“MINDIG ÚGY
ÉREZTEM, VAN MÉG FELADATOM”
SZABÓ
JÚLIA IGAZGATÁSRÓL, TANÍTÁSRÓL ÉS A SZOLFÉZS
MEGSZERETTETÉSÉRŐL
Szabó Júlia zenetanár,
címzetes igazgató, főtanácsos
(Csuka
Zoltán Városi Könyvtár, Érd)
Több
mint félévszázados pályája során mindig a zene szeretetére kívánta megtanítani
növendékeit, s arra törekedett, hogy magukhoz mérten fejlődjenek. Így nem
csoda, hogy akadt olyan tanítványa, aki tizenegy éven keresztül járt
szolfézsóráira, és még ma is hetente jelentkeznek volt növendékei, hogy
váltsanak vele néhány szót. Szabó Júlia különleges kapcsolatot alakított ki
tanítványaival, miközben két évtizeden keresztül irányította a legnagyobb
körzettel rendelkező érdi zeneiskolát, majd egy másik kivételes, a társművészeteket
is felvonultató intézménynek lett az alapítója, vezetője. A címzetes
igazgatónővel a nagykőrösi, az abonyi, az
érdi és a piliscsabai évekről, nem szokványos tanári személyiségéről,
valamint mostani mindennapjairól is beszélgettünk.
-
Most is
hetente jár Érdre. Tanít még?
-
Nem, a pedagógusi pályám végére kitettem
a pontot. A zeneiskolában 2013 nyaráig dolgoztam, majd a magántanítványok sora
következett. Amikor azonban tavaly megkeresett egy növendék, hogy velem
szeretne felkészülni a felvételijére, már egy másik szolfézstanárt ajánlottam
számára. Lezártam ezt az időszakot, de azon még dolgozom, hogy az érdi
zeneiskola első negyedszázadának dokumentumait, amelyeket volt
igazgatóként őrzök, összerendezzem, és átadjam a helytörténeti tárnak.
Nagy munka, még nem értem a végére.
-
Nem
szokványos zenetanári pályát járt be, hiszen ének-zene-történelem
szakos diplomát szerzett… S minden szülővárosában, Nagykőrösön
kezdődött, ahol 11 éven keresztül volt a zeneiskola hallgatója.
-
A szüleim inspiráltak, hiszen édesanyám
unokatestvére hegedűtanár volt, aki a zeneiskolában is tanított, s
nyolcéves voltam, amikor édesapám megvásárolta nekem ezt a Schimmel
zongorát, amit most is itt őrzök a nappalimban. Édesapám testvére pedig
szórakoztatózenészként a szabadidejében dobolt és hegedült egy együttesben. Amikor elkezdtük a
zeneiskolát a húgommal 1947-ben, akkor még havonta ötven forint volt a díja,
télen pedig két hasáb fát is vinni kellett minden
órára … Akkoriban ez egy magánzeneiskola volt, s aztán az 1953-ban alakult
nagykőrösi állami zeneiskolában folytattuk a tanulmányainkat. Szerettem én
is zongoraórákat, s a szolfézs már a kezdetektől jól ment. A
nagykőrösi Arany János Gimnáziumban érettségiztem, humán tagozatosként,
majd következett Szegeden a Tanárképző. A diploma megszerzése után az abonyi zenei tagozaton tanítottam, amit nagyon szerettem,
mert kiváló munka folyt, a napi énekóráknak köszönhetően tényleg
tehetséges gyerekekkel dolgozhattam. A gimnáziumban kórusom is volt, amit
igazán élveztem. Bartók Zenei Klubot alapítottunk a gyerekekkel, még Pásztory
Dittának is írtunk, aki jelezte, egyszer talán ellátogat hozzánk, s a
kamarakórus több alkalommal is elnyerte az országos arany oklevelet. Ez alatt a
néhány év alatt megtanultam keményen dolgozni. Már
ekkoriban kértek, menjek át korrepetálni a helyi gyerekotthonba is, amit
örömmel vállaltam. Végül megkeresett az abonyi
zeneiskola igazgatója, Szabó Sándor 1965-ben, hogy vállaljam el az érdi,
pilisvörösvári és pilisszentiváni kihelyezett tagozaton a tanári állást. A
kezdetektől szerettem volna a fővárosba kerülni, és ez a felkérés
remek lehetőséget jelentett.
