SIMON GÉZA GÁBOR[1]

 

Hatvan esztendővel ezelőtt

 

 

Kereken 60 esztendővel ezelőtt, 1962 augusztusában új jazzszelek kezdtek fújdogálni az akkori egyetlen, természetesen állami tulajdonú Qualiton Magyar Hanglemezgyártó Vállalatnál. Augusztus 26 és 30 között néhány felvétel készült a cég akkori neve után Qualiton Jazz Együttes névre keresztelt combóval, amelynek vezetője a cég zenei rendezője, a zongorista Gonda János volt. További két felvétel november 29-én került rögzítésre. A végül Modern Jazz I. címmel (Qualiton LPX 7211) 1963-ban már forgalomba is került LP-ből végül sajnos csak minimális mennyiség került kereskedelmi forgalomba. Egészen pontosan: hiába volt ott az LP a nemkevés hazai hanglemezboltban, ha nem nagyon vették, inkább csak vesztegették, nagy néha. DE az igazán élelmesek megvárták az évi nagy racizást és akkor 60 Ft helyett már 15 Ft-ért is meg lehetett vásárolni az amúgy nem igazán kelendő fekete korongot. (Összehasonlításul: akkoriban egy kg barna kenyér 3 Ft-ba, egy kg fehér kenyér pedig 3.60 Ft-ba került.)

 

1963. március 5-én a Kossuth Rádió egy akkoriban igen jónak tekinthető délutáni időpontban, a következő hónapban a győri stúdió két adást is szentel a felvételeknek. A későbbiekben is minden esetben a Magyar Rádió volt az, amely az elkészült hangfelvételeket elsőként, de sokszor – sajnos – csak egyedüliként promotálta.

 

Az Qualiton Jazz Együttes ugyanakkor messze nem használta ki az újdonság, az elsőség lehetőségét. A zenekar tagjai nyilván még sohasem hallottak arról, hogyan kell(ene) menedzselni egy LP-t. Biztos, hogy nem szórták meg saját zsebből vásárolt példányokkal a sajtót. Pedig ez valószínűsíthetően csak alig egy-két tucat példányt jelenthetett volna.

 

Ma már gyakorlatilag nevetségesnek tűnik a zenészek hozzáállása és főleg másra mutogatása. Arra hivatkoztak főleg, hogy bezzeg az amerikai Berklee School of Music, az igen! Nos, az 1945-ben alapított Berklee – nem mellesleg – storyjának első bekezdésében hivatkozik, mint szellemi elődintézményére, a Kodály Zoltán tanítvány, Seiber Mátyás zeneszerző által vezetett németországi jazziskolára. Ezt hivatalosan is a világ első jazziskolájának tartják s amely 1928-tól 1933-ig[!] mint Dr. Hoch’s Konservatorium működött Frankfurt am Main-ban. Az iskola diákja volt többek között Dietrich Schulz-Köhn, aki évtizedekkel később komoly szerepet kapott a magyar jazztörténetben is. Nem mellesleg Seiber akkori tankottáit a mai napig újra és újra nyomják és folyamatosan tanítanak belőlük, pedig hát közben elmúlt jó kilencven esztendő!

 

A Berklee emlegetése nekem azért tűnik mindig falsnak, mert ott a való életre nevelik a leendő muzsikusokat, azaz megpróbálják őket például rávezetni a muzsikus élet olyan rejtelmeire is, mint a sajtó. S hogy ezt miért emlegetem? Mert utánanéztem s hála az Arcanum Digitális Tudománytárnak (https://adt.arcanum.com/hu/) 1963-ban minimum 10 (tíz) olyan napi- és heti- valamint havi-lapot találtam, amelyek Magyarországon abban az esztendőben rendszeresen közöltek jazzcikkeket!

