Időutazás, 1995–2020
Az Andor Ilona
Baráti Társaság kórustörténeti képeskönyve
Egy, a világot sújtó nehéz esztendő végén, a
negyedszázados évfordulót méltón megünneplő hangverseny lehetősége
nélkül, mégis Andor Ilona és Kodály Zoltán örökségéhez méltóan, gazdag tartalmú
könyv jelent meg az Andor Ilona Társaság keretében működő Kodály
Kórus történetének első negyedszázadáról.
A kórusvezető B. Horváth Andrea szerkesztésében és a
Társaság jóvoltából már korábban is számos értékes kiadvány napvilágot látott: a
második ezredfordulón Egy mindenkiért, mindenki egyért címmel a társaság
névadójára emlékező kötet; 2015-ben Andor Ilona életéről és több
évtizedes munkásságáról szóló dokumentum-gyűjtemény (111: Képek,
emlékek, gondolatok – In memoriam Andor Ilona); Andor Ilona
rádiófelvételeiből válogatott hanglemezek, amelyek az egykori
Kodály-kórus énekét teszik közkinccsé („… annyi áldás szálljon” 1-2.), további
„adathordozók”, immár az újjáalakult, B. Horváth Andrea vezette Kodály
Kórus művészetével, és még egy olasz, Kodály-módszerű tanári
kézikönyv is, „szolmizációval, népdaloktól a klasszikus zenéig”, az együttes
karnagyának munkája (Dal „so-mi” fino ai classici).
Most pedig, a 25 éve együtt című, 244 oldalas
kötetben áttekintést kaphatunk az „új” Kodály Kórus tevékenységéről. Nem
utólagos történeti összefoglalás keretében, hanem az eseményekkel szinte
egyidejű (vagy ilyképpen ható), az eleven élményeket megrögzítő
beszámolók egymásutánjában. A szövegek nagy részét az előadók, a kórus
karnagya és énekesei írták. A krónikát színes képek teszik még élőbbé, hitelességét
pedig a külső szemlélők/hallgatók tollából származó hangversenykritikák
is erősítik. Az olvasó előtt – az egyesület működéséről
szóló adatokon túl – egy kórus eseménydús, hazai és külföldi
fellépésekben gazdag negyedszázada, egyszersmind közelmúltunk
zenetörténetének-zeneéletének sajátos metszete bontakozik ki.
Megjelennek a kórusélet helyszínei, könyvtárak és múzeumok (így
a magyar művelődés olyan fellegvára, mint az észak-komáromi Duna
Menti Múzeum), művelődési házak és oktatási intézmények (utóbbiak
sorában az „anyaiskola”, az egykori budapesti Ranolder Intézet majd Vendel
utcai Tanítóképző, ma Leövey Klára Gimnázium, ahonnan a kórus-előd
indult a világhír felé, és amelynek falai között a most 25 éves kórus tagjainak
egy része is nevelkedett), hangversenytermek, közterek és templomok, Rómától Zentán
át Brüsszelig; budai idősotthon, pesti gyár és bonni vadászkastély. A szereplések
alkalmai változatosak: a koncerteken túl sokféle ünnepség, megemlékezés, koszorúzás,
könyv- és hanglemezbemutató, fesztivál, istentisztelet és kórustalálkozó. Egy-egy
budapesti és szovátai nyílt kóruspróba is a nyilvános megmérettetések körébe tartozik.
Megfogalmazzák a szerzők a közös éneklések és a hazai,
Kárpát-medencei vagy távoli vidékekre vezető utazások élményeit, emlékeit.
Rácsodálkoznak például, ahogyan két szerzetesnő Felső-Nyárád menti
falvak gyermekeiből szervez kórust, egyszersmind a muzsika erejével „élni
segítő közösségeket.” (88. o.) Rácsodálkozhatunk, ahogyan a tapasztalat
oldja a lélek legmélyén bujkáló előítéleteket. („Ennyi humort,
közvetlenséget, sziporkázó szellemet egy idős szerzetesben nem
feltételeztünk volna” – jegyzik fel a Zirci Apátságban tett látogatáskor, 129.
o.)
