90 ÉVE SZÜLETETT
ALMÁSY LÁSZLÓ ZONGORAMŰVÉSZ-TANÁR[1]
(1933-2005)
Néha különös élmények késztetnek egy gyermeket arra, hogy keresse a zene
varázsát, mindig megújuló és maradandó élményét. A legszerencsésebbek már kis
korukban kiváló művészek vonzásába kerülhetnek, de talán még
szerencsésebbek azok, akik a családjuk legszeretettebb tagjaitól,
szüleiktől hallhatják, –az otthon meghitt légkörében, szinte már
születésük előtt – az egész életüket megszépítő Zenét. A különös
eszköz, a hangszer felfedezése, az első megmozdított billentyű, vagy
megpendített húr igenlő visszajelzése a hangszer
testéből a zenélő beszélgetés vágyát kelti a gyermekek
legtöbbjéből.
Almásy László, szeretett
kollegánk, kedves barátom a legszerencsésebbek közé tartozott: édesapja vonós
hangszereken játszott, édesanyja szabadidejében gyakran zongorázott. Nevelésére
a szülők különös gondot fordítottak. Korán felismerve zenei tehetségét a
Fodor Zeneiskolába íratták. Elemi iskolába lépésének napja, 1939. szeptember 1.
egybeesett a II. világháború kitörésével.
Később, az egyházi iskolák államosításáig pedig a Bencés Gimnázium
jelmondata, az „Ora et labora”
(Imádkozz és dolgozz) hatott rá, egész életét meghatározó módon.
A zongorát választotta
hangszeréül, de otthonának kamarazenés varázsa végigkísérte pályáját: számos
koncertet adott később szonáta és triópartnerekkel
Az 1951-ben letett
érettségije után először zeneszerzésre felvételizett. Ekkor még további
éveket szánt zongoratudása tökéletesítésére, de 1955-ben felvételt nyert a
Zeneakadémia zongora főtanszakára is. Majd’ egy
időben szerezte meg két diplomáját: 1959-ben kitüntetéssel végzett Visky Jánosnál zeneszerzésből, és ugyanilyen
eredménnyel fejezte be 1960-ban zongoraművész-tanári tanulmányait Ambrózy Bélánál, Liszt Ferenc szellemi unokájánál.
Egyházzenei- és a
templomi akusztika iránti vonzalmára utal, hogy már ezidőtájt
gyakran orgonált. Amikor még akadémista korában a legjobbak közé került a
belgiumi Gentben rendezett zeneszerzői versenyen, ott is,
pályaműként, egy orgonadarabját mutatták be.
1960-tól a friss
diplomást szóló- és kamarakoncertekre kérték fel az Országos Filharmónián kívül
a Rádió- és Televízió, valamint a Filmgyár szerkesztőségei. Az ország
számos helyén adott hangversenyt. Nem csak az úgynevezett szocialista
országokban, hanem Ausztriában, Finnországban, a hajdani NSZK-ban és
Olaszországban is teljesített koncert-körutakat. A magyar zongoraművészek
között Bartók után talán az elsők egyike, aki kamarapartnerével, Kóté László hegedűművésszel afrikai országokba is
eljutott, Algériába, Tuniszba, és Marokkóba, és ott sikerrel mutatkozhatott be.
1964-ben, velem együtt
kérték fel tanári munkára a Zeneakadémián. Innentől a pályánk párhuzamosan
futott, sőt majd 40 éven át összefonódott a Zongora II.
Tanszakon, nyugdíjba vonulásunkig. Eközben még többször nyílt lehetőségem
arra, hogy ne csak meghallgathassam, hanem – a Rádió zenei-rendezőjeként –
a legnagyobb hangversenyterem hallgatóihoz is eljuttathassam előadóművészetét.
Műsorán mind
gyakrabban hallhattuk a kortárs szerzők műveit: a legnevesebb
élő muzsikusaink mellett (udvariatlanság volna bárkit kihagynom, mert
szinte mindenki szereplője ennek a névsornak), tehát mellettük a még
névtelen egészen fiatalokét is, akiknek a darabjai ritkán kecsegtettek a
másodszori előadás lehetőségével.
