FERENCSIK JÁNOS ÉS GAÁL ISTVÁN
MMA POSTUMUS HONORI CAUSA DÍJA
Bartók
Béla zongorázik és Ferencsik János vezényel a Zeneakadémián (1940. X. 8., Escher
Károly felvétele), valamint Várbíró Judit (forgatókönyvíró-szerkesztő) és
Gaál István (rendező) a Bartók Béla életét és munkásságát hűen végig követő
„Gyökerek” c. film felvételén (2000)
I.
Laudáció
Ferencsik János Postumus honoris causa
kitüntetéséhez
A XX. században kiteljesedett, kivirágzott
a magyar előadóművészet. A zeneművészet szinte minden ágában
nagytudású vezéregyéniségek tűntek fel. Ilyen nagyhatású művész volt Ferencsik János karmester.
Művészetének titkait nehéz
boncolgatni, nagy egyéniségeket nem lehet analizálni.
Zongorista, nagyszerűen játszott
orgonán. Lajtha Lászlóhoz fűződő tanár-növendék kapcsolata
záloga volt zenei kultúrájának.
Keze, karmesteri technikája
lenyűgöző volt. Jelzései egyértelműek, színesek, változatosak, a
kifejezés gesztusainak csodálatos gazdagságával. Hangulatos próbái, találó
instrukciói sokáig bennünk éltek.
Operaház és Állami Hangversenyzenekar,
koncert-dirigens és opera-karmester; nála egybeolvadt ez a kettő. Minden
műfajban maradandót alkotott.
Ragaszkodott a hagyományokhoz. Korának nagy
karmester-óriásai utóvédjének nevezte és tartotta magát. Szívesen és gyakran
idézte Erich Kleibert, Hans Knappertsbuscht; ennek a kornak örökségét
őrizte meg, és hagyta ránk.
Az Operaház aranykorának emblematikus
alakja. Mozart operái épp oly hitelesek voltak keze alatt, mint egy Otello,
vagy Bohémélet. Szenzációsan vezényelt Johann Strauss – műveket. Minden
stílus a sajátja volt.
De Ferencsik János legnagyobb érdeme, hogy
a magyar nemzeti zenekultúránk remekműveinek interpretálásával iskolát
teremtett. Erkel-bemutatói mindig élményt adtak, Liszt összes szimfonikus
költeményének hanglemezfelvétele páratlanul értékes gyűjtemény. Bartók és
Kodály művei az Ő vezényletével szólaltak meg a leghitelesebben.
Hagyományteremtő ereje ajándék számunkra; ezt kell követni
mindannyiunknak, az egész zenei világnak.
Ferencsik János számomra a legnagyobb
magyar karmester, művészi pályája minden magasfokú elismerést megérdemel.
Medveczky Ádám karmester
II.
Ferencsik
János ÉLETÚTJA
Ferencsik
János kétszeres Kossuth-díjas, Magyar Örökségdíjas, érdemes és kiváló
művész 1907. január 18-án látta meg a napvilágot Budapesten. Édesapja id.
Ferencsik János miniszteri számtanácsos, édesanyja Kisziváth Magdolna háztartásbeli.
Édesapját
hamar elvesztette, 1915-ben Doberdónál a háborúban elesett, így édesanyja
egyedül nevelte az 1910-ben született öccsével együtt.
Zenei
tehetsége korán megmutatkozott, már 3 éves korában egy hegedűt kért
karácsonyra, de a bádog hegedű nem szólalt meg, ezért kivételesen hozott a
Jézuska egy „rendes” hegedűt, amin sikeres kezdeti próbálkozásai voltak.
A
zenei alapképzést Bodrogi Lajostól tanulta, aki az Alsókrisztina városi templom
kántoraként igazi mentora volt. Ő ajánlotta be Sugár Viktornak, aki a
Nemzeti Zenede orgonaszakának tanára volt. Így két iskolát végzett egyszerre.
Járt a Werbőczy Gimnáziumba, majd hetente kétszer, engedéllyel, a Nemzeti
Zenedébe.
20
éves korában bekerült az Operaházba, amolyan fizetés nélküli mindenesnek. Minden
munkát elvállalt, mert tudta, minden a javára válik majd. Dolgozott Medek
Annával, Székelyhidy Ferenccel és Palló Imrével is, megtanulta, hogyan kell egy
énekest kísérni, a színpad mögül vezényelni, ha kellett, akkor orgonálni.
21
éves korában az Est újság tehetségpályázatán 1000 pengő ösztöndíjat nyert,
ezt is tanulmányai folytatására fordította.
1930-ban
dirigált először az Operaházban, Rimszkij-Korszakov Seherezádé balettjében
debütált. Még ebben az évben meghívták Bayreuth-ba, korrepetitornak. 1930–31-ben Toscanini mellett dolgozott,
minden próbáján, előadásán ott volt, sőt Salzburgba is követte a
mestert.
Ettől
kezdve felkérések sorozatai következtek, minden fellépése óriási sikert
aratott. Ő volt a karmestere az emigrációba készülő Bartók Béla,
Pásztory Ditta Zeneakadémiai búcsúhangversenyének 1940. október 8-án, majd az
Ő vezényletével mutatták be 1942-ben a Milánói Scalában Bartók: Csodálatos
mandarin táncjátékát. A háborút egy pincében vészelte át.
1945-ben
a Rádiózenekar vezető karmestere lett, majd 1945 őszén – mikor az
Operaház megnyitotta kapuit – Erkel, Kodály és Bartók művek bemutatásával
megindult újra a zenei élet.
Sokat
turnézott külföldön, főleg Bécsben, de Franciaországban és Németországban
is. 1948–50 között a
bécsi Staatsoper tagja volt.
1950-ben
bezárult a határ előtte, nem engedték Nyugatra, de ez a büntetés az
1960-as években megszűnt, majd az egész világ kitárult előtte.
Itthon
1953-ban a Magyar Állami Hangversenyzenekar, majd 1957-től a Magyar Állami
Operaház főzeneigazgatója lett, haláláig.
Kodály Zoltán és Ferencsik János a Budapesti Filharmóniai
Társaság 100 éves jubileumi hangversenyén.
(Magyar Fotó:
Várkonyi László)
1982-ben
megkapta Balatonfüred Város első díszpolgári címét, majd 1987-ben a városi
zeneiskola felvette Ferencsik János nevét, azóta is őrzik és ápolják
emlékét.
Utolsó
nagy búcsúja 1983. decemberben volt, amikor az – Ő kérésére, és Mihály
András igazgató szívmelengető támogatásával –
bemutatták Wagner Parsifal drámáját, melyet abban a hónapban még ötször
vezényelt el, végig állva, hatalmas sikerrel. Betegsége egyre jobban
elhatalmasodott rajta. Egy utolsó próbálkozása volt 1984 januárjában, felvették
hanglemezre Beethoven Eroica szimfóniáját.
Végül
1984. június 12-én betegsége legyőzte, ezzel végleg búcsút mondott földi pályafutásának.
Illényi
Gáborné, Ferencsik János unokahúga és keresztlánya