Kiismerhetetlen ismerős – Mozart kettősversenyek
Igazán
nem panaszkodhatnak a Mozart-rajongók: élőben és hangfelvételekről
egyaránt gazdag kínálat áll rendelkezésükre kedvencük életművéből. És
mégis – mindig „van új a Nap alatt” …
Örvendetes
rendszerességgel folytatódik a Capella Savaria
hangfelvételeinek sora – McGegan vezényletével
ezúttal kettősversenyekkel gazdagítják a repertoárt. A méltán
közismertnek/közkedveltnek tekinthető Sinfonia Concertante (hegedűre, brácsára és zenekarra, K.364/320d)
az egyedi címet viselő Concertone (két
hegedűre és zenekarra, K.190/186E) került rögzítésre, valamint egy
befejezetlen kettősverseny-tétel, Robert D. Levin kiegészítésében
(hegedűre, zongorára és zenekarra, K. Anh.56/315f). A felvétel szólistái:
Kalló Zsolt (hegedű), Paulik László (hegedű, brácsa) és Papp Rita (fortepiano). Az előadás 2021 júniusában került
rögzítésre Szombathelyen, a Bartók Teremben.
A
hazai historikus együttesek közül a Capella Savaria a
legrégebbi, jórészt jelentős diszkográfiájának
köszönhetően nemzetközi elismerésnek örvendő, korhű hangszereken
játszó kamarazenekar, amely méretét képlékenyen alakítja a műsorra
tűzött kompozíciókhoz. A hosszas munkakapcsolat a karmesterrel, aki az
Első vendégkarmester tisztét tölti be, akkor is érezteti hatását, ha
változatlan neve ellenére az évtizedek során tagságában módosul, némiképp
fiatalodik az együttes. Érezteti jótékony hatását a folyamatos munka, van mibe
beilleszkedni az újabb tagoknak. És természetesen, számolhatunk a rutinnal,
annak különböző hozadékaival…
Régi
tapasztalat, hogy a hallgató a játékosok „szűrőjén” keresztül jut a művekhez. Tehát, amit a játékosok „nem
vesznek észre” a partitúrából, az nem szólal meg! Ez adja az interpretáció
óriási felelősségét, kiváltképp olyankor, amikor bemutatóról vagy
újrafelfedezésről van szó. Az ismerkedés jelentős részben
befolyásolja a mű korábbi sorsát…
A
Capella Savaria felvételein szép számmal szerepelnek
ritkaságok, amelyeket a kidolgozott előadásnak köszönhetően
hajlandóak vagyunk „méltatlanul elfeledett”-nek
tekinteni. A Mozart-tétel azok közé az „újdonságok” közé tartozik, amelyek
eleve számot tarthatnak a rendkívüli érdeklődésre. De előtte
hallhatunk két komplett kompozíciót.
Hallgatás-lélektanilag
tekintve, ideális a sorrend: először az ismert mű szól, amelyet az
érdeklődő (korábbi műismerete függvényében) többé-kevésbé
„újrahallgat”, azaz hangzó emlékképei birtokában előre „tudja”, hogy mi
következik, éppen ezért hálásan fogadja az előadás szép mozzanatait. És
boldog, ha a hangzásélmény új mozzanatok által válik kidolgozottabbá.
A
kompozíció és az interpretáció között másképp oszlik meg a figyelem, amikor
kevésbé ismert zenét hallgatunk. A kiváló játék hozzájárul a mű (fel)értékeléséhez, miközben markánsan kirajzolódik az
előadók egyénisége; az ő „számlájukra írjuk” a kapott élményt. E
tekintetben meghatározó a formai építkezés, a hangszerelés különlegességeinek
az érvényre juttatása, és versenyműveknél kiváltképp a játékosok közötti
kapcsolat. A kettősversenyeknél ez a „háló” tovább sűrűsödik,
hiszen a két szólista egymással és az együttessel való kommunikációja
alapvetően meghatározza a hangzás egészét.
Az
összeszokott együttesnél (Kalló Zsolt három évtizede koncertmestere, 1999 óta
pedig művészeti vezetője is a Capellának,
és Paulik László szakmai életrajzában is számottevő szerepe van ennek a
társulásnak) legfeljebb az jelenthet külön feladatot, hogy ne tekintsenek
magától értetődőnek olyan mozzanatokat, amelyek plasztikus
kidolgozása élményt jelent(ene)
a hallgatónak. Hogy felvételeknél, amikor mellőzni kell a publikum inspiráló figyelmét, ne csak a perfekcióra
ügyeljenek, hanem engedjék magukra is hatni a megszólaltatandó
műveket. Mert másképp „információvá” személytelenedik, ami egyébként élménytadó közlés lehetne.
Mozart
esetében nem nehéz megmártózni szép hangzásokban, élvezni azok újrateremtését.
De érezhetően felvillanyozóbb volt az előadók számára az „újdonság”,
a hegedű-zongora versenymű-tétel, éppen ezért összességében ez
koronázza meg a hallgatnivaló egészét.
Nem
elhanyagolható apróság, amelynek hiánya gyakran feltűnik. Éppen ezért most
emeljük ki külön, köszönettel, hogy a rögzítéskor ideális tételszünetekkel
hallhatóak a művek, amelyek között terjedelmesebb szünet szerepel –
biztosítva a műsor egészének harmonikus végighallgatását.
(HCD 32866)
Fittler Katalin