A
zempléni zenetudományi konferenciák mintegy három évtizedes történetét tartja
kezében az olvasó. A tanulmánykötet a Tállyán nyugvó verbunkos-szerző,
hegedűvirtuóz, színházi karmester, házitanító Lavotta János
Sátoraljaújhelyen megteremtett kultuszán keresztül Lavottától Kodályig taglalja
a verbunkos zenei stílusával kapcsolatos legújabb kutatási eredményeket, s
amelyek a tizenkét konferencián – Sátoraljaújhelyen, Széphalmon, Tállyán –
szerzőik előadásában elhangzottak.
A
szakember rendhagyó kiadványt tarthat kezében, különösen akkor, ha például a
Zenetudományi Dolgozatok, vagy akár a Magyar Zenetudományi Tanulmányok
köteteivel veti azt össze. Különleges, mert a kéziratok szerzőitől –
néhány kivételtől eltekintve – a 19. század magyar zenéjének verbunkos
stílusáról, művekről, zeneszerzőkről olvashatunk átfogó
elemzéseket, amelyek mintegy félezer oldalon követik a nyugat-európai
szerzőkre is hatással lévő „magyaros stílus” feltűntét,
virágzását, hervadását, ugyanakkor találkozunk előfordulásával a 20.
században is.
Ittzés
Mihály e kötetben helyet kapott dolgozatában ír arról, hogy mennyire
szerencsésnek tartja a 2014-ben, Lavotta születésének 250. évfordulóján
megrendezett konferencia – Bónis Ferenc egyik írásából kölcsönzött – mottóját: „A magyar zenetörténet fejlődése akkor
ismerhető meg a maga teljességében, ha feltárjuk a beletorkolló és
belőle kiágazó áramlatokat is.” Miért is? Indoklását idézzük: „Épp az említett konferenciák és az
előadásokból készült, s tanulmánykötetekbe gyűjtött írások igazolják
e tételt; nem csak a zenén belül, hanem azon kívül is. Rendszeresen befogad
néprajzi, irodalmi, művészettörténeti, helytörténeti témákat. Mindezek
szervesen tudnak kapcsolódni a szűkebben vett zenetudományi témákhoz.”
A
tanulmánykötet egyik erényének tartjuk, hogy az idézett tartalmakról
hagyományosan olvashatunk a LAVOTTÁTÓL KODÁLYIG – könyvben is. És megszívleltük
bátorítást nyújtó, egy másik idézetét is, ezúttal Kodály Zoltántól: „Zeneirodalmat pótolni kell jól-rosszul az
élő könyvtárnak. [...] A magyar zenetörténet: csupa rekonstrukció,
elképzelés. Nagy fantázia kell hozzá.”
DOMBÓVÁRI
JÁNOS
ELŐHANG
„Egy stílust
akkor ismerünk,
ha
feltűntét, virágzását, hervadását
letűntéig nyomon tudjuk követni.”
(Bónis Ferenc)
Az eltelt
mintegy három évtized igazolta, hogy messzire ható döntést hoztunk 1989-ben
Fehérné Sulyok Éva igazgatóhelyettessel, amikor a sátoraljaújhelyi Állami
Zeneiskola névadójának a Tállyán nyugvó verbunkos-szerző,
hegedűvirtuóz, színházi karmester, házitanító Lavotta Jánost választottuk.
Rövid időn belül megteremtettük azt a szakmai, támogatói hátteret –
alapítvány, kamarazenekar –, amelynek révén kezdetben megemlékezéseket
szerveztünk, az életmű kutatásába fogtunk, a megismert műveket
népszerűsítettük… Bár tudatában voltunk annak is, hogy vállalásunk egy
alapfokú művészeti iskola lehetőségeit messze meghaladja, az utunkba
kerülő számos – legyen az pénzügyi, vagy szakmai – akadály mégsem
tűnt leküzdhetetlennek.
Minden
évfordulós megemlékezés lehetőséget kínált arra, hogy zenetörténészekben,
hangszeres előadókban ügyszerető szövetségeseket keressünk. Az így
megszólított s felkért előadók pedig kezdettől fogva szinte feltétel
nélkül jöttek, hogy Sátoraljaújhelyen, valamint Tállyán a tartalmas együttlétet
hasznos gondolatokkal, hangulatos verbunkos muzsikával kísérve Lavotta és kora
emlékének szenteljük.
Noha ezt a
folyamatot egyáltalán nem gondoljuk befejezettnek, azonban az 1990 és 2020
között megrendezett tizenkét zenetudományi konferencia után úgy gondoltuk, hogy
egy cezúrával, vagy talán ezúttal stílusosabb, kettős vonallal jelezzük:
ideje van egyfajta összegzésnek. Erre pedig Lavotta János halálának
bicentenáriuma 2020-ban méltó alkalomnak kínálkozott.
Kezdetnek
rögtön egy különlegességet említünk. Jó sorsunknak tudjuk be, s nem lehetünk
elég hálásak azért, hogy a harminc év alatt Fehérné Sulyok Éva gordonkatanár
egyedüli moderátora volt valamennyi konferenciának, e sorok írója pedig minden alkalommal
nemcsak szervezte, de – a
számos hangszeres közreműködése mellett – előadóként is
résztvevője lehetett.
Az
összegzés módja, formája pedig nem lehetett más, minthogy a zempléni
konferenciákon elhangzott verbunkos témájú előadásokat egy összefoglaló
tanulmánykötetben jelentetjük meg.
