Emlékhangverseny Járdányi Pál (1920–1966)
tiszteletére
(2022. május 14. 17 óra, Fischer Annie
Zeneiskola, Budapest)
Járdányi Pál
(Budapest, 1920. január 30. – Budapest, 1966. július 29.)
Erkel Ferenc- és Kossuth-díjas zeneszerző, zenepedagógus, népzenekutató.
Járdányi
Pál születésének centenáriumára gazdag programmal, számos tiszteletadó
hangversennyel készült a zenei élet. A 2020. január 30-i Járdányi-évfordulót,
illetve az adott évre tervezett ünnepi alkalmakat azonban az akkoriban tomboló
vírusjárvány és a velejáró kényszerű elszigeteltség halasztásra
kényszerítette.
Ez
a sors jutott annak a zeneiskolai (ZETA) szervezésű Járdányi-koncertnek is,
amelyet már jóval a centenárium előtt tervezett és folyamatosan
előkészített Járdányi Zsófia hegedűművész, zenetanár, Járdányi
Pál leánya[1]. A
koncert végül két év késedelemmel – 2022. május 14-én – megvalósult, és
maradandó módon a figyelem előterébe állította Járdányi Pál több
évtizedes, egész zeneszerzői életművét végig kísérő, hangszeres
zenepedagógia munkásságának jelentőségét.
A
koncert gondolatának kibontakozásáról Járdányi Zsófia visszatekintése
tájékoztatott: az első impulzust a fuvolaművész Dratsay-házaspártól
kapta, ők ültették el benne az emlékhangverseny tervének „szikráját”
azáltal, hogy már évtizedeken át – fuvola-növendékeikkel együtt –, sikeresen adták
elő koncertjeiken a Jeney Zoltán szerkesztésében megjelent Fuvolaiskola köteteiben közölt
Járdányi-kompozíciókat. Egy további ösztönzést jelentett tervének
megvalósításában a Járdányi-Hegedűiskolához
fűződő mély ismerete is, és ehhez járult hozzá a közelgő
centenárium kínálkozó alkalma, amikor egy átfogó, bő keresztmetszetet
nyújtó zenepedagógiai koncert lehetősége kínálkozott az ifjúságnak komponált
Járdányi-művek megszólaltatására. A terv egyre jobban körvonalazódott: a különféle
hangszerekre írt Járdányi-darabokból lassanként egy meghatározott program
alakult ki, és ekkortól kezdve az a cél vezette a tervezőket, hogy a kiválasztott Járdányi-művek mindegyike
megszólalhasson a koncerten.
A
ZETA pedig az első hívó szóra saját ügyének tekintette a centenáriumi Járdányi-hangverseny
megszervezését. Már ebben a kezdeti stádiumban kialakult a két korosztályból
szerveződő hangverseny előadógárdája: egyrészt a nehezebb
előadási darabokat megszólaltató tanárokból, másrészt a különböző
hangszereken játszó zenetanulókból álló műsor keretében.
A
művésztanárok fellépése szimmetrikusan keretezte a programot: az ő
előadásuk vezette be és zárta le a koncertet. Bevezetésként Járdányi két
hegedűre írt népdalfeldolgozásainak két csoportja szólalt meg
Bánhegyi-Maros Dóra és Véghelyi Krisztina, illetve Tornyi Beáta és Surján Péter
előadásában, a koncert lezárásaként pedig ismét hegedűduók illetve
fuvola-duettek hangzottak el, a hegedűműveket ismét a Tornyi-Surján
duó játszotta, a fuvolaműveket Berényi Bea és Dratsay Ákos adta elő.
A
koncert első részében, a növendékek előadásában Járdányi Pál népdalfeldolgozásainak gazdag tárházát
ismerhette meg a hallgatóság különféle hangszerekre írt változatokban: az
első műcsoportot a hegedű-zongora-kíséretes művek alkották
(a zongorakísérők Kertész Rita és Hegedűs Gönczy Katalin voltak), ezt
követték a zongorára illetve a csellóra írt feldolgozások (tanáraik Mikola Éva,
Ruszinkóné Czermann Cecília és a csellótanár Sík Dóra voltak), majd a lenyűgöző
szépségű hegedűduók újabb sorozata következett: az első
műcsoport egy növendék és tanára kiváló előadásában szólalt meg (a tanár
Tornyi Bea volt), a második csoport műveit két haladó hegedűtanuló élményszerű
interpretációjában halhattuk (tanáruk Szász Józsefné Réger Judit volt).
A
szünet után Járdányi gyermekeknek írt Szonatináival
ismerkedhetett meg a közönség: a Hegedűiskolából
elhangzott művet Surján Péter tanította be, a két zongora-szonatinát
Znamenák Rita tanárnő növendékei játszották. A programban egy újabb,
terjedelmesebb, 13 egységből álló műcsoport következett Kis előadási darabok címen.
