Emlékoszlopot állítottak Erdélyi Zsuzsannának és adatközlőjének
Ebben az évben emlékeztünk a 100 éve született Erdélyi Zsuzsanna (1921–2015)
néprajztudósra, a Magyar Művészeti Akadémia néhai tagjára, az archaikus
népi imádságok felfedezőjére, aki 1968 decemberében a Somogy megyei
Nagyberényben – gyűjtőúton járva – találkozott a 98 esztendős
Babos Jánosné, szül. Ruzics Rozáliával (Rozi nénivel), aki egy „ismeretlen
hosszú szöveget mondott. Imának nevezte, melyet kicsi leány korában
édesanyjától tanult." (Az idézet a híres Hegyet hágék,
lőtőt lépék gyűjteményből, Erdélyi Zsuzsanna
lelkes, lendületes, megindítóan szép bevezető tanulmányából származik.) Az
MMA Népművészeti Tagozata különleges emlékművet állíttatott e közös
kultúrkincsünk megismertetőjének és továbbadójának.
Ez az említett találkozás végleg eljegyezte őt a néprajzzal, mert mint
folytatta: „E szöveg számtalan problémát vetett fel, hosszú könyvtári kutatásra
késztetett. Megnyugtató megoldást nem hozott. Az eredménytelenség az
írásbeliség területéről a hagyomány világába vitt. Oda, ahonnét az ima
elindított, az öregek közé: 1969 őszén terepre mentem.” Ruzics Rozália
születésének 150., a „Hegyet hágék…", azaz az elsőként kiadott,
Erdélyi Zsuzsanna által gyűjtött és szerkesztett archaikus népi imádság
gyűjtemény kéziratának 50. évfordulója szintén ebben az esztendőben
van, ami arra késztette a Magyar Művészeti Akadémia Népművészeti
Tagozatát, hogy elsőként állítsanak együttes emléket a gyűjtőnek
és ismertté vált adatközlőjének. A fából faragott emlékoszlopot
Nagyberényben állították és avatták fel 2021. október 1-jén.
Az emlékmű átadási ünnepségén Tóth András Károly, Nagyberény polgármestere
köszöntötte az egybegyűlteket, köszönetet mondva a Magyar Művészeti
Akadémiának.
Szatyor Győző
Dr. Barna
Gábor prof. emeritus, Erdélyi Zsuzsanna-díjas néprajzkutató szakmai
méltatását Szatyor
Győző akadémikus olvasta fel. A beszéd itt olvasható.
Dr. Kucsera Tamás Gergely
Az átadó beszédet dr. Kucsera Tamás
Gergely akadémikus, a Magyar Művészeti Akadémia
közelmúltbeli főtitkára mondta, aki személyes hangú történetek
felelevenítésével idézte meg Erdélyi Zsuzsanna alakját, személyiségét. Beszéde
végén úgy fogalmazott: egy olyan néprajzi, tudományos eseménynek állítanak most
emléket, amivel Nagyberény felkerült az európai, keresztény kultúra
világtérképére.
Dobozy
Borbála
Dobozy Borbála akadémikus,
Erdélyi Zsuzsanna lánya a család nevében és képviseletében mondott köszönetet
az alkotásért, felidézve, mennyire fontos szerepet töltött be édesanyja
életében a nagyberényi asszony, Rozi néni, neki köszönhetően lett
„megszállott" munkájában, mely élethivatássá vált.
Az
emlékművet Tóth András Károly polgármester, dr. Kucsera Tamás Gergely
főtitkár, Dobozy Borbála és az alkotók: Kékedi László, az MMA Népművészeti Tagozata
vezetője és Szatyor Győző akadémikus közösen adták át.
Jánosi András
Az avatási
ünnepségen többen is közreműködtek: Jánosi András és
zenésztársai Erdélyi Zsuzsanna munkásságához is kötődő (Lajtha
Lászlóval közös) népzenei gyűjtésekből muzsikáltak – Tendl Pál és
Csejtei István dallamait; Barabás Balázs népzenész, az Óbudai Népzene Iskola
munkatársa az Erdélyi Zsuzsanna által Nagyberényben gyűjtött első
archaikus népi imádságot mondta el, Juhász Zoltán akadémikus pedig a somogyi tájak
archaikusabb népzenei kincséből szólaltatott meg dallamokat
hosszúfurulyán.
