Élmények és tanulságok
Vikingur
Ólafsson hangfelvételen és koncerten
Aki már
felfedezte magának (hiszen a nagyvilág számára már jóideje felfedezett!) valamely felvétele meghallgatásával az izlandi zongoristát,
lelkesen fedezte fel a MÜPA programelőzetesében, hogy 2021. szeptember
21-én módunk volt személyesen is „megismerni” őt a Bartók Béla Nemzeti
Hangversenyteremben rendezett szólóestjén. Vélhetően hozzájárult a
jelentős érdeklődéshez a Müpa-magazinban
olvasható beszélgetés is – sokan talán innen értesültek arról, hogy a
művész a koncertanyagot egyetlen kompozícióként gondolja el (szünettel
tagolt program esetében egy-egy nagy ívként), ezért fordulhatott elő, hogy
realizálását semmiféle spontán beletapsolás nem zavarta meg.
Víkingur Ólafsson -
Debussy · Rameau (official Trailer)
(0:31)
Számomra az Ólafsson-alapélményt Debussy-Rameau albuma jelentette
(Deutsche Grammophon 4837701), amellyel az
ismerkedést a hangzó anyaggal kezdtem (az előadó által írott
kísérőszöveget csak jóval később olvastam el). Mondhatni, elementáris
élményt jelentett, az első hangtól az utolsóig. Igazgyöngy-játéknak
tűnt, amelynek minden alkotóeleme (értsd, a rövid darabok
ill. tételek) egyszerre volt önmagában gyönyörködtető, és értékes
alkotórész a hangfüzér egészét illetően. Talán még a karakterizálásnál is
fontosabb, hogy mindegyiknek saját színvilága van, s ezek együttese végtelenül
harmonikus összhatást eredményez. Az interjú felvezetőszövegében
szereplő idézetből megtudjuk, hogy éppen ennek az albumnak a
megjelenésekor azt nyilatkozta a zongorista, hogy „Minden zenét kortárs
muzsikaként értelmezek, nem teszek köztük különbséget”. Frappánsan rímel ez
arra a megjegyzésre, amelyet alkotóművész-részről úgy fogalmazott meg
egy interjúban Madarász Iván, hogy „kortársunk a zenetörténet”. A valamely
stílusra vagy épp szerzőre specializálódó előadók számára viszont
furcsának, de mindenképp meggondolkodtatónak tűnhet ez a szemléletmód.
(További „csavar” a gondolatmenetben, hogy a kortárs-zene maga is olyan széles
íven helyezkedik el, mint amilyet az időtengely mentén a történeti zenék
jelölnek ki.)
De Ólafssont aligha épp ezért szeretjük! Művészi
habitusára jellemzőbb a másik kiragadott idézet, miszerint egyetlen
kompozícióként tekinti a műsort – éspedig azért, mert ennek az
alkalmankénti „kompozíciónak” ő a „szerzője”, vagyis az összeállítója
(emlékezzünk a komponálás szó etimológiájára!). Az induktív és deduktív gondolkodásmód
egyidejű (eme tevékenységben egymást feltételező) jelenlétével is
érdemes lenne e jelenség kapcsán foglalkozni, de érdemesebb hang(zás)közelben maradni, mert itt is bőven akad
megfigyelnivaló, tanulság az élmények hátterében.
Ólafsson a
„mérhetetlen meósa” szerepre vállalkozik, amikor értékmérő
felfedezőútra indul a szinte áttekinthetetlenül gazdag billenyűs-irodalomban.
Időt-energiát nem kímélve válogat, hogy általa vállalható értéket
közvetítsen mind fellépései, mind felvételei alkalmával. További, s korántsem
lebecsülendő szempontja, hogy összeállításának „hallgatóbarátnak” kell
lennie, tehát előkelő helyre sorolja a befogadhatóság szempontját.
És akkor már
jócskán soroltunk adalékokat, amelyek alátámasztják: indokolt Ólafssont „zongoristafenoménként” definiálni. Habár
voltaképp nem is elsősorban zongoristaként fenomén, hanem olyan
muzsikusként, ami maximálisan eleget tesz a schumanni követelményeknek. A
megannyi „kiművelt” érzék és érzékszerv felsorolásán túl nála működik
az a belső-lényegi kapcsolat is, hogy a fül a fejünkön van, tehát, az
érzékszervi fejlettség összefügg az intellektussal!
Főiskolás-kori
emlékem, hogy milyen intellektuális örömforrás volt az értelmező szótár
közeli szócikkeinek disztingvált definíciója, a zongorázás, a zongoristaság
különböző „kategóriáit” illetően. Nos, Ólafssont
ezek egyikének Prokrusztés-ágyában sem érezné jól
magát.
