Szerepcserés ajándékok
Két kötet válogatás Balázs Árpád kórusműveiből
Mindkét
címlap belső oldalán ugyanaz a mondat szerepel: Megjelent BALÁZS ÁRPÁD 85.
születésnapja alkalmából. Álmélkodik a szerzőt ismerő, nehezen térve
napirendre az idő könyörtelen múlása felett: Mennyi?!
Gyors kontrolláló utánjárást követően elismerés a kiadónak: időben
tervezték az ajándékot, kikerült a nyomdából már az „aktualitás” előtt – a
kerekszámú évfordulóra 2022. október 1-jén kerül sor (nem mellesleg a Zene
Világnapján). A köszöntéshez csatlakozik jelen írás is, mely az október 1-jei
lapzártát követően lesz olvasható.
https://www.kotta.info/hu/product/15200/BALAZS-ARPAD-Valogatott-vegyeskarok
https://www.kotta.info/hu/product/15201/BALAZS-ARPAD-Valogatott-gyermek-es-egynemukarok
(Editio Musica Budapest, Z.
15 200 és Z. 15 201)
„Válogatott
vegyeskarok”, valamint „Válogatott gyermek- és egyneműkarok” kaptak új
megjelenést – de legalább annyira fontos a másik szempont: a potenciális
felhasználók jutottak könnyen hozzáférhetően értékes énekelnivalóhoz. Az
ajándékok ajándéka persze az lesz, ha minél több együttes által, minél
gyakrabban felcsendülnek a kórusművek – egyként örömére szerzőnek és
előadóknak.
Nem
kerül ki (voltaképp teljesen mindegy), kinek a munkája a válogatás.
Vélhetőleg részt vállalt belőle az Ajánlást író Kertész Attila (c.
egyetemi docens, Liszt Ferenc-díjas karnagy, a Magyar Kodály Társaság elnöke),
és feltételezhetően a jubiláló tudtával készült:
AJÁNLÁS
Balázs
Árpád 85. születésnapja tiszteletére gazdag kórusműterméséből ad
közre kétkötetnyi válogatást az Universal Music
Publishing Editio Musica
Budapest Kft.
Szeretett Mestere, Farkas Ferenc mondta róla egyik szerzői
estjét bevezetve, hogy „a művészi igény” vezérli, bármit is komponál.
Kodály
Zoltán 1953. július 13-án hallotta a tizenötéves Balázs Árpád Hajnali
köszöntőjét s küldte őt az első ének-zenei tankönyvek
szerzőihez. Haláláig nyomon követte a fiatal komponista munkásságát,
például ő ajánlotta dr. Péczely Lászlóné Sárika
Néni pécsi ének-zene tagozatos iskolájának a Tavaszlesen
c. gyermekkantáta bemutatását. (Ez Szesztay Zsolt
dirigálásával meg is történt.)
Már
ifjú zeneszerzőként is aktívan benne élt a magyar és nemzetközi
kóruséletben. Megérezte és tudatosan alkalmazta az énekelhetőség
alapelveit, az éneklő közösségek érthető zenei nyelvén beszélt.
Jelentős költők inspirálták különböző nehézségi fokú művek
komponálására a kánonoktól a nagyívű kórusfreskókig. Kórusaim élén én is
vezényeltem ezekből több művet, de olyan sikereket hozó alkotást is,
amely terjedelmi okokból nem kerül(hetet)t a
kötetekbe.
Balázs
Árpád nemzedékének kiemelkedő alkotója s nemcsak kis hazánkban ismerik,
éneklik: művei európai énekkarok kottatárában éppen úgy megtalálhatók,
mint az Amerika Egyesült Államokban vagy Japánban és Kínában. A kiválóbb
egyetemi kórusok műsorán leginkább a szöveg nélküli, komoly felkészülést
igénylő Memento szerepel, Rómában pl.
Lina Penzi a Nemzeti Táncakadémia igazgatója
készített nagysikerű koreográfiát az öttételes Memento-szvithez.
Ugyancsak az „Örök Városban” Pablo Colino, a Szent
Péter Bazilika kórusának igazgató-karnagya mutatta be a Madrigaleszket
VI. Pál pápának. A norvég iskolák a Hajnali
köszöntővel (Morgengry) kezdik a
napot, s ez csak néhány példa a művek világjárásáról.
