MOLNÁR
SZABOLCS
ANDA GÉZA[1]
Budapest, 1921. november 19 – Zürich, 1976. június 14.
Anda Géza
(papageno.hu)
Anda Géza 1939-ben Budapesten mutatkozott be a
nagyközönség előtt Brahms B-dúr zongoraversenyének szólistájaként, a Philharmonia Zenekart Willem Mengelberg vezényelte. 1941-ben, az akadémiai évek után,
Berlinbe utazott, ahol César Franck
Szimfonikus variációit játszotta. Wilhelm Furtwängler, a koncert karmestere, a
zongora trubadúrjának nevezte a húsz esztendős pianistát. Erőteljes
felütés egy ragyogónak ígérkező karrier kezdetén, ám a pálya íve néhány
évre megszakad.
Anda rendszeres zongoratanulmányait 1933-ban kezdte.
Eleinte Stefániai Imrénél, Hegyi Emánuelnél és Keéri-Szántó
Imrénél tanult. Művésszé érése szempontjából a Dohnányi Ernőnél
töltött utolsó két év (1939-1941) volt a meghatározó. De „gyakran látogattam
Weiner Leó kamarazene-óráit is" – emlékezett vissza egy
interjújában tanulmányaira – „és csak azt tudom mondani, amit mindenki más
az én generációmból, legyen az hegedűs, brácsás, csellista vagy
zongorista, hogy a legtöbbet tőle tanultam...
Számára a hangszernek nem volt jelentősége. Weinernél mi nem a hangszeren
való játékot tanultuk meg, hanem érteni a zenét..."
Anda Géza legendás mesterkurzusain – a visszaemlékezések tanúsága szerint – a weineri szellem élt tovább.
1943-ban Svájcba költözött. Az 1948-ig tartó
időszak a túlélésért folytatott harc jegyében telt. 1951-től
rendszeresen fellépett a salzburgi fesztiválon. Ebben az időben Anda Géza
neve a virtuóz szinonimájává vált Európa-szerte. Beethoven, Liszt, Schumann,
Grieg, Brahms, Csajkovszkij és Rachmaninov zongoraversenyeivel szerepelt.
Mozart versenyműveivel ebben az időben még
nem foglalkozott behatóbban. 1953 és 1958 között több alkalommal is fellépett Clara Haskillal. Mozart Esz-dúr
kétzongorás versenyének (K 365) közös előadása döntőnek bizonyult
Anda művészi orientációjának megváltozásában. A Mozart-zene intenzív
tanulmányozásának eredményeképpen lemezre vette a szerző összes
zongoraversenyét (Deutsche Grammophon), Edwin Fischer
példája nyomán a zongora mellől vezényelve zenekarát. A hiányzó kadenciákat
minden esetben megkomponálta. (kadenciáit 1973-ban meg is jelentette). A szakma
és közönség már nem „csak” zseniális virtuózt látott benne, hanem
Mozart-specialistát. 1953-tól zongora mesterkurzusokat tartott a salzburgi Mozarteum Nemzetközi Nyári Akadémiáján. 1955-ben megkapta a
svájci állampolgárságot.
1957-ben egy koncerten mutatta be Bartók három
zongoraversenyét Ernest Bour vezényletével. Az I.
zongoraversenyt ezen a koncerten játszotta először. A II. és a III. zongoraverseny
Fricsayval közös felvételéért hanglemezdíjat kapott
(Grand Prix du Disque).
1967-ben „mintegy negyedszázadnyi távollét után diadalmasan tért vissza
hazájába”. A magyarországi kritikák felsőfokban beszéltek játékáról.
Bartók II. zongoraversenyének interpretációja Szvjatoszlav
Richter, Schumann-tolmácsolása (Davidsbündlertänze) Gieseking zongorázásának „magaslataira érkezett el".
Később is koncertezett Budapesten, beteljesítve egy, a visszatérését
üdvözlő óhajt: „...csak azt kívánhatjuk, hogy Anda Géza alakja ne
vesszen ismét a megszépítő messzeségbe, hanem ezentúl
minél gyakrabban újból vendégünk legyen!”
1975 decemberében Chopin-keringőkkel búcsúzott el
a hanglemezstúdióktól. Utolsó koncertjét Innsbruckban adta 1976. június 1-én.
Pályája során olyan karmesterek társaságában
dolgozhatott, mint Herbert von Karajan, Karl Böhm, Wolfgang Sawalisch,
Ernest Ansermet, Széll György vagy Solti György.
Kroó György 1967-es
budapesti koncertje után írta: „Anda zongorázásának varázsa
mindenekelőtt rendkívüli billentés-kultúrájában rejlik. Ehhez hasonlóan
szép zongorahang csak nagyon-nagyon kevés van a világon. [...] Amikor
futamokat, méginkább hosszabb, kötött skálaszerű
melódiákat játszik a billentyűzet teljes szélességében, úgy változik a
hang színe, mintha emberi hangok váltanák egymást: az alt tenorrá válik, a tenor
basszussá sötétül. Azután itt vannak ezek a különös, alig megütött, szinte csak
kitapintott, átfutó, átsuhanó középszólamok, a Schumann-műben, amelyek
Anda előadása köré már-már hoffmanni atmoszférát varázsolnak. Technika ez
még, csak a billentés kérdése? Távolról sem. Már régesrég
a zenéről beszélünk [...]"
TÖLTHETŐ ANYAGOK
[1] (A szöveg képek és linkek nélküli forrása: Anda Géza | Nagy elődök | Liszt Ferenc Zeneművészeti ..) A szerző és a Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetem szíves hozzájárulásával. (A Szerk. megj.)