 

Az Esti Hírlapban és a Magyar Ifjúságban Fodor Lajos, a Film Színház Muzsikában Boldizsár Iván, Fábián Imre és Gách Marianna publikáltak kisebb-nagyobb rendszerességgel jazzel is foglalkozó cikkeket. A Magyar Ifjúságban a már említett Fodor mellett Fenyves György, Komornik Ferenc, Kürti László, Somos Ágnes, az Ifjú Kommunistá-ban[!] az abban az esztendőben megjelent 12 számból 8-ban volt szó a jazzről és itt is Somos és Komornik voltak az ismertebb, rendszeres jazz szóvívők. A Jövő Mérnök-ében Kenessei András cikkezett. De voltak cikkek a Népművelés-ben és az Ország Világ-ban is. Ha jól összeszámoljuk, akkor összesen ez máris kilenc olyan név, akikre még mai emlékeznek a zenei újságírói szakmában… és akkor még nem beszéltem az alkalmiakról, vagy a mára elfeledettekről…

 

Szóval szakember lett volna. Kérdés, hogy az önmagukat profinak tekintő jazz-muzsikusok miért nem hajtottak rá ezekre az egész szakmában jól ismert zenei újságírókra? Miért nem kaptak akár a zenekarvezetőtől, akár valamelyik zenekari tagtól, ki kivel milyen viszonyban volt, ingyenes recenziós lemezeket? Kétlem, hogy visszautasították volna ezt a lehetőséget, hiszen – ismereteim szerint – mindőjüknek volt ilyen-olyan hanglemez lejátszási lehetősége, hiszen a szakmájukhoz tartozott…

 

Itt jegyzem meg, hogy a korszak emblematikus ifjúsági hetilapja, a mindössze 1 Ft-ba kerülő Magyar Ifjúság 1963. október 19-iki és 26-iki számának kiemelt helyén keretes reklámot közölt, első helyen kiemelve[!] a lap jazz-sorozatát:

 

„Fizessen elő a Magyar Ifjúságra!

Sorozataink: Jazz-királyok, B. B. életrajza, Tudomány a bűnözés ellen.”

 

 

A tizedik itt felsorolandó szakember Pernye András, aki ekkor a Magyar Nemzet zenei szakírója volt és 1964-ben, majd 1966-ban kibővítve megjelent A jazz című kötetét ma is sokan forgatják jazzbibliaként. Ő volt az egyetlen, akinek végül 1963 októberében a majdnem zártkörűen, a csak klasszikus zenerajongónak szánt[!] Muzsika című havilapban Modern Jazz - Qualiton hanglemezen címmel publikált egy egyoldalas elemzést a Qualiton Jazz Együttesről.

 

Nagyon kíváncsi lennék, hogy a Művészet című lap A hanglemezborítók ügyében című cikke vajon miért került hamarabb nyomdára és miért jelent meg már egy hónappal előbb, azaz 1963 szeptemberében, mint az imént említett Pernye András cikk? Minden esetre tény – hogy mai szemmel nézve, illetve füllel hallgatva – a lemez legjelentősebb értékálló tételére, a lemezborító fontosságára mutatott rá:

„Mennyivel kulturáltabb ennél Koncz Mária,modern jazz I. borítója, ahol a vonalak ritmusa, a stilizált hangszerek képi kompozíciója sűrítve tükrözi korunk dzsesszzenéjét.”[2]

 

A zenészek és persze, a forgalmazás, rossz hozzáállást többek között alátámasztani látszik, az általam, mint a Hungaroton Archívum egykori dolgozója által Rákosy Péter kiadói igazgatótól kért adatsorból, amelyet az első komolyabb magyar jazztörténeti kötet, a The Book of Hungarian Jazz-hez kértem és kaptam. Tegyük rögtön hozzá, hogy ez az 1992-es kötetben található kimutatás az első és egyben lényegében az utolsó hiteles adatsor arról, hogyan, milyen mennyiségben adták el Magyarországon a jazz LP-ket a Hungaroton monopóliumának évei alatt.

