Ábrányi Kornél
200
Ábrányi Kornél,
születési nevén Eördögh
Kornél Franciscus
(Szentgyörgyábrány, ma Nyírábrány, 1822. október
15. – Budapest, 1903. december 20.)
zenei író, zeneszerző, zongoraművész, zenepedagógus.
Mélységes
tisztelettel adózom minden kutatónak, előadóművésznek, aki arra teszi
fel az életét (vagy annak egy szakaszát), hogy feltárja és népszerűsítse a
magyar zenetörténet kismestereinek alkotásait. A feladat óriási, hiszen a
„frontvonalban” számon tartott Erkel Ferenc oeuvre-jéből is pillanatok
alatt össze lehet szedni számos alig, vagy az utóbbi évtizedekben egyáltalán
nem játszott művet.
Ábrányi
Kornél életművének jellegzetes darabjaiból összeállított hangversenyt
hallhatott 2022. október 17-én a Régi Zeneakadémiát zsúfolásig megtöltő
közönség. A program egy igazi koprodukció a Liszt Ferenc Zeneművészeti
Egyetem és a Debreceni Egyetem Zeneművészeti Kara között és a budapesti
előadást megelőzően elhangzott Debrecenben is.
A
műsor két állandó szereplője a zongorakíséretet mindvégig ellátó dr.
Váradi Judit és a történeti hátteret prózában ismertető Windhager Ákos
volt. Ahogy Váradi Judit bevezetőjében elmondta, valóban fordítottak egyet
az időkereken és a megjelent Ábrányi-utódok jelenlétében egyszer csak
1822. október 15-ét írtunk, amikor (a mai Nyírábrányban) megszületett a
komponista és az apai akarattal szembe menve belecsöppent a 19. század nemzeti
színekben pompázó romantikájába. Chopin tanítványaként, Erkel Ferenc jó
barátjaként és Liszt elkötelezett tisztelőjeként megmérettette magát úgy
hangszeres, mint vokális komponistaként és alkotásaival,
szervezőkészségével támogatta a kórusokat: megalapította és évtizedeken át
vezette az Országos Magyar Dalárdaegyesületet is.
A
koncert első részében a Bartók Konzervatórium diákjaiból alakult férfikar
előadta az általa Jókai-szövegre írt Király hymnuszt, amelyet az Eredeti
magyar dalfüzér és a Nyári éj követett. Megvillanó verbunkos
motívumok, kétségtelenül népies-magyaros dallamok hitelesítették a darabok
keletkezésének helyét és idejét. Amit a várromok regélnek – ezúttal a
romantika (és Ábrányi) kedvenc vadászkürtjén megszólaltatva, igényes
zongoraszólammal kísérve. Mintha egy Caspar David Friedrich-kép öltözött volna
magyar ruhába…
A Bátori Éva
kitűnő tolmácsolásában előadott, Petőfi-versekre írt dalok
a műfaj igazi gyöngyszemei, remek prozódiával, megkapó melódiákkal. A
zongorára komponált, lassabb-gyorsabb verbunkos motívumokat sorakoztató Jellemrajzokban,
a már Hubay Csárdajeleneteit előlegező hegedűkompozíciókban
a szerző nem építkezik motívumoknál hosszabb dallamívekkel. A hangszeres
darabok mindegyikét leginkább a fantázia terminussal lehetne definiálni. És
érdekes módon a negyedóránál is hosszabb Magyar
irályú szonáta sem kínált igazi tematikus
felületeket.
Nagyon
felemelő és egyben elgondolkodtató volt ez az este. Felemelő, mert
még a zenében, a zenetörténetben jártas hallgató és felfedezhetett magának
valami újdonságot, valami nagyon egyedien jellegzetes magyar zenét, amely bár a
19. századi magyar romantika, a verbunkos köznyelvéből építkezik, mégis
megkülönbözteti magát minden mástól. Elgondolkodtató, mert roppant technikai
felkészültséget igénylő, sokszor virtuóz darabok ezek, ám éppen a
szerkezetük, a csupán motívumnyi dallamok megnehezítik a zenei kifejezést, a
melodikai értelmezést. Ugyanakkor nincs helye annak a kérdésnek, hogy érdemes-e
ennyi időt és energiát fordítani a művek megtanulására? Nem kérdés,
hogy bizony van. Kellemes, néhol első sorban dekoratív, másutt kimondottan
lírai zene ez, amely nagyon finoman árnyalja a magyar romantika palettáját.
Közreműködtek:
Bátori Éva
(ének), Bogáti-Bokor Orsolya (hegedű), Várda Zsófia (kürt), Mikulík
Márton, Szabó Eszter, Váradi Judit (zongora)
A Bartók Konzervatórium
diákjaiból alakult férfikar (vezényelt Papp Edit)
Moderátor:
Windhager Ákos
Tóth Anna
zenetörténész