Egyébként,
szimbolikusnak érzem, hogy az új Magyar Zene Háza megnyitóján az Operaház
gyermekkara egy-egy Kodály és Balázs-művet szólaltatott meg. Természetesen
a már-már ikonikussá váló Bodzavirágot. (Ez a kórusmű segítette
Oscar díjhoz 2017-ben a Mindenki c. magyar filmet, s melyet iskolás és óvodás
korú kis unokáim ma is slágerként fújnak.)
A
fentebb említett művek mind szerepelnek a most megjelent
kóruskönyvekben. Azonban jó néhány darab
még külön méltatást érdemelne, mint a Lantos Rezső-Lantos Edit házaspár
keze alá írt Négy őszi vázlat, benne a varázslatos harmóniákkal
tündöklő Pillanat, a családi titkokat is őrző Virágim,
virágim és a drámai mondanivalójú Magyar! Hajnal hasad!.
Balázs
Árpád kompozíciós technikája sajátos, összetéveszthetetlen másokéval. A jól
énekelhető „szélső-belső”, egymást ölelő szólamok
fűzére, a lineáris gondolkodás Palestrinától Kodály közvetítésével jutott
el hozzá. A szerző a kodályi
szellemiség erejével - Farkas Ferenc kiváló iskoláján nevelkedve, Hacsaturján
és Petrassi mesterkurzusain szerezve tapasztalatokat
-, életművével jelentősen hozzájárult az értéket jelentő magyar
vokális kultúra gyarapításához, hazai és nemzetközi sikereihez.
Megköszönve
a Kiadó nagyvonalú születésnapi gesztusát szívből ajánlom minden
karnagynak és kórusnak ezt a nagyszerű két kötetet.
Meggyőződésem, hogy segít tovább építeni az eddigi repertoárt.
Kertész Attila c. egyetemi
docens,
Liszt Ferenc-díjas
karnagy, a Magyar Kodály Társaság elnöke
Van
annyira homo ludens Balázs Árpád, hogy örömforrásnak tekintse a
kiadvány-tervet, a tartalom kialakítását és a tényleges megjelenést –
gazdagabban rétegezett így az ajándék, mint ha csupán kész tény elé állítva
kellene meglepődnie az új kiadványok kézhezvételekor.
Elsőként
a gyermek- és egyneműkarok kottáját vettem kézbe – kellemes-nosztalgikus
múltidézésként. A ’70-es években, még zeneakadémistaként kerültem a Magyar
Rádió Ifjúsági Osztályára, a Bónis Ferenc vezette zenei szerkesztőségbe.
Ott találkoztam először Balázs Árpáddal, aki rendszeres vendég volt mind
az Éneklő Ifjúságot szerkesztő Vogel
Máriánál (diákként együtt énekeltek a zeneakadémia diákkórusában), mind pedig
Bónis Ferencnél, aki jó érzékkel delegálta rendszeresen Balázs Árpád
gyermekkórusait az OIRT (Rádió- és Televízió-társaságok Nemzetközi Szervezete
szerzői versenyeire. Hol pályaművet hozott, hol a sikernek
együtt-örülni jött, máskor rádiófelvételre hozott műveket, avagy a
felvételeket hallgatta meg. Első látásra kórusszerzőként könyveltem
el, de hamar új információkkal gazdagodhattam, hiszen a fiatal-középkorú
szerző többrendbélien aktív részese volt a zenei
közéletnek.
Az
évek-évtizedek folyamán eme tevékenységeit alaposabban megismerve általános
személyiségjegyeként, mondhatni habitusának alaptulajdonságaként a lelkes
aktivitását tekintettem megkülönböztető jegynek a muzsikus-társadalomban.
És amikor hosszú szünet után a papíron nyugdíjas-korú szerzővel
találkoztam, örömmel tapasztaltam, hogy „semmit sem változott”.
A
tehetséghez „könnyű kéz” járult – és mellé igényesség, minőség-érzék.