-
S nagyon
hamar, egy évvel később már igazgatóhelyettesként folytatta a munkát…
-
Igen, Érd központtal és négy kihelyezett
tagozattal – Pilisvörösvár, Pilisszentiván, Solymár és Zsámbék – megalakult a
Budai járási Körzeti Állami Zeneiskola, melynek igazgatóhelyettese lettem.
Mindezt Szabó Sándornak is köszönhettem, aki elképesztő munkát végzett, és
nemcsak ezt az iskolát indította el, hanem a váci és a szentendrei intézményt
is életre hívta. Komolyan figyelte a munkámat már Abonyban, majd érdi
kihelyezett tagozaton is, kikérte rólam a kollégáim véleményét. Tornyos tanár
úr járt hozzánk szakfelügyelőként órát látogatni, folyamatosan kaptuk tőle
is a visszajelzéseket. S mivel ismertem a területet, ezért kért fel a megye és
az új igazgató a helyettesének. Négy évvel későbbi távozását követően
pedig rám szállt az igazgatói poszt. Először csak megbízással, de egy év
elteltével a megye ki is nevezett az intézmény vezetőjének. Kicsit
korainak éreztem, bár az igazgatóhelyettesi évek sok mindenre megtanítottak,
már akkor számos tennivalóval nekem kellett foglalkoznom. A megyei vezető,
aki a zeneiskolákat összefogta ebben az időben, Varsányi Anni volt, és
vele húsz éven keresztül dolgoztam együtt. Minden hónapban egyeztettünk, nagyon
jó volt a munkakapcsolatunk.
1986-ban költözött
át az
iskolavezetés ebbe az épületbe (2030 Érd, Felső
u. 33.)
-
Nem
lehetett könnyű egy újonnan született intézmény irányítása.
-
Nagyon sokat köszönhetek a
munkatársaimnak. A kinevezésemet követően a saját korosztályom egy-két
tagjánál éreztem, hogy nehezebben fogadnak el, a többség azonban azonnal
támogatott, mellém álltak, mert értékelték az udvariasságomat, azt, hogy mindig
mindenkihez tisztelettel közeledtem. Az iskola pedig egyre nőtt, amikor a
csúcson voltunk, 16 tanítási helyszínre jártak a kollégák, s három helyettessel
dolgoztam. Még a ráckevei járást is hozzánk csatolták, mert légvonalban mi
voltunk hozzá a legközelebb… A miénk lett a legnagyobb
körzet. Mindez temérdek munkát jelentett, akadt is egy-két megtorpanásom, ahogy
ezt Anni is megfogalmazta. Amikor azonban látta, hogy valami miatt
nekikeseredem, mindig biztatott, hogy folytassam, mert ezt nem szabad
abbahagynom. S azért sem álltam meg teljesen soha, mert mindig azt éreztem, van
még feladatom… 1975 és 1987 között én szerkesztettem az érdi Zeneiskolai
Tájékoztatót, évente három számunk jelent meg. Olyan vendégek jöttek hozzánk
rendszeresen, mint például Szőnyi Erzsébet, de megfordult Érden Kokas
Klára, Szokolay Sándor, Durkó Zsolt vagy Földes Imre is… Nyolcszáznál is több
volt a növendékünk, ötven-hatvan munkatárssal dolgoztunk, amikor elindult a
leválasztási folyamat, s Százhalombatta vezetésével Budakeszi és Zsámbék különvált
1987-ben, Solymár és Pilisvörösvár pedig 1991-ben. Ma már kilenc zeneiskola
látja el azt a feladatot, amire annak idején mi voltunk egyedül. Én pedig
1970-től 1990-ig dolgoztam igazgatóként.
-
Közben
pedig még egy diplomát is szerzett, mégpedig az ELTE-n nevelésszociológiából.
Miért döntött úgy, hogy a temérdek munka mellett ismét beül az iskolapadba?
-
Már akkor szerettem volna elvégezni egy
egyetemet, amikor elkezdtem Abonyban a tanítást. Jogi végzettségre vágytam,
gyerekbíró szerettem volna lenni, a megye azonban nem küldte tovább a
papírjaimat, később meg azért nem felvételizhettem, mert már rendelkeztem
egy diplomával. Amikor azonban a nyolcvanas évek elején jelentkezni lehetett az
ELTE-re, posztgraduális képzésre, lelkesen vállaltam a három esztendőt.
