„A jobb
kézzel úgy kell bánni, ahogy a festő az ecsettel”
Perényi
Eszter egyéni hangról, az internet hátrányairól és a
Hubay-hagyományról
Perényi
Eszter
(fesztivalakademia.hu)
Úgy véli, a fiatal muzsikusok sokkal
jobban támaszkodnak az internetre, mint az egészséges volna, s kész
megoldásokat várnak, ahelyett, hogy felkutatnák a maguk zenei útját, ezért
azonban nem hibáztatja őket, hiszen úgy látja, mindezt a korszellem hozza
magával. Perényi Eszterrel arról beszélgettünk, miért látja több mint öt évtized tanítás után nehezebbnek a hegedűoktatást, mint
amikor az első óráit adta, s miként lehet továbbadni a Hubay-hagyományt. A
professzor emeritussal, aki a vonós tanszék mellett a rendkívüli tehetségek
képzőjében is tanít a Zeneakadémián, a Doktori iskola
vonós programjának vezetője és számos verseny zsűrijében
vállal feladatot, arról is szót ejtettünk, milyen tendenciák figyelhetők
meg ma világszerte.
-
Egy
korábbi interjúban a versenyek kapcsán kifejtette: hiányolja az egyéni hangot….
- Sajnos valóban ez figyelhető meg
hosszú évek óta. Legutóbb a poznani Henryk Wieniawski Nemzetközi Hegedűversenyt hallgattam meg, s a győzteseknél
sem nagyon akadt egyéni hang, mindegyikük inkább arra törekedett, hogy minél
érdekesebbnek tűnjön, amit csinál. Ez azonban nem egyéni hangot
eredményezett, hanem azt, hogy nagyon eltávolodott a darab mondandójától. Volt,
aki az előadás közben többször mosolyogva kinézett a közönségre, miközben
mindez nem is illett az előadott kompozícióhoz, vagy folytonosan
mocorgott, arcokat vágott, túl erőteljes mimikát használt. Értem persze,
hogy a tökéletes technika mellett arra törekszenek, hogy valami érdekeset,
rendhagyót produkáljanak, de ez nem ad hozzá a darabhoz… S a lengyel
megmérettetés hatos döntőjének minden résztvevőjére ez volt a jellemző.
Egyre kevésbé figyelhető meg a versenyeken, hogy a jelentkezők szép
hangon, természetesen játsszanak el egy melódiát. Mindenkit a kitűnni
vágyás motivál, és ezt nem tartom helyesnek. Nem is a konzervatívabb játékmódot
kérem számon, hanem azt, hogy próbálja meg megérteni, miről szól a darab…
Felszínesebb lett a műhöz való hozzáállás, hiába a tökéletes technika.
-
A
Hubay-iskolát is a kiváló előadásmód jellemzi, mégis minden muzsikusnak
egyéni a hangja… Ön is ezt tanulta, s adja tovább növendékeinek, sikerrel,
hiszen például Kelemen Barnabás, Kokas Katalin vagy Banda Ádám játékában is
mindez megfigyelhető.
- A Hubay-iskola valóban a
hangérzékenységéről volt híres, emellett a követőinek mind-mind
felismerhető volt a hangja, gondoljunk csak Szigeti Józsefre vagy Zathureczky Edére. Az egyikük játékát öblösebb tónus, míg a
másikét karcsúbb, áttetszőbb hangzás jellemezte. Takáts Alíztól, aki az Operaház zenekarában játszott, s egykor
maga is Hubay-növendék volt, tanulhattam meg az alapokat, és mindezt a tudást tovább
is lehet adni. Nagyon fontos a jobb kéz, a vonóval rajzoljuk meg a darabot,
ahogy a festő az ecsetet használja. Ezért gond, hogyha a jobb kéz nincs
teljesen kimunkálva, ha nem alkalmas minden mozdulatra. Nem szabad a karnak
merevnek lennie, fontos a laza felkar és csukló, úgy, hogy közben a kéznek
legyen tartása is. De nem szabad kimerevíteni a kart. A jobb kéz munkája
számomra ma is elsődleges a tanításban, hiszen azzal képezzük a hangot, a
különböző karaktereket. Nagyon nem szeretem, amikor vibratóval
próbálnak valamit pótolni, nem szabad görcsösen vibrálni, mert abból nem lesz
hang… A jobb kéz tényleg a Hubay-iskola alapja, Alíz néni annak idején külön gyakorlatokat végeztetett vele
az órák előtt, ezzel is a vonókezelés fontosságára hívta fel a figyelmet.
