Szerző: Fantóné Kassai
Mária, Hernádi Lajosné, Komjáthy Aladárné, Vásárhelyiné
Inselt Kató, Máthé Miklósné
Illusztrálta Hajdú Zsófia – Zsofirka
(1966)
„A
mi zongoraiskolánk, bármennyire is sokan használják – már nem korszerű!” (Komjáthy Aladárné 1986)
Egyszerre
tűnhet „olcsó”-hálás és hálátlan feladatnak írni
egy/két olyan kiadványról, amely/ek immár
félévszázados múltra tekint/enek vissza. Tehát, a mai
zongoratanárok jelentős része számára generációsan idősebb!
A
feladat – illetve, lehetőség – sokrétűségének felismeréséhez
voltaképp egy véletlen segített hozzá: lelkes pedagógus barátnőmmel
beszélgetve a rendelkezésre álló kiadványokról (azok sokféleségéről),
kiderült, hogy a neten való tallózása közben érdekes dokumentumra bukkant. Ügyszeretetét
bizonyítja, hogy nem volt rest később ismételten kikeresni az
információhalmazból azt, ami számára meglepő volt. Neki köszönhetően
– és akkor már mindketten kihívásnak érezve a „mélyfúrás”-lehetőségeket –
a recenzióm gondolatébresztő többletekkel jár(hat).
Köszönet érte.
A
Parlando 2006/6. számából következik az alábbi
idézet, Ábrahám Marianne írásából:
„Pontosan húsz évvel ezelőtt, 1986-ban decemberében alkalmam adódott
arra, hogy egy riportot készítsek a kiváló tanárral, az alapfokon tanító
tanárok szaktanácsadójával, Komjáthy Aladárnéval (Manyi nénivel)
elsősorban arról, hogyan készült a még ma is előszeretettel használt
kiadványuk, és mi a véleménye annak korszerűségéről. A tanártársai
közreműködésével szerkesztett és általa kiadott Zongoraiskola 1966-ban jelent
meg (II. kötete ’67-ben). Becses emlékként őrzöm a magnókazettát, melyen
vidám, dinamikus hangon beszél arról a lázas buzgalomról, ahogy a hatvanas
években a legjobb zenei anyagot próbálták összeállítani az iskola számára.
Ugyanakkor – két évtized távlatából – meglepően reálisan kinyilvánította
véleményét is a kiadványról.”
»A mi zongoraiskolánk,
bármennyire is sokan használják – már nem korszerű!
(1986!) Amikor készítettük, nem rendelkeztünk még a kezdők tanításával
kapcsolatos gyakorlati tapasztalatokkal. Felépítésében ugyan elfogadható, de
arányaiban szétfolyó. Ma már sokkal többet bírna el a gyermek, ebben túl sok
például a parlando jellegű dal, ami
gyereknek nem is való.«
»Én már régóta várom, hogy új iskola szülessen” – mondta, – mert már 20 éve van a miénk forgalomban és ennyi idő után a
szemlélete elavult. Bizonyos darabok még ma is nagyon kedveltek. A Ránki ’Kopogós’ például slágerszám lett, de a Czövek
iskola számára íródott, először ott jelent meg. A darabot mi is szerettük
volna közölni, de jogi szabályok miatt nem lehetett. Végül kis rafinéria
árán Ránki mégis lehetővé tette.
Hozzáillesztett egy kis záradékot!«
Nomármost (mondaná Pernye). Az önkritika szép
dolog, néha (talán) nem is kell(ene)
komolyan venni, mindenesetre elgondolkoztató, hogy a kiadvány megjelenésének
félévszázados jubileuma alkalmából, a mindennapi jelennel szembesítve,
felelevenítsük.
Az utóbbi időben többféle borítóval, s legutóbb „új ruhába öltöztetve”
megjelent kétkötetes zongoraiskola továbbra is hódít. Legfeljebb azok a
növendékek szontyolodnak el, akik valamely korábbi verzió birtokosai, és most
fájó szívvel, mondhatni, irigykedve nézik az újabb, tetszetősebb
kiadványát ugyanannak a kottának.
Mert a lényeg nem (sokat) változott. A korábban felvetődött, megválaszolhatatlan
kérdések továbbra is aktuálisak (például, vajon valóban jogos a 3. ujj
használata egymás melletti billentyűkön az 1. kötet 7. oldalán a Fecskét
látok kezdetű dalban és a felette lévő, a kottaolvasást gyakoroltató
példában).
Továbbra is (sőt, egyre jelentősebb) „problémát” okoz a variánsok
jelenléte. Ha a gyerek megtanulta, hogy „kertek alatt a ludaim”, akkor
többszörös feladatot jelent neki, hogy a „kert alatt a ludaim” verziót
szólaltassa meg a kottából. S a mégoly lelkes tanár is hiába mesél neki arról,
hogy a „népdal variánsokban él”, de most a kottából kellene játszanunk… azt,
ami oda van írva…
Az egymás mellett élő, a tanításban különböző súllyal szerepet
kapott, megannyi kiadvány megléte egyszerre jelent könnyebbséget és nehézséget
a pedagógus számára. Mert az apróságokat (jogosan) aligha érdeklik a
„variánsok” – mindaddig, amíg nem érzik magukat biztonságban az egyik
ismeretében, ahonnan bátran „kitekinthetnek”… Kisebb a súlya a
szöveg-variánsoknak: általában örömmel fogadják, ha megtudják? az általuk ismert dalnak van másfajta szövege is (például:
Szegénylegény, illetve Elvesztettem páromat). Sőt, ilyenkor a
„beavatottság” érzete megnöveli az élményt.
