Minden út
A szerző
egykori tanárom, az ő vezetésével végeztem a zeneakadémiai
gyakorlótanításokat. Tudok-e vajon objektíve írni róla? Andrea nemcsak
tanított, de végigvittünk közösen egy távoli, ázsiai továbbképző kurzust
is, tanároknak. Azt hiszem, itt ismertük meg igazán egymást. Kiderült, hogy
alapvetően mindenben egyetértünk.
Nemrég megjelent könyvében B. Horváth Andrea most a közel négy
évtizeden át tartó olaszországi útjairól mesél.
Olaszország –
Itália - önmagában az öröm és a kikapcsolódás helye. Ki az, akinek nem a finom
borok, a mediterrán ételek, a mindig sütő nap és a langymeleg tenger jutnak
eszébe róla? No, meg Vivaldi, vagy Verdi, Donizetti, a belcanto
és a muzsika számos jelensége. Nos, mindezekben része volt Andreának számos
útja alkalmával. Jól tette, hogy az elejétől kezdve jegyezte a
történteket. Megőrzött vonatjegyeket, tanmeneteket, a diákok
köszönőleveleit, de a meghívóleveleket és az iratokat is. Mondhatnánk: így
könnyű. Nem hiszem, hogy nagyon könnyű lehetett, hiszen a
bőséggel nehezebb megküzdeni. Horváth Andreának sikerült. Remek
mesélő, magával ragadja olvasóját. Tud a lényegre figyelni amellett, hogy
akár vicces, akár bosszús apróságokba is beavat minket. A fiatal karnagy,
énektanár remekül megtanult olaszul, mindvégig saját szavaival mutatta be a
zenei jelenségeket.
Horváth Andrea
elvitte a déli országba mindazt, amit Szőnyi Erzsébet professzortól és a
Zeneakadémia többi meghatározó jelentőségű tanárától kapott – Kodály
inspirálásával. Az utak 1977-ben kezdődtek és 2015-ig tartottak.
A remek út- és
élmény leírások mellett megismerhetjük Andrea jellegzetes segítségét, azt a
bizonyos fakanalat, amelyet magam is láttam használatban közös utunkon. A
repülőkottaként használható konyhai eszköz a kurzus végén sorsolással
mindig egy tanítvány tulajdonába kerül. „A fakanálra mindig rajzolok egy
mosolygó arcot és a nyakán nemzetiszínű szalag van” – írja.
Szent Ferenc
városában, Assisiben háromszor is járt. Számos kollégát említ, akikkel együtt
is dolgozott.
Ahogyan Kodály
elképzelte, úgy folyt a tanítás. Természetesen a gyakorlatok nagy része Kodály
alkotása, és magyar népdal is szerepelt a tananyagban. De a fiatal tanár mindig
törekedett a helyi, azaz az olasz népdalok felkutatására és használatára. Ezt a
módszert a 60-as évek végétől alkalmazták már Olaszországban,
innentől beszélhetünk ott is néhány helyen a mozgó dó-ról.
Módszertani könyvet is írt a metódus adaptációjához Dal „so-mi”
fino ai classici
(A szó-mi-től a klasszikusokig) címmel, melynek
kiadását több komoly szervezet is támogatta. Hatalmas összefogással készült el
a könyv.
Olyan országban
valósult meg ez a remek és fontos munka, ahol „nincs népzenei
hagyományőrzés, nincs énektanítási koncepció, felépítettség, nem lehet
mire alapozni a zenei ismereteket. Hiába élt a X. században Guido d’Arezzo, elveszett a fonal.” Ám lassan elindult valami,
sokan megtanulták a módszert és sokakhoz eljutott a zenei írás-olvasás
elsajátításának e remek eszköze.
Rendkívül
igényes könyvet tudhat magáénak az, aki hozzájut Horváth Andrea hiánypótló,
szórakoztató műnek sem utolsó könyvéhez. Ki kell emelni a lektor, Köteles
György és a tipográfus, Dobó Nándor kiváló munkáját. Minden oldalon több remek
minőségű, jól elrendezett, vizuális élményt nyújtó fotó vagy ábra is
látható. Mindez azért, hogy a szerzővel tartsunk, még ha a múltba is kell
mennünk vele. Ott vagyunk, énekelünk és tanulunk tőle. A kötet végén az
éttermek, étkezések, a szálláshelyek és az utazások számos mizériáját,
érdekességét és élményét is megosztja velünk, valamint a különösen kedves
vatikáni látogatását.
B. Horváth
Andrea életútja akkor is teljes lenne, ha csak a Fazekas Gimnázium gyakorlatvezető
tanári munkáját és az Andor Ilona Baráti Társaság Nőikarának vezetését vennénk
figyelembe. Ám ezek mellett egy hatalmas nemzetközi karriert is magáénak
tudhat. Emellett jelenleg a Magyar Kodály Társaság társelnöke – megérdemelten.
Andrea élete egyenes úton halad, hiszen végig egy a cél és egy a módszer. Hogy
emellett remekül is érezte magát a világ megismerésekor, az külön öröm! Vagy
másként: „misszió – passzió” – ahogyan Szőnyi Erzsébet fogalmazott egy
levelezőlapon.
Marcus Valerius Martialis római
költő kétezer éves bölcsességével indul a könyv, amelynek megismerését
szívből ajánlom mindenkinek: „Kétszeres életet él, kinek a múltba néznie
öröm.”
Dr. Fehér Anikó