Megjelennek a kötetben az öntevékeny kórusélet hátterében
álló intézmények és szervezetek, a hajdan Kórusok Országos Tanácsaként szolgáló
– ma már bővült funkciójú és nevű – szövetség (mi mindent köszönhet
áldozatos munkatársainak a nemzet!), a Magyar Művészeti Akadémia (amely a
jubileumi emlékkönyv kiadását is támogatta), a Magyar Kodály Társaság; továbbá önkormányzatok
(fővárosban és vidéken), alapítványok (közöttük egy-egy Bárdos Lajosról,
Csányi Lászlóról, illetve a ferences muzsikus Tamás Gergely Alajosról nevezett)
és mások. Találkozunk azután a Kárpát-medencei magyar zeneélet intézménnyel
felérő személyiségeivel, határon innen és túl, olyanokkal – hogy csak
néhányukat említsük –, mint a néhai Baross Gábor, Ittzés Mihály, Raics István, Soltész
Elekné vagy a Felvidékről Ág Tibor. Szerepelnek más jeles énekkarok, a
Kodály Kórussal közös programokban, megint a teljesség igénye nélkül sorolva,
budapestiek: Bárdos Lajos Gyermekkar, Kalevala Kórus, Monteverdi Kórus;
pécsiek: a Leöwey Klára Gimnázium énekkara (névadójukat ők w-vel írják), Mecsek
Kórus, azután komlóiak, pécsváradiak, kecskemétiek és mások, továbbá határon túli
magyarok és más nemzetbéliek.
Kitüntetett figyelmet kapnak az énekkar munkásságában és a
kötetben is az Andor Ilona-emlékhelyek, pécsváradi szülőháza; egykori iskolája
(ahol iskolát teremtett) és lakása (ahol kóruspróbákat tartott), mindkettő
a Ferencvárosban; sírja az óbudai temetőben és emléktáblája Kecskeméten, a
róla elnevezett utcában. Ott vannak azután a Kodály- és Bartók-emlékhelyek. Utóbbinak
Csalán utcai múzeumlakása, szobra a felvidéki Nagymegyer községben, ahol
népdalok tucatjait gyűjtötte, és Szolnokon. Kodály Zoltán farkasréti
sírhelye, azután a Csitári hegyek, Galánta és Nagyszombat. Utóbbiról 2012-ben,
amikor a kórus ott járt, krónikásuk joggal jegyezte föl: [Kodály] „Tanár Úrra
emlékező táblát nem találtunk.” (114. o.) Ám 2017 óta már nem ez a helyzet
(eppur si muove): ha nem is az egykori gimnázium épületén, amelynek falai
között tanult, és nem is utcafronton, de mégiscsak van a városban
emléktáblája a Mesternek.
Az iménti példa mutatja, valódi történelemkönyv ez a kötet. Lapjain
egyre-másra rejtett kincsekre bukkanunk. Közéjük tartozik néhány fontos, ám egyelőre
kevéssé ismert kompozíció, Ránki György, Szőnyi Erzsébet, a belga Dominique
Cosaert műhelyéből. Ránki György: Zsoltár gyermekhangra
című, 1987-es ősbemutatója után sokáig félretett, ünnepélyes-himnikus
Babits-megzenésítése a Kodály Kórus jóvoltából 2014-ben kelt új életre és azóta
többször is műsorra került.
Szőnyi Erzsébet Elszánt könyörgés-kánonja ahhoz a
Kodály és Bárdos nevével fémjelzett hagyományhoz kapcsolódik, amely súlyos
nemzeti-közösségi és/vagy egzisztenciális tartalmakat fogalmaz meg ebben a
műformában (Forr a világ; Boldogasszony, kérve kérünk; Istené
az áldás); Szőnyi műhelyében is ekként találkozunk vele már
korábban (Demokrácia; 122. zsoltár). Az Elszánt könyörgés
a bencés Korzenszky Richárd szövegére készült (2014), hangversenyteremben a
Kodály Kórus műsorán szólalt meg elsőként, 2019-ben. (A bemutató
előzményeiről is szól B. Horváth Andrea írása, a Márkusné Natter-Nád
Klára által szerkesztett és nemrégiben megjelent Szőnyi Erzsébet
emlékére című kötet lapjain. Ugyanezen kötet 108. oldaláról tudjuk
viszont, hogy az izraeli biciniumok nyolc darabját énekelte a Biller
István vezette Budafoki Kamarakórus 1994-ben a Régi Zeneakadémián, eszerint a 25
éve együtt 207–208. oldalán budapesti bemutatóként jelzett 2019. évi előadásaik
valójában nem bemutatók, sokkal inkább újrafelfedezések.)