Az emlékmű leírása
Az emlékmű egyik része két egymásra hajló tulipán, amelyből a
magasabb jelképezi a 100 éve született Erdélyi Zsuzsanna néprajztudóst, a
kisebbik tulipán forma pedig az akkor 98 éves Babos Jánosné született Ruzics
Rozáliát, akitől 1968. december 17-én először hallott és jegyzett le
archaikus népi imát. A faragott alkotáshoz egy festett-faragott tábla is
készült, Szatyor Győző népi iparművész, az MMA rendes tagja
jóvoltából, melyen Erdélyi Zsuzsanna portréja kapott helyet, valamint az
emlékműhöz kapcsolódó legfontosabb tudnivalók szerepelnek. Az alkotás
tervezője Kékedi László tagozatvezető, fafaragó, népi
iparművész, társalkotója Szatyor Győző akadémikus, a
kivitelezésben a Kisgyőri Kézműves Szaktábor fafaragói működtek
közre.
Erdélyi Zsuzsanna munkásságáról
Erdélyi Zsuzsanna
(1921–2015)
(fotó: Lugosi Lugo
László)
Elhunyt
Erdélyi Zsuzsanna néprajztudós - Magyar Művészeti ... (5:28)
A portréfilmet Tóth Péter Pál
rendezte. Riporter: Kovács Emília (2015. február 25.)
Az elmúlt évtizedekben az archaikus népi imádságok műfaji leírásával,
művelődéstörténeti, irodalmi, folklorisztikai elemzésével és
közzétételével szerzett Erdélyi Zsuzsanna szakmai tekintélyt magának és a
magyar tudománynak idehaza és határainkon túl is. Olyan ember és tudós, aki
alázattal folytatta a nagy elődök, Bálint Sándor és Domokos Pál Péter
munkáját: a magyar vallási kultúra feltárását. Archaikus
imádsággyűjteménye, a Hegyet hágék, lőtőt lépék (első
kiadása: 1974) nélkül ma már nehezen tudnánk elképzelni nemcsak a magyar
néprajz, hanem a magyar művelődés történetét is. És ami legalább
ennyire fontos: szakma iránti alázatból, emberségből, hűségből,
segítőkészségből mindhárman példaképek lehetnek.
Erdélyi Zsuzsanna 1953-tól Lajtha László népzenei kutatócsoportjának
munkatársaként került kapcsolatba a népköltészettel. Már a Néprajzi Múzeumban
dolgozott, amikor 1968-ban a Somogy megyei Nagyberényben magnetofonra rögzített
egy hosszú imádságot, ami őt e csodálatos szövegvilág felfedezésére sarkallta.
A háromkötetes Népdalok és mondákat (1846–48) összeállító Erdélyi János
unokája, Erdélyi Zsuzsanna már tizenhét éve népzenekutató – egyébként
magyar–olasz–filozófia szakos bölcsész –, amikor megérkezett Nagyberénybe,
Babos Jánosnéhoz. És ez a találkozás végleg eljegyezte őt a néprajzzal. A
felfedezett szöveguniverzum nem hagyta nyugodni a kutatót. Elvarázsolta és
megindította a „»szedett-vedett«, »rémségesen szép« költészet színei, képei,
szavai, stílusjegyei, lüktetése mögött meghúzódó valóság". Örök emléket
akart adni Babos Jánosnénak, e „fekete sorsa fekete füstjében kilencvennyolc
évessé szikkasztott öregasszonynak, ki magába és szavaiba szikkasztotta múltját
is – de nem csak a magáét…" És örök emléket minden öregasszonynak és
öregembernek, akik e borzasztóan szép imádságokat megőrizték, hordozták és
átadták.
