Annie Fischer Rarities[1]
– ritka felvételek
A
Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetem Baráti Köre kerekszámú évfordulóra,
Fischer Annie (1914–1995) halálának 25. évfordulójára tervezte megjelentetni ezt
az ünnepi kiadványt, melynek megjelenését a pandémia
késleltette. De a különleges vállalkozást végülis siker koronázta – a 6
CD-korongot tartalmazó album egyidőben került bemutatásra azzal a
DVD-albummal, amely a Magyar Televízió archívumának koncert-képanyagát teszi
közzé (Annie Fischer on
Screen DVD BOX). 2022.
május 28-án a Zeneakadémia Solti Termét zsúfolásig megtöltötték az
emlékidézésre vágyók, muzsikusok és zenerajongók, akiknek többsége még
személyesen hallhatta a korszakos jelentőségű zongoraművész
játékát.
A
hat korongon hallható felvételek közül négy az MTVA archívumának kincse,
kettő anyaga pedig Fischer Annie hagyatékából származik. Szólistaként,
zongoraversenyek magánszólamának előadójaként, valamint kamaramuzsikusként
hallhatjuk játékát – ez utóbbi minőségnek ritkaság-értéke is van. Ráadásul
– miként ezzel a szerkesztők (Dr. Batta András és Dr. Székely György)
gondosan „elszámoltak” a kísérőszövegben – olyan művek is helyet
kaptak a válogatásban, amelyekből korábban nem publikáltak felvételt
Fischer Annie-val. De az ilyesfajta ritkaság-érték
elsősorban a gyűjtők számára érdekes! Az viszont már népesebb
zenerajongó-tábort érint, hogy egyazon zongoraversenyt (Mozart K. 503-as C-dúr
versenyművét) azonos szólistával (ráadásul Fischer Annie-val!),
ám két különböző zenekarral hallhatunk. Érdekes és tanulságos a két
interpretáció azonosság-jegyeinek és sajátosságainak feltérképezése – a
szólista játékában pedig észrevenni, hogy milyen érzékenyen reagál zenekari
szólisták kiemelkedő teljesítményére (ez a többi
zongoraverseny-felvételnél is megfigyelhető).
A
gyűjtőket minden bizonnyal elszomorítja az ismertetőfüzet
hátoldalán olvasható információ: Kereskedelmi forgalomba nem kerül!
És
éppen ez az, amiért fokozott mértékben indokolt a „figyelemfelhívás” – nehogy
elkerülje az érdeklődők figyelmét ez az élmény-kincstár!
A
válogatásban szereplő legkorábbi felvétel 1949-ből való, Beethoven
két szonátáját (F-dúr: Tavaszi és A-dúr: Kreutzer) Zathureczky Edével
szólaltatja meg.
1957-ben
az Erkel Színházban a Magyar Rádió Szimfonikus Zenekarával, Lukács Ervin
vezényletével játszotta Brahms: B-dúr zongoraversenyét.
J.
S. Bach: g-moll angol szvitje különleges csemege, feltehetőleg gyakorlás
otthoni felvétele (Fischer Annie-val nem került
megörökítésre szólómű Bachtól) – időben az 1960-as évekre tehető
a felvétel, tehát nem tudhatjuk, Tóth Aladár életében készült, avagy halálát
követően.
Minden
bizonnyal még 1968 október 18-a előtt került sor a szólóestre Canberrában,
melynek műsorából egy szűk órányit idéz a válogatás (Haydn: f-moll
andante és variációk, Beethoven: Esz-dúr szonáta Op. 31, No
3, Schumann: Szimfonikus etűdök, Chopin: cisz-moll noktürn).
Az
egyéves előadóművészi hallgatást követően, 1969-ben külföldön
lépett pódiumra Mozart C-dúr zongoraversenyének a már említett két
előadásával (a Hilversum Rádió Zenekarral, a
karmester személyéről nincs adat, valamint Herbert Blomstedt
vezényletével a Stockholmi Királyi Filharmonikus Zenekarral).
1971-ből
való három Mendelssohn-darab rádiófelvétele, és Schubert A-dúr
zongoraötösének koncertfelvétele (a Tátrai Vonósnégyessel).
1973-as
Erkel Színházbeli hangversenyt elevenít fel két további zongoraverseny (Mozart
másik C-dúr zongoraversenye, a K. 415/387b, valamint Chopin f-moll koncertje),
a Magyar Állami Hangversenyzenekar közreműködésével, Erdélyi Miklós
vezényletével.
Az
összeállítás legkésőbbi darabja Schumann: Esz-dúr zongoraötöse a Bartók
Vonósnégyessel, 1975-ből.
Remélhetőleg
még szép számmal élnek olyanok, akik az utóbbiakat személyes élményként
élhették meg. Nekik nosztalgikus emlék-idézés is a műsor(számok)
újra hallgatása, túl a jelen idejű élményen, amelynek a hatása alól aligha
vonhatja ki magát bárki.
A fiatal
generációknak: interpretációtörténeti adalékok, és értékes zenei anyag ahhoz,
hogy a reprtoárdarabokat egy jelentős
művész-személyiség tolmácsolásában meghallgatva, olyan analitikus
zenehallgatásra vállalkozzanak, amikor az előadásból többlethez jussanak a
műértést illetően.
Valamennyi
műsorszám méltó az érdeklődésre – remélhetőleg ez a
figyelemfelkeltés is hozzájárul ahhoz, hogy értékének megfelelő helyre
kerüljön a zenekedvelők élménygyűjteményében.
Fittler Katalin