Nem volt könnyű, hiszen a munka mellett kellett mindezt elvégeznem, de
nagyon jó időszakot jelentett. S azért is fontos mindez, hiszen az oktatás
mellett később tudományos kutatói munkát folytattam a zeneszociológia és
személyiség lélektan területén.
-
1990-ben
címzetes igazgató lett Érden, s továbbra is tanított, de közben alapított egy
új, a társművészeteket is felvonultató iskolát…
-
Pilisvörösvárott minden
héten vállaltam egy tanítási napot, nagyon odafigyeltem az ott folyó munkára, s
a tagozat gyorsan fejlődött, rohamosan nőtt a növendékek létszáma.
Volt ott egy korábbi tanítványom, akinek már a lányai is iskoláskorúak lett, és
megkérdezte, nem hívnék-e életre Piliscsabán egy zeneiskolát. Egy darabig
ellenálltam az ötletnek, de olyan kitartóan próbálkozott, hogy végül igent
mondtam. Az iskola 1992-ben indult el, furulyával, előképzős szolfézs
szakkal, zongorával, de félévkor már a néptánccal is bővültünk,
csatlakozott a német nemzetiségi tánccsoport, majd elindult a kézműves szak,
a kerámia, s jött sorra a többi hangszer: a cselló, a hegedű, a trombita,
a klarinét, a fuvola és a népzene. Tanítottam Érden, s közben pedig vezettem a
piliscsabai Zene- és Társművészetek Iskoláját alapító-igazgatóként. A
táncegyüttesek sok helyen szerepeltek külföldön, számos fesztiválra is utaztak:
Németországba, Franciaországba, Litvániába, sőt, még Szardínia szigetén is
felléptek. Hét és fél év elteltével átadtam a stafétát egy kedves volt abonyi növendékemnek, de még öt esztendőn keresztül
nyugdíjas óraadóként maradtam az intézmény tanára. S mind a mai napig
kapcsolatban állunk, ha vannak koncertjeik, eseményeik, szívesen meghallgatom
ezeket, ahogy Érdre is örömmel látogatok vissza. Az ottani intézményben ugyanis
összesen 48 esztendőt töltöttem… Amikor egy könyv született az érdi iskola
történetéről, akkor az első huszonöt év történetét én foglaltam
össze, a piliscsabai Emlékkönyvnek pedig a társszerzője lehettem. De
nemcsak ebben a két intézményben dolgoztam, hanem más feladatokat is szívesen
vállaltam. 1995-től országos közoktatási szakértő lettem, s több
közéleti szervezetnek is tagja voltam, köztük a Közoktatási Szakértők
Egyesületének vagy az Ifjú Zenebarátok Magyarországi Szervezetének, amelyhez
már 1966-ban csatlakoztam, 1968-tól pedig országos vezetőségi tag is lettem.
-
S ezalatt a több mint fél évszázad alatt végig szolfézst
tanított, pedig sokaknak nem ez a kedvenc tárgyuk… S 2013-tól még magántanítvány is akadt Önnél
temérdek.
-
Eleinte négyen-öten jelentkeztek, aztán
egyre nőtt a szám – pedig csak felvételizőket vállaltam –, egészen a
pandémia kitöréséig, de már addigra én is azt éreztem, ideje befejezni. S ahogy
említettem, már zeneiskolás koromban jobban ment a szolfézs, mint a zongora, s
szerettem is a tárgyat. Emellett még – kezdő tanárként – a zeneirodalmat
is elindítottam. Amikor a gimnazisták már nem szívesen jöttek szolfézsra, akkor
összeállítottam ezt a tárgyat, tankönyvet is írtam hozzá, és nagy sikere lett.