 

A lista, amelyre a továbbiakban hivatkozni fogok, az 1967 és 1990 közötti magyar jazzlemez eladások hivatalos, pontos, hű képe. Tény, hogy időfaktora kezdete négy esztendővel későbbi, mint a Modern Jazz I. LP megjelenése, de önmagában már az is nagyon árulkodó, hogy a több mint félszáz LP-t magában foglaló listán nem szerepelt a Modern Jazz I

 

A jazzmuzsika értékállóságát az (is) mutatja, hogy az egyes hangfelvételek mikor, hol, milyen körülmények között kerül(het)tek újra kiadásra, mint a korszak, a zenekar vagy/és az egyes jazzmuzsikusok reprezentatív lenyomatai. Nos, ebből a Modern Jazz I. LP-ből a Magyar Jazztörténet című, két CD mellékletes kötet egyik CD-jén a Szirmay Mártával készült Night and Day (Pannon Jazz PJ 1037) került először kiadásra 1999-ben.

 

Night and Day (7:14)

Szirmai Márta · Qualiton Jazz Együttes

℗ 1963 HUNGAROTON RECORDS LTD.

 

Aligha véletlen, hogy az eurojazzt igen jól ismerő, minden nehézséget legyűrő, a sok tucat LP-t és CD-t egyaránt kiadó brit cég, a Cosmic Sounds 2005-ös CD-jén és LP-jén (Rare Jazz – Fusion Gems From Hungarian Vaults Vol. 1. CS-35 CD, illetve CS-35 LP) a válogatást végző bécsi jazz DJ, Tom Wieland az LP-ről szintén csak ezt a számot tartotta újrakiadásra érdemesnek.

 

 

A „Modern Jazz” lemezsorozat második lemeze – igencsak furcsa módon - egy EP lett. Ezen Garay Attila play back technikával készített felvételei szerepelnek. Ezen tűnt fel Lakatos „Ablakos” Dezső, az altszaxofon ihletett, virtuóz mestere. Különös módon az altós más, ugyanezekben a hetekben készült jazzfelvételei, (például a Night In Tunisia a csúcsformában játszó Tabányi zenekarral) tánczeneként (!) kerültek kiadásra. CD-n történő újrakiadására a már említett magyar jazztörténet kötet egyik CD mellékletén került sor (Pannon Jazz PJ 1037). A felvétel még egy kiadást megért, amikor a Hungarian Jazz History sorozat utolsó, 2006-ban még megjelent CD-jén, a 18.-on kiadásra került, mint zárószám. Ezzel is reprezentálva a Hungaroton jazzrepertoár ebbéli, minőségi újrakiadását (Tabányi Mihály: Szép idők – Halcyon Days. Hungaroton HCD 71219).

 

A Modern Jazz II. című EP három számának újrakiadására pedig éppen Lakatos előtérbe állításával, a Hungarian Jazz History negyedik CD-én került sor (János Körössy, Dezső „Ablakos” Lakatos: It’s Midnight – Éjfél már. Hungaroton HCD 71044)

.

 

A sorozat harmadik lemeze, az Astoria Jazz Quartet LP-je, a Modern Jazz III. (Qualiton LPX 7245) a hazai egyszem lemezkiadó Modern Jazz szériájának az első igazi és sajnos egyben utolsó olyan hanghordozója, amely ma is, megszületése után közel hatvan esztendővel is, átütően szól. Mégpedig az egész lemezanyag s nem csak annak egy, vagy két trackje. A Kertész Kornél (zongora), Káldor Péter (vibrafon), Rahói Ernő (bőgő), Várnai Tibor (dob) összetételű együttes igazi csapatmunka mellett ragyogó szólistákat is reprezentál.

 

Az pedig nem véletlen, hogy a több mint 9 perces Take Five lett a 2001-es CD újrakiadás (Hungaroton HCD 71082) címe, hiszen e darab Astoria Jazz Quartet általi előadása, mint az igazán nagyoké, gyakorlatilag megunhatatlan. A CD újrakiadás szerkesztésekor a Take Five ugyanolyan frissnek, üdítőnek tűnt, mint anno az LP-n. Részemre ez még mai is egy tinédzserkorombeli klasszikus zenei élményt idéz fel. Az 1960-es évek elején rögtön megjelenés után megvettem édesapámnak Beethoven V. szimfóniáját a Supraphon kiadásában (SUA 10123). A családi Supraphon lemezjátszónkon és a Pacsirta rádiónkon, mint erősítőn végül azonban én jóval többször hallgattam a lemezt, mint ő. Nem kevés olyan napra emlékszem, amikor ötször is elhangzott az V. szimfóniaÉs azután Karel Ancerl és a Cseh Filhamonikusok felváltva szóltak az Astoria Jazz Quartettel.