Babos Jánosné, szül. Ruzics Rozáliával (Rozi néni)
(naputonline.hu)
Azután sok úton járt, sok vidék sok falujában sok-sok Babos Jánosné házába
betért. És hírmondó lett, a múlt „mélységes mély kútjának" fáradhatatlan,
önmagát nem kímélő kutatója. 1969-ben tulajdonképpen versenyfutásba
kezdett, az idővel, a halállal… Ahogy Rónay György fogalmazott: „elkapni a
sír szélén álló öregek ajkáról, kiásni reszketeg emlékezetükből
kincseiket." Erdélyi Zsuzsanna gyűjtötte az imádságos öregeket, és
ők rábízták imáikat. Három év alatt hatezer szöveg gyűlt össze a
teljes magyar nyelvterületről. Ezzel a XX. század második felében, abban a
bizonyos huszonnegyedik órában, annak is utolsó perceiben új műfaj tárult
fel az ősi, a sok ezeréves népköltészetben: az archaikus népi imádságok.
Irodalmi folyóirataink, elsősorban az Új Írás, de a Vigília is, számos
cikket közöltek e szövegekről. Ha nincs a nyelv művészeinek, a
költőknek elismerése, nem tudható, mi lett volna a kutató és a szövegemlék
sorsa. Juhász Ferenc, Csoóri Sándor, Tandori Dezső és sokan mások
lelkesült fogadtatása után azonban már nem lehetett figyelmen kívül hagyni
Erdélyi Zsuzsanna munkáját. 1971-től 1987-ig az MTA Néprajzi Kutató
Csoportjának munkatársa volt.
Hosszú éveket, évtizedeket töltött terepen, könyvtárakban intenzív
kutatómunkával. Munkája révén feltárult a középkori és a barokk vallásos
költészet világának az a szelete, amit minálunk a szóbeliség őrzött meg,
öregasszonyaink, az „írástudatlanok felelőssége". Erdélyi Zsuzsanna
felismerte, hogy menteni és rögzíteni kell mindent, amit „öregjeink
szétmorzsolódó emlékezete" e gazdag szóbeli költészetből őriz,
mert ők a műfaj utolsó őrzői. E generáció távozásával ez az
imádságműfaj kihal, mert a 20. század második felében gyökeresen
megváltoztak az átörökítés társadalmi körülményei, szükségletei és
lehetőségei. Bár csak alkalmanként adott elő egyetemeinken (ELTE,
Szeged), nagyhatású publikációival, előadásaival követők és tanítványok
sorát indította el kutatóútjukon. A Hegyet hágék… megjelenése
elindított egy sok-sok embert felrázó és megmozgató gyűjtőmozgalmat.
Munkásságából kiemelve mindenképpen megemlítendő, hogy Bálint
Sándorral együtt alapozta meg az esztergomi népi vallásosság gyűjteményt,
amely ma a Keresztény Múzeum értékes részlege. Már halála után jelent meg
dédelgetett terve, a Mária Anya – Mária Anyánk kötete Medgyesy
S. Norbert gondozásában, amely Mária alakját mutatja be a népénekek tükrében.
Minden közép-európai népre és nyelvre kiterjedő, s külföldön is elismert
egyéni tudományos teljesítményéért Erdélyi Zsuzsanna számos elismerést kapott:
Népművészeti Európa-díjat, a Pitre–Marino-nagydíjat, a Bethlen
Gábor-díjat. Munkássága a Magyar Örökség része lett. Kossuth-díjjal tüntették
ki, és megkapta a Magyar Művészeti Akadémia – amelynek tagja s
tagozatvezetője volt – aranyérmét, majd Nagydíját, 2014-ben pedig a Nemzet
Művésze elismerést.
A száz éve született Erdélyi Zsuzsanna élete a hivatás vállalására, fegyelemre,
a módszeres, küzdelmekkel teli, kitartó munka szépségére és értékére is tanít.
Forrás:
Emlékoszlopot
állítottak Erdélyi Zsuzsannának és ... (MMA)