Losonczy Andorné Kupor Klára halálhíre
(Szombathely, 1932. május 24 –
Salzburg, 2022. szeptember 8.)
Losonczy Andor,
Radics Éva és Losonczy-Kupor Klára (2008)
A kiváló zongorista, a Salzburgi Mozarteum professzora, az Orff Intézet
korrepetítora 90 éves korában elhunyt. Széles látókörű, sokoldalúan
művelt volt, ragyogó egyénisége nagy űrt hagy hátra. Éveken át
leveleztünk, s órákig telefonáltunk. Életrajzát egyes elejtett
megjegyzéseiből, vagy utalásaiból tudom felépíteni, hogy a róla kialakult
képet, s legalább a valóság töredékét megkíséreljem bemutatni. Feltör bennem az
a sok érték, amit tőle tanulhattam, az események, amelyeket vele meg- és
átbeszélhettem. Nyugodjon békében!
Szombathelyen,
1932. május 24-én született. Apja református, anyja katolikus székely család
sarja volt. „Háromszékből származnánk, csak kicsit tönkrementünk. Nem
volt életbiztositás a földbirtokosság.”
A Domonkos nővérek óvodájába járt, majd
a négy elemit is az ő iskolájukban végezte. „Adél nővérre olyan
tisztelettel emlékezem vissza, még a mai elszemtelenedett kritikámmal is, hogy
egyetemen is megállta volna a helyét. Igényemet a tudásra már ő is belém
plántálta.”
A Fő téren, egy egyházi ünnepségen
látta egyszer Mindszentyt. Gyakran
vendégeskedett náluk Géfin Gyula teológiai tanár, a
papnövelde igazgatója. Nagy élményei közé tartoztak a székesegyházi koncertek
is, Werner Alajos kórusával, a Schola Cantorum Sabariensissel. A Zeneiskolában az 1941/42-es tanévben,
kislányként ismerte meg Takács Jenőt. Nem az ő növendéke volt, de a
fokozatosan kialakuló barátságuk időn és határokon átívelt, s Takács
2005-ben bekövetkezett haláláig tartott.
A háborúról borzalmas emlékei voltak. „Én
még 13 se voltam, amikor sógornőmmel együtt bezártak a szomszédos ház
egyik szobájába, de apám, majdnem az élete árán megmentett minket. Két házunkat
kibombázták, apám éjjeli őr lett, két bátyámról semmit se tudtunk.
Imádkozzunk, hogy a mi gyerekeinknek ne legyen soha hasonló jellemformáló szép
élménye.”
A háború után a családot kitelepítették Kámonba, egy egyetlen helyiségből álló házba.
Nyomorogtak, mint oly sokan. A Kanizsai
Dorottya Leánygimnáziumban tudásszomja csak fokozódott. „Ott is igen tág
fejű tanáraim voltak, hogy aztán a Lendvai-Tusa házaspár és pesti
professzoraim folytatását ne is említsem. Pimasz gazdagodási lehetőséget
jelentettek számomra a tanáraim, kivétel nélkül, de persze sok minden másban
nem üldözött a szerencse.”
Jelen volt a Szombathelyi Zenekar minden
próbáján, amikor Lendvai Ernő a háború után, 1949-ben elkezdte a
felépítést. „Bartók kétzongorás szonátáját Ernő a feleségével, Tusa
Erzsivel játszotta, én voltam a xilofonos gyerek. Istenien élveztem. Az volt a felszentelésem a
modern, vagy kortárs zenére.”
Érettségi után Budapestre, a konziba került. „Mint osztályidegen, miniszteri külön
engedéllyel tanulhattam.” Sebők György növendéke lett, akihez
életfogytiglan igaz barátság kötötte.
A Zeneakadémián Kadosa Pál tanítványa volt
(1954–1959), akinek zenei-, és általános műveltségét csodálta. Itt
ismerkedett meg későbbi férjével, Losonczy Andorral. „Kurtág
Gyuri is akkor készült nála a diplomájára, Ligeti Gyuri viszont időben
előttünk volt Kadosánál.” – Kadosa-tanítványok voltak ebben az
időben: Ábrahám Mariann, Erőd Iván, Esztó
Zsuzsanna, Hambalkó Edit, Losonczy Andor, Rados
Ferenc, Szelényi László – hogy csak a nevesebbeket említsem. A diáktársak közül
nagy szeretettel írt Hambalkó Editről, Erkel
Tiborról.
„Melléktárgyakra” a nagy gárdához járt.
Kodály, Járdányi – népzene; Molnár Antal, Legán˙
Dezső, Ujfalussy József – zenetörténet,
esztétika. „Weiner Leónál nem voltam sajnos, pedig Sebők még konzista koromban bemutatott neki.” – „Kodály nagysága sem csorbul
amiatt, hogy a népzene óráin aludni lehetett. (Ezt még Vásáry
Tomi taglalásából is lehet sejteni, pedig hát ő igazán delejezve volt
Kodály nagyságától). Csak Járdányinál fedeztem fel a népzene csodáját, na meg
egyes kollégáim éretlenségét, akik végig röhögték a siratókat. – Ismered a
talán anekdótát? Dunajevszkij
Magyarországon járt és tolmáccsal akart beszélni, mire Kodály: Mi az Deutsch,
már elfelejtett magyarul?”
56-ban a Sztálin szobor
szétverését nézte, aztán a rádióhoz ment, s ahogy feszültté vált a helyzet, a
fasori kollégiumba indult. „A Király utcán Kurtágék andalogtak velem szembe
és semmit nem tudtak az aznapi eseményekről...”
„A diákszállóba is többször hoztak a falusiak élelmiszert, és nov. 4-ig
semmi nem hiányzott a kitört kirakatokból!!!
