„Eljött a nap”
Kiss
Gy. László új tárogató-albumáról
Kiss Gy.
László Liszt Ferenc-díjas tárogatóművész és barátai 2019. évi karácsonyi koncertjének meghívóját
ez a grafika diszitette
(Óbudai Társaskör)
A
címlapkép (Jan de Beer Pásztorok imádása című festményének
részlete) konkrét asszociációt kínál a kiadvány címéhez. A hallgató viszont
további konkrét jelentést társít hozzá, személyeset, azon örvendezve, hogy
„eljött a nap”, végre, amikor új felvételnek köszönhetően örvendezhet Kiss
Gy. László játékát hallgatva.
A
hallgatnivaló két koncert felvétele, amelyekre hagyományosan az Óbudai
Társaskörben került sor (2019-ben és 2020-ban). Az első címe: Karácsony és
a hattyú, a másodiké – az egyik kompozíciótól kölcsönözve – Impressziók. Az
elsőnek a programja többrétű, magába foglalva zenés-irodalmi
élményforrást is. Szinte színházi produkció érzetét keltő félórás számmal
kezdődik, amelyben a zene nem központi, ám korántsem mellékes szerepet
játszik (benne Bucz Hunor olvas fel részleteket
Nagyanyám és a háború című könyvéből), majd négy népzenei „blokk”
következik (Kuruc hallgatók és táncok, Sárközi József
lassúja és táncmuzsikák, Mezőkölpényi lassú és
cigánycsárdás, nagysajói tánc, Nagysajói csingerálás),
amelyek már-már táncházi atmoszférát ébresztenek. Otthonosak ezek a muzsikák a
tárogatón, miként elhisszük a kitűnő művésznek azt is, hogy a
Gounod Ave Mariája által tovább népszerűsített
Bach-prelúdium csakúgy e hangszerre készült, miként Saint-Saënstől
A hattyú. Vagyis, már ezen a korongon ismét
bebizonyítja Kiss Gy. László, hogy az utóbbi években
(lassan: évtizedekben) preferált hangszere többfunkciósan (szólistaként is!) nemcsak megállja a helyét a műzenei repertoárt játszó
instrumentumok között, hanem figyelemreméltóan gazdag kifejezési
lehetőségekkel rendelkezik. Erre a repertoárra rímel vissza a második
korongon három füzér, Kovács Béla feldolgozásában (Rábaközi nóták I-III,
Dunántúli táncok, Eine kleine
Balkanmusic), műzenei kompozíciók közé ágyazva.
Nyitószámként az album egyetlen szólódarabja hallható, Balassa Sándor
utolsóként befejezett kompozíciója, a Tábortűz fényei, ezt követően
Románc csendül fel Hollós Mátétól, míg a befejezésről Könczei
Árpád műve gondoskodott (Impressziók I-III). Itt Török Géza vezényletével
a Budapesti Vonósok társultak a szólistához, valamint a záró-ciklusban az
első korongon is játszó Árendás Péter (brácsa) és Lelkes András (ütőgardon). Ott halljuk még Nagy Lászlót (orgona),
Csoóri Juliannát (ének – csak ne úgy tagolná következetesen, hogy ara-nyalma!), Csoóri Sándor „Sündi”-t
(brácsa, ének), és Zimber Ferencet (cimbalom).
Kiss Gy.