 

Az Astoria Jazz Quartet említett CD kiadása szerencsére azt is lehetővé tette, hogy a csapat két további, amúgy nem mellesleg 1963-tól óriási közönségsikert aratott LP-jéről (The Pinocchio Ensemble 1 & 2, Qualiton LPX 7231, LPX 7234), a Tabányi Mihállyal, mint modern jazz tangóharmonika szólistával készített hangfelvételek is végre méltó helyre és keretbe kerülhessenek.

1 TELJES LEJÁTSZÁSI LISTA MEGTEKINTÉSE

2 TELJES LEJÁTSZÁSI LISTA MEGTEKINTÉSE

Pinocchio Ensemble 1-2
℗ 1963 HUNGAROTON RECORDS LTD.

 

A Modern Jazz lemezsorozat első három lemeze – mint láthattuk – egy-egy combo volt, így azokról utólag, mint antológiáról beszélni, eléggé problematikus. A tényleges, többzenekaros LP-k közül viszont kétségkívül kiemelkedik a IV-V. duplalemez. Ugyanakkor a dolog másik, messze nem elhanyagolható szempontja ismét csak a szerkesztő és a kiadó problémája. Nevezetesen az, hogy ilyen „összefoglaló” LP-ket a világ más tájain „válogatás lemez”-ként csak mint reklámkiadványt(!), lényegesen olcsóbb áron készítettek a már meglevő repertoár kaserolására.

Gonda János: Blues-invenció (3:43)

℗ 1964 HUNGAROTON RECORDS LTD.

 

Az Anthology '64, két lemezén 13 együttes 23 számot mutatott be. Mind a kísérő füzettel (magyar és angol nyelven, fotókkal) ellátott dobozos kivitel, mind pedig a kétféle formában, monóban és sztereóban kiadott anyag azt mutatta, hogy ezúttal az M.H.V.  igencsak reprezentatív formára törekedett, de igen sok zenész volt, aki már ekkor is több együttesben szerepelt. Ez sajnos nem azt mutatja, hogy ezen időpontban csak ennyire kevés jazzmuzsikus lett volna. Ez csak a kiválasztás azon különös módját mutatja, hogyan zártak ki egyes muzsikusokat a felvételi és a kiadási lehetőségből, például azzal az unásig ismetelt szerkesztői szöveggel, hogy „az nem jazz”!

 

Az Anthology '64 13 együttese között a korábban már lehetőséget kapott Garay Attila, Gonda János és Kertész Kornél mellett 10 újabb formáció is található. Nagy kár, enyhén szólva is visszás, hogy ezek egy része éppen csak ezen lemezfelvételek kedvéért jött össze! Tényleges elképzelések, gyakorlások, próbák nélkül ültek be a studióba. Ezt nagyon jól érezte meg a Tükör című képes politikai és társadalmi hetilap Kulturális Tükör rovatának szerkesztője:

 

„Az antológia legfőbb erénye, hogy áttekintést nyújt a hazai jazz-művészet — igaz, hogy két évvel ezelőtti! — állásáról. Hallunk egészen figyelemreméltó produkciókat is, például Kertész Kornél, Dobsa Sándor, Garay Attila, vagy Deseő Csaba együttesét. Gonda János (a lemez atyja) egész új utakkal is próbálkozik. Ám a többség idejétmúlt, ad hoc zenélést nyújt.”

 

Ezek az ad hoc érzések azután később, a lemezkiadás piacosítása, magánosítása esetében jócskán visszaütöttek. Önmagukat sztárnak kikiáltott zenészek képtelenek voltak például egy számot, akár stúdióban, akár koncerten lemezképesen(!) lejátszani. Sokan egyébként ezért haragudtak a később az antológiasorozat egyik producerévé is előlépő rádiós szerkesztőre, Kiss Imrére is, mert komolyan jelezte minőségi igényeit a jazzmuzsikusok fesztivál fellépéseivel kapcsolatban:

 

„Mi a véleménye a hazai zenéről, a hazai zenekarokról?

