I.
BUDAFOKI HANGVERSENYESTÉK // Vezényel: Vashegyi György (1:16:41)
1:40-től
Schumann: Manfréd – nyitány (Op. 115)
14:25-től
Wagner: Wesendonck-dalok
35:00-től
Brahms: III. szimfónia, F-dúr (Op.90)
A
Manfréd-nyitány Schumann zenés drámai költeményének, ahogy maga a szerző
nevezte el művét, Byron hasonló című drámájához írt kísérőzene
részlete. Byron a Manfréd című költeményt 1816-ban írta, majd a
következő évben a harmadik felvonást újra írta. Egy metafizikus drámáról
van szó Byron leírása szerint, amelyben természetfeletti lények, elemek
szerepelnek, ugyanakkor egy mély lelki dráma hátteréül szolgálnak. A
főhőst bűntudat emészti szerelme halála miatt, és a megbocsátást
keresi. A mű végén a halál szabadítja meg lelki gyötrelmeitől. A
mű főhősének drámai története miatt könnyen gondolhatunk az
életrajzi párhuzamra, ugyanis Byron azután kezdte el
írni ezt a művét, hogy elhagyni kényszerült Angliát. A távozást
féltestvérével való állítólagos szerelmi viszonya indokolta, s a botrány
elkerülése végett hagyta el hazáját. Schumann 1848-ban talált rá a műre,
abban az időszakban, amikor hallucinációk gyötörték, és talán amiatt, hogy
párhuzamot érzett a főhős és az ő lelki szenvedései miatt,
hatalmas odaadással állt neki a zene megkomponálásának. A műből a
Nyitány szokott a hangversenyek műsorán szerepelni, hiszen egy drámai
hangvételű, szenvedélyes zene, mely jól tükrözi Byron főhősének
viharos lelkiállapotát. Schumann művét 1852-ben mutatták be először Weimarban, Liszt Ferenc vezényletével.
Szutrély Katalin és Vashegyi
György a Wesendonk-dalok előadásakor
Wagner Wesendonck
dalok című műve szintén egy tiltott szerelem nyomán született. A
daloknak nemcsak múzsája, de költője is Mathilde
Wesendonck volt. Wagner 1858-ban pártfogója, Otto Wesendonck Zürich melletti villájában vendégeskedett, itt
ismerte meg a házigazda feleségét, Mathildet. Az
asszony nagy hatást gyakorolt Wagnerre, állítólag titkos szerelmi viszony is
kialakult közöttük, s Wagner Mathilde hatására
kezdett a Trisztán és Izolda megzenésítésébe. A Wesendonck
dalok csak az asszony halála után nyerhették el ezt a címet, előtte Öt
költemény női hangra címet tüntettek fel a kottákon. Az eredeti változat
zongorakísérettel készült, de később Wagner egyik karmestere, Felix Motti elkészítette a zenekarra hangszerelt változatot, mely
a Trisztán és Izolda hangzásvilágát követi.
Vashegyi György
Brahms: III. szimfóniáját vezényli
Az este utolsóként elhangzó műve Johannes
Brahms III. szimfóniája, melyet a szerző
1883-ban komponált, s elsőként Bécsben mutatták be. Brahms ragaszkodott a
hagyományos formához, és klasszikus formában, négy tételben írta meg
művét. Az első és utolsó tétel szonátaforma, a második tétel variációs
jellegű, a harmadik tétel triós háromtagú forma. A művet heroikus
jellegűnek szokták jellemezni, ugyanakkor rejtélyes zeneműnek is
tartják. A szimfónia alaphangneme F-dúr, de oly gyakran színeződik mollá,
hogy az már a teljes kompozíció karakterére is borús árnyékot vet. Ezen kívül a
szimfónia valamennyi tétele halkan fejeződik be, ami a lírai jelleget
hangsúlyozza, s ez a romantika korában egyedülálló megoldásnak számít.
II.
RICHARD WAGNER: WESENDONCK
DALOK WWV 91 (1858) MATHILDE
VON DER WESENDONCK VERSEIRE
Magyarra fordította: Szutrély Katalin
Wagner-Wesendonck-Lieder (pdf)