László, az „éneklő tárogatós”
(Óbudai Társaskör-blog)
Telitalálat
Hollós Máté kísérőszövegének címe: „Az éneklő tárogató”! Mert a
hangszer sokoldalúságának bizonyításakor kiemelten gyönyörködtető Kiss Gy. László játékának dallamközpontúsága – s ez már nem
csupán a hangszer, hanem a hangszeres „számlájára” írandó. Mondhatni, páratlan,
amit „kihoz” hangszeréből. Pontosabban, ebből a hangszeréből –
hiszen nem feledhetjük klarinétős, basszusklarinétos és szaxofonos
teljesítményét, akkor sem, ha mindinkább kiszorította őket a szíve-csücske
kedvenc tárogató…
Miközben
hangszere mindenhatóságához ad újabb adalékokat, a hálás hangszer – viszonzásul
– végtelen lehetőséget biztosít játékosa zenei elképzelései maradéktalan
megvalósításához, kiteljesítéséhez. S e kölcsönhatás eredménye valami egészen
egyedi muzsika, olyan hallgatnivaló, ami egyszerre gyönyörködtet és
szórakoztat, amit teljes belefeledkezéssel élvezhet a hallgató, függetlenül
attól, hogy mennyire jártas a zene világában (előadóként, valamint
repertoár-ismerőként, legyen szó nép- vagy műzenéről).
A
felvételen „átjön” a terem atmoszférája, közvetlenül a spontán felcsattanó (s
némi kommentárokkal fűszerezett) tapsokban, közvetve pedig abban a
lendületben, amellyel az inspirált előadót is elragadja az alkalom-adta lelkesedés, és még a virtuóznál is virtuózabb
játékra készteti (ő pedig partnereit, akik lelkesen igyekeznek lépést
tartani vele, biztosítva a – viszonylag - pontos kíséretet, zenei
partner-kapcsolatokat).
Mondhatjuk,
ez a kétkorongos kiadvány újabb jólsikerült portré Kiss Gy.
Lászlóról hangképalbumába. De érdemes lenne felfigyelni ennek a képzeletbeli
gyűjteménynek arra a sajátosságára, hogy mind több kompozíció
(értelemszerűen: kortárs-mű) gazdagítja – amely gazdagodás
egyszersmind a magyar zene 20-21. századi termésére is vonatkozik (ott, mint
inspirációs forrást kell számon tartanunk a kiváló művészt). Tágabb
kitekintésben érdemes rámutatni, milyen fontos, hogy a szerzők ismerjék az
előadókat, s a tőlük kapott inspirációkra időtállóan,
kompozíciók formájában reflektáljanak. (Zárójelben jegyzem meg, tompítva a megjegyzés
– találó – élét: ehhez persze az szükséges, hogy koncertekre járjanak és/vagy
figyelemmel kísérjék felvételeiket, tehát „képben legyenek” az interpretációkat
illetően.) Másként – játszanivaló híján - nincs lehetőségük az
előadóknak elköteleződni a kortárs zene mellett (kiváltképp a
kisapparátusú művek számíthatnak gyorsabb-sűrűbb játszottságra).
„Sok
Óbudát még, és sok ilyen felvételt! Kiss Gy. László
ugyan elsősorban a jelenlévőket tüzeli fel, bár alighanem az ott
készült felvételek hallgatóit is, de az előadóművészet pillanat-felragyogtató
mivolta ellenére az örökkévalóságnak dolgozik…” – így zárta kísérőszövegét
Hollós Máté. Maximálisan egyetértve vele, azért mégis megjegyezném: nem lenne
jó, ha az örökkévalóságra bíznánk a produkciók meghallgatását, a teljesítmények
megítélését (ami az előadókat tekintve igencsak késői rehabilitáció
lenne). Sőt, továbbmegyek: az sem lenne felesleges, ha visszatérve ahhoz a
gyakorlathoz, ami Kiss Gy. László
tárogató-felfedezésekor stúdiófelvételeket eredményezett, ennek az egyedülálló
teljesítménynek ismét a perfekció lehetőségét
biztosító hangfelvétel-lehetőség jutna. Mert attól aligha kell tartani
ebben az esetben, hogy a stúdiólégkörben nem jönne létre hasonló
élő-eleven produkció. És akkor lehetőség lenne arra is, hogy
túljusson az országhatárokon és méltó nemzetközi elismerésben részesülhessen ez
a művészi eredmény. Mert így belterjesen a miénk – de nem lenne kevésbé a
sajátunk, ha egyszersmind nemzetközi büszkélkedés forrása is lenne. Jogosan. (FESZCD19)
Fittler Katalin