak a hangszínét, előadói frissességét. Nemcsak a hangok
fiatalok: az együttes, pódiumra lépve, egyszerre csak maga sugározta a
fiatalságot, életkedvet, lendületet. Aki
gagliardát akar tanulni, ezektől a hölgyektől bízvást tanulhat. A
befejező műsorszám is sajátos módon kortalan és korláttalan:
énekelhetik és élvezhetik ifjak és idősebbek, bölcsek és jámborak, akárcsak
Bartók és Kodály gyermekkarait. Egyébként méltó is, hogy zárásul
Szőnyi-darab szólalt meg, hiszen a zenét öt kontinensen szolgáló komponistájuk e napokban ünnepli, jó
alkotóerőben, 95. születésnapját.
A rendezvény Andor Ilona emléktáblájának
megkoszorúzásával zárult. Kodály-bicinium hangjai kísérték, időtlen és
mindig időszerű üzenettel, méltón a két örökhagyó tanárhoz,
illőn az iskolához: Folyik a víz,
áll a part… Mindössze két szólam, talán két perc, mégis mekkora ív Kelet és
Nyugat között.
Hídfőállást keresünk? Azt is
megleljük. Az ünnepről távozóban, az egyik poszter feliratára esik a
tekintet, rajta Kovácshegyi Erzsébet egykori alma materének, a Testnevelési
Főiskolának egykori hitvallása olvasható: „Mindenható Úristen, felséges
színed előtt lelkembe tekintek és vizsgálom magamat annak a nagyszerű
hivatásnak világánál, amelyre meghívtál. Embereket akarok nevelni a hazának, az
emberiségnek, Isten országának.”
Ha minden a nevelők
nevelésével kezdődik, ez a Sík Sándor írta-szerkesztette imádság biztos
kiindulópont, minden időben.
Köteles György