Alsófokon
zenét tanítók, szülők és gyerekek a „Játékos kottaolvasás kicsiknek”
kiadványsorozat három füzetén találkozhattak először Bosnyák Csilla
nevével. A lelkes és elhivatott tanár munkásságának e területén is
érződik: egyszerre (mondhatni, egyenértékűen) fontos számára a Zene
és a Gyerek. Hogy felkeltse az érdeklődést a hangok világa iránt, és hogy
az érdeklődő egyszersmind biztonságban érezze magát a
művészetnek ezen a területén. Éspedig, a kezdetektől fogva.
Hogy
hol vannak a kezdetek? A híressé vált „az anya születése előtt kilenc
hónappal” definíciót figyelembe véve, a játékos kottaolvasás lehetősége
hidak erdejét kínálja. A gyermeknek segítő szülő maga is tanul,
vagyis észrevétlenül afféle idősebb tanulópárja lesz gyermekének, ily
módon a munkafüzetnek (is) tekinthető kiadványok többgenerációs haszonnal
járnak. (A zenetanulásból kirekedt szülők könnyen pótolják a
mulasztottakat, másoknál pedig előhívják az emlékezet mélyére szorult
egykori ismereteket. Mindez élményszerűen történik, tehát a játszva
tanulás nem a „hülyéskedésben” realizálódik, hanem
szinte „ötletek”-nek minősülnek a „feladatok”,
amelyeknek a hasznát a gyakorlatban mindenki megtapasztalhatja, aki kitöltötte
az írnivalókat és beragasztotta a matricákat a helyükre.
Nem
tagadható, hogy a legtöbb segítséget a zongoristáknak nyújtott a
kiadványsorozat – az elsőként megjelent (tehát folytatást sejttető)
„Színes dallamok hangszerekre” kotta viszont szélesebb gyerek-közönségre
számít: olyanokra, akik a furulya, a gitár vagy a zongora iránt érdeklődnek.
A célközönség életkorát 4 és 8 év közé határolta a szerző, de rögtön
tegyük hozzá: itt is szerepet kap(hat)nak a családtagok és barátok, ugyanakkor sikerélményt
biztosít azoknak is, akik a hangszerükkel egyedül akarnak élményhez jutni. Mert
a sikerélmény-lehetőségek gazdag tárháza ez a kottás képeskönyv.
A
rendszerező kedvűek tervbe vehetik: minden napra egy dal. Minden
oldalon egy gyerekdal szerepel, a spirálos kivitelezés rendkívül praktikus.
Mindhárom hangszerhez szemléltető képpel ad jótanácsokat, a jól
elkülöníthető színű hangokat szemlélteti a zongora
billentyűsorán, a törzshangok színes kottafejét elhelyezi a gitár nyakán
(fogástáblázat), a furulyánál pedig feltünteti a germán és a barokk típusú
hangszeren kivitelezhető fogásokat egyaránt.
Minden
lap tetején kis klaviatúra-ábrán kiszínezi azokat a billentyűket, amelyek
előfordulnak a dalocskában, és feltünteti a nevüket is. Rendkívül hasznos
ez a komplexitás, hiszen ugyanakkor az ötvonalas szisztéma rögzíti a hang
helyét a vonalrendszerben. Történik mindez G-kulcsos lejegyzéssel, a gyerekek
számára énekhangon is megszólaltatható magasságban. A dalok szövege is
megtalálható a kotta végén.
A
szerző többéves gyakorlati tapasztalatának felhasználásával állította
össze az anyagot. Mondhatni, abból „állt össze”, amit a gyermekekkel való
foglalkozás során tapasztalt. A fokozatosság elve nagy hatásfokkal érvényesül,
de valamiféle papírízű didaktikának nyoma sincs! Mi mással is
kezdődhetne, mint a Zsipp-zsupp örök
gyerekslágerével, majd szó-mi hangkészletű dalocskákat sorjáztat. Azonos
magasságban (azonos színű kottafejekkel, hogy rögződjön a kottakép és
a két hang neve egyaránt), majd másik relációban. Ismert hangzáskép – más
magasságban. Aztán kvint távolságú hangpár következik (Kot-kot-kot-kot,
kotkodács), ahol az egyik hang ismert, a másik „új”. Tanári tapasztalat, hogy a
kicsiknek a nagyobb távolság nem jelent problémát, könnyebben
elkülöníthető a két hang, mint ha szomszédosakról van szó. De máris jönnek
a szó-lá hangkészletűek (két ismert színnel, ám az egyik „új helyen”
szerepel: az oktáv-azonosság gondolatának a megsejttetése).
