ÉLŐ ZONGORATANÍTÁS
„Nem módszerem van, alapelveim vannak
és az alapelveket alkalmazom"
Péter Miklós beszélgetése a „Két világrész – Európa –
Amerika – tanára Varró Margit" c. könyvéről és létrejöttéről a
szerkesztővel és közreadóval, Ábrahám Mariannal
Péter Miklós: A könyvet kézbevéve
mindenkinek az az első benyomása, hogy
alapvető zongorapedagógiai, sőt — nyugodtan mondhatjuk —
alapvető zenepedagógiai művet tart a kezében. Amilyen örvendetes,
hogy Varró Margit, akinek életműve keresztmetszetét adja a könyv,
nemzetközileg ismert és elismert, mondhatnánk világhírű zenepedagógus,
annyira sajnálatos, hogy a magyar zene- és zongorapedagógiában még mindig nem
nyert általános ismertséget és elismertséget. Ezt az életművet pedig
minden magyar zenetanárnak ismernie kellene. Éppen ezért tartom rendkívül nagy
jelentőségűnek, hogy sikerült e kötetet megalkotni és megjelentetni.
Hogy ez hatalmas munkát jelentett, az magából a kötetből is nyilvánvaló.
Ezért első kérdésem: mi volt az indíték, mi adott ehhez erőt és hogyan
sikerült mindez: a hatalmas anyag összegyűjtése Európából és Amerikából,
annak válogatása, szerkesztése, fordítása, majd kiadása — ami többnyelvű
kiadványról lévén szó, nyilván jóval meghaladta egy csak magyar nyelvű
könyv szerkesztői és kiadói feladat — nagyságát, nem is beszélve a
szükséges és elvégzett fordítói munkáról.
Ábrahám Mariann: Valóban hihetetlenül sok munka
és előre nem látható nehézség leküzdése árán jött létre a könyv. Úgy tudom
csak magyarázni, hogy néhány felejthetetlen élménnyel találkoztam és ezek
hatalmas erővel kényszerítettek a munkára. Magam is kutatom és
csodálkozom, honnan jött ez az erő tulajdonképpen. Mert ez az erő
„kényszerített" arra, hogy éveken keresztül megszállottan foglakozzak a
témával és dolgozzak a könyvön. Meggyőződésemmé vált ugyanis, hogy
elsősorban a magyar muzsikusoknak és zenepedagógusoknak, de ezen
túlmenően a nemzetközi zenepedagógiai közvéleménynek is meg kell adni a
lehetőséget, hogy megismerjék Varró Margit zenepedagógiai és zenepszichológiai
műveit és munkásságát, melynek értékét világhírű zeneszerzők és
előadóművészek éppúgy elismerték, mint egykori tanítványai és
kollégái. Igen örvendetes, hogy 1989-ben a Zeneműkiadó Vállalat újra
kiadta „Zongoratanítás és zenei nevelés" c. könyvét, 1981-ben pedig „Tanulmányok,
előadások, visszaemlékezések" c, kötetét, így valamelyest ismertebbé
vált munkássága.
P.M.: Élményeket említett. Felsorolná a legfontosabbakat
ezek közül?
Á.M.: Az alapvető élmény Varró Margit egyéniségének,
személyiségének és tanításának még közvetetten, nemzedékeken át is elevenen
ható sugárzása. Senki sem tudta kivonni magát ennek hatása alól, akinek
megadatott, hogy bűvkörébe kerüljön . A mi
számunkra és az én számomra ezt először és elsősorban Máthé Miklósné,
az utóbbi évtizedek magyar zongorista és zongoratanári generációi számára
„Máthé Klári néni"-ként fogalommá vált nagy
zongorapedagógus személye és tanítása közvetítette. (ő sohasem csinált
titkot abból, hogy mennyit merített Varró Margit tanításából és gyakorlatából,
akivel közvetlenül együtt dolgozott egészen külföldre távoztáig.
Meghökkentő volt, hogy Klári néni mennyivel jobban meg tudta találni a
hibák kijavításához vezető utat – beleértve a növendékekkel való
bánásmódot és hangnemet – mint sok kiváló zongoraművész tanárunk, akiknek
talán a pedagógiai – pszichológiai felkészültsége nem olyan adekvát, nem olyan
egyenlő súlyú a zongoratechnikai felkészültséggel, mint az Varró Margitnál
vagy Máthé Klári néninél volt. Úgy tűnik, hogy az a fajta
tekintélyelvűségen alapuló – Varró Margit által egyenesen basáskodónak
titulált — tanítási mód, amely Varró Margit tanúsága szerint pl. Szendy Árpád tanítását jellemezte, még ma is igen, sok
helyen felbukkan alsó-, közép- és felsősfokú tanításunkban egyaránt.
