„A népzene is mindig a hagyományt fenntartó közösség szolgálatában állt"
Interjú Eredics Gáborral
(mma.hu)
Közös hangon – Portréfilm Eredics
Gábor népzenészről (előzetes) (5:59)
Eredics Gábort talán a
legtöbben úgy ismerik, mint a 45 éves Vujicsics
együttes vezetőjét. Ez a negyvenöt év egy egészen kivételes történet,
hiszen a csapat a táncházmozgalom legkorábbi
szakaszában alakult meg, és máig szinte azonos felállásban működik. Eredics Gábor tevékenysége ugyanakkor igen sokrétű, jelentős
a pedagógiai és szerkesztői munkássága is.
Rendező: Szomjas
György
Operatőr: Dénes
Zoltán
MMA 2020, 51'38"
„A zenész számára is a gyakorlás egy szokásos »home office« tevékenység" –
meséli Eredics
Gábor népzenész, zenetanár, a Kossuth-díjas Vujicsics együttes alapítója, a Magyar Művészeti Akadémia levelező tagja, akit a kulturális élet
újraindulásáról, és Bartók Béla szellemi örökségéről is kérdeztünk.
Vujicsics 40 – Jubileumi koncert (51:06)
(Zenekadémia
Nagyterem, 2014) (MMA)
– Nemcsak Budakalászon alapított
zeneiskolát, hanem a Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetem hamarosan 15 éves
Népzenei Tanszéke is az Ön „gyermeke". Az utánpótlás képzését tehát a
felsőoktatásban és a közoktatásban is szívügyének érzi. Ráadásul most, a
népzenészek között szinte elsőként kutatópedagógus lett. Ez mit jelent
pontosan?
– A pedagógus előmeneteli rendszerben,
szebben kifejezve a pedagógus életpályamodellben a pályakezdő kollégák
gyakornokként lépnek be e folyamatba, majd pedagógus I, II, mesterpedagógus és
végül kutatótanár fokozatokra nyújthatnak be pályázati programot az idő
múlásával. A magasabb minősítésbe sorolásnál számítanak a hivatásban
eltöltött évek száma, a szakmai tapasztalat, a felkészültség, az eredmények, a
benyújtott, öt évre kidolgozott program minősége, szakszerűsége,
újszerűsége és a pályázó korábbi fokozathoz beadott pályázata megvalósításának
eredményessége is. A kutatótanár fokozat létjogosultságát az a tradíció adja,
hogy nemcsak az egyetemeken, de a közoktatási intézményekben is nem ritkán
oktattak tantárgyakat olyan tanárok, akik szakterületük tudós professzorai,
művészei voltak. Én magam is zeneiskolai, gimnáziumi, konzervatóriumi
éveimből több példát is tudnék mondani: Szári Mihály (zeneelmélet), Frank
Lajos (kamarazene), Ritoók Zsigmond (latin,
történelem), Sipos Éva (szolfézs), Kocsár Miklós (zeneszerzés),
Virágh Endre (orgona). Ők nemcsak fantasztikus tanáregyéniségek, de
nagyhatású tudósok, művészek voltak, olyan példaképek, akikhez megpróbálni
igazodni szép kihívást jelent. Ők sokszor jutottak eszembe, amikor a tanári
pálya megtalált engem is.
Egyetemi oktató munkám mellett mindig voltak alap és középfokú oktatási feladataim, fontos volt számomra mindhárom szint. Már mesterpedagógus, a zeneakadémián pedig egyetemi adjunktus voltam, amikor tudomásomra jutott, hogy a kutatótanári grémiumban alig akadunk zenészre, népzenetanár pedig egyáltalában nincs közöttük. Elhatároztam, hogy a Kossuth-díj – DLA megfeleltethetőség segítségével megtöröm ezt a jeget. Miután állásfoglalást kértem az OH-tól, beadtam öt évre tervezett kutatóprogramomat, a napokban megvédtem az MTA, a Rektori Konferencia, a Nemzeti Pedagógus Kar és az Emmi által delegált szakmai bizottság előtt, mára már kijelenthetjük: a kutatótanárok között van képviselete a népzenetanároknak.