De általában nem ilyen rózsás a helyzet. Még a (viszonylag) fiatal
pedagógus is szembetalálhatja magát azzal a helyzettel, hogy
lelkes-érdeklődő gyermek olyan dalokat nem ismer, amelyeket ő –
módszertan-tanulmányai alapján – általánosan ismertnek tart. És akkor még nem
is említettük azt a szomorú kortünetet, hogy a technikai fejlődés áldásai
következtében rendelkezésre álló többlet-lehetőségek (élményforrások)
birtokában háttérbe szorult a tényleges aktivitás. Tehát, nem énekelünk, hanem
dalok felvételeit hallgatjuk. A hangszeres tanár pedig abban a helyzetben
találja magát, hogy előbb a gyerekek daloló-kedvét kell életre
galvanizálni…
Az alsófokú oktatásban több-kevesebb
rendszerességgel részt vállaló tanár pedig meghökkenve fogadja a kérdést,
amikor a gyerek megkérdezi: szabad-e kiszínezni a kottában a rajzot… (korábbi
kiadásban pl. a Cicuskám kelj fel-nél).
Nos, az új verzió immár okafogyottá teszi a hasonló kérdéseket. Hajdú Zsófi
– Zsofirka illusztrációi színesek, nem hagynak teret
a gyermeki aktivitásnak. Más kérdés, hogy az egyébként kétségkívül a
gyermeklélek számára általános (ha van olyan!) képi
megjelenítésekkel szinte elvonják a figyelmet a tényleges Lényegről!
Sajátságos helyzet alakult ki: megannyi kiadvány kínálkozik kezdőknek
és haladóknak. Tanára válogatja, hogy melyiket választja. De éppen e
pluralizmusból adódik, hogy nincsen egyetlen üdvözítő megoldás! A
napjainkban immár megszokott, borsos árak mellett pedig aligha várható el, hogy
minden szülő biztosítsa valamennyi értékes-tanulságos kiadványt a gyermeke
számára.
Ilyen meggondolásból tehát soha-nem-volt
mértékben megnőtt a zongoratanár felelőssége! Gyermekre-szabottan
kell meghatároznia a számára ideális alap-kottát, és állandóan számon tartani a
fejlődés lehetőségét további kiadványok segítségével – már amennyiben
nem vállalja a jogsértő xeroxozás gyakorlatát!
A quasi-párhuzamos kottakínálat tehát
elsősorban a tanár számára kell, hogy kihívást jelentsen,
időről-időre, mondhatni diákról-diákra, ismételten
döntés-helyzetbe kerülve, hogy kinek mit tekintsen leginkább hasznosnak.
A bőség zavara? Így is mondható. Viszont mindenképp hasznos, hogy az
időtálló kínálat mellett rendre felbukkannak újabb kísérletek, amelyek
kizárólag a gyakorlatban vizsgázhatnak! Tehát, a zongoratanár akkor jár el
helyesen, ha széleskörű tájékozottság birtokában dönt, akár
alkalmanként-gyerekenként valamely kiadvány mellett. Olcsó szlogen, de – mint
minden közhelynek – van igazsága: minden megoldás jó!
És a tanároknak azt nem szabad figyelmen kívül hagyniuk: a zongoraiskolákba
még nem foglalt kortárs-daraboknak is meg kell adni a lehetőséget, hogy
vizsgázzanak a gyakorlatban. Nem szerzői értéküket illetően, hanem
olyan szempontból, hogy sikerül-e találkozási pontot találni a fiatalok
(aktuális) érdeklődése-ízlése és az adott kompozíciók zenei világa között.
Mert a lényeg – amelyhez plasztikus megfogalmazását fent említett
pedagógus-barátnőm netes kutatómunkájának köszönhetően jutottam – a
munkaközösség által létrehozott zongoraiskolának a tervezete. Amikoris – miként még a ’60-as években megfogalmazták – a lényeg
nem a felmondandó/számonkérhető anyag, hanem az
a képességfejlesztés, amelynek köszönhetően a növendék „önállósul”. („A
tudás nem az, amit a gyermek megtanul, amit produkál, hanem amit az anyag
alapján önállóan alkalmazni, megoldani tud.”) Napjainkban ennek az
önállósulásnak fontos vetülete, hogy a „kiművelt fül” partnere legyen a
kiművelt ész is (a szem segítségével), tehát, hogy a megannyi – kétségkívül
hasznos – modern segédeszköz ellenére ne korcsosuljon el az a képesség
(készség), hogy írni-olvasni tudók módjára közelítsen a
számára ismeretlen felé a fiatal. Mert egyébként a zene beláthatatlan
birodalmának olyan területeiről zárja ki magát, ahol örömforrások sokasága
várná…
(Z. 5229, Z.
5242)
Fittler Katalin
2. kötet