Telemann:
Kettős- és hármasversenyek
(Hungaroton –
HCD 32860)
„Szereti Ön
Brahmsot?” – Françoise Sagan
könyvét 1961 óta film népszerűsítette tovább (Antony
Perkinsszel és Ingrid Bergmannal), ám maga a cím is
csakhamar „önálló életet kezdett élni”. Brahms nélkül, behelyettesítve a
legkülönbözőbb zeneszerzőket, közvetlen hatást gyakorolt a
potenciális érdeklődőkre. Sőt, a cím-fejlemény olyanok figyelmét
is magára vonta, akik az „eredetit” sem élmény-szinten ismerték. A Hungaroton
is összeállított egy LP-sorozatot „Szereti Ön …?” címmel, amely annakidején komoly
népművelő-ismeretterjesztő feladatot töltött be (egy-egy
szerzői korongon helyet kaptak közismert-közkedvelt művek mellett
olyan darabok is, amelyek könnyen felzárkózhattak a kedvencek csapatába). Ez a
vállalkozás jutott eszembe Telemann versenymű-válogatását hallgatva.
Georg Philipp Telemann (1681 – 1767)
német barokk zeneszerző.
Szereti Ön
Telemannt? Ha barokk, akkor Bach (mármint a nagy Johann Sebastian), de ha nem
ő, akkor Händel, Telemann leginkább dobogóközeli… Pedig a maga korában
igencsak népszerű volt. Szokás tudni róla, hogy számszerűen
„lekörözi” az életmű a kortársaiét (habár a mennyiség és a minőség…)
– de mielőtt a mennyiség alulértékelésének hibájába esnénk (márpedig
akkortájt nem álltak rendelkezésre olyan technikai eszközök, amelyek
egyszerűsítették volna a szerző munkáját – legfeljebb azzal
számolhattak, hogy a kopisták értik a korban bevett
rövidítés-típusokat), érdemes hangsúlyozni: Telemann komoly szakmai
elismerésnek is örvendett. Ebben része volt annak – miként a kései utókor
értesül a szakirodalomból -, hogy Telemann egyaránt járatos volt a barokk zene különböző nemzeti „dialektusaiban” (német, olasz,
francia). A mai hallgató mindebből legfeljebb annyit észlel, amennyi az
előadók közvetítésével eljut hozzá (a helyzetet bonyolítja, hogy még a régizene-együttesek
is különböző mélységig járatosak az egykori előadói gyakorlat
rekonstruálásában). Éppen ezért, a „Szereti Ön Telemannt?” kérdésre
a naprakész válasz az interpretátorokat
minősíti.
Egyórányi
Telemann-muzsikát kínál a Capella Savaria új felvétele,
hat versenyművet, amelyek közül a hármasverseny 3 hegedűs-szólistát
foglalkoztat, a kettősversenyek szólista-összetétele változatos:
furulya-fuvola, két hegedű (ilyenből kettő is van), két brácsa
(eredetileg violetta hangszermegjelöléssel), fuvola-hegedű.
Érdemes elolvasni az ismertetőt (lehetőleg a hallgatnivalóhoz
társítva a megfelelő részletet), segítségével nyomon követhetjük Telemann
széles zenei látókörét, a ciklusok felépítését, a tételtípusokat (stb.)
illetően.
Capella Savaria
A
Capella Savaria ajánlószövegeiben gyakran
feltűnik a kétségkívül igaz állítás („Magyarország legrégebbi, korhű
hangszereken játszó kamarazenekara”), habár az együttes tagsága
értelemszerűen változik (cserélődik) az idők folyamán, így tehát
a régizene-játszás nemzetközi gyakorlatába illeszkedést a személyi feltételek
is befolyásolják, ráadásul a hangszerválasztás „korhűsége” is veszített
jelentőségéből (eltekintve attól, hogy milyen minőségű a
kópia-hangszer), hiszen a régizene-játszásban a kottaolvasásnak/értelmezésnek a
szempontja vált mindinkább perdöntő jelentőségűvé.
Ez a
Telemann-felvétel kétségkívül „megosztó” érvényű, hallgatói közül a
legkevesebben maradnak közömbösek a művek-interpretációk iránt, s ebben a
felvételtechnikának is szerepe lehet. Az alaphangzás tónusához szívesen
társítanám a „metál” jelzőt, éspedig a színárnyalat minőségét
illetően. Van valami a faktúrák egészében, ami „stabil” érzetet kelt. Akik
a barokk zenében a „motorikus” karaktert kedvelik, nagyon fogják értékelni a
„tartást”, ami az első hangtól az utolsóig összetartja a tételeket. De
vannak olyanok, akik egy arcnál nem a művileg elért szépséget tekintik
követelménynek, főként, ha a beavatkozások a szinte kizárják a mimika
lehetőségét. Az ilyesfajta háttér előtt vélhetőleg minden
hallgatónak azok a mozzanatok tűnnek leginkább gyönyörködtetőnek,
ahol megjelenik valami személyes, közvetlen gesztus. Olyan érzet, mint a
tárlatokon a remekműveknél, amikor különböző távolságból (távlatból)
egyaránt találunk felfedeznivalót. Néha a tételek faktúrája önmagában is kínál
erre lehetőséget, máskor a szólóhangszer sajátos hangszíne, s nem utolsó
sorban, a szólista artikulációja. A legemlékezetesebb pillanatok közé tartozik
az e-moll furulya-fuvola, és az e-moll fuvola-hegedű kettősverseny
lassú tétele, vagy a hármasverseny lassúja, a szívhezszóló-személyes
szólókkal.
A hangzáskép
egészére jellemző a tudatos karakterizálás, kétségkívül rutinos
virtuozitással (ami viszont néha már-már távolságteremtő/elidegenítő
hatású). A gyors tételeknél azt a fajta személyességet hiányolom, ahol a
vidámság természetes velejárója a mosoly. Imponáló viszont mindenképp a
saját-hangzáskép kialakítása. A szólisták sorában az együttes több tagját
üdvözölhetjük, de valamennyien visszatérő partnerei a Capella
Savariának.
Fittler Katalin