visszatérT a Szegedi Nemzeti Színházba
A bűvös vadász – trailer
| Szegedi Nemzeti Színház (0:29)
A cím szó szerint értendő: Weber korszakos
jelentőségű, zseniális operája – s nem daljátéka, ahogyan néhány
helyi sajtóorgánumban olvashattuk: a daljáték erősen más műfaj – több
mint 64 év után tért vissza a szegedi színházba. Vaszy
1958. május 18-án mutatta be Abonyi Tivadar rendezésében, olyan
főszereplőkkel, mint Moldován Stefánia (Agáta), Megyesi Pál (Max,
akkoriban a színház vezető tenoristája), Szalma Ferenc (Kaspar), Berdál Valéria
(Annuska), Sinkó György (Remete). Ez a produkció 19 előadást ért meg,
végig nagy sikerrel, de Vaszy később nem
újította fel, pedig akkoriban egy–egy opera sokszor több mint egy évtizedig
repertoáron maradt. 1959-ben viszont készült rádiófelvétel az előadásból,
melyet sikerült rekonstruálni és CD-re rögzíteni 1992-ben:
Carl Maria von Weber (1786–1826) A bűvös vadász c. operája valóban új korszakot
jelentett a zenetörténetben, hiszen 1821. november 3-i ősbemutatója a
német romantikus opera, sőt bizonyos szempontból a német zenedráma
története kezdetének tekinthető: ez érzékelhető az opera
hangszerelésében, harmóniakezelésében, főként pedig a Wagner által
tökéletesített vezérmotívum–technika bevezetésében.
Illusztráció Weber: A
bűvös vadász c. operájának 1822-es kottakiadáshoz
A mostani visszatérés
dicsőségesnek nevezhető, hiszen igen magas színvonalú új bemutatót
hoztak létre az előadás alkotói és szereplői. Sándor Júlia dramaturg
jól előkészített alapanyagot adott át Szőcs Artúr rendezőnek,
aki izgalmasan felépített, korszerű előadást hozott létre. A
színpadképben (díszlettervező: Slárku Anett) jól
alkalmazták a forgószínpad adta lehetőségeket, viszonylag egyszerű
eszközökkel és remek fényhatásokkal teljesen hitelessé tették a részben
misztikus, részben horrorisztikus történet miliőjét. A korszerűséget
Kovács Andrea jelmeztervező oly módon biztosította, hogy a szereplők
többsége esetében nem törekedett XIX. század eleji stilizálásra, hanem mai
ruhákba öltöztette őket (bőrzakó, lamberjack
stb.), a vadászok és hölgyeik pedig vadászegyenruhát és „kortalan” hosszú ruhát
viseltek. Utóbbiak, azaz a színház énekkara külön dicséretet érdemel: az opera
igen szép kórusait remek tónussal, erőteljesen adták elő, játékuk is
dinamikus volt. Bodor Johanna, a kiváló koreográfus nekik is tervezett
táncokat: a híres vadászkórus zenekari részein eredeti táncmotívumokat is
láttunk tőlük. Egészen különleges ötlet volt az erdő vadainak
balettje: az első képben vadászzsákmányként hozták be őket,
A
balettkar (Az erdő vadjai)
A 2022-es
előadás fotóit Tari Róbert (Szegedi Nemzeti Színház) készítette
később éjszakai „trófaállatként” láthatjuk az egyik
szólistát, a teljes balettkar az éjszakai látomásképben kap fontos szerepet, de
telitalálat volt Samiel, a Gonosz pantomim+playback megjelenítése is (a Sátánt Baranyai Krisztián, Bolla
Bence és Opavszki Máté váltva alakította).
Töttös
Roland (Max) és Réti Attila (Kaspar)
A történet legfőbb szálai Gaspar első fővadász, a Sátán szolgája, Max
barátja kezében futnak össze: ő veszi rá Maxot az ördögi varázsgolyók öntésében
való részvételre. Réti Attila, a színház vezető baritonja végre igazi
jelentős szerepet, sőt szerepeket kapott: ugyanis az egyik
szereposztásban Gaspart, a másikban Kunó
fővadászt alakítja-énekli, nehéz kettős feladatot vállalva.