Dominique Cosaert felől a világhálón tudhatunk meg
néhány adatot. Az 1959-es születésű zeneszerző-karnagy 1988-ban elnyert
ösztöndíjjal a budapesti Zeneakadémián Ugrin Gábornál is tanult. 2006-ban pedig
– olvassuk most már az emlékkönyv lapjain – a brüsszeli magyar közösség
számára, nőikari Requiemet komponált a magyar 1956 emlékére. Az idejében
elkészült tételeket (nem mind készült el időre) 2006. október 23-án, az
50. évforduló alkalmából rendezett brüsszeli központi megemlékezésen mutatta a
Kodály Kórus. A háttérben felfejtendő összefüggések, megrendítő ellentmondások
rejlenek. Hogy íme, mi mindent tanulhatott, a vezénylésen kívül, Ugrin Gábortól
a zeneszerző. Hogy mennyire különböző volt 2006-ban Brüsszel és
Budapest ezerkilencszázötvenhatja.
Még egy rejtett kincs: Szőnyi Erzsébet levelének
fakszimiléje (173. o.). „Drága Andrea! Tegnap lélekben Veletek voltam, abban
a templomban, amelyhez sok szép emlék fűz, hosszú lenne itt leírni. (…)”
Ez a pár szó egy darabka hermetikus zenetörténet. A levél tanúsága szerint
Szőnyi Erzsébet meghívást kapott az Andor Ilona Baráti Társaság által
rendezett és az óbudai Szentháromság templomban megtartott
Kodály-hangversenyre, 2017. október elsejére. Rá jellemző módon már a
koncert másnapján írásban reagált a meghívásra. Mi minden fűzi a
zeneszerzőt az óbudai Szentháromság-templomhoz? Ősbemutatók: Két
himnusz a Szentháromsághoz, melyekkel az egyházközség birtokba vette újonnan
épült – még fel nem szentelt – templomát (1983); Motetta a Lélekről,
amely a templom felszentelésére (1984) íródott; a Szent Erzsébet-mise Gloria-tétele,
amely ugyanott szólalt meg első ízben (1985), beillesztve a mise többi,
korábban és másik egyházközség (az Erzsébetvárosi Szent Erzsébet templom) számára
ajánlott tételsorába; az óbudai egyházközség alapításának hatvanadik
évfordulójára (2006) komponált Benedictus sit offertórium. Tovább sorolhatók
azután a zeneszerző más, régebbi műveinek óbudai előadásai,
többek között a keletkezési ideje szerint korai (1946-os) ámde megfogalmazásában
érett, gregoriánszerű dallamosságból nagyívű ariosóvá bontakozó, két
oktávot bejáró Puer natus szólómotettáé, amely tétel igazán méltó a
nőikarok figyelmére is! Sorolhatók egykori zeneakadémiai növendékei is:
Áchim Erzsébet, a Motetta ősbemutatójának orgonistája (a
zeneszerző ajánlotta őt az igényes feladatra), Horváth Jerne, a Benedictus
sit karnagya (akit bizonyára egykori tanára orientált az óbudai templom
énekkara felé), az egyházközség képviselőtestületéhez családja révén kötődő
Németh Veronika, a Puer natus első ottani szólistája, és többen mások,
régi személyes ismerősei – hogy csak röviden érintsük, amit „hosszú lenne
itt leírni.” A Puer natus egyébként Óbudáról indulva nagy utat járt be,
egyik óbudai énekese – utóbb a Nemzeti Énekkar tagja – előadta többek
között 2019. december 18-án és 19-én, a Nemzeti Énekkar budapesti és kaposvári
hangversenyén. Talán – Isten akaratából – az utolsó hangok, amelyek
szerzőjük életében megszólaltak, miután Szőnyi Erzsébet néhány nap
múlva, Aprószentek napján elhunyt.
Ennyi minden – és még sok egyéb is – rejlik a 25 éves
emlékkönyvbe foglalt „időutazás”-ban (4. o.). Idézett levelének
folytatásában megfogalmazza Szőnyi Erzsébet annak a missziónak a
jelentőségét, amelyet B. Horváth Andrea és a Baráti Társaság Kodály Kórusa
teljesít: „Minden tiszteletet megérdemelsz azért, ahogy ápolod áldott
emlékű Andor Ilonka örökségét, szellemét, értékeit, művészetét.
Megérdemli, de kell valaki, aki ezt felmutassa.”
A Kodály Kórus, Andor Ilona áldott örökségét felmutatva, maga
is a magyar kultúra örökségét gazdagítja. Erről tanúskodik ez a könyv.
(25 éve együtt. Az Andor Ilona Baráti Társaság Kodály
Kórusának emlékei írásban és képekben, a teljesség igénye nélkül. Szerkesztette
B. Horváth Andrea. Budapest, Andor Ilona Baráti Társaság Kodály Kórusa
Egyesület, 2020.)
Köteles György