KISS
ERNŐ
MESÉK ÉS VISSZHANGOK A ZÖLDFÉNYUDVARÚ ÉJBEN
A szegedi kortárszenei napok 50.
évfolyamának
nyitóhangversenye
Hollós Máté zeneszerző
bevezetőt mond a koncerthez.
Háttal,
balról jobbra az első sorban: Kovács Zoltán, Madarász Iván, Gyüdi Sándor és Bánkövi Gyula
2021.
november 28-án lesz 50. éve, hogy Földes Imre nagyszerű előadásával
elkezdődött a Mai Magyar Zene Hete, mely immár 25. alkalommal Vántus
István Kortárszenei Napok címmel kerül megrendezésre Szegeden. Éppen két
hónappal e jeles terminus előtt adott igazi ünnepi hangversenyt a Szegedi
Szimfonikus Zenekar, Gyüdi Sándor Liszt Ferenc-díjas
igazgató-karnagy és Kovács Zoltán Erkel Ferenc-díjas zeneszerző
vezényletével.
A
pandémia miatt kimaradt 2020. évfolyam után ismét új
korszakhoz érkezett a nagymúltú sorozat: az Artisjus Magyar Szerzői
Jogvédő Iroda Egyesület kiemelt összegű támogatásával Vántus István
Kortárszenei Műhely néven és ilyen jellegű szakmai tartalommal
működik tovább. A 2021. szeptember 28-ra előrehozott nyitóhangverseny
eleve két sorozat – egyelőre alkalmi – találkozása volt: a Vántus-napoktól
függetlenül évek óta vállalkozik a tiszaparti város
szimfonikus zenekar izgalmas kortárs bemutatókra Kortárs Korzó címmel (e cím
második tagja a szegedi Korzó Zeneházból, a szimfonikus zenekar otthonából
származik).
Tény, hogy az ezévtől kezdve műhelyként folytatódó Vántus-napok műhelyjellege már a koncert napja
délelőttjén bizonyítottá vált: a szegedi Vántus István Zeneművészeti
Szakgimnáziuma a főpróbán megtöltötte a Zeneház nagytermét, a karmesterek
pedig – időnként
megszakítva a főpróbát – interaktív
konzultációt folytattak a diákokkal.
Bánkövi Gyula és Hollós Máté Bánkövi Zöldfény-udvarú éj c.
műve elhangzása előtt
A
hangverseny műsora valóban ünnepi volt: négy igazi remekművet
hallhattunk, tökéletes kidolgozásban. Számos szempontból volt különlegesen
izgalmas Bánkövi Gyula Zöldfény-udvarú éj című alkotása, melynek titkait
előre kiosztott ismertetőkön és az elhangzást megelőző
beszélgetésben is megosztotta velünk az Erkel Ferenc-díjas zeneszerző. A
műhöz hosszabb alcímet is adott: in memoriam Bartók Béla – szimfonikus
vízió Juhász Ferenc Örvénylések Bartók Béla körül c. írásának sorai nyomán. A
hatalmas prózaversből igazán különleges részleteket emelt ki, az egyes
szavakat hosszabb-rövidebb zenei képletekkel jelenítette meg; ezek minél
plasztikusabb érvényesítéséhez a szokásostól teljesen eltérő módon
tervezte meg a zenekar elhelyezését, a zenei anyagot pedig 68 soros
partitúrában rögzítette. Varázslatos zenei mesevilág jött mindebből létre,
melyben dinamikus és meditatív részek követték egymást; Bánkövi úgy integrálta
Bartók és Juhász Ferenc világát, hogy végig érvényesült saját egyénisége.
Gyüdi Sándor Bánkövi Gyula
művét vezényli
Hollós Máté
és Madarász Iván
Élő
klasszikus műve következett ezután: Madarász Iván Kossuth-díjas
zeneszerző Echo zenekari alkotása (immár a
hagyományos zenekari elrendezésben). A Mester vallomása szerint voltaképp egy
zenei álmát jegyezte le, melyben a kronometrikus és a
zenei idő közismert különbözőségét érzékeltette, többek között az aleatória eszközeivel. A közönség mögött elhelyezett
négytagú kamaraegyüttes közreműködésével jött létre a címben jelzett
visszhanghatás. Igazi ünnepi zenét hallottunk, hiszen a mű aranymetszése
táján korálszerű vonóshangzások is megszólaltak.
