Megérthető-e a zene?
„Lendvai Ernő emléknap” címmel tartott tudományos műhelybeszélgetést a Magyar
Művészeti Akadémia Művészetelméleti és Módszertani Kutatóintézet
2021. október 18-án a Hild-villában
A műhelytalálkozó-sorozat első
alkalma Lendvai Ernő, a magyar zenekutató elméletét vizsgálta meg. A
tengelyelméletként ismert megközelítési mód hosszú ideje lehetőséget ad
Bartók (és mások) harmóniavilágának korszerű elemzésére. Az elméletet
ugyanakkor számos szakmai vita övezte és övezi. A meghívott előadók
amellett, hogy részletesen bemutatták az elméletet, a gyakorlati elemzések
révén használhatóságát is körüljárták, a felkért opponensek pedig
megfogalmazták annak kritikáját.
A műhelytalálkozót Győrffy István,
a Pécsi Művészeti Gimnázium és Szakgimnázium nyugalmazott tanára, a Pécsi
Tudományegyetem Művészeti Kar Zeneművészeti Intézet óraadó oktatója
nyitotta meg Klasszikus funkciórend és tengelyrendszer – A tonalitás
két szisztémájának különbsége és történeti kapcsolata című
prezentációjával. Az előadás megvilágította mind a klasszikus és a
tengelyelvű tonalitás közti különbséget, mind az előbbi
rendszerből az utóbbiba vezető történeti folyamat fő
mozzanatait. Állítása szerint a Lendvai Ernőhöz való viszony máig
megosztja a muzsikustársadalom elméleti érdeklődésű részét, a fő
gond pedig az, hogy sosem lett tisztázva: mire is érvényes az általa Bartók
Bélánál felfedezett tengelyrendszer?
Ordasi Péter nyugalmazott főiskolai tanár
előadásában a tengelyes funkciórend „csíráit” kereste Mozart
műveiben. Meglátása szerint Lendvai Ernő Bartók-elemzéseinek
alapvetően új megközelítési módja, rendszerszerűsége a múlt század
derekán szenzációként hatott a magyar és a nemzetközi Bartók-kutatásban. A magyar
kutatók között nyilvános vita folyt, amely megosztotta a Lendvai elméletére
korszakalkotóként tekintőket és a következtetéseit és módszereit
kifogásolókat, akik még az új megközelítés szükségességét is vitatták. A magyar
kritikusok közül néhányan ideológiai szempontokat is hangoztattak, nemzetközi
szinten pedig leginkább azok támadták, akik a schönbergi dodekafon alapú
atonális zenét progresszivitás és esztétikai érték tekintetében Bartók elé
helyezték.
Beischer Matyó Tamás zeneszerző,
az MMA Művészeti Ösztöndíjprogram ösztöndíjasa a tengelyrendszer
meglepő felbukkanásáról beszélt Erkel Ferenc Bánk bán című
operájában. Mint arra rávilágított, Lendvai Ernő a Verdi és a XX.
század című könyvében említ a tengelyrendszer alkalmazására egy
izgalmas lehetőséget: a Don Carlosról szóló fejezetből derül ki, hogy
egy nagyszabású, romantikus műben a hangnemek elrendezése lehet
tengelyelvű. Az előadó 2010-ben írt doktori disszertációjának egyik
fejezete is ennek nyomán alakult ki: a hangnemek tengelyelvű elrendezését
vizsgálta a Bánk bánban.
Ezután Dalos Anna tudományos
tanácsadó, a Magyar Tudományos Akadémia Doktora, az ELKH BTK Zenetudományi
intézet 20–21. Századi Magyar Zene Archívumának vezetője reflektált az
elhangzott előadásokra, amelynek során tágabb zeneelmélet-történeti és
magyar zenetörténeti távlatból értelmezte és értékelte az előtte szólók
hipotéziseit. Kitért Lendvai Ernő elméletének hazai és nemzetközi
fogadtatására és a teóriában rejlő pedagógiai, zeneszerzői és
zeneelméleti potenciálra, valamint arra, hogy a viták mögött milyen szakmai
háttér bontakozott ki. Elmondása szerint Lendvai munkássága azért is válhatott
„gyanússá”, mert egyes elméletek szerint ideológiailag semleges volt,
másfelől viszont ideológiák kereszttüzében is el szokták helyezni.
Olsvay Endre zeneszerző, a Magyar
Művészeti Akadémia rendes tagja úgy véli, hogy Lendvai Ernő
nagyhatású, szemléletünkre alapvetően kiható, azt formáló
Bartók-elemzéseinek sarokpontjai folyamatos reflexiókra ösztönöznek. Az egyes
jelenségeket, zeneszerzői eszközöket érintő definíciókra és tételes
megállapításokra az évtizedek során – akár kiterjesztett „hatályú” – értelmezés
rakódott rá; némely esetben pedig a kezdetektől meglévő
kérdőjelekkel szembesülünk. Éppen ezért érdemesnek tartotta a
tengelyrendszer funkciós logikájával, vonatkozásaival elkezdeni mindezek
tisztázását. Győrffy István gondolataihoz csatlakozva kiegészítette az
első előadásban foglaltakat, különös figyelemmel a megnevezésekben
rejlő, tartalmat érintő kérdésekre.
Az előadásokat a nap végén kötetlen diszkusszió zárta.