S emlékszem, amikor az öcsém, Perényi Miklós Pablo Casalsnál járt, Puerto
Ricóban, Bach darabjaival foglalkoztak, és neki is nagyon kidolgozott volt a
vonós keze….
Azt is vissza tudom idézni, milyen hangon szólalt meg Menuhin hangszere,
amikor Budapesten járt…. De persze, temperamentum szerint is mindenki
másképp nyúl a művekhez, mindenki másképp próbálja meg az egyéniségéhez és
a kompozícióhoz illő hangot kikeresni. Ritka manapság, hogy a fiatalok
hajlandóak legyenek erre az elmélyült kutatómunkára, gyorsan akarnak sikert
elérni. Nem fektetnek annyi munkát abba, hogy előbányásszak azt a hangot,
amit hallani szeretnének. Szerencsére a saját növendékeim azért nem ez a
jellemző! Most már professor emeritus vagyok a Zeneakadémián, sok a
tanítványom, hiszen a vonós szak mellett a rendkívüli tehetségek
képzőjében is foglalkozom a fiatalokkal, hozzám jár például Gertler Teó is.
Perényi Eszter és
testvére, Perényi Miklós gordonkaművész
(Molnár
Edit fotója, MTI, 1968)
- Már több mint fél évszázados az oktatói
múltja, hiszen annak idején szinte már a diplomázását követően
tanársegédként folytatta…
- Igen, a végzést követően az
Országos Filharmónia ösztöndíjasa lettem, s egy-két évet tanítottam is alsó
fokon, igazán jó iskolát jelentettek ezek az esztendők a kezdőkkel.
Utána Kovács Dénes mellett lettem tanársegédként… De a kezdetektől azt
tartom szem előtt, hogy minden növendékhez másképp kell állni,
mindegyikükkel más tempóban haladni, és abban segíteni, hogy a saját hangját
találja meg. Akad, aki rögtön gyönyörű hangot képzel el, csak technikai
nehézségekkel kell megküzdenie. Másképp kell tanítani azt, aki kicsit
önbizalomhiányos, miközben technikailag perfekt módon játszik. Nincs két
egyforma hangképzés. Mindenkinek más a hangszerével és a zenével való kapcsolata.
Sajnos mostanában egyre kevésbé figyelnek oda arra – még a versenyeken sem
igazán –, hogy milyen hangon is szól az a hegedű… Ami pedig az interneten
megjelenik…. Gyakorta találni szörnyű
előadásokat. Baj, hogy a fiatalok számára ez jelenti a fő tájékozódási
pontot. Ráadásul sokszor kalózkottákat töltenek le, amelyek tele vannak
hibával. S ahelyett, hogy azt figyelnék mit írt a szerző a partitúrába,
csak a neten lévő a felvételeket hallgatják, és az ott hallottakat
másolják. Épp ezért nem engedem, hogy a telefonon keressenek rá egy-egy kottai
bejegyzés jelentésére, mert azt tapasztaltam, hogy később nagyon hamar
elfelejtik. Míg, ha szótárazni kell, erőfeszítést tenni érte, akkor jobban
rögzül a fejekben. Sokszor felháborodva kérdezik azt is, hogy miért adok olyan
darabot, amelyből nem létezik felvétel az interneten?!
Épp azért, hogy végezze el ő felfedező munkát, találja meg a
műről a saját értelmezését, mondandóját.
-
Ezért
is foglakozik szívesen kortárs darabokkal.
- Azoknál valóban szükség van a saját
elemzésre, s persze az még szerencsésebb, ha lehet a szerzővel is
beszélni. Nem az a megoldás, ha gyorsan meghallgatunk az interneten néhány
felvételt… De az a baj, a fiatalok könyvet sem szívesen vesznek a kezükbe,
inkább csak a neten pörgetik a szövegeket, hiába mondom, hogy menjenek el a
könyvtárba. Megesett, hogy valamelyik növendékemnek javasoltam egy filmet,
amire az volt az első kérdése, hogy fent van-e a neten…
-
Pedig
ahogy egy korábbi interjúban fogalmazott, ehhez a hivatáshoz kíváncsiságra, sokoldalú
érdeklődésre is szükség van.