Bár
a koncert szórólapján még a 85-ös szám szerepelt, 2021. októberében
már nyolcvanhat éve lesz, hogy megszületett a 29 éve elhunyt Vántus István,
kinek művei már valóban klasszikusnak tekinthetők. Különösen az a
szépséges Notturno, mely szeptember 28-án a hangverseny
harmadik műsorszámaként csendült fel. Vántus művészete sokunk lelkébe
épült be, vérünkké vált az elmúlt évtizedekben, a „csillagnézés nyári
éjszakában apámmal” (ez a Mester saját gondolata), simogatott, ringatott
bennünket. Gyüdi Sándor, aki bravúrosan oldotta meg a
Bánkövi- és a Madarász-mű által adott feladatokat, ismét bizonyította,
hogy Vántus ouvre-jének egyik legkiválóbb értője és értelmezője,
interpretációjában a Notturno valamennyi értéke
megjelent (a recenzens–méltató nem tudja kihagyni: bárha Vántus
főműve, az Aranykoporsó c. opera is Gyüdi
Sándor vezényletével szólalhatna meg újra, minél hamarabb…)
Végezetül
egy valódi zenés mesében, mesezenében gyönyörködhettünk: Kovács Zoltán Erkel
Ferenc-díjas zeneszerző Wass Albert Nyolcadik mese c. írásának szimfonikus
művé emelésében. Wass Albert lírai története igazán szépséges neoromantikus zenekari alkotásra ihlette a komponistát,
mégis meg kell jegyeznünk: vannak jobban megírt mesék a zenemű alapjául
szolgáló opusnál (szegediként talán elegendő a több zeneszerzőt is
megérintett Móra Ferenc gyöngyszemeit említeni). Mindezek ellenére
nagyszerű élmény volt Kovács Zoltán műve, melyet maga a szerző
vezényelt. Wass Albert mondatait Borovics Tamás, a
Szegedi Nemzeti Színház vezető prózai színésze olvasta fel, kinek remek
orgánumában és értelmező képességében sikeres színházi előadások
sokaságán gyönyörködhetünk nap mint nap. E műben
kiemelt szerepet kapott a zongora: Szokody Anikó zongoraművész
maximális pontossággal és muzikalitással játszotta helyenként nem könnyű
szólamát.
Kovács
Zoltán Nyolcadik mese c. művéről beszél Hollós Máténak.
Balról: Borovics Tamás színművész, a mesélő
Az
est házigazdája Hollós Máté Erkel Ferenc-díjas zeneszerző, a Vántus István Társaság elnöke volt, aki a darabokat
megelőző hangulatos beszélgetésekkel mind a szerzőket, mind
műveiket közel hozta a közönséghez. Vántus műve előtt Illés
Mária zenetudós, a Mester életművének kiváló kutatója mondott bevezetőt.
E
koncert volt tehát az idei Vántus-napok nyitóestje; a
sorozat 2021. november 22-én, hétfőn 17.00 órakor folytatódik a szegedi
REÖK-palotában, amikor a Zeneszerző és közönsége c. „sorozat a sorozatban”
vendége a rendkívül tehetséges és sikeres Tornyai Péter lesz, ki szegediként
ekkor is hazatér hozzánk. Ugyanaznap este az SZTE Bartók Béla Művészeti
Karán Vántus István műhelyébe vezet bennünket Illés Mária zenetudós; e
különleges estén a Mester kilenc műve hangzik el. Másnap de. 11-től a
Szent-Györgyi Albert Agórában Zenepedagógiai
délelőttöt rendez az SZTE Juhász Gyula Pedagógusképző Kara
Művészeti Intézete Ének-zene tanszéke. Este 7-től Kamarahangverseny
lesz az SZTE Bartók Béla Művészeti Kara Fricsay-termében,
ekkor Tóth Péter, Fekete Gyula, Kocsár Miklós, Durkó Péter, Sugár Miklós és
Durkó Zsolt alkotásai hangzanak fel. November 24-én, szerdán déli 12.00-től
„Hangcsoportok” címmel ugyancsak a Fricsay-teremben
rendezik meg az SZTE Zeneművészeti Szakgimnáziuma művésztanulói
hangversenyét. Délután 5-től a Somogyi-könyvtárban a Zenei Album keretében
a 2019-ben elhunyt Szőnyi Erzsébetre emlékeznek, a hangversenyen öt
kamaraműve szólal meg, de vetítenek egy részletet Szegeden bemutatott
Adáshiba c. operájából is. 19.00 órától Kamaraesttel folytatódik a sorozat a Fricsay-teremben; a műsoron Huszár Lajos, Kecskés D.
Balázs és Molnár László kamaraművei, Balassa Sándor és Fehér György Miklós
dalai szerepelnek. November 25-én, csütörtökön ezúttal 15.00 órakor
kezdődik a „Törpék és óriások” c. hangverseny fiatalokkal fiataloknak a
Király König Péter Zenei Alapfokú Művészeti Iskolában. 17.00 órától Vántus-műhely-közelebbről
címmel tart előadást Illés Mária a Somogyi-könyvtárban; a záró
Kamarahangversenyen Togobickij Viktor, Hollós Máté,
Benedekfi István, Balogh Máté, Király László és Láng István alkotásai
csendülnek fel.