IV. Marton Éva Nemzetközi Énekverseny /
Döntő// Final (3:14:40)
IV. Marton Éva Nemzetközi Énekverseny / Gála (2:39:25)
Közreműködik a Magyar Állami Operaház Zenekara,
vezényel: Kocsár Balázs
RENDEZŐ: Zeneakadémia Koncertközpont.
A 31 éves Sonja Šarić kapta a 30 ezer eurós első díjat és a
közönségdíjat is a Zeneakadémia által szervezett IV. Marton Éva Nemzetközi
Énekverseny vasárnapi díjkiosztó gálaestjén.
(kultúra.hu)
A 20 ezer euróval járó második helyen Azat
Malik kazah bariton végzett, a 10 ezer eurós harmadik díjat Son Jihoon dél-koreai
tenor kapta, a szintén 10 ezer eurós, a Magyar Művészeti Akadémia
támogatásával létrejött Marton Éva Különdíjat pedig Deniz
Uzun török-német mezzoszoprán/alt vehette
át.
Azat Malik
(martoncompetition.hu)
Son Jihoon
(martoncompetition.hu)
Deniz Uzun
(twitter.com)
A szombat este a Zeneakadémia Nagytermében megtartott döntőn a
versenyzők két fordulóban adtak elő egy-egy áriát a Magyar Állami
Operaház Zenekara kíséretével, Kocsár Balázs
főzeneigazgató vezényletével, emellett minden énekes kisfilmen is
bemutatkozott a nézőknek, akik a kiosztott szavazólapon voksolhattak
kedvencükre. A zsűri ezután határozott a díjakról, majd azokat a szintén a
Nagyteremben rendezett vasárnap esti gálakoncerten hirdették ki és adták át.
A megmérettetésen számos különdíj is gazdára talált. A második helyezett Azat Malik kazah baritont – aki egyébként 2016-ban már
indult a II. Marton Éva Énekversenyen, és akkor is a döntőbe jutott –
egy-egy fellépési lehetőséggel jutalmazta a Magyar Állami Operaház és a Müpa. A harmadik helyezett Son Jihoon dél-koreai tenort ugyancsak meghívta az Operaház,
illetve a Filharmónia Magyarország koncertszervező.
(opera.hu)
A döntőbe jutottak közül az argentin Germán Enrique
Alcántara fellépési
lehetőséget kapott egy koncerten a 2022/2023-as évadban a Zeneakadémiától,
illetve valamely következő nyári előadásban a Margitszigeti
Színháztól, továbbá a legjobb baritonnak járó 800 eurós Bravo
Bariton díjat vehette át a Serj Mecenat
Classic Foundation of Mongolia
felajánlásával. Az egyetlen magyar döntős Fürjes Anna Csenge a
Magyar Rádió Művészeti Együtteseitől, illetve a Miskolci Szimfonikus
Zenekartól nyert egy-egy meghívást, valamint a Fidelio és a Papageno kulturális
portáloktól egy-egy különdíjat. Volodymyr Tyshkov ukrán
basszus bemutatkozhat a kazahsztáni Astana Operában,
valamint fellépési lehetőséget kapott a Nemzeti Filharmonikusoktól és a
Szegedi Nemzeti Színháztól. Deniz Uzun török-német
mezzoszoprán/alt meghívást nyert a Müpától és a MÁV
Szimfonikus Zenekartól, Ethan Vincent amerikai bariton pedig Miguel Lerín, az egyik zsűritag felajánlásával, a Lerín Artist Management
jóvoltából meghallgatáson vehet részt három spanyolországi operaházban. Oleksandr Kyreiev ukrán bariton, aki
betegsége miatt nem tudott részt venni a döntőben, a középdöntős
előadása alapján kapott meghívást az Operaházba. A középdöntőig jutó Pjotr Kalina lengyel tenornak kéthetes mesterkurzust ajánlott fel Anatoli Goussev, a zsűri Milánóban élő tagja, a La Scuola Musicale in Foro Buonaparte
di Milano professzora.
Marton Éva, a nemzetközi énekverseny
névadója és zsűrielnöke
(operavilag.net)
„Egy zsűrielnök jobb, ragyogóbb és szebb
hangokat és embereket nem is kívánhat egy nemzetközi versenynek” –
hangsúlyozta Marton Éva, a Zeneakadémia professzor emeritája a díjátadón.
A verseny névadója köszönetet mondott a Zeneakadémiának, a rangos
nemzetközi zsűrinek, a fiatal énekeseknek, a támogatóknak, és mindenkinek,
aki dolgozott a verseny létrehozásán. "Megismertünk más kultúrákat, és egy
olyan versenyzői közösséget, amely összetartó volt, és amelynek tagjai
egymás sikeréért is szorítottak" - tette hozzá. Háláját fejezte ki, hogy a
gálán a közönséggel együtt vehet részt.
Bejelentette, hogy az ötödik Marton Éva Nemzetközi Énekverseny
megrendezését 2022-ben tervezi a Zeneakadémia. Úgy fogalmazott: azért fontos ez
a világszínvonalú megmérettetés, mert népszerűsíti Magyarországot
külföldön. „Egy ilyen verseny létrehozása önmagában világszenzáció, és
erősíti a nekem oly kedves magyar haza hírnevét" – emelte ki.
