A
liturgia anyanyelve a zene – tartja a régi igazság és tanulja minden
kántorjelölt. Az istentiszteletek, misék legfontosabb eleme a hittel és szívvel
előadott, elénekelt zene, amelynek nemcsak a liturgia továbbvitelében van
fontos szerepe, de utal az egyházi év adott pillanatára is.
Konferenciánkon
arra keressük a választ, hogy milyen állapotban van ma a keresztény egyházak
templomi és egyházi zenéje, él-e a szépség igénye a papság és a hívek körében.
„Minden erőnket összeszedve igyekezzünk mélyebb barázdát húzni, mint
amilyen a nap divatja!” – írta Liszt Ferenc a művész mindenhatóságáról
szóló írásában.
Sokan
hiszik, hogy változásoknak kell történnie az egyházi rendben ahhoz, hogy a ma
emberét is megszólítsuk, azaz többen váljanak igaz, hithű emberekké. De
vajon nem a múlt megtartásában, azaz a hagyományőrzésben van-e az az erő, amely odahívja az embereket az oltáriszentség
elé? Bizonyos-e az, hogy a modern zenei szemlélet feltétlenül igénytelenséget
is jelent egyúttal? Nehéz kérdések ezek, amelyekre valószínűleg nem a
kimondott szavak, hanem általános társadalmi állapotunk és egyéni jóérzésünk
adhatja meg a választ. Konferenciánk ezek előidézését szolgálja.
Dr.
Fehér Anikó
A Parlando a
következő számaiban a Konferencia előadásait rögzítő felvételek
közül elsősorban azok felvételeket tesszük közzé, amelyeknek pedagógiai
vonzata is van. Elsőként dr. Mezei János karnagy, a Budapesti Énekes
Iskola művészeti vezetője, a Liszt Ferenc Zeneakadémia Egyházzene
Tanszékének egyetemi adjunktusa, a Budapesti Énekes Iskola tanára előadása
következik:
Mezei János: A Budapesti Énekes Iskola – Az (egyház)zeneoktatás örök kérdései (19:33)
Felolvasta a konferencia szerkesztője:
dr. Fehér Anikó
Absztrakt:
Dr. Mezei János karnagy, a Budapesti Énekes
Iskola művészeti vezetője, a Liszt Ferenc Zeneakadémia Egyházzene
Tanszékének egyetemi adjunktusa A Budapesti Énekes
Iskola
Az (egyház)zeneoktatás
örök kérdései Elnevezése szerint a Schola Cantorum
eredetileg az első évezredben a római liturgikus kórus testületét
jelentette: hivatásos férfi énekesek és énekesfiúk
testületét, akiknek tevékenysége a zenés liturgiák méltó végzésére irányult.
Ennek örökösei a mai nyugat-európai nagyhírű Schola Cantorumok:
Bázelben, Bécsben, Monserratban és Angliában (Oxforban, Cambridge-ben, Londonban). A zenei nevelés
fontossága a középkoron át a hét szabad művészet
oktatási formái által öröklődött át Európa-szerte, így
Magyarországon is, amelynek jelentős tanúja például a Szalkaikódex.
Az oktatási forma lényegi elemei átmenthetők a mai pedagógiai gyakorlatba
is, kapcsolatba hozva a kodályi örökséggel: – a tananyagban egyházzenei
repertoárra (gregoriánének, értékes népénekanyag) alapozva az oktatást, –
kiegészítve ezt a nívós népzenei, műzenei európai hagyománnyal, –
rendszeres liturgikus szolgálatot látva el az iskolához kapcsolódó templomban,
– a kortárs zene liturgikus alkalmazásával, sőt új művek születését
inspirálva.