Aztán
vissza a szó-mi keretbe, amely hamarosan harmadik hanggal bővül ki (dó).
Aztán kitöltjük a pentachord keretet, s a
folytatásban ismert és ismeretlen találkozik régi-új relációkban.
51
dalocska 2/4 ütemekben, negyed és nyolcad értékű hangok kombinációjával.
Többségük dó-végű, de előfordul a lá-pantaton
kivágata is.
Nem
hagyható viszont említés nélkül egy olyan jelenség, ami a későbbiekben (a
közeljövőben) nem kis feladat elé állítja majd a tanárokat, éspedig a
variáns-kérdés. Miként a népdalok, megannyi gyermekdal is variánsokban él, és
néha igen nehéz megszerettetni a „másik” verziót a gyerekkel, aki ragaszkodik
az általa korábban ismerthez (mint például a „kert alatt a ludaim” és „kertek
alatt a ludaim” egymás mellett élése az óvodai repertoárban és a
zongoraiskolában). A variáns előfordulhat szövegben és dallamban egyaránt
– ami ugyanakkor remek apropót kínál ahhoz, hogy improvizáltassuk a gyereket
(új szöveget a dallamhoz, vagy új dallamot a szöveghez – de ez már túlmutat a
kiadvány keretein). Speciális esetekben jó, ha a pedagógus is tisztában van az
egyszerű zenei anyag variábilitásával – itt
például mi-ré-dó hangkészlettel szerepel a Tekereg a
szél, míg más forrásokból ismertebb a szó-fá-mi
hangkészletű variáns. Jó, ha a tanár ilyenkor nem „hamis”-nak minősíti a másikat…
A
gyerekdalok színes kottáját könnyű követni a kicsiknek is – akik csakhamar
felfedezik, hogy van más kotta is minden oldalon: sokkal
kisebb kottafejekkel lejegyzett kíséret, többnyire két sorban. A legtöbbször
idősebb gyerek által is megszólaltatható játszanivaló lehetővé teszi
a kezdetektől az együttmuzsikálást, és ami legalább annyira fontos: a
közös játék örömét. Ami azzal jár, hogy a könnyű játszanivaló mellett a
kisgyerek komplex zenei élményként éli meg a produkciót. Vagyis, nemcsak
hallja, de hallgatja is dallamának zenei környezetét (s így van rá remény, hogy
a későbbiekben sem fog saját szólamában elmerülni, ha négykezesezik, vagy
bármiféle kamarazenei produkcióban vesz részt).
A
kíséret néha egyszerű hármashangzat(felbontás)
keretei között mozog, máskor szinte „ellenpontozza” a dalocskát (néha
komplementer ritmussal, máskor meglepő harmóniai fordulatokkal), Néha
disszonanciával is találkozunk, ami a feszültség-oldás viszonylat
megéreztetését készíti elő.
Bármennyire
kis terjedelműek is a gyerekdalok (többnyire az egyvonalas oktávban),
zongoristáknál néha elkerülhetetlen, hogy szinte összeérjen a dallam és a
kíséret (vagy legalábbis a két játékos keze, amikor gyors egymásutánban
szerepel ugyanaz a hang mindegyiküknél).
Ilyenkor is sok mindent játékosan meg lehet tanítani, ami a
későbbiek során hasznos lesz – másik megoldás, hogy 8-t rajzolunk
(zárójelben) a violinkulcs tetejére, felkínálva az oktávval magasabb
megszólaltatás lehetőségét.
E
kotta használói számára a gyermek az életkori sajátosságának megfelelő
fő foglalkozás (játék) keretében értékes tudás-morzsákhoz (sőt,
falatokhoz) jut. Remélhetőleg érvényesül az „evés közben jön meg az
étvágy” tapasztalata, és a kezdeti pozitív tapasztalatok birtokában
kalandvágyóan fog barangolni a zene feltérképezhetetlenül nagy és gazdag
világában.
Várjuk
a folytatást!
Fittler Katalin