Félreértések elkerülésére megemlítem, hogy nem a tanár egyéni
tekintélyéről van szó, hanem arról a kioktató jellegű, deklaratív
tanítási módról, amely nem veszi kellően figyelembe a növendék
lelkialkatát és nem ismeri el és be a tanári tévedés okozta károkat. Ez a
másik, negatív élmény az, ami ugyancsak elementáris erővel késztetett
arra, hogy mindent megtegyek annak érdekében: minél többen ismerjék
meg és lehetőleg használják fel, kövessék azt a zenepedagógiai alapelvet
és gyakorlatot, amit Varró Margit fejtett ki és képviselt. Ezt hétköznapi nyelven
úgy fogalmazhatnánk meg a legegyszerűbben, hogy a zene és a
zongoratechnika mellett legalább annyira fontos a növendék reagálásának,
képességeinek és egyéniségének, vagyis lélektani típusának figyelembevétele a
tanítás során, mint az előbbieké, méghozzá életkortól függetlenül:
Tudományos nyelven és elvi síkon pedig ez azt jelenti, hogy a zenepedagógus
képzése során hasonló súlyt kell kapjon a
pszichológiai felkészítés, minta zenei-technikai. Varró Margit gyakorlatából
egyértelműen következik az is, hogy elengedhetetlen a növendékek
munkájának és reakcióinak folyamatos figyelemmel kísérése és elemzése, s ezzel
párhuzamosan a tanár munkájának önkritikus elemzése is, amiben igen fontos
szerep jut a tanári tévedések fel- és beismerésének, méghozzá minden szinten, a
felsőfokú tanításban éppúgy, mint az alsó- és középfokon.
A Varró Margittal kapcsolatos
élmények közül az egyik legnagyobb jelentőségű, szinte döbbenetes
hatású volt számomra a húszas-harmincas évekből származó „pedagógiai
naplófeljegyzések" sorozat. Több mint egy évtizeden át ugyanis mondhatni
napi tevékenységévé vált, hogy a gyermekek – növendékei – zenével való
kapcsolatteremtésének első lépéseit mind pszichológiailag, mind zeneileg,
mind hangszeres módszertanilag a lehető legtökéletesebben megismerje és
optimálissá tegye. Ezek a „tanári naplófeljegyzések" a könyv
szerkesztésének nagy és hosszadalmas munkája alatt mindvégig lázban tartottak.
Ezt a címet nem én találtam ki, ő utal vissza ilyen cím alatt mintegy
negyven évvel később egyik írásában ezekre. Kívánom minden zenetanárnak,
hogy ezek igazi jelentőségét a gyakorlatban mérje fel. Rendkívül izgalmas
e naplófeljegyzések sorstörténete is. Ó ezt kimenekítette Amerikába –
valószínűleg férje vitte magával 1940-ben – s élete utolsó évtizedében, a 70-es
években, mikor már feltehetőleg hagyatékát rendezte az utókor számára, ezt
a kézzel, kapcsos füzetlapokra írt mintegy 80 lapot elhelyezte egy borítékba,
amelyre fontosnak tartotta felírni, hogy egész pedagógiai életművének
alapját ezek a pedagógiai naplófeljegyzések képezik. Az anyag nem teljes, csak
csekély töredéke lehet a hatalmas megfigyeléstömegnek, de teljesértékű
betekintést nyújt a tudományos módszer-be. Ezekről érdemes lenne külön is
beszélni, mert szemléletükben fantasztikus belső rendet sugároznak.