- Igen, de úgy látom, hogy mindezért nem
hibáztathatom őket, hiszen ilyen a korszellem. Meglepődöm sokszor,
hogy mi mindent nem tanulnak meg sem otthon, sem az iskolában. Akadnak persze
kivételek is, hiszen például Gertler Teó amellett,
hogy kiválóan hegedül, nyeri sorra a nemzetközi versenyeket, a kémia és
matematika olimpiákon is sikerrel szerepel. Összességében azonban azt
mondhatom, ez a generáció nem tud igazán semmiben elmélyülni, de ebben
jelentős szerepet játszott a pandémia és a
mostani veszélyhelyzet is. De ugyanilyen gond, hogy a neten sokan érdemtelenül
válnak sztárokká, mert nincsenek szűrők, olyanok kerülnek fókuszba,
akik a teljesítményük alapján nem érdemelnék ezt meg. Nagyon nehéz egy ilyen
értékvesztett világban létrehozni a saját minőségi mércénket, s ennek
alapján dolgozni, szelektálni…
Perényi Eszter
(cziffrafesztival.hu)
-
Fél
évszázad alatt miként látja, miben lett más a pedagógusi munka?
- Nehezebbé vált. A növendékek kevésbé
önállóak, sokkal jobban támaszkodnak rám. Érdekes módon az előző
korosztályoknál sokkal kevesebbet tudtam a hallgatók magánéletéről. Most
sokkal jobban értesülök a nehézségeikről, mert úgy látom, hogy nincs kivel
mindezt megbeszélniük. Korábban a tanítványaim megérkeztek az órára,
eljátszották a darabokat, és annyi volt a dolgom, hogy az előadásuk,
játékuk kapcsán elmondjam az észrevételeimet, a tanácsaimat. Ma mindez már
kevés. Azt érzem, hogy mindent tőlem várnak, készen akarnak kapni,
tulajdonképpen én vagyok számukra az internet. Mintha az én dolgom lenne,
pontosan elmondani, hogy mit csináljanak. Pedig a mai fiatalok nem ostobábbak,
nem tehetségtelenebbek, mint az előző generációk, csak azt szokják
meg, hogy mindent készen kapnak. Nem tanulják meg, hogy keressék meg a saját vélekedésüket., hangjukat, útjukat. Sokszor a doktori szigorlatokon –
ugyanis a doktori iskolának is a vezetője vagyok – szintén azzal
szembesülök, hogy téves adatokat sorolnak, mert a wikipédiát
használják, és fel sem merül bennük, hogy attól, hogy valami az interneten
szerepel, még nem biztos, hogy pontos vagy igaz… Eszébe sem jut, hogy könyveket
is használjon. Nem vonom kétségbe az internet fontosságát, elképesztő
találmány, de csak akkor, hogyha az ember arra használja, amire való. Ne a
felületességet erősítsük vele, és ne veszítsük el emiatt a saját
véleményünket. Persze, a doktori iskolában is akadnak nagyon jó tapasztalatok,
hiszen elképesztő munkát végzett például Banda Ádám, aki Bartók II.
rapszódiáját kutatja, amelyhez a szerző 18 befejezést komponált, és
mindaz, amit feltárt, minden hegedűs szempontjából érdekes. Tanárként
fontos feladatomnak tartom, hogy felébresszem a növendékeim érdeklődését a
könyvek, a színház, a filmek iránt, hogy arra ösztönözzem őket, legyen
saját olvasatuk a művekről, találják meg az egyedi hangjukat. Nem
akarok nagyon pesszimistának tűnni, hiszen most is akadnak különleges
előadók, kivételes produkciók, rendkívüli tehetségek, de a mostani kor nem
kedvez a művészeteknek. S érdekes kérdés az is, hogy hol tart majd húsz év
múlva a zeneművészet…
Réfi
Zsuzsanna
Perényi Eszter
HUNGAROTON felvételeiből
TELJES LEJÁTSZÁSI LISTA MEGTEKINTÉSE (16
felvétel)
TELJES LEJÁTSZÁSI LISTA
MEGTEKINTÉSE (16 felvétel)