Gál Márta
Kraszna Tanár
Úr – emlékkönyv – előzetes
Kraszna
László
(Snétberger Zenei
Tehetség Központ)
Férjemről,
Kraszna Lászlóról írt emlékkönyvem egy sikeres pedagógiai pályafutás dokumentuma.
Kraszna László (1947–2020) klarinét művésztanár a Magyar Állami
Hangversenyzenekarban (ma Nemzeti Filharmonikusok) végzett munkája mellett a
Budapesti Bartók Béla Zeneművészeti Szakközépiskola (közismert nevén
konzi) elismert tanára volt. Hosszú tanári pályafutása alatt jobbnál jobb
muzsikusok kerültek ki a keze alól, akik mára szólisták, hazai és külföldi
zenekarok tagjai, karmesterek, zeneszerzők, tanárok. Közülük beszélgettem
néhányukkal, akik változatos, színes, lelkes, elismerő szavakkal beszéltek
arról, hogy milyen hatással volt rájuk Kraszna Tanár úr szakmai és emberi
szempontból. Felelevenítették azt a jótékony, baráti, családias légkört, amiben
a tanítás folyt. Minden beszélgetés egy portré, őszinte megnyilvánulás
önmagukról, tanárukról, a hozzá való kapcsolatukról, konzis éveik
értékeiről, színességéről. A lényeg pedig a szeretet, a tisztelet, a
szakmai és emberi elismerés és hála.
Könyvem második
része 2020 után született. A volt tanítványok, kollégák, barátok itteni
emlékezéseit a visszavonhatatlanság, a gyász, a fájdalom érzése hatja át.
Fontos, tanulságos olvasmány lehet, különösen a fiatalok számára, hogy Kraszna
Tanár úr egyedülálló, példamutató zenei, pedagógiai és emberi pályafutását
megismerve megtapasztalják, hogy ma is vannak (bár sajnos kihalóban)
alapvető erkölcsi értékeket hordozó, és átadni tudó pedagógus példaképek.
Remélem, hamarosan megjelenik a könyv, melyet a Snétberger Tehetségközpont
támogat.
Addig is
előzetesen ollóztam belőle néhány jellegzetes idézetet Kraszna Tanár
úr volt növendékeivel és a vele leghosszabb ideig együtt dolgozó
zongorakísérőjével folytatott beszélgetéseimből:
Kraszna
László
(Bartók
Béla Zeneművészeti Szakgimnázium)
Az első
órán mindenkinek elmondja Laci a fúvós hangszer légzéstechnikájának az
alapjait. Maximális hangsúlyt fektet a légzésre. Az a vesszőparipája, hogy
minden levegőmolekulából zenei hangnak kell születni. … „ha
csak két hang is áll egymás után, az már dallam. Képzeld el, hogy dallamot
játszol!” És avval is foglalkozott, hogy az etűdökben is dallamvonulat
legyen.
Nekem minden
szava szent volt az első perctől kezdve. Az nem lehetett, hogy ne
csináljam meg, amit ő mond!
Varga
István – klarinétművész, egyetemi tanár
Tanításában
össze tudta egyeztetni a kottahűség iránti igényt, a precizitást és a
zenélés szabadságát, oldottságát. Nem direkt módon mondta, hogy ezt most
szabadon játszd, hanem elénekelte, megmutatta, vagy egy gesztussal segített.
Elképzeltette velünk, hogy énekesek vagyunk; vajon egy énekes, hogy énekelné el
ezt a frázist, dallamívet?
Számomra a Tanár
úr mindig egy emberi és művészi példakép. Nála mindig megtaláltam azt az
egységet, ami az ember és a zene kapcsolatában elengedhetetlenül szükséges, ez
pedig a művészi alázat.
Karosi
Bálint – klarinét- és orgonaművész, zeneszerző
…akkor döbbentem
rá, hogy nem elég eldöntenem, hogy többet fogok gyakorolni, hanem emberi
értékrendet kell kialakítani, egy olyan emberi hozzáállást, ami egész életemen
végigkísér. Ez a felismerés pedig annak a következménye, hogy Tanát úr olyan
szinten bánt velem emberileg, hogy arról csak szuperlatívuszokban lehet
beszélni.
…Kraszna Tanár
úrtól soha nem hallottunk egy hangos szót, soha nem bántotta meg érzékeny
lelkünket, nem rombolta le önérzetünket.
