A 80 ÉVE SZÜLETETT SÓLYOM-NAGY SÁNDOR emlékére
Sólyom-Nagy Sándor (prae.hu)
I.
SÓLYOM-NAGY SÁNDOR (1941–2020)
operaénekes, zeneakadémiai tanár, az MZTSZ örökös elnöke (MTI) // Meláth Andrea búcsúja (lfze.hu)
(Parlando
2021/1.)
II.
Hankiss Ilona: Sólyom-Nagy Sándor (1940–2020) (A ’80-as évek) (pdf)
Parlando 2021/2.)
III.
Szenvedélyesen izgalmas ez a
könyv. Olyan szenvedélyes és izgalmas, mint a legjobb operaelőadás,
illetve koncert, vagy amilyen szenvedélyes és izgalmas, amikor Sólyom-Nagy Sándor zenés színpadon vagy koncerten énekel.
A hazai és nemzetközi zenei életünk kiválósága, utazó zenei nagykövetünk olyan
őszinteséggel tárja elénk életének gyökereit (Milyen ember volt az
édesapám és édesanyám?), ágait (a siklósi gyermekkor és búcsú), valamint a
leveleket (pályakezdés), amely már a napló kezdetekor egész egyszerűen
lenyűgözi az olvasót: a történettel való ismerkedést nem lehet abbahagyni.
Pedig az izgalmak a későbbiekben csak tovább fokozódnak (Pofonok, Nincs
megállás, Új fejezet kezdődik, Nehéz évek c. fejezetekben) a szépséges
Epilógusig valahogy úgy, mint az olyan népmesében, amelyben a családi
fészekből hosszú útra induló fiú a történet végén minden nehézségen
keresztül jutva győzedelmeskedik. Sólyom-Nagy
Sándor ilyen népmesei „fiú”, aki a szülői házból hozott tisztaságával,
tehetségével és küzdőképességével szinte minden nehézséget, gondot képes
volt megoldani. Aki így éli az életét, az sok olyan barátot talál,
akik jóban-rosszban mellette vannak. Nem ismerek a memoár irodalomban
olyat, amelyben az „emlékező” ennyire őszintén feltárja a
mindennapjainak történetét, akivel – mint az életben – ennyire együtt tudunk
érezni, sírni-nevetni. S miközben feltárul előttünk egy igaz ember teljes
életútja, megelevenedik az elmúlt három évtized dalszínházi és koncert élete a
maga sokszínűségével, elevenségével, gondjaival, eredményeivel,
amelyből egy felejthetetlenül szép fejezet most már visszavonhatatlanul is
Sólyom-Nagy Sándor élete.
A könyv egyértelműen
megerősített abban, hogy Sólyom-Nagy Sándor az
elmúlt évtizedekben zenei életünk egyik főszereplője volt. Most már
abban is biztos vagyok, hogy csak az a művész tud ennyire sokszínű és
életszerű lenni zenés színpadon, akivel ennyi mindenféle (jó és rossz)
történik az életben, mint ahogy abban is, hogy csak az képes az embert próbáló
gondok leküzdésére is, aki mellett az élet minden pillanatában őszinte
barátok, hálás tanítványok és szerető családtagok állnak.
Az olvasó úgy érzi, mintha Sólyom-Nagy Sándor csak neki mesélne, vallana
életéről. A nyomtatott betűk élő szavakká változnak, a napló
több mint 60 fekete-fehér képe pedig megelevenedik: életre kel az a zenés
színpad és a Művésszel együtt újra átéljük a Magyar Állami Operaház és a
Filharmónia immár történelmet jelentő előadásait, koncertjeit.
Azt mindig is tudtam, hogy Sólyom-Nagy Sándor pompásan mesél, anekdotáz. Az élő
szó betűkké varázslásában méltó alkotótársra talált Mátai
Gyöngyi operaénekes-újságíró személyében. Mátai
Gyöngyinek köszönhető, hogy a Gyökerek, ágak, levelek, Sólyom-Nagy
Sándor örömeinek, bánatainak, betegségének és gyógyulásának a története
élményszerű napló lett.
1999. június 6-án a Magyar Állami Operaház Borisz Godunov előadásán
hallottam legutóbb Sólyom-Nagy Sándort: Varlam szerzetes szerepét énekelte. Kicsattanó életkedv
jellemezte legutóbbi alakítását, a nézőtéren pedig találkoztam a könyv
egyes szereplőivel. Ott izgult férje sikeréért társa, Pogány Imola
zongoraművész, mellettem pedig egykori tanítványa, figyelte Káldi Kiss
András, a fiatal pályatárs, szintén baritonista. S mindez az 1998/99. operaházi
évad egyik legjobb előadásán történt. A szakmai és magánéleti boldogság
egyidejű jelenléte az a kincs, amelyért Sólyom-Nagy
Sándor mindig is küzdött.
Valamennyiünk nevében kívánom, hogy ez a kettős boldogság még nagyon sokáig
legyen Sólyom-Nagy Sándor életének állandó
kísérője az Ő és a Mi örömünkre.
(Holnap
kiadó, Budapest, 1998.)
Zelinka Tamás
(Parlando 1999/3.)