„A 100 legjobb előadó-művészeti egyetem egyikének színpadán
állunk az egyetemek világranglistái szerint. A Liszt Akadémia és a Nemzetközi
Marton Éva Énekverseny közös küldetése a fiatal tehetségek gondozása, pályájuk
segítése” – hangsúlyozta dr. Vigh Andrea, a Zeneakadémia rektora a
szombati döntő előtt. Köszönetet mondott Marton Éva professzor emeritának, a verseny névadójának, hogy példamutató
fegyelmezettséggel, odafigyeléssel áll a Zeneakadémia mellett. Kiemelte: az
egyedülálló intézmény, amelyet Liszt Ferenc alapított, létrejötte óta ad
otthont a zenei világ legnagyobbjainak, mind oktatóknak, mind előadóknak.
A 30 ezer euróval járó első díjat és a közönségdíjat
elnyerő Sonja Šarić Bellini Norma
című operájának Casta Diva
áriáját és Verdi A trubadúr c. művéből Leonora cavatináját énekelte a
döntőn. A szerb szoprán Mannheimben diplomázott,
majd Heidelbergi Tavaszi Zenei Fesztivál Lied
Akadémiáján és a George Solti Akadémián tanult. Számos énekversenyen nyert már
díjat, köztük 2017-ben a Maria Callas International
Grand Prix verseny nagydíját és az aranyérmet.
Azat Malik, a 20 ezer euró pénzjutalommal
járó második díjat elnyerő kazah bariton Mozart Figaro házassága és Verdi
Álarcosbál című operájának egy-egy áriáját adta elő a döntőn. Az
1991-ben született bariton a Kazahsztáni Nemzeti Művészeti Egyetemen
szerezte alapfokú, majd 2019-ben mesterdiplomáját, 2018-tól 2021-ig pedig
szintén mesterképzésen tanult Budapesten, a Liszt Ferenc Zeneművészeti
Egyetemen. Jelenleg a Magyar Állami Operaház és a kazahsztáni Astana Opera vendégművésze.
A 10 ezer eurós jutalommal járó harmadik díjat megszerző Son Jihoon Rossini Hamupipőke és Puccini Bohémélet című operájából énekelt. Az 1990-ban született dél-koreai tenor Szöulban szerzett diplomát, jelenleg Münchenben tanul a Zene- és Színművészeti Főiskolán és az August Everding Színművészeti Akadémián. Koreában számos díjat nyert már, szólistaként turnézott Korea legnagyobb zenekaraival, Rómában pedig Stephen Kramer vezényletével lépett fel.
A Marton Éva
Különdíjat elnyerő Deniz Uzun Rossini
Olasz nő Algírban illetve Donizetti A
kegyencnő című operájából énekelt. A török származású német mezzo-szoprán/alt a karlsruhei Zeneművészeti
Egyetemen, valamint a mannheimi Zeneművészeti
Egyetemen tanult, jelenleg a Zürichi Opera társulatának tagja. Versenysikerei
között szerepel a Charlotte-Hamel-díj a 2012-es
Berlini Országos Énekversenyen, valamint két különdíj a 2018-as Belvedere
Versenyen, beleértve egy meghívást a Deutsche Oper
Berlinbe.
Deniz Uzun
Fotó:
Zeneakadémia/Mudra László
A pandémia miatt tavalyról 2021-re halasztott IV. Marton Éva
Nemzetközi Énekverseny minden korábbinál több, 66 versenyző részvételével
zajlott. Ennél is többen jelezték részvételi szándékukat, de a még mindig
bizonytalan utazási lehetőségek miatt az utolsó pillanatban néhány énekes
lemondta fellépését. Rekordszámú volt a jelentkezők és az
elődöntőbe kerültek száma is: 47 ország 255 fiatal tehetsége küldte
be videóit még 2020 tavaszán, s közülük a Marton Éva vezette előzsűri 116 jelentkezőt hívott meg akkor az
élő fordulókba.
A
magyar kormány által biztosított támogatásból a Zeneakadémia által megrendezett
verseny zsűrijében Marton Éva elnökölt,
mellette a nemzetközi operaélet kulcsszereplői foglaltak helyet: Miguel Lerín, az európai
operaélet egyik legbefolyásosabb menedzsere, Peter Mario Katona, a londoni Royal
Opera casting directora, Anatoli Goussev operaénekes,
a La Scuola Musicale in Foro Buonaparte
di Milano professzora, Larisza Gergijeva, a Mariinszkij Színház fiatal operaénekesek számára
létrehozott akadémiájának művészeti vezetője, Dmitrij Vdovin operaénekes,
a Bolsoj Színház Fiatal Művészek Programjának
alapító művészeti vezetője, a világ számos neves operastúdiójának
vendégtanára, illetve magyar részről Meláth Andrea, a Zeneakadémia
Ének Tanszékének vezetője és Ókovács Szilveszter, a Magyar Állami
Operaház főigazgatója.
A teljes beszámoló és a képek egy részének forrása: lfze.hu (2021. IX. 5.)