125 ÉVE SZÜLETETT
Széll
György (George Szell)
(Budapest, 1897. június
7., Budapest – Cleveland (USA), 1970. július 30.)
George Szell and the Cleveland Orchestra
(vaimusic.com) (2:54)
L. van
Beethoven: VII., A-dúr szimfóniájának II. tételét próbálja Széll György-részlet
Richard Strauss:Till Eulenspiegel vidám
csínyjei Op.28 (11:24)
Karmester, zeneszerző, zongoraművész. Széll György
(George Szell) szüleivel hároméves korában költözik Bécsbe. Itt Eusebius
Mandyczewskinél, majd Lipcsében Max Regernél tanult zeneszerzést és
zenetudományt. 1908-tól Münchenben, Bécsben és Londonban műveivel és
zongorajátékával kimagasló sikereket aratott. 1914-től vezényelt
rendszeresen Berlinben, ahol a következő évben a Berlini Királyi Operaház
karnagyává nevezték ki.
Richard Strauss ajánlatára a Strassburgi Városi
Színházhoz hívták meg karmesternek (1917–19). 1919-ben a Prágai Német
Színházhoz szerződött, majd Darmstadtban működött. 1922-től
Düsseldorfban vállalt állást, később ismét Berlinbe költözött (1924). Itt
1929-ig az Állami Operaház első karnagya volt, ezenkívül a Berlini
Zeneművészeti Főiskolán tanított. 1930-ban újból Prágába
szerződött, ahol nem csak a Német Színházban vállalt szerződést,
hanem a Német Zene- és Képzőművészeti Főiskolán is tanított.
1932-től Nyugat-Európában rendszeresen vállalt vendégszerepléseket.
Glasgow-ban a Scottish Philharmony vezető karnagya lett (1937), emellett
néhány koncertet vállalt Hágában a Residentie Orkest élén.
1939-ben az Egyesült Államokba költözött, ahol Toscanini volt
segítségére. 1942-1946 között a Metropolitan Opera, 1943-1956 között a New
York-i Filharmonikusok állandó vendégkarnagya. 1946-tól haláláig a Cleveland
Orchestra főzeneigazgatója; az együttest világhírnévre emelte. Európában
1954-ben vendégszerepelt ismét, ahol a Salzburgi Ünnepi Játékok keretében Rolf
Liebermann Penelopé című operáját, 1957-ben ugyanitt Liebermann Nők
iskolája című operáját mutatta be. 1958-tól ismét állandó vendégként
szerepelt a New York-i Filharmonikusoknál, ahol a művészeti vezető
címet is elnyerte.
Élete utolsó évében az Amszterdami Concertgebouw
művészeti vezetője volt. Több egyetem díszdoktorává avatta; 1963-ban
elnyerte az Order of the British Empire kitüntetést.
Az első nagy magyar karmester-generációnak (Reiner,
Szenkár, Fleischer, Széll, Doráti) talán legnagyobb képviselője.
Elsősorban a nagy osztrák-német klasszikus-romantikus szimfonikus
repertoár világklasszis interpretálója. Szigoráról, aprólékos és kemény
próbáiról legendák szólnak.
Főbb művei: Variációk saját témára
(1916); Lírikus nyitány (1920); kamaraművek, zongoraművek stb.