 

Sajnos nem valami rózsás a helyzet. A magyar együttesekben túl gyakoriak a személyi változások, kevéssé kimunkáltak a produkciók. Általában az a véleményem, hogy keveset dolgoznak a magyar muzsikusok. Nincs olyan együttesünk, amely kemény rendszeres gyakorlással, s nem csak a meglevő - vagy annak vélt - tehetségre és rutinra építve állítja össze műsorát.

 

Mi lehet ennek az oka?

 

A fő problémának zenészeink képzetlenségét, illetve befejezetlen képzését tartom. Korán kezdenek ’haknizni’, s ez gyakran visszaveti őket zenei fejlődésükben, a gyakori együttesváltoztatások, személycserék miatt sem az egyes zenészeknek, sem a zenekaroknak nem alakul ki jellemző, egyéni stílusa. Mivel ezekben az alkalmi csoportosulásokban a legkülönfélébb stílusokat játsszák, a muzsikusok fejlődése sajnos inkább csak azt jelenti, hogy minél több irányzatot ’tűrhetően’ műveljenek, és nem azt, hogy valamelyiket igazán művészi színvonalon. A ’hakni’ és a kreatív művészet nem egyeztethető össze.

 

Hogyan jelenik meg ez a probléma a rádiószerkesztő munkájában?

 

Az a muzsika, ami egy hangversenyen még elfogadható, mert a látvány vagy a közönség hangulata elfedi a hibákat, a rádió műsoraiban gyakran nem állja meg a helyét.”

(Néhány kérdés Kiss Imréhez. Z E N E, a QUAP zenei melléklete, Bp., 1978. december 10., újabb közlése: Jazzkutatás 3, 1999. szeptember [CD-ROM])

 

Nemcsak Kiss Imre látta ilyennek a helyzetet, hiszen maga Gonda János már esztendőkkel korábban így értékelte a helyzetet, nem máshol, mint a vezető zenei szaklapban, a Muzsiká-ban:

 

Tehetséges, virtuóz muzsikusokkal ugyanis rendelkezünk, kimunkált, csiszolt hangzású együttesekkel azonban alig.”

(Gonda János: Fordulat a magyar jazzéletben. Muzsika, 1974. február, p.42) 

 

A kétlemezes antológiában első és utolsó lehetőséget kapta ezúttal Fogarasy János zongorista, a Hardy-Gregorits Group, a Nebuló zenekar. E zenekarok egyes tagjaival később ugyan készültek (részben tánczenei) felvételek, de saját nevük alatt nem készíthettek több jazzfelvételt. Ekkor indul a zongorista Csík/Csiky Gusztáv, a bőgős ifj. Pege Aladár/Ali és Szabados György zongorista önálló pályafutása.

 

Az ifjú Ali, akinek édesapja, id. Pege Aladár, korának legjelentősebb magyar jazzbőgőse volt, jól menedzselte/menedzseltette magát, neki, mind itthon, mind külföldön, relatív jól sikerültek az elkövetkező évek. A külföldi turnék jazzklub-és jazz-fesztivál fellépéseket egyaránt hoztak. Később azután bekerülve Rudy Staeger bécsi jazzdobos körébe pedig az RST Records jazzsztárja lett. S hogy üzletileg még érdekesebb legyen a dolog, az RST LP-ket a Hungaroton dorogi gyárában préselték és itthon a budapesti Kodály Zoltán Zeneműboltban árusították.

Magyar Jazzkutatási Társaság (1999)

 

Szabadosnak a kiemelkedő jelentőségű B-A-C-H élmények után viszont még újabb tíz esztendőt kellett várnia, hogy ismét a stúdióba mehessen. A B-A-C-H élmények felvétele, mint a korai magyar jazz avantgarde emblematikus felvétele megtalálható a Magyar jazztörténet című kötet második CD mellékletének 7. trackjén (Pannon Jazz PJ 1037). A szabadosi életmű első hangfelvételi éveit összefoglaló Az esküvő/The Wedding című CD-ről természetesen ez a track nem maradhatott ki (Hungarian Jazz History 8. Hungaroton HCD 71094).