Mindkettőben tökéletes volt; igazán Gasparként
bontakozhatott ki — a szerep lényegéből adódóan, dalát, áriáját egyaránt
szépen szólaltatta meg, erős kisugárzása szuggesztív többletet adott.
Nagyon jó volt Szilágyi János is Gáspárként, áriái szintén szépen,
erőteljesen szóltak; figurája kevésbé volt misztikus, inkább bosszúálló
gazembernek láttuk.
Max – akit fehér
ruhába öltöztetett a rendező és a jelmeztervező, ezáltal azonnal
kivált a szereplők közül – igazi lúzer ebben az
előadásban (hiszen egyébként is csak Kunótól tudjuk meg, hogy korábban
ő volt a legügyesebb vadász), sikertelensége, lelki válsága miatt szinte
csak sodródik az eseményekkel (ezt használja ki Gáspár, aki – mai szóval élve –
az I. felvonásban még „be is drogoztatja”), s csak a szerencsés véletlennek és
a Remetének köszönheti, hogy nem veszít végképp. A fiatal Töttös Roland
Maxot összetetten alakítja, hangja szépen szárnyal híres áriájában,
magasságaiban van erő, talán a mély regiszterein kell még dolgoznia.
Egészen gyönyörű a két női főszereplő:
hangjuk, megjelenésük, alakításuk szerint egyaránt.
Máthé
Beáta (Agáta)
A krónikás – bár az operát kétszer is
megnézte – csak az egyik szereposztást láthatta–hallhatta. Máthé Beáta
csodálatos, fejedelmi Agáta, áriáit szépségesen énekelte, szerepét hitelesen,
remekül hozta. Kónya Krisztináról – Ännchen-Annuska –
legalább ugyanennyire lehet és kell szuperlatívuszokban írni, „kézfogós” áriája
virtuóz volt, „ijesztgetős” dala pedig derűt, humort hozott az
előadásba; Krisztina, akit korábban erősen drámai hősnőként
– Toscaként – is láthattunk, bizonyította, hogy mindent tud a színházról, az
operáról. (Bizonyára jó volt Agátaként Varga Anna és Ännchenként
Ferenczy Orsolya is.)
Kelemen Dániel (Remete), Varga Anna
(Agáta), Töttös Roland (Max), Szélpál Szilveszter
(Ottokár)
Örömmel láttuk Ottokár
szerepében Szélpál Szilvesztert, ki ezúttal is kiváló
volt; Kunót katonásan, tartással, érces hangon hozta Gáspár István (a másik
szereposztásban), Kilianként Görbe Norbert friss,
erőteljes entré-t nyújtott, a „deus ex machina”-ként megjelenő, Max és Agáta sorsát eldöntő
Remete rövid, de igen szép szerepét bölcsen, szuggesztíven énekelte Kelemen
Dániel, bájosak, kedvesek voltak a Koszorúslányok: Bita Boglárka, Szabó
Dóra Cintia, Horák Renáta és Rózsa Kitti.
Dinyés Dániel
és Hermann Szabolcs vezényelte az egyes előadásokat: mindketten maximális
felkészültséggel, stílushűen építették föl a
zenei folyamatot, mely így végig élvezetes, üzembiztos volt. A Szegedi
Szimfonikus Zenekar nagyszerűen játszott, külön dicséretet érdemel a
kürtszólam (szólamvezető: Kecskés György), melyet Weber kiemelten használ
és Kálmán Csaba szólamvezető tökéletes mélyhegedű szólója.
A közönség mindkét előadást
ütemes tapssal jutalmazta; kívánjuk, hogy Weber „vadásza” maradjon még jó ideig
a Szegedi Nemzeti Színház repertoárján.
Kiss Ernő