Méghozzá nem csak Varró Margit szemléletét — hanem sokkal többet, egy egész
korszak szemléletét is sugározzák. Ez a korszak Bartók, Weiner, Kodály, Kovács
Sándor pedagógiai munkásságának a kora. Ez a korszak lehetővé tette, hogy
egy tanár például szeptemberben bizonyos általa ismert pszichológiai
megállapítások és alaptételek tükrében figyelje meg tanítványai reakcióit,
magatartásait, egyfajta gondolati közelítéssel — és ez a gondolati közelítés
rendkívül sokoldalú — és ezeket a reflexiókat feljegyezze. És nem egy hétig
vagy hónapig figyeli azt, hanem ugyanannak a tanévnek az utolsó napjaiban is,
ha ugyanazzal a gondolattal kapcsolatban továbblépést tapasztal, amely azt
sugározza, hogy a tanítvány valamit megértett, azt újra feljegyzi. Sót még egy
vagy két év múlva is, keresve és megállapítva, hogy milyen tanári közelítés
következménye volt az eredmény. Valami olyan tudományos gondosságról,
alaposságról van szó, aminek döbbenetes hatása van. Ó eredendően nem abból
indult ki, hogy megtanít valamit, hanem a tanítvány személyiségének és
tehetségének megismerésén, megértésén és ezáltali megközelítésén munkálkodott.
Megvolt tehát a kitűzött, elérendő cél is, de önmagát is bírálat
tárgyává tette, ha valamit nem kellő előkészítés után, túl hamar, túl
bonyolultan, nem igazán személyre szabottan adott tovább. A magam részéről
megpróbáltam bizonyos gondolati rendezettség szerint csoportosítani e
naplófeljegyzéseket a könyvben. Remélem, hogy ez a csoportosítás az apró
megfigyelési momentumok mellett fényt vet alapvető dolgokra és
alapvető etikai tanári magatartásformákat is sugall. Erre — úgy érzem —
nagyon nagy szükség van manapság. Példaként csak egy momentumra szeretnék
utalni: mikor már két könyve megjelent, Európa-szerte ismert volt a neve, újra
azt latolgatja, hogyan lehetne az első zongoraórák egyikén egy gyereknek
félreérthetetlenül megtanítani a basszuskulcs és a violinkulcs hangjait, mert
konfúzió keletkezik a gyerek fejében az általa egyértelműnek hitt közlés
nyomán. Ó továbbgondolta, hogy ha ezek a konfúzus ismeretek nem nyernek
megfelelő elrendezést, akkor rengeteg további zavaros fogalomalkotás
forrásai lehetnek. Én azt hiszem, hogy a pedagógusok zöme sajnos ilyen
mélységben egyáltalán nem törődik a dolgokkal. Nyilván sokan azt
föltételezik, hogy amit tanítanak, annak a következménye természetszerűen
az, hogy a tanítvány tudja, megtanulja azt. Vagy ha nem tanulja meg, akkor kap
egy rossz osztályzatot. Valószínűleg a legtöbb pedagógusban fel sem merül,
hogy nem biztos, hogy úgy tanította, hogy annak alapján az adott tanítvány – hangsúlyozni szeretném, hogy az adott tanítvány – a maga tehetsége,
életkora, tudása szintjén meg is tudja tanulni, amiről szó van. Külön
gyönyörűség olvasni, hogy ő – Varró Margit – hogyan gyakorol
önkritikát: „ezt nem elég gondos előkészítés után, túl hamar adtam” – írja
le például az egyik hallás utáni dallamfelismertetés kapcsán, tehát nem
tudhatják még. Soha, egyetlen szóval sem marasztalja el a gyerekeket, csak a
saját hozzáállását csiszolgatja.
A naplófeljegyzések rendezettsége,
sokrétűsége, sokoldalúsága önmagában is esztétikai élmény, de véleményem
szerint még sokkal megragadóbb és megrendítőbb élmény a bennük rejlő
vagy inkább belőlük sugárzó tanári, emberi, etikai magatartás, amire ma is
igen nagy szükség van. Én már c ezért is vállalnám ma is újra az egész könyvnek
az elkészítését – tudva és ismerve a vele járó elképzelhetetlen munkatömeget.
Hálás vagyok a sorsnak e tanári naplófeljegyzések megismeréséért, különösen,
hogy ilyen mélységben kellett ismerkednem és barátkoznom vele, hogy ily
mértékben átgondolásra kényszerített. Bennem a végkövetkeztetés ezekből
úgy összegződik, hogy minden pedagógus egy megfejtésre váró csodával,
titkok tömegével áll szemben, amikor egy másik ember lelkére, intellektusára
akar hatni, amik növendékét formálni akarja. És ezt másképpen nem tudja elérni,
csak ha végtelenül finn an, gondosan, érzékenyen, nagyon nagy emberi
tapintattal, rezonanciával közeledik.
P.M.: Mint a kötetből is kiderül, Varró Margit
Amerikában is elismerést aratott mind pedagógiai mind tudományos munkásságával.
