A
2021. november 3-i szegedi koncert plakátja (részlet)
Rendkívüli
és lényegében egyedülálló csodában volt része mindazoknak, akik jelen lehettek
Nagy Enikő és Szűcs Máté brácsaművészek hangversenyén a Szegedi
Tudományegyetem Bartók Béla Művészeti Kara Fricsay-termében
2021. november 3-án. Gondolatok a brácsáról – ezt ígérték a címben; de ezen
estén nem egyszerűen gondolatok, hanem egy öt izgalmas fejezetből
álló szép hangokból álló kötet került, kerültek elénk.
Az
első „fejezet” Rebecca Clarke mélyhegedű művész eredetileg
klarinétra és brácsára írt nagyszabású duója volt (az átirat Vörösváry Ibolya munkája). A lassú Prelude-tételt
feszes Allegro követte, melynek második részében jólszerkesztett fugát is
hallhattunk; a művet többarcú Pastorale zárta. E
kissé népies hangvételű tétel hosszabb szóló bevezetővel
kezdődik; a második brácsa belépését követően gyászzenévé–siratóvá
fejlődik, melyben a Bartók-hegedűduók világát vélhettük felfedezni.
Már ebben a műben érzékelhettük, amint a két mélyhegedű esetenként
szinte teljes zenekarként tölti be a termet a két művész minden
hangfekvésben kiegyenlített erős tónusának köszönhetően.
Igazi
remekmű következett ezután: Prokofjev: Rómeó és Júlia c. balettjéből
Júlia halála. Már önmagában annak is örülhettünk, hogy ebből a teljes
egészében ritkán hallható-látható tánctragédiából végre nem a gyakran
felcsendülő Lovagok tánca szólalt meg. Vadim Borisovky átiratát (a nagy orosz brácsaművész több
mint 200 mű újragondolásával gyarapította hangszere repertoárját) kivételes
átéléssel játszotta el Nagy Enikő, Klebniczki
György nagyszerű kíséretével. Júlia végső szenvedélyessége és lírai,
elhaló utolsó rezdülései egyaránt megjelentek előadásukban.
Klebniczki György
Frank
Bridge neve nem ismeretlen előttünk: Britten
variációkat írt a brácsaművész-zeneszerző egy témájára. 1912-ben
komponált Lament for two Violas (kb.: Panasz két
mélyhegedűre) c. kompozíciójában címével ellentétben változatos szakaszok
követik egymást; még egy „elegáns” menüettet is írt művébe a szerző.
A két művész e darabban tökéletesen valósította meg a szerző
szándékait, aki szinte végig zenekarszerű hangzásokra törekedett,
kihasználva, hogy a brácsa kiválóan alkalmas többszólamú, akkordikus
hangzások megszólaltatására.
Nagy
Enikő és Szűcs Máté
Szűcs
Máté – ki néhány hónapja zseniálisan játszotta el a Szeged melletti Tápé Heller
Ödön Művelődési Házban Brahms szonátáit – ritka kincset hozott e
hangversenyre: Glinka egytételes – így töredékben maradt – brácsaszonátáját. A
nagy orosz zeneszerzőtől szinte csak a Ruszlán és Ludmilla c. opera
nyitányát, illetve Ivan Szuszanyin c. operájának néhány
részletét ismerjük (az utóbbit teljes operaként Vaszy
Viktor mutatta be Szegeden); e szonátája elkészült tétele viszont
egyértelműen remekmű; teljesen szabályos szonátaformában íródott,
igazi romantikus zene, zenei szépségei felmutatásával Szűcs Máté nem
maradt adós; szonátapartnere a formálási finomságok érzékeny megjelenítésével Klebniczki György zongoraművész volt.
Marton Árpád
(szegediiroktarsasaga.hu)
Magyarországi
bemutatóval zárta műsorát a két nagyszerű művész, mely kalandos
úton jutott el hozzájuk. Paul Coletti: Moonlight Journey (kb.:
Holdfényes utazás) c. brácsaduóját Nagy Enikő fedezte fel, midőn
kétbrácsás művek után kutatott az interneten; a szerzőt Szűcs
Máté találta meg; rövidesen hozzájutottak a darab kottájához is, így
műsorukra kerülhetett ez a könnyed hangvételű, de zeneileg–technikailag
egyaránt igényes darab, mely méltó befejezése volt valóban grandiózus
hangversenyüknek, mélyhegedű gondolatokból, gondolatsorokból épített zenei
kisregényüknek. Az est házigazdája Marton Árpád író, költő volt, aki
bevezetőjével, kommentárjaival sokat segített az elhangzó művek
részleteinek megismerésében.
Kiss Ernő