Műfaj/apparátus, mint személyiségjegy
A
legkisebb apparátusú zongorás kamarazenei műfajnak, a négykezesnek
időről-időre „felfedezés” jut – amikoris két művész valami
különleges élményforrást hoz létre. A hazai zenei életben kétségkívül a
Kurtág-házaspárnak köszönhettünk utolérhetetlen élményeket – de rendre több
zongoraművész-házaspár vállalkozik arra, hogy hasonló produkciókkal
gazdagítsa repertoárját.
Várjon
Dénes és Simon Izabella nem első ízben rögzít négykezes-produkciókat
hanglemezeket. Korábbi Beethoven-programjuk méltán keltett széleskörű
elismerést. Ezúttal francia programmal jelentkeztek.
A
Francia album három zeneszerző életművéből idéz: Fauré, Ravel és Debussy különböző mértékű
népszerűségnek örvend világszerte. Darabjaik egymás tőszomszédságába
helyezése lehetőséget kínál arra, hogy ne egy-egy oeuvre-ben végezzünk
„mélyfúrást”, hanem távolabbra tekintsünk a francia muzsika horizontján.
A
szerzők felsorolása alapján a műsor egy része eleve „kitalálható”.
Várakozásunkban nem csalódunk: a program Ravel mese-muzsikájával, a Lúdanyó
meséivel kezdődik. A műsor befejezéseként eredetileg négykezesnek
készült, ám leginkább zenekari átiratban népszerűsödött
Debussy-mű csendül fel, a Kis szvit.
Petite suite: I. En bateau. Andantino (3:14)
Petite suite: II. Cortčge. Moderato
(3:20)
Petite suite: IV. Ballet. Allegro giusto (3:11)
Ami
közöttük kapott helyet: Fauré hattyúdalának, egyetlen
vonósnégyesének átirata (amelyből a középső tétel a szerző
munkája, a szélső tételek négykezes-letétének kialakítása a neves francia
zongoraművész, Alfred Cortot-nak
köszönhető), valamint a kamaraműből mintegy szvitté fogalmazott
Debussy-ciklus, a Hat antik sírfelirat.
String Quartet in E
Minor, op. 121: II. Andante (Arr. By
G. Fauré)
8:21)
Six épigraphes antiques: I. Pour invoquer Pan, dieu du vent d'été.
Modéré
(2:06)
Six épigraphes antiques: II. Pour un tombeau sans nom. Triste
et lent (3:19)
Már
a műsorból kiderült: széles hangulati skálán foglalnak helyet a művek
(tételek), ugyanakkor izgalmas stiláris hallgatnivalót is kínálnak. E
tudás-szintű tapasztalatok szerzésének legfeljebb az állja útját, hogy a
zongoraművész-házaspár játéka az intellektust háttérbe szorítva a
gyönyörködtetésnek adja a prioritást.
Lúdanyó
meséi esetében nem „újrahallgatjuk” a művet, hanem végigkövetjük,
hangról-hangra, motívumról motívumra, tételről tételre. Annak is élményt
jelent ez a zenehallgatás, aki nem ismeri a tételcímeket – program nélküli
programzeneként is értékes.
Ma mčre l’oye: I. Pavane de la Belle au bois dormant.
Lent
(1:20)
Ma mčre l’oye: III. Laideronnette, impératrice des pagodes. Mouvement de marche (3:22)
Fauré vonósnégyesének
négykezes-letétje, amelyből ez az első hangfelvétel, éppen
„ismeretlenségével” hat: fokozatosan bontakozik ki a hangzásvilág, az átgondolt
előadásnak köszönhetően biztosan tájékozódunk a formákban – és a
felvétel „többlet-haszna”, hogy a hallgatóban megfogalmazódik az igény az
eredeti vonósnégyes-letét megismerésére is. További, szakmai „többlet-haszon”,
hogy zongoristákat (köztük felsőfokú tanulmányokat folytató növendékeket)
együtt-muzsikálásra inspirál ez a bátran etalonnak tekinthető
interpretáció. Műhelytitkaiba azok kapnak beavatást, akik maguk is
megpróbálkoznak egyik-másik mű megszólaltatásával. Kiderül, milyen zenei
elképzelések és technikai előfeltételek szükségesek ahhoz, hogy a
háttér-információk elrejtésével, mindenkor jelen-idejű élményforrás
születhessék.
A
műsor második „félideje” Debussy-világába kalauzol – és ekkor talán kicsit
másként, mondhatni, „értőbben” hallgatjuk a népszerű tételeket is, a
korábban megszerzett élmények-impulzusok hatására.
A
hangzásvilág felveti a kérdést: kamara-műfaj-e egyáltalán a négykezes –
vagy inkább valamiféle különleges lehetőség emberi-művészi „egy húron
pendülés” kifejezésére. Mert a hallgatónak az az érzése: a két testben egy
lélek egészen ritkán kifejezésre juttatható érzése kap megnyilatkozási
lehetőséget. Szinte felfoghatatlan: ugyanaz az előadói apparátus,
amely kezdetben „primo” és „secundo” szólamok
egyidejűségével kap játszanivalót (a pedagógiai irodalomban könnyű
gyerek-szólam és gazdag kísérőanyag együtteseként), mennyire másfajta
kifejezésmódra is képes!
Mondhatni,
négy kéz közreműködésével létrehozott hang-csodák (néha hangulatok, máskor
építmények) megjelenítésének különlegesen hatékony eszközei. Amikor a játékosok
közösen hozzák létre a hangzásképet, amely olyannyira célja a muzsikálásuknak,
hogy a szereposztás mikéntje elhanyagolható. Az előadókat a végeredmény
gyönyörködtetése minősíti, és teljesítményük legnagyobb elismerése, ha
sikerül felmutatniuk a kottába-zárt szerzői kompozíciókat hangzó
valójukban – oly módon, hogy minél többek számára jelentsenek meghatározó
élményt.
Ezúttal
a Francia album egyszersmind Simon Izabella korábbi francia
szólista-programjának is méltó folytatása.
Hungaroton HCD 32868
Fittler Katalin