Az utóbbi téren elsősorban magyar alkotók – Liszt, Bartók –
műveivel és munkásságával foglalkozott. Kérdésem: hangsúlyozta-e és ha
igen, milyen mértékben magyar voltát?
Á.M.: „Kinti" –
amerikai – barátaitól tudom, hogy ő soha nem hangoztatta, hogy magyar.
Mégis, az érzelgős magyaroknál sokkal magyarabb volt. Nagyon mély
kapcsolatot tartott kint élő magyarokkal, a hozzá hasonló kiváló
muzsikusokkal. Így például Starker János, Reiner
Frigyes, Gombosi Ottó, Vass Sándor — nemzetközi tekintélynek örvendő
kiváló muzsikusok, zenetudósok. És az sem véletlen, hogy a világhírű
képzőművész, Moholy-Nagy László School of Designjában, Chicagó-ban,
ahol a Bauhaus új utakat törő művészeti nevelési elveit valósították
meg, Varró Margit Bartók Mikrokozmoszáról tart előadást. E mellett
komolyan tartotta a kapcsolatot külföldön és itthon élő barátaival is.
Tudjuk pl. hogy Starker
Jánossal igen sokat foglalkoztak Weiner Leó pedagógiai munkásságával. Varró
Margit ugyanis eltávoztáig Weiner Leó szűkebb
baráti és munkatársi köréhez tartozott. Varró Margit körül Amerikában is egy
élő kultúrkör alakult ki. Magyarságát elsősorban azzal az igen
hatékony módszerrel bizonyította, hogy Liszt és Bartók művészetéről
különféle tudományos és pedagógiai fórumokon tartott előadásokat,
különböző folyóiratokban írt, érvelt, végzett „ismeretterjesztést" a
magyar művészekkel kapcsolatban, a szó legjobb értelmében. Utolsó, 1961-es
cikke is Bartókról, a Mikrokozmoszról szól. Ebből kiderül, hogy Bartók
tőle kért tanácsot és javaslatot a Mikrokozmosz
zongoratechnikai-zongorapedagógiai felépítéséhez és a kapott javaslatot az
első három kötetben konzekvensen meg is valósította, majd a megjelenést
követően e tanácsokat egy sajtóinterjúban meg is köszönte. Itt is nyilvánvaló,
hogy Varró Margit e cikkel is Bartók nagyságát akarta minél ismertebbé tenni a
maga lehetőségein belüli eszközökkel. A kérdésre tehát, hogy milyen
mértékben és hogyan hangsúlyozta magyar voltát, azzal, felelhetek: tetteivel,
munkásságával tett hitet a magyar művészet, a magyar zene és ily módon
saját magyarsága mellett.
Szabad legyen ezzel
kapcsolatban egy, az amerikai kutatómunka során felmerült gondolatot, ötletet
vagy inkább javaslatot említenem: Óriási dolog lenne, ha valaki vállalkozna
arra, hogy az emigrációba kényszerült magyar művészek és tudósok
munkásságát feltárja, feltérképezze, összegyűjtse. A feladat nagysága és
sokrétűsége meghaladja egy ember erejét, így azt többen kellene
végezzék, hiszen a legkülönbözőbb tudományos és művészeti ágakban
működő emberekről van szó s mint látjuk, egy-egy művészeti
vagy tudományos ág is épp elég munkát adhat egy-egy embernek. Valakinek vagy
valakiknek azonban Össze kellene fogni a szerteágazó munkát és azt összegezni,
egybegyűjteni és közreadni. Ehhez valószínűleg alapítványi
támogatásokra is szükség lenne, de ezt feltehetőleg meg lehetne szerezni.
Bizonyosra vehető, hogy a mozaikkockákból összeálló kép lélegzetelállító lenne és igencsak megerősítené nemzeti önbecsülésünket.
Másrészt erősíthetné azt a jogos igényt, hogy fontos lenne nemzetközi
színvonalon dolgozó alkotó tudósainknak és művészeinknek a
lehetőségek közt itthon is biztosítani a megfelelő környezetet és
munkafeltételeket, valamint a nemzetközi kapcsolatok, információk zavartalanságát.
P.M.: Talán itt és most indokolt feltenni a kérdést:
ugyanazt, ugyanúgy mondta-e és folytatta-e Varró Margit Amerikában, mint itthon
vagy a megváltozott környezet bizonyos kérdések esetében más válaszra
kényszerítette?