 

Ez a IV-V-ös antológia volt az első magyar jazzlemez, amelyet azután hivatalosan is jazzlemezként exportáltak a Szovjetunióba. A cirill betűs lemezcímkék a rendkívül egyszerű, mondhatnánk, hogy primitív kivitelű orosz nyelvű kísérőfüzettel egyetemben igazi unikumok a magyar jazz sok évtizedes történetében. Gyűjtői csereként néhány példányuk visszaimportálására a 80-as években került sor.

 

Nos, itt álljunk meg egy pillanatra, mégpedig összehasonlításra. A kétlemezes antológián – és később sem kapott - lehetőséget például Martiny Lajos. Ő zenekarával (Венгерский Джаз-Квинтет Под Рук. Л. Мартини

) már 1956 forradalmi napjaiban a Szovjetunióban turnézott, rádiófelvételeket készített a moszkvai rádió angolnyelvű jazzadása részére. Ezekből a felvételekből azután a későbbiekben – mai ismereteink szerint - nem kevesebb mint 11 (tizenegy) különböző szovjet jazzlemez kiadás született. Ezeket a Melodya mikrolemezeket természetesen Magyarországon is meg lehetett vásárolni. Mégpedig olcsóbban, mint a hazai korongokat… A hivatalos újrafelfedezésre pedig a Nemzeti Kulturális Alap komoly anyagi támogatásával 2010-ben került sor, amikor a Martiny együttes és a Magyar Rádió Zenekarának összesen hat Melodya modern jazzfelvétele került CD-n újrakiadásra (Jazz Hungaricum 9. Early Modern Jazz In Hungary Volume I. Pannon Jazz PJ 1071).

 

 

TELJES LEJÁTSZÁSI LISTA MEGTEKINTÉSE

℗ 1971 HUNGAROTON RECORDS LTD.

 

 

Visszatérve a Modern Jazz LP sorozatra. Az elkövetkező esztendők ezen LP-k – enyhén szólva – sikertelen eladásai után, végképp hét szűk esztendőnek számítottak a hazai jazzlemez kiadásban. Született még öt további éves, a modern magyar kortárs jazzt(?) reprezentálni kívánó gyűjtőlemez. Ezeket kezdetben még stúdióidőt és költséget nem kímélve a Magyar Hanglemezgyártó Vállalat vette fel és publikálta. E felvételek kezdetben még a Rottenbiller utcai stúdióban készültek. Később a Magyar Rádió stúdiófelvételeit, a jazzversenyek anyagát stb. vették át kiadásra. Ez sok szempontból jóval egyszerűbb volt. Egyik állami cég (Magyar Rádió) nem számlázhatott a másik állami cégnek (M.H.V.), hanem egyszerűen birtokba vették az anyagot, ami így gyakorlatilag (majdnem) ingyen állt rendelkezésre. Megspórolták a zenészegyeztetés igencsak fáradtságos munkáját épp úgy, mint a mérhetetlenül sok stúdió időt. Költségként így ez esetben csak a szerkesztő és a zenészek gázsija (az egyáltalában nem kevés szállítási és utazási költségek nélkül), no meg, persze, a gyártási költség merült fel. A forgalmazást pedig rém egyszerűen megoldották. Amikor volt valami egyéb szállítani való ide-oda, Budapestre, vagy a távoli vidékekre, akkor ahhoz simán hozzávágtak egy fél, vagy egy doboznyi, azaz 10, esetleg 20 jazz LP-t és részükről el volt intézve a dolog. A bolti dolgozók pedig vagy kitették, vagy nem, vagy ajánlották, vagy nem. Jobbára az utóbbi.

 

1966-tól létezett a Magyar Hanglemezklub, „a művészlemezek terjesztésére”. A 15 LP-t egyelőre csak a klubtagok kaphatták meg, mert kereskedelmi forgalomba ezek a lemezek – várhatóan hosszabb ideig! – nem kerülhettek.