Elmondhatatlanul megható volt az összetartás és segíteni akarás.” – Az
oroszok bejöveteléről, a forradalom leveréséről így írt: „Évám, ma
nagyon irigyellek, hogy ezt a felejthetetlenül tragikus napot nem kellett felnőttfejjel megélned.”
Kedvezőtlen származása miatt,
büntetésből az 59/60-as tanévben a sztálinvárosi zenei általános iskolába
helyezték zongoratanárnak. – „Nagyobb jót nem tehettek volna velem –
akaratuk ellenére. Túlzás nélkül állíthatom, hogy élmény volt azokkal a
gyerekekkel foglalkozni, pedig kifejezetten tehetségtelen gyerekeket is
felvettek és ezek bámulatos fejlődése volt a legnagyobb meglepetés.
Könyvet kellett volna róla írnom, de 1960 szeptemberében már salzburgi lakós
voltam.”
1960-ban Losonczy Andorral Ausztriába
emigráltak, s összeházasodtak. „Meggyőződésem, hogy Bandi csak
azért volt képes teljes egyetértésben, békében velem 67
évet eltölteni, mert mellettem tökéletes szabadságban élhetett. Soha nem
élt vissza ezzel a szabadsággal.”
Férje zongorista- és zeneszerzői tevékenysége mellett a salzburgi Mozarteum
zongoraprofesszora volt. Ő is tanított a Mozatreumban,
valamint az Orff Intézetben kapott korrepetitori állást. 1961-ben megkapták az
osztrák állampolgárságot. Két gyerekük született, egy fiú és egy lány. „Orff,
drága pótapám, lányom születésére egy felejthetetlenül csodás virágcsokorral
lepett meg.” – „Fiamnál a nyelvészet, lányomnál a történelem a
főtéma. Ez sem rossz elosztás, sokat tanulok tőlük.”
Salzburgban nagyon jól érezte
magát. Éjjel-nappal a zene varázsában élt. Gyakorolt, tanított, kamarázott,
hangversenyre járt. „Kb. 10 éves korom óta vagyok szerelmes ebbe a városba.
Ráadásul túlnyomóan emiatt a strici kottafirkász
miatt. Hát megérdemli?” – Mozart és művei egy életen át
foglalkoztatták, s őt magát Mozart játékosként tartották számon.
Ugyanakkor „egyetlen maradandó emlékem sincs a Festspielek
Mozart zongora-bemutatóiról. Talán csak Anda nem volt illúzió-romboló.”
Közeli kapcsolatba kerültek az ottani magyar
muzsikusokkal, Végh Sándorral, Zelenka
Istvánnal, Horváth József Máriával, s a fiatalokkal, Czifra Jánossal, és Rohmann Imrével. Természetesen a távolabb élő ausztriai
magyarokkal is tartották a barátságot: Ligeti Györggyel, Erőd Ivánnal,
Takács Jenővel stb.
A Salzburgban töltött 62 év alatt rengeteg
magyar fordult meg náluk: Járdányi Páltól Kurtág Györgyig, Olsvay
Imrétől Kecskeméti Kálmánig. „Az összes magyar bolondnak tartott
minket, mert se házunk, de még egy rozoga autónk se volt.” – Leveleztek
Bartha Dénessel, tartották a kapcsolatot Soproni Józseffel.
Érdeklődési köre mindenre kiterjedt. A
néprajztól a képzőművészetig, az irodalomtól a hangversenyéletig, az
archeogenetikától a Béres cseppekig. A karantén idején a virológiával
foglalkozott. – Az orosz szerzők műveinek betiltását elítélte. „Megszámlálhatatlan
művész, író stb. ÉLETMUNKÁJÁNAK (az egész világ kultúrájának
gazdagitására), akarnak most gátat vetni, vagy megsemmisíteni, de logikusan
gondolkodva éppen most kellene bebizonyítani, hogy bármilyen háború ellenére
is, a kultúránk és az ehhez kapcsolódó minden művészi munka közös és
időtől, népektől függetlenül kell őriznünk és
megbecsülnünk.” – A nemzetközi helyzettel kapcsolatban írta: „Még
szerencse, hogy a reménykedés nem kerül pénzbe, különben most alaposan
lekopaszodhatnánk -- (fordítsd le csak ezt az egy szót németre!!!) Hát reménykedjünk, ingyen és bérmentve! Reménykedjünk,
hogy ne kelljen a közeljövőben irigyelni eltávozott szeretteinket!”
A mai zenei életről ezt írta: „Egyre
nyilvánvalóbb több könyv állítása, hogy a koncertéletnek befellegzett. Már csak
a szenzációra harap a nemcsak zeneileg képzetlen közönség, „csodagyerekek”
fellépése, 100 éves nénikék a szerzőre alig emlékeztető botladozásai
lelkesítik fel a "nézőket", mert hallgatóknak aligha
nevezhetők.” – „Hogy nagy bajok vannak a jelenlegi
"előadóművészet" berkeiben, stílusában, éretlen bravúros
ujjgyakorlataiban zene nélkül, az nem az én találmányom. /…/ Talán Magyarhonba
még nem tört be ez a riasztó nagy közönségsiker a "nesze semmi, fogd meg
jól" ámításért? Azért nem érthető? Őszintén irigyelném a
magyarokat, de maradjanak csak lemaradottak.”
Egész lényét áthatotta az a
eszme, melyet Arany János fogalmazott meg a legszebben:
Legnagyobb
cél pedig, itt, e földi létben,
Ember
lenni mindég, minden körülményben.
Nehéz időkben legyen ez a gondolat
mindnyájunk hozománya!
Radics Éva