Á.M.: Az alapelvek
természetesen ugyanazok maradtak. Hiszen ő nyomatékosan hangsúlyozta, hogy
„nem módszerem van, alapelveim vannak és az
alapelveket alkalmazom." Nos, éppen ezeknek az alapelveknek a megváltozott
környezethez való rugalmas és nagyszerű alkalmazása nyilvánul meg pl. a
kötetben először megjelenő, 196l-66-ban írt „Dinamikus
zongoratanítás" c. műben, ami utolsó összefoglalása
zongorapedagógiájának, rendkívül leszűrt, koncentrált formában. Csodálatos
nyomon követni, hogy az európai normákat a zene elementáris, örömszerző
funkciójának érdekében milyen bölcsen kény-szerül feladni. Ez azért is jó, mert
megmutatja, milyen zenei helyzet uralkodik egy országban, ahol a fiatalok zenei
nevelése nincs kellőképpen tervezetten összefogva
és hogy mennyire kell vigyáznunk azokra az eredményekre, amiket már elértünk,
amit Magyarországon az elmúlt évtizedekben, ha úgy tetszik, az elmúlt
évszázadban Liszt Ferenc óta kiépítettünk. Egészen bizonyos, hogy zenei jó
hírünket a világban nem utolsósorban ez biztosítja, vagy legalábbis ez adja
annak szilárd alapját. Varró Margitot többek között azért is nevezhetjük két
világrész tanárának, mert megfogalmazta, le is írta a különbséget egy azonos
témakörben. Erezni lehet az azonos alapgondolatokat tartalmazó írásban a sokkal
inkább helyi igényekre adaptálódott, amerikanizált gyakorlati megvalósítását
ugyanazoknak az alapelveknek.
P.M.: Mennyire ismert és elismert Varró Margit munkássága
Amerikában, szorosabban az USA-ban és a szélesebb nemzetközi
zenei-zenepedagógiai életben?
Á.M.: Az Egyesült
Államok hatalmas ország, ahol minden területen, így a zenepedagógiában is a
magyarnál nagyságrendekkel nagyobb számú szakember működik. Nincs olyan
„kitüntetett" kulturális vagy zenei központ, mint kis országunkban
Budapest. Az utóbbi évtizedekben különösen óriási fejlődésnek indult a
felsőfokú — egyetemi képzés s ezen belül a felsőfokú zeneoktatás is.
Ennek nyomán és ezzel egyidőben rohamosan
bővült és bővül az alsó- és középfokú zeneoktatás is. E mellett az
amatőr zeneértők, zenebarátok és az amatőr gyakorló muzsikusok —
pl. az ifjúsági, iskolai, egyetemi-főiskolai zenekarok — száma is
elképesztően nagy és egyre bővül. Csak példaként: az egyetemi és
középiskolai zenekarok száma több tízezer! Ezért természetes, hogy egy
zenepedagógus hatása, eredményei – legyen szó bármilyen kiválóságról, mint pl.
Varró Margit – viszonylag szűk körben válik általánosan ismertté és
elismertié. (Ez a „szűk kör" valószínűleg jóval nagyobb, mint a
magyar zenepedagógusok összlétszáma!) Még inkább vonatkozik ez az általános
nemzetközi ismertségre és elismertségre. Varró Margitot és eredményeit
minden-ki a legteljesebb mértékben elismerte, akinek módja volt azt megismerni.
De az igazán széleskörű nemzetközi elismertségéért nekünk kell
munkálkodnunk. Éppen ezt céloztuk például azzal, hogy a kötetben eredeti
nyelven is közreadtuk Varró Margit Írásait, hiszen ő maga öt nyelven írt
és adott elő anyanyelvi szinten. (magyar, német, angol, francia, olasz).
Reméljük, hogy ez is elő fogja segíteni munkásságának további nemzetközi
megismertetését.
