Túlzás
nélkül írhatom: csodálatos élményben volt része, aki 2022. szeptember 10-én – az
utolsó szép nyári esték egyikén – jelen volt Klebniczki György szerzői
estjén, melyen a kiváló univerzális személyiség mind zeneszerzőként, mind
zongoraművészként remekelt.
A Tisza Teátrumot
2017-ben alapították, azóta színvonalas színházi előadások,
művészfilmvetítések, hangversenyek követik egymást a Tisza-part szegedi
oldalán, a Felső Tiszapart melletti részen, néhány méterre a Tiszától
kialakított szabadtéri színpadon (időnként az itt horgonyzó Horthy-Csónakházon).
A szerzői est – amint ezt a rendkívül hangulatosan konferáló Vizsolyi
Lívia fagottművész a koncert elején örömmel állapította meg – az ősi
ártéri fák alatt lévő színpadon zajlott le (nem az úszóházon, ill. hajón,
ami nem biztos, hogy használt volna a koncertnek). A természeti környezetbe nagyszerűen
illeszkedett a hangverseny első műsorszáma: A vihar című zongoradarab;
az igényesen felépített mű lírai bevezetéssel indul, tökéletesen ábrázolja
a természeti jelenségeket; a rövid vihar után csendes tisztáson pihenhetünk
meg. Ősbemutatója New Yorkban, Manhattanben volt, ahol a szerző a
Fiatal Művészek Nemzetközi Fesztiválján Grand Prix-díjat nyert
alkotásával.
Lírai,
idillikus hegedűmű következett ezután Rácz Polli, a Triola Alapfokú
Művészeti Iskola tanára szépen formált szólójával. A Kőszegi reggel
és a Gomolyfelhők több karaktert is megjelenít: a könnyed, játékos
ritmusoktól a komolyabb, mélyebb gondolatokig. A híres középkori eredetű
moralitásjáték, az Akárki kísérőzenéjét a Liget Társulat felkérésére írta
meg Klebniczki György, a darab nagysikerű előadása 2022. április
17-én volt a szegedi Bálint Sándor Művelődési Házban, e produkcióban
a zeneszerző kiváló színpadi érzékéről is képet alkothattunk. E kísérőzenéből
Utolsó tánc-töredékek címmel öttételes gordonka-zongora-művet alkotott a
komponista, mely darab – Hauck Dávid gordonkaművész és a szerző színvonalas
előadásában – tökéletesen tükrözte a Jedermann filozófikumát.
Rácz Polli
A Blues-time
a zeneszerző játékával csendült fel: mind a darab, mind annak
interpretációja meggyőzte a közönséget arról, hogy remek affinitása van a
dzsessz iránt is. Miként a zenepedagógiai műfajok iránt is: dr. Varga
Laura fuvolaművész, a Bartók Béla Művészeti Kar tanszékvezető
egyetemi tanára két remekbeszabott darabot is előadott A Tisza partján c.
eredetileg pedagógiai céllal írt sorozatból, melynek szakmai konzulense
Juhászné Bodrogközy Eszter, a szegedi Király König Péter Zenei Alapfokú
Művészeti Iskola mestertanára volt. A Hold útja és A kozmosz trombitái c.
darabok földöntúli birodalmakba vezettek bennünket Varga Laura fölényesen
virtuóz előadásában. A Rózsa-variációk c. háromtételes – Rózsa;
Szellőrózsa; Rózsák a holdfényben – fagott-zongoramű következett
ezután, Vizsolyi Lívia így átmenetileg „kilépett” műsorvezetői
szerepéből, hogy makulátlan szépséggel szólaltassa meg a rózsák különféle
fajtáit megjelenítő darabot. Rendkívül szellemes karaktertételekből
áll a Last dance (Utolsó tánc) sorozat: a nagyszerű Szeged Classic Trió
(Varga Laura, Vizsolyi Lívia, Klebniczki György) a ragtime-tangó-keringő
stílusban írt öttételes művet elegánsan poentírozva játszotta el.
A koncert
fénypontja mindenképpen a Zongoraverseny volt, melynek zenekari alapja már évek
óta készen állt: a szerző multitonális, poliritmikus elektronikus mixet
hozott létre, melyre másodpercalapú concertáló zongoraszólót írt. Az I. tétel
moderato jellegű, inkább elmélkedő, dramatikus zenei anyag; a II.
tétel inkább lírai hatású. A III. tétel méltóságteljesen indul, de
fel–felbukkannak virtuóz, játékos szakaszok is; a mű vége felé egyre
nagyobb hangsúlyt kapnak a mély regiszterek, hogy aztán a befejezés-coda quasi
apoteózisba torkolljon. Összességében: e mű olyan színvonalú, hogy helye
van a hazai koncertéletben, akár rádiós sugárzást is megérdemelne.
Klebniczki György
Klebniczki
György e szerzői estjével – nem először! – bizonyította, hogy mindent
tud a zenéről, komponálási és zongoraművészi felkészültsége,
kifejezőkészsége maximális. Örvendetes volna, ha érdemei alapján végre
egzisztenciálisan is előbbre jutna…
Kiss Ernő