Közel két évtizeden át –
koncertező-művészi pályáját nem feladva – tanította zongorázni a
karmester- és karvezető jelölteket, a zeneszerző- és zenetudományi
szakos hallgatókat. Fölkészítésükben kitüntetetten érvényesült a két tanult
pályából adódó tudása: széles anyagismerete, elméleti felkészültsége,
elemző készsége. Zeneszerzőként szinte családiasan személyesnek volt
mondható a tanszék tanáraival kialakult kapcsolata, akik szerencsésnek
mondhatták magukat, ha diákjaik Almásy tanár úr
osztályába kerültek. Kérlelhetetlen minőség-igényét olyan szeretettel
tudta közvetíteni, hogy az, mint a mágneshez vonzotta hozzá a növendékeket.
Mindeközben csatlakozott a Liszt Ferenc Társaság 1973-as újjáalakításához. Ez a
széleskörű zenész- és civil támogatottságot kapott lépés nyitott
később kaput a Kodály Zoltán Társaság megalapításához is (amelyben szintén
részt vett). Ma, e két sorsfordító zenepolitikai döntésnek köszönhetjük, hogy
immár szinte megszámlálhatatlan civil egyesülés támogatja lelkes odaadással a
magyar kultúra ügyét. 1976-ban a Zeneakadémia adjunktusa lett, majd alig három
év múltán, 1979-ben docenssé lépett elő, a Zongora Tanszék egyhangú
ajánlásával.
Idézet következik, egy
1982-ben megfogalmazott kitüntetési javaslatból: „Szerény, csendes, kissé
visszahúzódó ember, ami azonban pedagógiai gyakorlatában nem érezhető.
Kitüntetését eredményes munkájának elismeréseként javasoljuk.”
Ez a két mondat a
korszakra jellemző, és árulkodó: a javaslattevők meg sem kísérelték
annak a mérlegelését, hogy szerényen és csendesen lehet-e jó pedagógus valaki.
A harmadik állítás pedig, miszerint visszahúzódó lett volna – valótlan. Tény, hogy
nem vett részt az akkor egyedül lehetséges politikai hatalomgyakorlásban. Még
egyszerű közkatonaként sem. Azonban éppen ettől a korszaktól kezdve
következetesen, bár higgadtan, csöndesen jelezte vállalt magyarságát, és
hitvalló kereszténységét, tehát két olyan nagy közösséghez tartozását, amelynek
évezredes erkölcsi értékeit élete legfontosabb részének tekintette. A Tanszak
tanárai nagyra becsülték érte.
Személy szerint
ebből az időszakból, és az ezt követőből nem őrzök
Lászlóról más emléket, mint amit a Zeneakadémián együtt éltünk át, tanárként.
Nekem úgy tűnt, hogy ő ezidőtájt az
alkotóművészi tevékenységgel már felhagyott, és zongoraművészként is
csak ritkán szerepelt. Legalább is, ezeknek nyilvánosság elé kerülő
nyomait akkor nem tapasztaltam, és most sem leltem.
Az volt a benyomásom,
hogy teljesen átadta magát a tanításnak, amelyben őszinte örömét lelte.
Diákjait gyermekeiként gondozta. Túl a tanításon, kész volt magánéleti, illetve
civil problémáikkal is foglalkozni és zeneszerzős növendékei új műveit
születésük folyamatában követte nyomon. Gyakran a tanított zongora-anyag
részeként kérte azokat számon. Követte őket a hangversenyterembe is, jóval
túl a diplomamunkákkal lezárt tanulmányi szakaszon. Saját feladatteljesítésének
az értékét akkor látta és érezte igazán, amikor a felzúgó tapsviharra, a
közönség felé forduló fiatal művész, hajdani növendéke meghajolt.
Ma már reménytelen volna
még csak figyelemmel követni is, hogy élete munkájának gyümölcseit éppen hol
aratják a művészet mindenkori hódolói. Itthon, s a világ számos helyén a
legrangosabb dobogókat is birtokba veszik volt diákjai, és amikor a zenekar
előtt felemelt pálcájukra elnémul a közönség, akkor – tudom –, hogy ő
most is ott van! Hol is lehetne másutt…
Barátja emléke
előtt tisztelegve:
Erkel Tibor
[1]
Elhangzott Almásy László búcsúztatóján 2005. november 14.-én a
Farkasréti Temető Makoveczről elnevezett
ravatalozójában. (Első megjelenés: Parlando
2006/1.)