VIDA-KUN ÁRON[1]

 

A nagykanizsai

Farkas Ferenc Zongoratábor és Mesterkurzus -

a klasszikus zongoratanár szemével

 

2021 augusztusban hetedik alkalommal rendezték meg Nagykanizsán a Farkas Ferenc Zongoratábor és mesterkurzust, mely országunk egyik legkiválóbb és legegyedibb eseménye a fiatal zongoristák számára. Az egy hetes kurzus során az ideérkezők nagyszerű tanároktól vettek órákat: a klasszikus órákat a Liszt-díjas zongoraművész-tanár, Eckhardt Gábor, a jazz-improvizáció órákat pedig a Magyar Jazz Szövetség korábbi elnöke, az Erkel-díjas Márkus Tibor tartotta. Az egyéni órák mellett persze sok egyéb program is gazdagította a huszonkét fiatal zongorista napjait.

 

Sorozatom második részében a tábor klasszikus zongora mesterkurzusát vezető Eckhardt Gáborral beszélgetek.

 

Eckhardt Gábor esti előadása

 

- A táborról szóló első beszélgetésben a szervező Novinics Kármen arról mesélt, hogy már Nagykanizsa előtt is létezett a tábor Szombathelyen. Úgy hallottam, hogy Márkus Tiborral együtt már a kezdetektől a kurzus tanára volt. Mennyiben volt különbség a tábor szombathelyi és nagykanizsai évei között?

- Az első tábor létrejöttét egy megrendítően szép gesztusnak köszönhetjük. Szakmai berkekben igen eredményes, nagyszerű tanárnő, Mihalcsics Lászlóné (Bébi néni) emlékét özvegye úgy gondolta megőrizni, hogy egy általa létrehozott alapítvány szervezésében egyhetes nyári mesterkurzust alapít. Mivel Márkus Tibor és Bujdosóné Csáki Edit az ő tanítványai voltak, én pedig személyes jó barátja, adódott az ötlet, legyünk mi a kurzus tanári gárdája. Így indult. Mivel szombathelyi illetőségűek voltak, magától értetődött a tábor helyszínének a kiválasztása. Pont tíz évvel ezelőtt kezdődött.

Három év után szükséges volt új helyszínt keresni, így kerültünk Nagykanizsára. Míg a szombathelyi időszakot az összerázódás, az arculat kialakítása jellemezte, Nagykanizsán már egy kiforrott, jól működő struktúrára lehetett építeni. Míg Szombathelyen a zeneiskolai körülmények megfeleltek, szakmailag minden adott volt, addig Nagykanizsa az egyéb feltételek (szállás, étkezés, szabadidős tevékenységek stb.) terén is az ideális közeget biztosították úgy a jelentkezőknek, mint az őket instruáló tanároknak. Sajnáljuk, hogy nem tudjuk folytatni az együttműködést a Farkas Ferenc Zeneiskolával, de így is csak a hála legmagasabb fokán tudunk köszöntet mondani az iskola vezetésének, dolgozóinak a páratlan lehetőségért, önzetlen segítőkészségükért. Viccesen mondhatnám: új helyszínt keresünk! De ez most komoly, valóban így van.

 

- Mielőtt belemennénk a jövő nehézségeibe, térjünk még egy kicsit vissza a tábor sajátosságaihoz. Ez a tábor mindig augusztus 20-ikát követően kerül megrendezésre, és az Ön növendékei közül is többen vesznek részt rendszeresen rajta. Mint tanár, milyen előnyét látta annak, hogy a tanévkezdés előtt van egy ilyen tábor?

- Úgy érezzük, hogy közvetlen a tanévet megelőzően a tábor kiváló lehetőség a ráhangolódásra, a munkába való visszazökkenésre. Az, hogy egy diák már augusztus végén egy jelentős repertoárral (mindegy, hogy félkész vagy már eljátszható állapotban vannak a darabok) rendelkezik, mindenképpen óriási lendületet képes adni az első félévnek, vagy talán az egész évnek. Egyöntetű tapasztalat, hogy nyár végére már ki is vannak éhezve a diákok a hangszeres órákra: mondjon végre valamit már egy szaktanár! És fordítva is igaz: szeretnék megmutatni, mennyivel jutottak előbbre a nyár folyamán. Ezek a táborok igazi munkatáborok, nyaralni nem jön ide senki. 4-5 óra gyakorlás, napi 2-3 különböző foglalkozás, valamint az esti játékos, kreatív programok igazolják, hogy itt lazsálni nem lehet. Már csak azért sem, mert a többiek kinézik maguk közül az ilyenféléket.