Visszatérve egy percre az
USA-beli kulturális helyzetre: óriási dolog és óriási segítség és
lehetőség viszont, hogy a csodálatos egyetemi és egyéb könyvtárakban és
levéltárakban, archívumokban minden dokumentációt megőriznek, így mód van
azok összegyűjtésére és feldolgozására. Mint azt a könyv előszavában
és részben függelékében is tettem, úgy érzem, itt és most is ismételten ki kell
fejeznem köszönetemet mindazon könyvtáraknak és az azokban dolgozó
kutató-könyvtárosoknak, amelyek és akik lehetővé
tették a források felkutatását és közzétételét — beleértve természetesen az
amerikai könyvtárak mellett a magyarokat is. Az utóbbiak közül mindenképpen meg
kell említenem itt és most is a Liszt Ferenc Zeneművészeti Főiskola
Könyvtárát és Kárpáti Jánost, a Liszt Ferenc Emlékmúzeum és Kutatóközpont
Könyvtárát és Eckhardt Máriát, valamint Berlász Melindát, a Széchenyi Könyvtárat és Veöreös Enikőt, de rendkívüli hálára köteleznek még
mások mellett azok, akik a könyv technikai kivitelezésével kapcsolatban
számtalan ötletet adtak. Például a Zeneműnyomda vezetője, Tóth Éva.
Ő személyesen sajátjának tekintette ezt a könyvet és bármikor zavartam
kérdéseimmel, készségesen útbaigazított. Ugyanilyen sokat köszönhetek a
Computer Média Rt. igazgatójának, Pomozi Istvánnak,
akinél megjelentem egy reménytelen, heterogén külalakú tengernyi papírtömeggel.
A véletlen szerencse Juhász Károly tipográfussal hozott itt össze. Ő
valamikor tanult zenét, sőt ma is zenebarát, így át tudta látni ezt a
feladatot, megérezte az elképzelt koncepciót és képes volt arra, hogy
kivitelezze is.
P.M.: Mi az, amit a zenepedagógusok számára legfontosabbnak
tart Varró Margit életművéből?
Á.M.: Nehéz ezt
kiemelni és megfogalmazni, hiszen éppen a teljes életmű áttekintése és
bemutatása a kötet célja, s ez remélhetőleg önmagáért beszél.
Legfontosabbnak és legalapvetőbbnek mégis Varró Margit életének
példa-értékét tartom, amely minden részletében követésre méltó. Nincs értelme a
Varró Margit által tökéletesen megfogalmazott elveket újra ismételni, ezek
önmagukért beszélnek. De a könyvből talán összeáll egy olyan, tudósszintre
emelkedett művész-pedagógus képe, aki Weiner Leó egyenragú
szellemi társa volt — erről önmagában is érdemes lenne részletesen szólni,
bár a kötetben csak utalni tudtunk rá —, akinek véleményét kikérve és magáévá
téve írta meg Bartók Béla a Mikro-kozmosz első három kötetét, aki 1970-ben
— 90 évesen! — Amerikában szerényen úgy vélte, hogy Magyarországon az auditív
zongoratanítás „sokat veszített jelentőségéből, mert
... Kodály Zoltán alkotó módon létrehozta a hallásképzéssel egybekötött
korszakalkotó énekes gyakorlatait és amit most már
minden magyar népiskolában sikeresen bevezettek" (!), akinek munkásságát
olyan világnagyságok ismerték el, mint pl. Yehudi Menuhin vagy Reiner Frigyes.
Óriási tanulságnak tartom, hogy ez a mindenki által elismert nagy tanár 60 éves
korában képes volt azt mondani, hogy azért nem vállal el egy munkát, mert a
mellett nincs módja az önképzésre! Már jóval előbb, 1935-ben is azt mondta
egy nyilatkozatában: „a tanítás ugyanis nekem a munka mellett élvezet is, de a
legnagyobb élvezet mégiscsak az, ha az ember önmagát taníthatja." Ez az
önfejlesztési igény azért volt képes ilyen intenzíven élni benne, mert egész
életében ehhez ragaszkodott, egész életében állandóan igyekezett továbbfejleszteni
magát. Mindig önállóan dolgozott és mindig kivitelezte, megvalósította, amit
elképzelt, amit kitalált. Jellemző, hogy ő a zenei tehetség
elnevezést is azon zenészek számára „tartotta fenn", „akik természetes
adottságaikat képességekké tudták fejleszteni és a képességet zenei
megnyilvánulásokká tudták formálni." A magam személyes életének óriási
élménye és eredménye, hogy az ő életét és életművét bemutató könyv
elképzelésből valósággá vált. Még egyszer itt is megköszönöm mindenkinek,
akik ezt a munkát segítették és lehetővé tették: nevüket a könyv
tartalmazza. A továbbiakban nagyon örülnék, ha az az
elképzelésem is megvalósulna, hogy a könyv bevételéből és további
adományokból, támogatásokból mód nyíljék a „Varró Margit Alapítvány" révén
a magyar zongorapedagógia Varró Margit szellemében való továbbfejlesztésére.