 

Jazz beat (6:40)

Lakatos Géza · Tomsits Rudolf · Lakatos Béla ·Duka Nórbert

 

The white raven (7:01)

The white raven · Pege Aladár· Kovács Gyula· Ungár István· Balogh Jenő· Friedrich Károly

℗ 1967 HUNGAROTON RECORDS LTD.

 

Két esztendővel később, 1968. májusában Bors Jenő, a Hanglemezgyártó Vállalat igazgatója igen terjedelmes, hosszú, a Magyar Ifjúság május 24-iki számában megjelent cikkében a „Jazzantológia 67”-et is felsorolta, mint klubkiadványt. Nos, a művészlemez kedvelőknek valahogy nem ízlett ez az ínyencségnek szánt falat és ezzel sikerült azt elérni, hogy a jazzkedvelőket még legalább egy esztendeig várassák az akkor még friss(nek tűnő) jazzfelvételekre. Mert gondoljuk el, hogy egy jazzkedvelőnek összesen minimum(!) öt további, művész-, azaz klasszikus zenei LP-t kellett volna vásárolnia – mégpedig vabank! – hogy az amúgy szintén bizonytalan minőségű egy darab jazz LP-t a megjelenése után postán megkaphassa. Nonszensz!

 

A terjesztés. a propaganda visszáságait jól tükrözi esetem, amikor már jó egy éve dolgoztam a Magyar Ifjúság részére, mégpedig kizárólag jazzcikkeket szállítva. 1971-ben végre-valahára megjelent a soron következő antológia, a Modern jazz VIII. Lazán beballagtam az akkor már pár esztendeje személyesen is ismert Oldal Gáborhoz, akit manapság PR főnöknek neveznénk. Gábor közölte, hogy nála nincsen lemez! Menjek a Rottenbiller utcai raktárba. Ott majd kapok. Még jó, hogy előbb – általános szokásomtól eltérően – telefonáltam. No, itt jött a meglepetés. Illetékes közölte velem, hogy nem oda Buda. Újságíró vagyok, vagy sem, ő csak akkor ad(hat) nekem egy LP-t, ha veszek egy másikat, bármilyet a cég kiadványaiból(?), egy hanglemezüzletben és azt vigyem be és cserében elhozhatom az „újdonságot”! Elsétáltam egy ismerős lemezboltba, ahol legalább heti egyszeri vendég voltam, rendes számlát kértem, ami az időtájt nem volt éppen mindennapos, majd elballagtam az akkori, Lenin körúti munkahelyemtől pár saroknyira levő raktárba. Leadtam a pár perccel korábban az Erkel Ferenc Zeneműboltban vásárolt vadiúj LP-t és megkaptam érte cserére az áhított korongot, amiben azután nem túl sok örömöm telt. A cikk „Új” jazzlemez? címmel a Magyar Ifjúság 1971. április 16-iki számában jelent meg. Nos, nagy valószínűséggel a zenészek aligha olvasták a cikket… Miért is olvasták volna az akkor már az Esti Hírlap mellett a legjelentősebb jazzcikkeket rendszeresen, szinte minden számában lehozó, már-már jazzlapnak (is) számító Magyar Ifjúságot? Pedig mindkét lap több kimondottan jazzbarát szerzőt is foglalkoztatott…

 

Néhány mondat a cikkből:

 

„Jó egy évvel a felvételek után került az üzletekbe a ’legújabb’ magyar jazzlemez, a ’Modern jazz VIII. Anthology 69’.

 

 

.

 

A Magyar Rádió 1969-es jazzversenyének legjobban szerepelt együttesei kaptak helyet a lemezalbumban. Így átfogó képet kaphatunk az akkori magyar jazz színvonaláról, bár valójában erre több lemez kellene, mint ez az egyetlen antológia. A felvételek ma már archív értékűek: a Tomsits-kvartett kivételével valamennyi, a lemezen szereplő együttes feloszlott vagy átalakult azóta.