 

Nincs elérhető leírás.

Jazz combo

 

- Miért érzi fontosnak, hogy klasszikus zongorázást tanuló növendékek megismerkedjenek a jazz alapjaival, az improvizációval is?

- Egyrészt én magam nagyon sokra tartom ezt a műfajt, különösen azért az intenzív jelenlétért, ami a minőségi improvizálás alapja, azaz a pillanat kreatív átéléséért. Másrészt rendkívül fontos, hogy a reprodukáló előadóművész ne csak a leírt hangok világában legyen otthonos, képes legyen annak a folyamatnak az átélésére is, amely mindennapi gyakorlata volt azoknak a múltbéli szerzőknek, kiknek műveit nap mint nap játsszuk. Ne csak "muzeális tárgyakat" hozzunk létre a repertoár ki tudja, hányadszori megszólaltatásával, hanem képesek legyünk az adott pillanat, ihlet hatására akár módosítani koncepciónkon.

 

- Mit tart a tábor legfontosabb értékének?

- A hármas egységet: klasszikus, jazz, kreativitás.  Vagyis a klasszikus zenében rejlő szabadság feltárására, a jazzben rejlő kötöttségek feloldására rálelni, közös keretek közé terelni. Talán ez az egyéniség kibontakoztatásának a legkomplexebb útja? És mindez megtetézve a családias hangulatból fakadó csapatszellemmel.

 

 - A sok kiegészítő program közül voltak-e személyes kedvencei az elmúlt években? És ha igen, mik voltak ezek?

- A tábor legnagyobb értékei közé tartoznak a közösségépítő esti programok. Mi, zongoristák meglehetősen individuális muzsikusok vagyunk, sokat tartózkodunk csak a hangszerünk társaságában - egyedül. Szoktuk is mondani, a mi társaságunk a tíz ujjunk. De nekik inkább parancsolunk.

 

Nincs elérhető leírás.

Közösségépítő kirándulás

 

A tábor programjainak fajsúlyos részét képezik az esti "csapatbajnokságok", amelyben az egyéni kreativitásnak egy közösségi közegben kell érvényre jutnia, azaz illeszkednie a csapattársak ötleteihez vagy éppen fordítva: a saját ötletem "nagyszerűségéről" meggyőzni a többieket és ehhez illeszteni a csoport tagjainak invencióit. Az én személyes kedvencem maga, a modell: hogyan tudunk közösen létrehozni, rögtönözni egy alkotást egy adott téma, feladat mentén? Nagy Imre "mókamesterünk" kiapadhatatlan ötletei nyomán számtalan izgalmas, szórakoztató és meglepően ötletes produkciót láthattam, hallhattam az elmúlt hét nagykanizsai tábor során. Ezek mind a tehetségek sokoldalúságáról tanúskodtak. 

 

- Mit gondol a tábor jövőjéről?

- Ebben a pillanatban pesszimistának kellene lennem, hiszen nem tudjuk, jövőre hol hirdethetjük meg? Valójában azonban biztos vagyok benne, hogy a tábor egyedi szakmai kínálata és sokoldalú személyiségformáló ereje a közeljövőben meg fogja találni új fészkét. Már az országhatáron túlról is érdeklődnek a tábor megrendezése iránt. Ha zenei hasonlattal szeretnék élni, azt mondanám, egy kis transzpozíció, új hangnem - és folytatjuk! Ez itt a reklám helye: szívesen fogadunk bármilyen befogadói szándékot, érdeklődést.

Kedves Áron, nagyon köszönöm a lehetőséget, hogy megszólítottja lehettem ennek a beszélgetésnek.

 

- Én köszönöm a lehetőséget.

 

----------------------------------

 

A következő (3.), befejező részben a tábor jazz zongoratanárát, Márkus Tibort, a Magyar Jazz Szövetség korábbi elnökét fogom kérdezni.

 

 

 

 



[1] Vida-Kun Áron 16 esztendős. Viszonylag későn, hét és fél évesen kezdett zongorázni a Tatabányai Erkel Ferenc Zeneiskolában Dezső Mariannánál. Tehetsége hamar megmutatkozott, így most már ötödik esztendeje Eckhardt Gábor zongoraművész és tanár növendéke Budapesten a Tóth Aladár Zeneiskolában. Többször szerepelt korábban a Virtuózok televíziós műsorban, s mára több országos és nemzetközi versenyen ért el első helyezést, szerzett díjakat. Legutóbb a hartfordi (USA Connecticut állam) Chopin Nemzetközi Zongoraversenyen ért el 6. díjat.