Szepesi Bence – klarinét- és szaxofonművész
Kraszna Tanár
úrral sokat beszélgettünk a gyakorlás módjáról: „Miért nem megy? Hogyan gyakoroltál? Gyakoroltad-e a darab legnehezebb
részét a környezetéből kiszakítva? Mert amíg a legnehezebb részt nem
tudod, hiába megy már a többi rész! Miért kezded ilyen gyors tempóban, ha még a
legnehezebb részt nem tudod ilyen gyorsan eljátszani?” Ezeket a dolgokat átrágtuk többször.
Papp
Márton – klarinétművész, tanár
Tanár úrnak volt
egy mondása, ami szinte szállóigévé vált. Amikor nem készültünk fel eléggé az
etűdös órára, hiába próbáltuk bizonyítani, hogy gyakoroltunk, mindig azt
mondta: „Amikor ti kiléptek a kollégium
kapuján, és elindultok a konzi felé, én már akkor tudom, hogy mennyit
készültetek a mai órára.” Nem tudtunk soha túljárni az eszén!
Rumi
Balázs – klarinétművész, tanár
Lacinak a
tanítás terén elért eredményeinek elsődleges oka születési adottsága; mint
hogy abszolút hallása van, muzikális, tehetséges, amit aztán továbbfejlesztett.
Fantasztikus pedagógiai érzéke van, és azonnal kapcsolatot tud teremteni a
növendékekkel. Van egy ritka képessége, amiért a növendékek szeretik,
gyakorolnak az ő kedvéért, visszajárnak hozzá, nagyon szívesen emlékeznek
rá. …Sokan respektálják, mind a tanár kollégák, mind a muzsikusok körében
elismerik. Tekintély a szakmában. Én azt mondom, hogy ő a legjobb klarinéttanár
az országban. Alkalmas lenne akár a Zeneakadémián is tanítani…
Gyulai
Endre – klarinétművész, tanár
… ezzel a
végtelenül kedves, szelíd, pozitív jelenlétével rá tudja venni a növendékeit
arra, hogy gyakoroljanak, dolgozzanak és sikereket érjenek el. Nem azért
gyakorolnak és tanulnak a tanítványai, mert félnek a tanártól, vagy attól, hogy
mi történik az órán, hanem azért, mert Lacinak nem is lehet rosszul játszani,
ilyet vele nem tesznek.
…Nagyon
természetes légzést, természetes klarinétozást tanít, ami a beszédhez,
énekléshez hasonlítható. Olyan természetes jártasságot tanít a hangszeren, ami
mentes mindenfajta görcstől és feszüléstől. Ez eredményezi azt a
gyönyörűséges, kerek, puha, selymes, magvas hangot, ami az ideális
klarinétozáshoz szükséges.
Most, hogy már
világlátottabb vagyok, kísértem, tanítottam, koncerteztem un. nagy nevekkel
Németországban, Svájcban, állíthatom, hogy Laci, akárhová kerülne, bárhol a
világmezőnyben, mint sztártanár taníthatna, akihez özönlöttek volna a
növendékek. Ha ő ugyanezt a munkát másutt végzi, világhírű lett
volna.
Wollmann Mira – zongora korrepetítor
Tanár úr
világszínvonalúan klarinétozott, valamint hihetetlen és egyben ritka képességekkel
volt megáldva, ami a pedagógiát illeti. Nem csupán a szakmai tudásra gondolok,
hanem egyfajta megérzőképességre, ami rendkívül keveseknek adatik meg a
Föld nevű bolygón. Hatodik érzékét azon tények is bizonyítják, hogy
tanítványai hatalmas sikereket értek és érnek el nem csak hazánkban, de
világszerte is. Szakmai renoméjának eredményeképpen megkérdőjelezhetetlen
a zsenialitása, azonban legnagyobb titka mindig is a szívéből és a
személyéből fakadt. Vele kapcsolatos gondolataimat, ha most egy rövid mondatban
kéne összefoglalnom, akkor ezt mondanám:
Laci bácsi volt
a megtestesült JÓSÁG.
Oláh
Márton – klarinétművész, tanár
Függelék:
Kraszna László növendékeinek
felvételeiből
(2016-2017)
Eszenyi
Zsombor Dániel (13 éves) – klarinét és Kovács Kálmán – zongora
(A felvétel 2016. júniusban készült)
Tomcic Roland - Eszenyi Zsombor: Mendelssohn
- Bartholdy: f-moll koncert darab 2 klarinétra op.113 (8:26)
Tomcic Roland és Eszenyi Zsombor (klarinét,
valamint a Budapesti Vonósok (főpróba)
Vezényel: Kovács Zoltán
(2017.05.27.)
Zongorán
kísér: Lejtényi Ágnes
A
felvétel 2017 júniusában készült.