X
– Az idén 140
éve született Bartók Béla szellemi örökségének ápolása mindig is kitüntetett
szerepet foglalt el Ön és a Vujicsics együttes
életében. Az évforduló kapcsán Bartók amerikai időszakához köthető,
az általa feltárt délszláv hősénekek kutatásait összegzi, hogyan?
– A Vujicsics Együttes számára Bartók Béla 1912-es szerb
gyűjtése évtizedek óta kincsesbánya. Nem csupán repertoárunkban foglal el
megkülönböztetett helyet, de a népzeneoktatás legfelsőbb szintjein is
használatba tudott kerülni, miután egyesületünk 2004-ben CD Extrán közreadta a
hangzó anyagot Bartók zenetörténeti jelentőségű lejegyzésével együtt.
A múlt év óta a kottafüzet már hasonmás kiadványként is kézbe vehető.
Mindkét kiadvány a hazai és szerbiai tudományos körök érdeklődését is
felkeltette. Még nem ennyire közismert Bartóknak Amerikában angolul megjelent
morfológiai elemzése a szerb-horvát vokális dallamokról. Ennek magyar és szerb
nyelvű kiadását készítjük elő egy NKA-pályázat segítségével, amely
reményeink szerint a Parry-féle hősének
gyűjtemény közreadását is elősegíti. Ez a munka egyébként szervesen
kapcsolódik a kutatótanári programomhoz is, melyben a magyar vonatkozású epikus
énekeknek, és műfordításaiknak a zenepedagógiában való felhasználása
kiemelt cél.
(…)*
–
Összességében hogy látja, mit tanulhattunk ebből az embert próbáló
időszakból? A kultúrában, a művészetben milyen új utak nyíltak meg a
közönség, a befogadó felé?
– A bezártság
az otthonosság érzését szünteti meg, az aggodalom és a félelem bezárkózásba tud
torkolni. Ez egy ördögi kör. Az alkotóművészre, a kutatóra az otthoni
munka nem így hat. A zenész számára is a gyakorlás egy szokásos „home office" tevékenység. A
koncerten való, közönség előtti játék az nem, az feltételezi az
előadó és a befogadó megismételhetetlen, „itt és most" kommunikációját.
A virtualitás, az online koncert, a közönség nélküli szereplés, az üres
nézőtér felé tett kényszerű meghajlás, a taps nélküli „siker",
viszonzatlan erőfeszítéssé teheti a rendezvényt a fellépők
szemszögéből. Talán a közönség is valami hasonlót érezhet, egy hiányérzet
biztos megjelenik, hogy majd, ha minden rendeződik, igazi koncertek
lehetnek, az lesz a jó. Az azért bátorító, lelkesítő, hogy a szakma
egészét tekintve, nem hagytuk el magunkat. Az én családomban jó programot adott
legkisebb leányomnak (és persze nekünk, szülőknek is) az érettségire
történő felkészülés, a felvételire való rajzolás. A fiam tucatnyi
vizsgájára jól tudott felkészülni, szobája ajtaját nyitva hagyta így pl. egy
zenetörténet szigorlatot mi is sikerrel abszolválhattunk volna. Visszatérve a
kérdésre, új utakra inkább a tanításban nyíltak lehetőségek. Nem gondoltam
volna, hogy eredményesen lehet népdaléneklést, elemzést tanítani úgy is, hogy
az egyik diák Pesten, a másik a közeli agglomerációban, a harmadik viszont
Tokióban kapcsolódik be az online népzeneórába. Az, hogy az egyik diák
időközben hazautazott, az a foglalkozás végén, az elköszönésnél derült ki,
amikor úgy búcsúzott tőlünk: sayonara. Mindent
egybe vetve jó, hogy már látjuk a pandémia végét,
hogy egyre többen védettek vagyunk, hogy reálissá vált nyaralást, koncertet,
színházi programot tervezni, szervezni. A kiszolgáltatottság, a fájdalmak
feldolgozásában, de a remény az öröm megélésében a művészi zene semmi
mással nem pótolható. A népzene is mindig a hagyományt fenntartó közösség
szolgálatában állt. Ezt közvetítjük mi is, amikor ismét színpadra lépünk.
*A teljes interjú elolvasható: „A népzene is mindig a hagyományt fenntartó közösség Kurucz Éva interjúja /mma.hu / (Az
illusztrációk a parlandóbeli közreadáshoz kerültek a
riportba)