Az Anima Musicae Kamarazenekar új felvételéről
(Hungaroton
– HCD 32853
TELJES
LEJÁTSZÁSI LISTA MEGTEKINTÉSE (12 felvétel)
Ahogy
haladunk előre a tematikus felvételsorozatban, egyre jobban megmutatkozik
a koncepció „haszna”. Az invenciózus együttes – mely 2018 és 2020 között a
Nemzeti Ifjúsági Zenekar cím birtokosa volt – különleges lehetőséget
kapott. A szerenád műfaj – miként Gyenge Enikő zenetörténeti
áttekintése feltérképezi – számottevő jelentésváltozatásokon
esett keresztül, miközben a korábbiak is továbbéltek a köztudatban.
A
vonósszerenád műfaj leginkább a 19. században virágzott, művelői
között ismert és időközben elfeledett szerzők egyaránt találhatóak.
Ennek megfelelően, a repertoár sem tekinthető egységesnek – sem az
előadók, sem a hallgatók szempontjából. Ismert életművek periférikus
darabjaként stiláris biztonsággal közeledhetnek, míg a ritkán játszott
szerzők darabjai esetében másfajta kihívást kapnak. A gyakorló muzsikusok
számára ilyenkor a viszonylag köznyelvnek tekinthető zenei fogalmazáson
belül a kottakép részletező elemzése külön feladat – hogy ideális hangzást
valósítsanak meg, jóllehet, ehhez nem (vagy csak kismértékben) áll
rendelkezésre informatív hangzó anyag. Ilyenkor mutatkozik meg, hogy mennyire
fontos a folyamatos (élő) gyakorlat, hogy az interpretációnak is legyen
„előadói praxisa”, amely természetesen módosulhat az idők folyamán…
Az
Anima Musicae Kamarazenekar
új albumának négy műsorszáma közül egy-egy mű 1891-ből (Vasily Kalinnikov) és
1892-ből (Hugo Wolf) származik, kettő az 1898-as év termése (Carl Reinecke és Mieczysław Karłovicz műve, az előbbi a 74 éves
szerző 242. opusa, az utóbbi pedig a mindössze 33 évet élt komponista 2.
opusa, 22 éves korából). Közülük legfeljebb Wolf Olasz szerenádja
tekinthető ismertnek, a többi darab esetében ez az interpretáció lesz
azonos a hallgatóság számára a művekkel.
Felváltva
hallunk ciklusokat és egytételes kompozíciókat – a hattételes nyitószám (Reinecke) a legterjedelmesebb. Változatos karakterdarabok
sorjáznak (Marcia, Arioso,
Scherzo, Cavatina, Fughetta
giojosa, Finale), a korábbi
anyagok visszaidézésével a szerző erősíti a ciklikusság érzetét. Karłowicz ciklusa négytételes (Marsz, Romans, Valc, Finale).
Hangnemileg is megtervezett a végighallgatásra is tetszetős program:
g-moll hangnem-keretbe (Reinecke és Kalinnikov) ágyazódik a G-dúr (Wolf) és C-dúr (Karłowicz) szerenád.
Az
előadók remekül megragadott zsáner-karakterekkel változatos
hallgatnivalóról gondoskodnak. A drámai kontrasztokat nélkülöző anyagon
belül sehol nincsenek „üresjáratok”, a tételekben jól érvényesül az ismétlés
formaképző szerepe. Különösen dicséretes a tempóválasztásuk: az
egyszerű felrakású tételek esetében kidolgozottsággal gondoskodnak arról,
hogy ne váljék unalmassá (háttérzenévé) a kellemes hallgatnivaló. Vagyis,
sohasem virtuózkodós tempó-hajszolással akarják
fenntartani a figyelmet. Megadják az időt a dallamok életének, olyan szép
tónussal játszva a melodikus anyagokat, hogy azzal maradéktalan élvezetet
okoznak. Vagyis, tartalmasnak érzi a ráfordított időt a gyönyörködő
hallgató.
Az
együttes számára azért (is) hasznos ez a szerenád-sorozat, mert alkalmat
biztosít arra, hogy a mikrostruktúrákat is gondosan „berendezzék” – a
figyelemnek másfajta szervezettségét kívánja ez, mint amikor technikailag
„nehéz” játszanivaló esetében kell tartani a színvonalat más, nívós
előadásokkal, és ahhoz a fajta zenei igényességhez sem hasonlítható,
amellyel a kortárs (tehát előadói praxissal még nem rendelkező)
darabokhoz kell nyúlniuk.
Az
Anima Musicae számára
lényeges, hogy a koncertező gyakorlat mellett – mondhatni, azzal
párhuzamosan – a stúdiómunkából is kivegyék részüket, vagyis egyaránt tudjanak
kapcsolatot teremteni valódi és virtuális közönséggel.
A
2020 októberében készült hangfelvételnek ritka erénye, hogy a felvételtechnika
is remek: sikerült úgy bemikrofonozni a teret, hogy a hallgató úgy érezze:
„ideális helyen ül”, ahol a leghalkabb pizzicato sem
sikkad el – ritka erény, hogy műszerek beavatkozása nélkül, szinte
élő-hatású dinamikai térkép alapján tájékozódhatunk.
Fittler Katalin