Vida-Kun Áron*

 

a 2021-es nagykanizsai Farkas Ferenc Zongoratábor és Mesterkurzusról

1. A szervező szemével

   2021 augusztus utolsó harmadában hetedik alkalommal rendezték meg Nagykanizsán a Farkas Ferenc Zongora Mesterkurzust, mely a szakma egyik legkiválóbb és legegyedibb eseménye a fiatal zongoristák számára, ahol a klasszikus zene és a jazz-improvizáció a kreativitással és a csapatépítéssel egyesül. Az egyhetes kurzus során az ideérkezők nagyszerű tanárokkal találkozhatnak. A klasszikus zongoraórákat a Liszt Ferenc-díjas zongoraművész-tanár, Eckhardt Gábor, a jazz-improvizációs órákat a Magyar Jazz Szövetség korábbi elnöke, az Erkel Ferenc-díjas Márkus Tibor tartotta. A zeneiskolás korosztállyal és a négykezes produkciókkal pedig Bujdosóné Csáki Edit tanárnő foglalkozott. Az egyéni órák mellett persze sok egyéb program is gazdagítja a húsz-huszonkét fiatal zongorista napjait, mint például az ötletekből kifogyhatatlan Nagy Imre „mókamester” által kitalált és a csapatépítés szellemében megrendezett kreatív szellemi-művészi vetélkedő.

Cikksorozatom első részében a tábor szervezését végző Novinics Kármennel, a Farkas Ferenc Zene- és Aranymetszés Alapfokú Művészeti Iskola igazgatóhelyettesével beszélgetek.

Nincs elérhető leírás.

Novinics Kármen

- Mikor, és hogyan jött létre ennek a rendhagyó tábornak az ötlete?

A tábor indulása igazán különleges módon történt. Hét évvel ezelőtt megkereste Szombathelyről Mihalcsics László Úr, aki elmesélte Nekünk, hogy kedves megboldogult felesége emlékére (Mihalcsics Lászlóné - Bébi néni) rendezett szombathelyi zongoratáborának keres új helyszínt. Az akkori Intézményvezető Úr, Baráth Zoltán nagyon örült a felkérésnek, így a következő tábort már Nagykanizsán rendeztük, melynek a kezdetektől aktív szervezője lehettem. Baráth Zoltán nyugdíjba vonulása után Baráth Adrien lett intézményünk vezetője, aki ugyanolyan lelkesedéssel támogatja a programot. A mesterkurzus nem jöhetne létre a segítő kollégáim, valamint a Nemzeti Kulturális Alap és a Kanizsai Zeneiskoláért Alapítvány nélkül.

- Milyen kezdeti nehézségek voltak?

Nem tudok komolyabb nehézségekről beszélni, hiszen egy jól összehangolt programot „örököltünk”, amit megpróbáltunk méltóan folytatni. A szervezés évről évre egyre gördülékenyebben zajlott, sok tapasztalatot gyűjtöttünk. Az igazi nehézségeket a Covid járvány általi korlátozások jelentették, bár a szerencsés időpontválasztás miatt se tavaly, se idén nem maradt el a rendezvény. Nagy előrelépés lehetett volna számunkra a 2020-as mesterkurzusra tervezett szlovéniai hangverseny Lendván, ez azonban meghiúsult a pandémiás megszorítások miatt. Ugyanakkor nagy örömünkre a korlátozások árnyékában is sikerült összetoborozni megfelelő létszámban a diákokat.

 

A tábor szakmai vezetői balról jobbra: Eckhardt Gábor, Márkus Tibor, Bujdosóné Csáki Edit, Vukics László, Buzsics László és Takács Dániel

- Milyen különlegességei vannak ennek a tábornak?

A mesterkurzus célja a kiemelkedően tehetséges zongorista növendékek intenzív, komplex készségfejlesztése tehetségük minél jobb kibontakozása érdekében, a stílusbeli változatosság (klasszikus-, jazz-zene), a műfaji sokoldalúság (szóló- és kamarazene) valamint a test és lélek rekreációja (meditáció, jóga, szabadidős programok) jegyében. A mesterkurzus további célja az egyéni szakmai elmélyülésen túl (hangszeres órák) hangsúlyt fektetni a közösséget építő foglalkozásokra, mint a workshopok, kreatív csoportos játékok, valamint a színpadi rutin gyarapítása (hangverseny). A mesterkurzus a hazai nyári kurzusok között egyedülállóként kínálja fel a klasszikus- és a jazz zenei gondolkodás gyakorlati szimbiózisát.

- Már több mint hét év telt el az első megrendezés óta. Változott-e a tábor valamiben?

A tábor alapkoncepcióján nem szeretnénk változtatni, hiszen ettől vagyunk egyediek. Ettől függetlenül a mesterkurzus minden évben más, hiszen évről-évre jönnek új résztvevők. Az alap sémán kívül a workshopok és szabadidős programok megújuló témái, helyszínei is változatossá teszik a tábort a visszatérő diákok számára is. Minden évben szánunk egy napot arra, hogy kiránduljunk, így a diákok több Nagykanizsa környezetében lévő látványossággal ismerkedtek már meg (jártunk a Zalakarosi strandfürdőben, Kaszópusztai Erdőgazdaságban stb.)

Kirándulás Kaszópusztán

- Ilyen múlt után mit tekint a tábor legnagyobb értékének?

Én, mint szervező, a mesterkurzus legnagyobb értékének az itt kialakult kapcsolatokat, barátságokat tartom. Az évről-évre visszajáró diákok már szinte haza jönnek Nagykanizsára, ahol mi is hallhatjuk fejlődésüket, együtt örülünk sikereiknek.

- Nagyon köszönöm, hogy válaszolt kérdéseimre!

A következő részben a tábor klasszikus zenei vezetőjével, Eckhardt Gáborral, a Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetem docensével folytatom a tábor bemutatását.

 

*[1] Vida-Kun Áron 16 esztendős. Viszonylag későn, hét és fél évesen kezdett zongorázni a Tatabányai Erkel Ferenc Zeneiskolában Dezső Mariannánál. Tehetsége hamar megmutatkozott, így most már ötödik esztendeje Eckhardt Gábor neves zongoraművész és tanár növendéke Budapesten a Tóth Aladár Zeneiskolában. Többször szerepelt korábban a Virtuózok televíziós műsorban, s mára több országos és nemzetközi versenyen ért el első helyezést, szerzett díjakat. Legutóbb a hartfordi (USA Connecticut állam) Chopin Nemzetközi Zongoraversenyen ért el 6. díjat.