Foglalkozását
illetően zongoraművész, ám nem munkáját tekintve. Mindehhez nemcsak többlet-feladatokat
vállal az irodalom széleskörű megismerésével, különböző
kritériumoknak megfelelő összeállítások készítésével, hanem ezekkel saját
szempontoknak felel meg (mely szempontok maguk is a „többlet”-kategóriába
tartoznak – azaz tartoznának, ha a többlet afféle külső bővítés
lenne, nem pedig a művész számára meghatározó jelentőségű).
A Müpa-beli koncert műsora a „Mozart és kortársai” tabló
remekeit ígérte. Két félidőben hallottunk eredeti műveket (tételt
vagy ciklust) és előadói átiratokat is (ez utóbbit több értelemben: Mozart
g-moll vonósötösének lassú tételét művészileg kivitelezett
partitúraolvasásként, Cimarosa rövid szonátatételeit harmóniailag feldúsítva).
A nagyközönség (s benne a szűkebb értelemben vett szakma) számára ismeretlen
tételek között fel-felcsillantak repertoárdarabok – de az ismertség másodlagos
szempontnak hatott ebben a két „véges történetben”. A finálé szerepét – jó
érzékkel – ismert kompozíciókra osztotta Ólafsson
(Mozart: C-dúr „Facile” szonáta, illetve
Mozart-Liszt: Ave verum),
ami hasznos tájékozódási szempontnak bizonyult.
Mozart: Piano Sonata
No. 16 in C Major, K. 545 "Sonata
facile" - I. Allegro (3:00)
Mozart: Piano Sonata
No. 16 in C Major, K. 545 "Sonata
facile" - II. Andante (4:00)
Mozart: Piano Sonata
No. 16 in C Major, K. 545 "Sonata
facile" - III. Rondo.
Allegretto (1:43)
Amikor
jelentősen különböző súlyú-terjedelmű „gyöngyszemekből”
készül a füzér, a hallgató óhatatlanul is kénytelen továbbgondolni az
előadói koncepciót. A „Small is Beautiful” gondolatkör kerül előtérbe (Leopold Kohr elvéből választotta korszakos
jelentőségű esszégyűjteményének címét a német származású brit
közgazdász, Ernst Friedrich Schumacher is!), atekintetben,
hogy a műsorfüzérek (legyen szó hangversenyről vagy felvételről)
teherbírása „véges”, tehát e program-típus némiképp behatárolja a
nyersanyagként alkalmas irodalmat. És félve-halkan megkockáztatható a felvetés:
méltányos-e ilyennyire nyersanyagként tekinteni kompozíciókat, köztük olyan
műveket, amelyek kétségkívül önálló életre (is) képesek? Mert lehet Ólafsson a minőség meósa, eme tevékenységéért csak a
méltatlanul feledésre ítélt művek (és szerzőik) lehetnek hálásak – a
többiek esetében inkább csak a megszokás, az értékesnek elkönyveltséggel járó
evidencia porát törli le…
Méltatlan lenne,
ha említés nélkül maradna Ólafsson
pianista-felkészültsége – játékának lenyűgöző hatásában talán része
van az előadó szinesztéziás hallásának (amiről a hangverseny
műsorfüzetéből értesültünk). És nem értékelhető eléggé az a
már-már etikus tartás, amellyel mintegy egyszemélyes felelősséget vállal –
mindenért.
A komolyzenei
estek közönsége számára inspiráló ez a műsorfelépítés (prózában az
„egyszemélyes színház” produkció jelentettek hasonló élményt; remélhetőleg
sokak emlékezetében él még Jancsó Adrienne több
helyszínen előadott Botozgatója e műfaj egyik csúcsteljesítményeként).
A hallgató élmény-keretek között „tanul”, azaz fejlődik. Figyelme nem
lankad, ugyanakkor hosszú időn át intenzív marad. Ily módon úgy
összegződik a rövid lélegzetű darabok élménye, mint a fürtté
koncentrálódott apró orgonavirágoknál.
Ólafsson a
kvalitásához méltóan „készült” a magyar közönség számára ráadással: Kurtág
Márta emlékének szentelt ráadásként játszotta Bach egyik orgonaszonáta-tételét,
a Liszt-tanítvány Stradal átiratában.
Víkingur Ólafsson –
Bach: Organ Sonata No. 4, BWV 528: II. Andante [Adagio] (Transcr.
Stradal)
(5:26)
Fittler Katalin