A gyerekek örömmel jártak, és a megyei vezetés tetszését is elnyerte. Nálam
ugyanis mindez szorosan kapcsolódott a főtárgyamhoz. S azért is élveztem
ennyi éven keresztül a szolfézstanítást, mert sohasem voltam merev oktató,
másképp viszonyultam ehhez a tárgyhoz, mint sokan mások. Az egyik volt
növendékem azt mondta, olyan tanár szeretne lenni, mint én. Erre az válaszoltam neki, hogy én sohasem voltam egy nagyon
szabályos és szokványos tanár, ő pedig azt felelte: “épp ezért szerettem a
Tanárnőt és az óráit.” Nálam ugyanis mindenki megdolgozhatott a jobb
jegyért, és addig nem nyugodtam, amíg legalább a négyest nem érte el. A
legfontosabbnak azt tartottam, hogy szeresse a zenét, hogy legyen kapcsolata a
művészettel. Mindenkinek magához mértem a fejlődését. Senkit nem
engedtem kinevetni, és soha nem az volt csak a cél, hogy felismerjék a kis
szekundot és a nagy szeptimet… A zenei képzéssel párhuzamosan a személyiségüket, általános
műveltségüket is folyton igyekeztem fejleszteni. Volt olyan tanítványom,
aki 11 éven keresztül járt hozzám, a felnőtt szolfézs csoportomba akadt
még házaspár is. A polcomon egy hatalmas, piros dossziéban őrzöm a
köszönőleveleiket, a házassági meghívókat, az értesítések
gyerekszületésekről. Van, aki most is felhív minden pedagógusnapon. Kedves
emlék az az ajándékkötetet, amelybe azt írta egy volt tanítvány: “Mindig
jókedvem lesz, ha eszembe jutnak az óráink… “
Szabó
Júlia szeretett tanítványai körében
-
S
közben 85 növendéke készített fel a zenei továbbtanulásra.
-
Van, aki két esztendeje végzett
Debrecenben, karvezetés szakon. A zenei pályára irányítás volt a profilom,
valamint a versenyeztetés. Sokan azért nem szeretik a megmérettetéseket, mert
nem akarják kitenni magukat a kudarcnak. Én ezt szívesen vállaltam, hiszen
hozzátartozik a tanításhoz, és akadt ilyen eset is. Viszont a népdaléneklési
versenyen számos díjat elnyertek a növendékeim, a regionális szolfézs
megmérettetéseken is szép helyezéseket szereztek. Több műveltségi
versenyen arattak sikert a csapataim. A lányom már háromévesen közölte,
hegedűs lesz, az óbudai zeneiskolának volt a növendéke, majd felvételt
nyert a Bartók Béla Zeneművészeti Szakközépiskolába. Zenei tanulmányai
során Bächer Anna is a tanára volt, akinek rendkívül
hálásak vagyunk azért, hogy foglalkozott vele. Már a zeneakadémiai felvételire
készült, amikor egy itthoni balesetben úgy megsérült a keze, hogy a zenész
pályáról le kellett mondania. Így végül az ELTE-n középiskolai angol nyelv és
irodalomszakos tanárként, valamint posztgraduális képzéssel a közgázon, üzleti
kommunikációs szakon végzett. Tanított nyelviskolában és saját nyelviskolát is
alapított Érden, majd pályát módosítva más területen folytatta munkáját,
azonban mind a mai napig az életének része a zene, most éppen napi két-három
órát zongorázik, és örömére szolgál.
-
Ön ma is
nagyon tevékeny, energikus személyiség. Nem fog a tanítás nélkül unatkozni?
-
Ó, tennivaló akad most is bőven!
Elkezdtem itthon rendezni a fotóimat, harminchat országban jártam ugyanis, s
mivel a fényképezés az egyik hobbim, így rengeteg képet kell rendszereznem,
amelyekből korábban kiállítást is tartottam. A Zene- és Művészeti
Iskola eseményeit és rendezvényeit is rendszeresen fényképeztem, évtizedeken
keresztül. Remélem, lassan már elmúlik a vírusveszély, és ismét járhatok a heti
Filmklubba, a kávéházi találkozókra a barátaimmal, a különböző
kiállításokra és az Óbudai Társaskör koncertjeire, amelynek támogató tagja is
vagyok. Végre van időm olvasni! Várom már azt is, hogy ősszel
átvehessem a gyémántdiplomámat! S épp a héten telefonált három volt növendékem,
akik a zenei pályát választották, és mindannyian azzal zárták a beszélgetést:
“Meglátogatjuk Júlia nénit!”
Réfi Zsuzsanna
Köszönjük
a Lukin László Alapfokú Művészeti Iskoláról
készült fényképek rendelkezésünkre bocsájtását Szabóné Bán Ildikó intézményvezetőnek
(A Szerk. megjegyzése)