És műveit áthatja az élmény, amelynek megosztásáért születtek. Minden
bizonnyal „szereti” a kompozícióit, éspedig nem a tulajdonlás okán, hanem
azért, mert szeretnivalóra formálta őket. És ez a szerethetőség
biztosította – és remélhetőleg biztosítja is – a kisebb-nagyobb darabok,
köztük nagyléptékű kompozíciók népszerűségét.
Az
is ritka, hogy szinte egyenlőségjelet lehet tenni szerző és (élet)műve közé – a problémátlan (ám sohasem
gagyi-egyszerű) megszólaltathatóság a kompozíciók alaposabb-értőbb
megismerését teszi lehetővé, ezáltal szinte közvetlen kapcsolatot a
szerzővel. Persze, a műhelytitkok felfedhetetlenek, miként nehéz
lenne tételesen kimutatni a zsenialitás-mozzanatokat bármely szerző
műveiben – szerencsére ilyen szándékok-tervek aligha foglalkoztathatják
azokat, akik a darabok megszólaltatására vállalkoznak.
Ez
a vállalkozás mindig örömteljes: a buktató-mentes terepen
szabadon bontakozik ki a zenei érzék, az igyekezet a dallamok arányos-szép
megformálására, a szerkezetek (néha magas mesterségbeli tudásról tanúskodó
kánonok) követésére, a harmóniafordulatokban való gyönyörködésre. Ha úgy
tetszik, igényességre „neveli” az előadókat.
És
mindehhez járul a kórusműveknél a szöveg-kapcsolat; mindenkor „jól
mondható”, tehát kötelező érvénnyel értelmesen előadandó minden
kisebb-nagyobb fordulat, nemcsak a hangzók artikulálásával, hanem a
hangzó-karakterek kiélésével, s nem utolsó sorban: az érzelmi-hangulati
tartalom visszaadásával. Balázs Árpád (csakúgy, mint egykori mestere, Farkas
Ferenc) széleskörű irodalom-ismerettel rendelkezik, és jó érzékkel veszi
észre az „énekelhetőség” kritériumait. Biztos ízléssel válogat a magyar és
a világirodalomból egyaránt – és tiszteletreméltó nemzeti érzéssel a magyar
nyelvű kórusirodalom gazdagítását vállalja, azzal együtt, hogy ezzel kihívást
támaszt az idegen anyanyelvű előadókkal szemben.
Szeretettel
lapozom a gyermekkari kottát – hangképeket idéznek az egykor oly gyakran
hallható (egyszersmind gyakran, különböző együttesek által
megszólaltatott) kórusok. A válogatásban a legrövidebbek egyetlen oldalon
elférnek, zsánerdarabok, kedves miniatűrök – és legterjedelmesebbként
helyet kapott a válogatásban a frappáns Kis zenei ABC is, ami minden
éneklő (zenetanuló) gyereket játékos zenetanításban részesít. Kár lenne
kihagyni:
Az
egyneműkarok a gyermekkarok idősebb testvérei – és tovább népesedik a
kóruscsalád a vegyeskari kötettel, amatőr énekkarok által is
megszólaltatható, komoly és tartalmas tételekkel, ciklusokkal. Ez utóbbiak még
inkább pódiumra kívánkoznak.
Mint
a gyűjteményes kóruskiadványok legtöbbjében, ezúttal sem „egységes” a
kottakép – ez azonban semmiféle hátránnyal nem jár, hiszen amúgy sem
„végigéneklésre” szánt kottáról van szó, ráadásul eléggé nem értékelhető
módon valamennyi mű kottája jól olvasható.
A
szerző megtette a magáét a komponálással – a kiadó e gyűjteményekkel
könnyen hozzáférhető, értékes énekelnivalót biztosít. Most már az
énekegyütteseken a sor, hogy a kórusok megtanulásával, mind gyakoribb
megszólaltatásával csatlakozzanak a köszöntőkhöz. És nemcsak kerek számú
évfordulókon, hanem jókedvű ünneppé varázsolva akár a hétköznapokat is.
Fittler
Katalin
Farkas Ferenc tanár
úr a tanítványai között a 80. születésnapján.
Ülnek: Petrovics
Emil és Szokolay Sándor.
Állnak: Kurtág György, Durkó Zsolt,
Dalos László, Kocsár Miklós, Balázs Árpád és Kalmár László (1985)