Csellóra, hegedűre, zongorára, klarinétra, fagottra és fuvolára írt
pedagógiai darabok változatos sora hangzott el igen magas szintű zenei
kidolgozásban. A betanító tanárok közül ezúttal csak a fent még nem említett zenetanárok
neveit soroljuk fel a hangszerek jelölése nélkül: így Kovácsikné Falvay Editet,
Domjánné Kiss Adélt, Gáspár Ritát, Gilicze Terézt, Varga Istvánt, Edőcs
Ákos Györgyöt, Tarjániné Csoma Cseperkét, valamint a zongorakísérő tanárok
közül: Czápos Beatrixet.
A
2022. V. 14-i Járdányi Pál emlékhangverseny közreműködői
Sajnálatos,
hogy a koncert „főszereplőinek”, a hangszeres növendékeknek név
szerinti felsorolásától beszámolónk terjedelme miatt el kell tekintenünk, de
nem mondhatunk le arról, hogy minden növendék előadását közösségi szinten teljes
elismeréssel illessük. A koncerten elhangzott kis remekművek előadói olyan
felkészültségről tettek tanúságot, amelyben Járdányi Pál zeneszerzői
elképzelései maradandóan érvényesültek. A centenáriumi tiszteletadás
legfőbb értékének tekinthető, hogy a 21. század első negyedében,
napjaink zenetanulóinak előadásában újból életre keltek Járdányi zenepedagógiai
eszméi: az élményszerű népdalfeldolgozások, a kis formákba illesztett
előadási darabok és a közös zenélés örömét jelentő duók, négykezesek,
kamaradarabok.
Járdányi
pedagógiai műveinek a korábbiakban még nem teljesült, széleskörű
seregszemléjét valósította meg a megkésett, ám maradandó értéket teremtő
emlékhangverseny. Olyan bőséges választékban, olyan változatos
műfaj-válogatásban hangzottak el a szerző hangszeres pedagógiai
kompozíciói, amelyhez hasonló koncert-vállalkozásra zeneiskolai koncertjeinken eddig
még nem volt alkalom.
Tisztelet
és elismerés illeti a koncertet megálmodó és tervező Járdányi Zsófiát, és
a megvalósításban közreműködő 12 zeneiskola minden egyes
művésztanárát, zongorakísérőjét, előadóját, szervező
munkatársát.
Hálás
köszönet illeti továbbá a ZETA részéről a koncertet bevezető és
zárszót mondó Ruszinkóné Czermann Ceciliát, a ZETA elnökét, a szervezésben sokoldalú,
áldozatos segítséget nyújtó Borsodiné Pláveczky Szilvia titkárt, a konferálást bravúrosan
teljesítő, tagozatvezető helyettes Znamenák Ritát és végül kiemelt
hangsúllyal a koncert keretében elhangzott zenetörténeti előadás
szerzőjét, a Járdányi Pál hangszeres
pedagógiai munkásságát ismertető Halász Péter zenetörténészt, az UMP
Editio Musica Budapest[2]
kiadó promóciós vezetőjét.
Külön
említést érdemel az ünnepi alkalomhoz illő, Járdányi Pál képeivel
illusztrált műsorfüzet, amely
szép kivitelezésével és a füzetben közölt tájékoztató listáival lényeges
ismeretekkel gyarapította a Járdányi-darabok iránt érdeklődőket.
Minthogy a műsorban szereplő Járdányi-művek gyűjteményes
kiadásokban jelentek meg, a művek iránt érdeklődők számára fontos
tájékoztatást adott a műveket tartalmazó gyűjteményekről. A
műsorfüzet a koncerten résztvevő intézményeket is számba vette: a
Budapesti zeneiskolákon és egyéb intézményeken kívüli, a koncerthez csatlakozó
vidéki zenei-, művészeti intézményeket is feltüntette annak a
széleskörű összefogásnak értelmében, miszerint valamennyien hozzájárultak a
Járdányi-emlékkoncert sikeréhez.
A
rendezvényt a Magyar Művészeti Akadémia támogatta. A koncert helyszínéül
szolgáló hangversenyterem biztosításáért a Fischer Annie Zeneiskolának tartozunk
köszönettel.
Dr. Berlász Melinda,
az MTA Zenetudományi Intézet ny.
tudományos főmunkatársa
[1]Járdányi Zsófia: Járdányi Pál hegedűpedagógiai munkássága, Doktori értekezés
(LFZE, 2009)
[2]
Járdányi Pál műveinek katalógusa az UMP Editio Musica Budaest gondozásában:
« Előző
oldal 1 3 Következő
oldal »