Keleti csemege (6:13)

Keleti csemege · Kovács Quartet

1969 HUNGAROTON RECORDS LTD.

 

Kiemelkedő értékű Kovács Gyula afro-kubán dobolása a ’Keleti csemege’ című saját szerzeményében. A ’Dhrupad’, ez a különös, indiai dallamalapú Tomsits-Vukán kompozíció a Tomsits-kvartett eddigi csúcsteljesítménye. Abból a sorozatból, amelybe a ’Dhrupad’ is tartozik, szívesen hallanánk további darabokat is. Örvendetes, hogy végre megvan az első két hazai Ráduly Mihály lemezfelvétel (a Pege-kvartettel, illetve Kovács Gyula együttesével.) Reméljük, ezeket hamarosan több is követi majd.

 

Egyáltalában: több lemezre lenne szükség, amelyek méltóan képviselnék a magyar jazzt. A jazz, akárcsak a sláger, bizonyos fokig egy-egy időszakhoz kötött. Lehet, hogy ma egy jazz-zenész valami jót produkál, ami érdekli a közönséget, és szeretné a saját kis lemeztárába is besorolni a zenész hanglemezét – ha lenne. Amikor viszont már van, addigra esetleg új irányzatok, új együttesek kerülnek előtérbe, s szinte senkit sem érdekel, mi volt 1-2 évvel korábban. A jazzbarátokhoz eljutnak – persze jobbára pult alól – a világ legjobb jazz-együtteseinek Amiga- vagy Supraphon-felvételei. Ki vásárol akkor elavult magyar jazzantológiát?”

 

TELJES LEJÁTSZÁSI LISTA MEGTEKINTÉSE

 

 

 

A korábban már említett hivatalos statisztika szerint, amelynek adatgyűjtése 1990. február 15-én zárult, a modern jazz antológiák – annak ellenére, hogy ezek a lemezek voltak szinte a legtovább forgalomban – mélységesen mélyen szerepeltek az eladásokban. Az összesen hatvan kiadott és relatív értékelhető mennyiségben eladott jazzlemez listáján a X. Antológia a maga 3.592-es eladási számával 49. lett, a IX. antológia az 55. és a három sereghajtó a VII-es, a VIII-as és végül a VI-os antológia. Utóbbiból mindössze 1.313 darabot sikerült értékesíteni.

 

Tegyük hozzá mindehhez, hogy a 1980-ban megjelent Dimenzió című lemez (SLPX 17651) csak a 12. helyen szerepelt, mint az első modern jazzformáció.

 

Black And Blue - Benkó Dixieland Band - 1982 (4:53)

Black Eyes (4:44)

Clown (3:08)

· Benkó Dixieland Band

℗ 1982 HUNGAROTON RECORDS LTD.

 

 

Ugyanakkor a Benkó Dixieland Bandé lett az első hely a Face To Face című, minden szempontból ragyogóan sikerült lemezével (1982, SLPX 17727 és MK 17727) 59.551. A lista 4.,7.,8., 10., 11., 20. helyén szintén Benkó LP-k végeztek. Ehhez nyilvánvalóan igen nagymértékben hozzájárult az is, hogy a dixie-stílus akkori közkedveltségén túlmenően a nem kevesebb mint hét lemez(!) párhuzamos eladási sikeréhez az a hatalmas szervezési munka és a sajtóval kialakított kiváló kapcsolat is hozzájárult, amelyet Magyarországon ezekben az esztendőkben kizárólag Benkó Sándor zenekarvezető egyedül képviselt.  

 

Utólagos függelék:

Tehetséges, virtuóz muzsikusokkal ugyanis rendelkezünk, kimunkált, csiszolt hangzású együttesekkel azonban alig.” GJ: Fordulat a magyar jazzéletben. Muzsika, 1974. február, p.42   

 

 

 

Függelék:

 

SGG 75 – Parlando

(Parlando 2022/3.)



[1] Simon Géza Gábor (beceneve: SGG) (Budapest1947május 1.)  zene- és hanglemeztörténész, zenei újságíró és producer, zenei könyvtáros, elismert diszkográfus.

[2] Sobók Ferenc: A hanglemezborítók ügyében. Művészet, Bp., 1963/9. szám, 29.