A szakember rendhagyó kiadványt tarthat
kezében, különösen akkor, ha például a Zenetudományi Dolgozatok, vagy akár a
Magyar Zenetudományi Tanulmányok köteteivel veti azt össze. Különleges, mert a
kéziratok szerzőitől – néhány kivételtől eltekintve – a 19.
század magyar zenéjének verbunkos stílusáról, művekről,
zeneszerzőkről olvashatunk átfogó elemzéseket, amelyek mintegy
félezer oldalon követik a nyugat-európai szerzőkre is hatással lévő
„magyaros stílus” feltűntét, virágzását, hervadását, ugyanakkor
találkozunk előfordulásával a 20. században is.
Ittzés
Mihály e kötetben helyet kapott dolgozatában ír arról, hogy mennyire
szerencsésnek tartja a 2014-ben, Lavotta születésének 250. évfordulóján
megrendezett konferencia – Bónis Ferenc egyik írásából kölcsönzött – mottóját: „A magyar zenetörténet fejlődése akkor
ismerhető meg a maga teljességében, ha feltárjuk a beletorkolló és
belőle kiágazó áramlatokat is.” Miért is? Indoklását idézzük: „Épp az említett konferenciák és az
előadásokból készült, s tanulmánykötetekbe gyűjtött írások igazolják
e tételt; nem csak a zenén belül, hanem azon kívül is. Rendszeresen befogad
néprajzi, irodalmi, művészettörténeti, helytörténeti témákat. Mindezek
szervesen tudnak kapcsolódni a szűkebben vett zenetudományi témákhoz.”
A tanulmánykötet egyik erényének
tartjuk, hogy az idézett tartalmakról hagyományosan olvashatunk a LAVOTTÁTÓL
KODÁLYIG - könyvben is. És megszívleltük bátorítást nyújtó, egy másik idézetét
is, ezúttal Kodály Zoltántól: „Zeneirodalmat
pótolni kell jól-rosszul az élő könyvtárnak. [...] A magyar zenetörténet:
csupa rekonstrukció, elképzelés. Nagy fantázia kell hozzá.”
Rendhagyónak gondoljuk a kötetet azért is,
mert a Széchenyi-, Szabolcsi Bence-, Erkel Ferenc-, Weiner Leó-díjas ismert
zenetörténészek mellett neves hangszeres művészek is tollat ragadtak,
továbbá költő, irodalomtörténész Zemplénből, kollégák
Felvidékről, Kárpátaljáról alkotják a szerzők rövidnek egyáltalán nem
nevezhető névjegyzékét. Külön említjük szíves köszöntéssel azokat az
első alkalommal publikáló szerzőinket, akik a zempléni konferenciák
mintegy negyven főhöz közelítő előadói között a „nagy fantáziát”
igénylő zenekutatás új generációját képviselik.
Köszönettel
tartozunk elsősorban a kötet
szerzőinek, másodsorban Sziklavári
Károlynak a kéziratok igen alapos tartalmi szerkesztéséért, a
korrektúráért, s aki a szerteágazó témáknak kitűnő érzékkel, jól
értelmezhető fejezetcímekkel jelölve, áttekinthető módon találta meg
a tanulmányok helyét; harmadsorban pedig Dr.
Horkay Tamásnak a tanulmánykötet lektorálásáért.
Köszönjük
a szép kottagrafikák elkészítését Dombóvári
János Imrének, a szerkesztői munkát segítő Fehér Évának továbbá Fehérné
Sulyok Évának; a kötet szép kivitelében közreműködő, a
borítótervet és fotóillusztrációkat készítő Szigeti Sándornak, valamint a tördelőszerkesztést végző Nagy Zoltánnak.
A zempléni
konferenciák mentoraként tisztelt Bónis Ferenc találkozásaink alkalmával – még
halála évében is – piros fedelű noteszét gondosan a tányér mellé
készítette, hogy a várakozási időt hasznossá téve a beszélgetés egy
emelkedett szakaszában kezébe vegye, és a még megírandó terveiről
elmélkedjen. Ez olyan hangos gondolkodásfélének tűnt, amelyek között
egyebek mellett szerepelt a Magyar Zenetudományi Tanulmányok tizedik kötetének
szerkesztése is. A sorozat záró kiadványának szánta, elmondása szerint a
kéziratok többségével már rendelkezett is… Megtisztelő volt ezen
előszó írójának, hogy a szerzők között nevét említette, amelyet
nyilvánvalóan bíztatásnak szánt a kutatói munka folytatására…
Bár a zenetudós a tizedik kötet tervét a
többivel együtt Kháron ladikján evezve ugyan magával vitte, azonban ez az
általa is fontosnak tartott, a verbunkoszenéről szóló összefoglaló
kiadvány szimbolikusan – Bónis Ferenc emlékének ajánlva – legyen a Magyar
Zenetörténeti Tanulmányok befejező tanulmánykötete. Megjelenésekor a
magunk mentségére kihez is fordulhatnánk máshoz itt Zemplénben, mint Kazinczy
Ferenchez, akinek bölcsességet sugárzó szavai a szerzőkre nehezedő
terhet talán némiképp könnyíti: „Hálát
érdemel mind, aki a régit fenntartja, mind, aki azt főbb pontra emelni
törekedik. Ez soha nem esik botlások
nélkül, de a botlás el lesz felejtve.”
Sátoraljaújhely,
2021. Pünkösd havában