Egy zenei regény – mint
katalizátor
Mörk Leonóra legutóbbi regénye a 17. századi Hollandiában játszódik.
Mörk Leonóra író, műfordító, publicista regényei leggyakrabban
Németországba, olykor Ausztiába, s legutóbb a Törött tulipánok (Jaffa Kiadó, 2021) Hollandiába vezetik el az
olvasókat. Olyan, a fősodortól – hála Istennek – eltérő női
regények ezek, amelyekben nagyon sok történelmi, irodalom- és
művészettörténeti, de elsősorban ZENEI motívummal találkozhatunk.
Ennek kapcsán a közelmúltban egy hosszabb beszélgetést készítettem az
írónővel, A herceg és a lányka
(Jaffa Kiadó, 2019), egy Beethovenhez köthető mű megjelenését
követően.
Van egy olyan Mörk-féle történet is, a Holdfény szonáta ( Jaffa Kiadó, 2015) amelyben számomra nem
elsősorban az Alexander Thiemann névre hallgató, világhírű osztrák
zongoraművész, s egy magyar orvosnő, Eszter szerelme a
leglényegesebb. Még csak nem is egy, a nácik elől elrejtett Mozart kézirat
krimibe illő megtalálása, vagy a rendkívül érzékletes „salzburgi anziksz.”
Ezeket a részleteket is jól esett végigolvasnom, van azonban a regénynek
néhány olyan mondata, amely számomra valóságos katalizátorként, vagy időgépként működik. Igen, a hatvanas évek derekán, második felében én is
átéltem ugyanazt, amit Nóra 1995-ben. Könnyűzenéért rajongó osztálytársaim
– ők voltak a többség, tisztelet a kivételeknek! – versírási mániámon
kívül azért is csodabogárnak tekintettek, mert családunkban a zene nem
élet-sorminta volt, hanem olyasmi, ami nélkül lehet ugyan élni, de nem érdemes.
Idézzük most fel Eszter szavait: „Úgy nőttem fel, hogy nálunk otthon
mindig szólt a zene, főleg zongoradarabok, az apukám kedvencei, és én
először az ő iránymutatásával, aztán egyedül fedeztem fel a
zeneirodalmat. (esetemben ilyen irányító volt nagyapám és keresztapám, s valaha
gyönyörűen zongorázó nagymamám! P.É.).
Egy-egy mű néha napokra, hetekre beszippantott, álomkórosként
kóvályogtam a világban, a fejemben kavarogtak a dallamok. A Trisztán és Izolda előjátéka (nekem
ez már szegedi egyetemi élmény volt, Halász Előd professzor
Wagner-szövegkönyv-elemzési speckolljain!P.É.)…Mozart d-moll zongoraversenye.
Az Egmont-nyitány (intenzív
ötvenhatos emlék!P.É.). A Don Giovanni.(Második
szemműtétem után Don Ottavio áriája igazi gyógyítónak bizonyult, Márk
László gyönyörű előadásában! P. É.) Bartók Concertója. Az
osztálytársaimnak nem fért a fejükbe, hogyan hallgathatok ilyen menthetetlenül
idejétmúlt zenéket, és nekem volt annyi eszem, hogy ne próbáljam megmagyarázni
nekik, milyen ismeretlen erők veszik át felettem ilyenkor a hatalmat és
milyen titokzatos világba repítenek.”
Ami a repítést illeti, ezek a sorok engem
újra meg újra szeretett szülővárosom, Pécs 1953 decemberében, Antal György
karnagy úr (nekem sokáig: Gyurka bácsi!) tengernyi küzdelme nyomán megnyílt,
legendás, 400 főt befogadó, 2003 óta életveszélyes állapotú Liszt termébe
visznek vissza.
Antal György (1917–2017) Bánky József (1930*)
Arra a sokunknak sokat jelentő helyszínre, amelynek felújítására a
világhírű Lamberto Gardelli 1962 decemberében, két teltházas pécsi Verdi Requiem-dirigálása után, hat koncertje
teljes bevételét kínálta fel. S ugyanezen a nekem valósággal megszentelt helyen
(az új otthoni zenepalotában, a Kodály Központban nem jártam még!) hallhattam a
rég eltávozott Borsai Pál, s a mindmáig aktív Bánky József pécsi
zongoraművészek remekléseit; Debussy-rajongó anyámat különösen az az este
ragadta magával, amikor az ifjú, fekete hajú Bánky Jóska „bácsi”, (ma:
professor emeritus és számtalan kitüntetés birtokosa, az Országos Liszt Ferenc
Társaság társelnöke! aki 91 évesen még tanít!) a francia mester 24 prelűd-jének pécsi
ősbemutatójával ajándékozott meg bennünket.
Bánky József - Debussy prelűdjeinek
sokszínű világa
(24:00)
Bánky József zongoraművész Debussy prelűdjeinek világát
ismerteti meg a nézőkkel. Növendékei az ismert zeneszerző művein
keresztül igyekeznek megmutatni a stílus szépségét. (2015)
Bánky József zongoraművész
Elődök és utódok – beszélgetés a zenéről két népszerű Beethoven
szonáta ürügyén című előadását láthatják. A művész
különböző zenei részletek bemutatásával hasonlít össze stílusokat. (2015)
Ugyanitt hallottuk játszani Anda Gézát, Fischer Annie-t (családom régi
barátját!), Jeanne-Marie Darrét (nagymamám kedvencét!), Roberto Benzit, s még
folytathatnám a sort.
A Liszt-teremhez köt továbbá a Lahti Oratóriumkórussal és Urpo Pesonen
karnagy úrral, illetve szopránénekesnő feleségével, Liisa Pesonennel és
művésztársaikkal való találkozás is, amikor, 1967–68-ban több
előadásuk előtt és után én lehettem a fellépő finn művészek
önkéntes angol tolmácsa, többek között gyönyörű Verdi Requiem estjeik alkalmával. Első finnországi utamat, egy
1969-es vakációt is részben ennek a kis „besegítésnek” köszönhettem.
Szerencsére, felfegyvereztem magam egy kézzel írott, mini zenei szakszótárral!
Természetesen, egyetértek Mörk Leonórával, amikor így méltatja a Müpá-t:
„Mióta megnyitották, a Müpa a kedvenc hangversenytermem, szeretek része lenni
annak az erőteléjes energiamezőnek, amivé a nagyterem egy-egy koncert
alkalmával változik.” De hiába, nagy úr a gyerekkor, az ifjúság és a
szülőváros. Így számomra a koncerthelyszín etalon mindörökre a mi szerény
kis Liszt termünk marad, amely nagyon nehéz, nagyon szürke, gyakran félelmetes
időkben is ragyogást, erőt csempészett a zenebarát pécsiek életébe.
Ez a rövidke emlékezés soha nem születhetett volna meg a Holdfény szonátá-ból idézett sorok, s a regény tömény „pianista
légköre” nélkül. Szívből
köszönöm.
Dr. habil Petrőczi
Éva